האזנה לרמקולים B&W 800 D3 בניו יורק

תומר צין
23-10-2016 11:00

סיכום ביקור בחנות הסטריאו המפורסמת Stereo Exchange בניו יורק והאזנה לרמקולים B&W מדגם 800 D3 עם מגוון קטעים ושירים, איך היה?

לפני שבועיים, בקרנו בעיר ניו יורק, האזנו ל-B&W החדשים בחנות המתמחה "סטריאו אקסצ'נג" (Stereo Exchange), הממוקמת בסוהו, ברחוב ברודווי 627. דיויד ווסרמן ואשתו יסדו את החנות בשנת 1984 והיא כיום החנות הוותיקה בניו יורק, הם יהודיים חמים המגיעים מידי פעם לישראל. גם מנהל המכירות הראשי מדבר עברית רהוטה ונמצא בחנות 23 שנים. החנות נבחרה על ידי המגזין "ניו יורק" כחנות "הטובה ביותר של ניו יורק", פעמיים הוענק לה על ידי המגזין "TWICE", תואר "מצוינות בתחום הקמעונאות".

Stereo Exchange
דיויד אוהב מוזיקה ומאמין שמערכת שמע מעולה היא אחד הדברים הטובים בחיים. בחנות, העובדים שואפים להביא לך רק את הטוב ביותר: אתר החנות באינטרנט.

חברת B&W והרמקולים 800 D3, חוגגים בימים אלה 50 שנים של היסטוריה באנגליה. הם הגיעו לחנות במנהטן שלושה שבועות לפני שהגענו להאזנה ועברו הרצה מלאה. בזמן האזנה נכחו בחדר גם B&W 802 D3 בצבע שחור מבריק, אנו מצטערים מאוד שלא הקשבנו להם, יתכן והיו יותר מתאימים לגודל החדר. חדר האזנה במידות של בערך 4.5x5 מטרים, על הרצפה יש שטיח, טיפול בחשמל מינימאלי, התקרה האקוסטית בגובה 2.8 מטר בערך, קירות גבס מסביב ואקוסטיקה מועטה בעיקר מאחורי הרמקולים. המרחק בין הרמקולים עומד על 2.2 מטרים, מרחק הרמקולים למאזין הינו 2.5 מטרים והרמקולים נמצאים כ-70 ס"מ מהקיר האחורי. בניהם מצוי מעמד SXR Stand של HRS עליו ממוקמת מערכת האודיו.


לפני תחילת האזנה לדיסק הדגמה שלנו, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלי הרמקולים או בכבלים המקשרים. כשהאזנו ל"קטע מחיאות הכף" נשמעו מעט הדהודים בחדר. כיווננו את הרמקולים שמאלה/ימינה ואחורה, הספה הוזזה קדימה ואחורה, עד נדמה שמצאנו את "הסוויט-ספוט", נקודת האמצע המושלמת. התיישבנו להאזין למערכת בקטעים האהובים עלינו והמוכרים לנו היטב, לא בכאלה המוכרים לבעל החנות ומהווים עבורו דיסק הדגמה. האזנו ל-12 קטעים במשך כשעה וחצי, מתקליטור קומפקט דיסק שצרבנו בבית.
 
B&W 803 D3 ביקורת רמקולים
בכל דיסק ההדגמה העלנו/הנמכנו את עוצמת המערכת לפי הצורך, עד לנקודה בה הרגשנו בנוח. חשוב להדגיש, זאת לא הייתה ביקורת מלאה או האזנה מקצועית והיא לא התיימרה להיות כזאת.

להלן קטעי המוזיקה:
•    Adagio d'Albinoni - Gary Karr
•    Vivaldi - The Four Seasons, Fabio Biondi, Europa Galante
•    Saint-saens - danse macabre, Eiji Oue, Minnesota Orchestra
•    Paganini Nicolo - Charles Dutoit, Salvatore Accardo, Violin Concerto No.2 In B Minor, Op.7 - 3. Rondo à la clochette, 'La campanella'   
•    Dead Can Dance - The Ubiquitous Mr Lovegrove
•    Archie Sheep - Trouble In Mind, When Things Go Wrong
•    Manhattan Jazz Quintet - Autumn Leaves
•    G. Paniagua/Atrium Musicae de Madrid - Principalis
•    Patricia Barber - Modern Cool, Company
•    Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River
•    Nils Lofgren - Keith Don't Gp
•    The Neville Brothers - Every Plays The fool

