Q Acoustics Concept 40 - רמקולים בריטיים במבחן

אורי וינגרט
27-10-2016 07:00

דגם ה- Concept 40 של Q Acoustics הוא הבכיר של החברה בסדרת הרמקולים הרצפתיים. הם בנויים במבנה מעניין של שתי תיבות, יש להם צליל נעים, יכולת להעביר במה גדולה וכנראה שאפילו הגברת בבית לא תתנגד לעיצוב שלהם. בדקנו אותם.

על החברה

Q-Acoustics היא חברה דיי צעירה במונחים שלנו. כמה צעירה? בת 10 שנים. החברה הממוקמת בממלכה הבריטית והיא נוסדה ע"י מהנדסים ואנשי עסקים שרצו לפתוח חברת אודיו. מטרתם הייתה לייצר רמקולים שנשמעים טוב אבל גם נראים טוב. אנו מכירים את הדילמה של רמקול שנשמע נהדר אבל לא עובר את סף העיצוב.

על החברה עצמה שמעתי לא מעט מביקורות בחו"ל. לא מעט תארים הודבקו לחברה ותהיתי איך חברה כ"כ חדשה הולכת להתחרות בכל החברות הבריטיות הוותיקות. הרמקולים של Q-Acoustics מתוכננים בבריטניה ומיוצרים בסין. מבחינת רמת הגימור אני נותן לרמקול הזה 8.5/10. רמת הגימור הכללי מאוד גבוהה אבל במקומות הקטנים – אלו שלא רואים כל היום היו כמה דברים שהפריעו לי.

בתוך התיבה

הדגם שנבחר לסקירה הוא ה- Concept 40 שהוא בעצם הדגם הבכיר של החברה. מדובר על רמקול רצפתי בגודל ממוצע וגובה מטר. הרמקול שהגיע אליי היא בצבע לבן בוהק וישנו גם דגם שחור פסנתר. הדרייבים עצמם יושבים על פלטת אלומיניום: אלו שני דרייברים של 125 מ"מ וטוויטר 1".

אציין שלא מדובר ברכיבים אקזוטיים אבל כן מדובר בדרייבים שנבנו במיוחד לחברה. לטענת אנשי Q-Acoustics, לעומת הדגמים הפשוטים יותר הוופרים שופרו בדגם הזה. הטוויטר הוא אותו אחד בכל הדגמים של החברה. טווח התדרים המוצהר הוא 53Hz – 22KHz והעכבה אינה קבועה אלא נעה בין 8 ל- 4 אוהם. בפועל, הרמקול נציל למדי ועבד יפה עם שני דגמי מגברים ללא בעיה.

Q-Acoustics CONCEPT 40 - ביקורת רמקולים
בחלק האחורי של הרמקול ישנו פיר גדול יחסית והדבר דיי מגביל את הקירבה לקיר. ניסיתי לא מעט כיוונונים אבל בסלון שלי שהוא בגודל 3X4 מטרים, במרחק של 40 ס"מ מהקיר, בחלק מהמקרים הבאס עדיין הדהד. מה שעשיתי הוא שימוש בשני הספוגים המגיעים עם הרמקול לסתימת הפיר והתוצאה לדעתי השתפרה. כמו כן הרמקול מגיע עם ארבעה מחברים מאחור לאפשרות BI-Wire/Bi-Amp. בין הברגים מורכבות שתי חתיכות מתכת שלא נראות במבט ראשון כאיכותיות במיוחד. הייתי ממליץ על שימוש בחוטים ייעודים.

כעת אגע בשתי נקודות מעניינות בנוגע לרמקולים הללו: מבנה התיבה נדיר יחסית ברמקול בעל תג מחיר כזה. מדובר בעצם בשתי תיבות היושבות אחת בתוך השניה ומופרדות ע"י דבק מיוחד בשם Gelcore (לא הצלחתי למצוא עליו מידע לצערי.) הדבר גורם לאנרגיה של התיבה להפוך לחום במקום להרעיד את המבנה עליו יושבים הרמקולים וכך להקטין את הרזוננס והניגון של התיבה.

Q-Acoustics CONCEPT 40 - ביקורת רמקולים
הדבר השני הוא הספייקים. הספייקים האחוריים יושבים על טרפז מזכוכית אשר מוברג לגוף הרמקול. אישית לא אהבתי את הרעיון על אף שהוא אכן נראה כנותן תמיכה טובה לרמקול. לא אהבתי את זה מכיוון שזה מוסיף לרמקול רוחב במקרה של הצבה ליד רהיטים ומכיוון שזו זכוכית - כמו כל זכוכית על אף שהיא מאוד מאוד כבדה ועבה היא יותר רגישה לשברים ומכות. כמו כן לא הצלחתי בשום אופן לכוון את הספייקים עצמם למעלה או למטה, דבר שיכול לשגע מישהו עם רצפה לא ישרה.  מבחינת עיצוב לדעתי האישית מדובר ברמקול מאוד נעים לעין אשר משתלב בקלות בכל סלון מודרני של היום.