B&W 803 D3 ביקורת רמקולים
הרמקולים ריצפתים מסדרת 800 דיאמונד 3, עם 4 אלמנטים, 3 יציאות עם בס רפלקס קדמי. היחידות כוללות יחידת טוויטר כיפתי 25 מ"מ מיהלום, יחידת מידרינג' 150 מ"מ ושתי יחידות באס 250 מ"מ. תחום תדרים של 15-28,000 הרץ +/- 3dB, הספק מגבר מומלץ 50-1,000 וואט לערוץ, נצילות 90dB, עכבה נומינלית 8 אום ושני זוגות מחברים (טרמינלים) לשני זוגות כבלים. מידות התיבה: אורך 1217 מ"מ  x רוחב 413 מ"מ x עומק 611 מ"מ, משקל הרמקולים: 96 ק"ג, הם הגיעו בצבע שחור מבריק, מחיר לזוג 30 אלף דולר בארה"ב לפני מע"מ, הובלה ומיסוי. הרמקולים חוברו לקדם מגבר ולמגבר הספק של "סים אודיו" מהסדרה היוקרתית "המון" ולקומפקט דיסק של מקינטוש.


B&W 803 D3 ביקורת רמקולים
ה- D3 800 B&W נראים אלגנטיים בשחור מבריק, מעוררים התפעלות בכל אספקט בו תבחנו אותם. פס הברזל הממוקם מאחורה, נותן להם תחושה של מסיביות ומוצקות. נתחיל עם כמה הסתייגויות. איננו מכירים את ההגברה שניגנה בחדר של חברת "סים אודיו" סדרת "מון" ואין לנו מושג אם המגבר מתפקד טוב או בינוני עם הרמקולים. בכל רמקול יש שני וופרים "10, לדעתנו הם גדולים לחדר ולא בדיוק מתאימים לגודל. מבחינת נדל"ן, שני מטרים נוספים בחדר לכל כיוון, היו עושים לצליל רק טוב. אולי זוג  D3 802 B&W שהיו בחדר האזנה, עם 2 יחידות "8 בכל רמקול, "מקשיבות בדריכות" בצורה פאסיבית? שאלות חשובות בהחלט.

הבאס ירד עד 30 הרצים, לא היה ממש נמוך, הדבשת בבאס העליון הורגשה וגם מעט הדהוד, התחושה היא שבווליום נמוך הבאס נשמע קצת איטי וחלש, בווליום בינוני-גבוה הוא נפתח ונשמע במלוא הדרו ותפארתו. ברוב קטעי המוזיקה להם הקשבנו, הבס היה מדויק ומהודק, מהיר ומוגדר והתקפי במידה נכונה. המידריינג' הוא מצוין, קולות נשמעו מעט שקועים, הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל בניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית מאוד. ההתקפיות של כלי נגינה, היא לא פחות ממדהימה. בהאזנה למוזיקה קלאסית, בה מנגנת תזמורת שלמה עם הרבה מאוד כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת, ישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת.הטרבל אף הוא היה טוב מאוד, אף על פי שהיה קצת קדמי ובולט. הצלילים הגבוהים ברמקולים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ברק, שקיפות ואוירה למוזיקה.

B&W 803 D3 ביקורת רמקולים
ה- D3 800 אינם צורמים או אגרסיביים ולא צובעים את הצליל, הם נגנו בנינוחות, ללא עיוות וללא מתח גם בעוצמות גבוהות מאוד. נהנינו מהקצב של המוזיקה, הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. הצליל שבקע מהרמקולים היה נאמן למוזיקה בצורה מעוררת התפעלות, ממש כמו במקור. המערכת הייתה מדויקת, הפרדת הצלילים שלה מצוינת, היא משחזרת את הפרטים הקטנים ביותר במוזיקה, בנאמנות גבוהה מאוד. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית, ריאלית וחדה. למרות גובהם הפיזי של הרמקולים, הם נעלמו ולא משכו תשומת לב לעצמם.

נשארתי עם טעם של עוד, לכל הנאה בהאזנה לרמקולים מגיע סוף. רב תודות ל-Ron Kain, איש מכירות נחמד ומנוסה של החנות, שליווה אותי והסביר כל דבר בחן ובנאמנות, במשך 5 שעות. שאפו ענק לדיויד שאפשר לי להאזין לרמקולים בחנות.

מעבר לתגובות בפורום