Q-Acoustics CONCEPT 40 - ביקורת רמקולים

מבחן האזנה

אז איך הרמקול הזה נשמע?
החלטתי לחיות איתו כחודש, במהלכו הוא עבר הרצה מאוד ארוכה. ניגנתי דרכו מספר רב של סגנונות, סרטים, וצפיתי בטלויזיה. הרמקול הנ"ל שונה מאוד מהרמקול האישי שלי בעיקר מבחינת היחידות.

אם אני מתייחס לשימוש יומיומי רגיל של המאזין, אז נתייחס גם לשגרה שאינה כוללת רק מוזיקת סטריאו. נתחיל בחלק הקל שהוא טלויזיה וסרטים. צפיתי בסוגים שונים של סרטים והתרשמתי מתמונת הקול התלת מימדית של הרמקול. קולות האנשים היו ברורים ונעימים ולא הרגשתי בשום שלב (כמובן לאחר ההרצה) בשריקות או עיוותים שמיעים כלשהם שנבעו מהרמקול. מבחינת אפקטים ובאסים מדובר ברמקול טוב מאוד שמגיב במהירות ובדיוק למוזיקה ולאפקטים. בסה"כ, לא היתה תחושת חוסר כלשהו, כמו כן בשידורי ספורט שונים, הרמקול נעלם מאוד מהר בחלל ומספק אפקט של איצטדיון.

Q-Acoustics CONCEPT 40 - ביקורת רמקולים
מוזיקה?

כן, מוזיקה. אז ניסיתי הרבה דברים. ואחד הדברים הראשונים ששמתי לב שאין לרמקול הזה בעיה לחשוף בעיות בהקלטה או באיכות. איך עשיתי זאת? הקשבתי לקבצי FLAC / WAV מסוגים שונים. האזנתי לדיסקים שונים והקשבתי גם לערוצי טלויזיה שונים. במוזיקה פופולרית, כלומר להיטי דאנס MTV וכו' מדובר ברמקול טוב מאוד ומאוד מהנה. הבאס טיפה מנופח כאשר הפיר הפתוח מספק נפח למוזיקה מהסוג הזו ונותן תחושה נעימה וקצבית.

כאשר עברתי לעולם האינסטרומנטלי והווקאלי יותר כמו ג'אז, קלאסיק, פולק, הרגשתי בפרטים רבים המגיעים מהיחידה העליונה, קרי הטוויטר. הטוויטר מאוד מפורט, לא אלים, אבל מלטף. אין לו את החדות ושחזור כלי המתכת של טוויטרים מתכתיים ואין לו גם את הדיוק של טוויטרים קרמיים או יהלומים. אבל, הוא טוויטר ברמה גבוהה בהחלט - מפורט ובעיקר לא מעייף. נתקלתי בהמון רמקולים שפשוט עייפו אותי אחרי זמן מה.
הרמקול הזה משקף בצורה נאמנה עם תחושת גודל הופעות חיות ובכלל דברים בעלי במה או הקלטה או כוונה להיות גדולים, הם הורגשו ככה גם בסלון כמו שלי.

סיכום

כאשר אני צריך לסכם את החוויה עם רמקול כזה, הוא בהחלט רמקול שאפשר לחיות איתו בהנאה. כאשר רוצים לשמוע מוזיקה טובה כשיש אורחים, כשמכינים ארוחת ערב, כשרואים סרט, או אם רוצים לשבת ולהקשיב למוזיקה באופן אקסלוסיבי.
כמו כן מבחינת המחיר מדובר ברמקול הנותן פייט טוב. הוא מתומחר במיקום נוח יחסית לרמקולים רצפתיים ולמי שרוצה מערכת שהיא כבר מעבר לרמת מתחילים וזאת מבלי לשבור קופת חיסכון.

בחיבור לרמקולים הללו, הייתי ממליץ על מגברים נייטרלים יחסית ולא מלאי באס. להרחיק את הרמקול מהקיר כמה שאפשר ואם צריך להשתמש בספוג המצורף.
הרמקולים מופצים כרגע ע"י החנות פיוז ומתומחרים ב- 7,400 ש"ח, בגימור שחור פיאנו או לבן מטאלי.

5 שנות אחריות (דני ליגום).

מעבר לתגובות בפורום