סנהייזר HD 800 במבחן - סטודיו באוזן

ליאור קורן
11-10-2016 10:00

ביקורת אוזניות: אוזניות הדגל של סנהייזר – HD800 עומדות למבחן, בדקנו אותן עם שני מגברי אוזניות בשלל קטעי מוזיקה. האוזניות בתצורה הפתוחה מצליחות לייצר חוויה יחודית וחושפנית מאוד עבור מי שמחפש לקבל את מלוא המידע מההקלטה.

את הסנהייזר קיבלתי בהשאלה מהיבואן בעת שסקרתי שני מגברי אוזניות וזו היתה הזדמנות מצויינת להעמיק חקור על אוזניות הדגל של החברה:

על סנהייזר

סנהייזר ממוצבת כאחת מיצרניות האוזניות הידועות והמובילות בעולם, החברה הותיקה נוסדה בשנת 1945 בגרמניה והיא מתכננת ומשווקת אוזניות, מיקרופונים ואביזרים לתחום האודיו המקצועי (סטודיו / DJ) והביתי. לחברה יש כמה וכמה דגמי אוזניות המכוונים לאודיופילים ובראש ניצב דגם HD800 (לצד דגם נוסף HD800S) במחיר שאינו שווה לכל כיס ומיועד לספק חוויה אודיופילית באוזן לפי הפילוסופיה שמנחה את מהנדסי סנהייזר. בסדרת ה-800 יש גם אוזניות כפתור מדגם IE 800 וגם מגבר אוזניות יעודי HDVD 800.

אלו הן אוזניות דינמיות (התצורה הנפוצה ביותר כיום לאוזניות) מבוססות על אותו עיקרון של רמקולים דינמיים (להבדיל מאלקטרוסטטיים למשל), כלומר לכל אוזן ישנה ממברנה עם סליל אשר נעה בזכות זרם שמגיע מהמגבר ועובר בסליל שנמצא בשדה מגנטי. היחידה בכל אוזן היא בגודל יוצא דופן של 56 מ"מ עם מבנה טבעת שאמור לשכך ויברציות בלתי רצויות ולהשיג יחס גבוה של אות לרעש.

סנהייזר HD800 - ביקורת אוזניות
האזנה נוחה

הגוף על חלקיו השונים עשוי ערבוביה של מתכת ופלסטיק קשיח, העיצוב מודרני – אפילו הייטקי במראה שלו. ה- HD800 עשויות בתצורת Over the Ear עם מבנה פתוח (הצלילים זולגים החוצה מבעד לאלמנט). הדרייברים לא צמודים לאוזן, אלא נמצאים במרחק מה ממנה ובכיוון מעט קדימה, כך שנותר חלל ריק בתוכו מתנגנים הצלילים ויש לזה בהחלט השפעה על חווית ההאזנה ובמת הצליל. הקשת עשויה מתכת גמישה בבסיסה ועטויה פלסטיק וריפוד רך יחסית. כרית כל אוזן גדולה בהיקף שלה ומתאימה אף לבעלי אוזניים גדולות ומבנה האוזניה ניתן לכיוונן על שני צירים ביחס לקשת. כל זה יוצר מבנה כללי נוח מאוד להרכבה שאינו מכאיב על הראש גם לאחר שעות האזנה ארוכות (עם משקל של 330 גרם ללא הכבל). הרכבתן מורידה במידה מסויימת את רעשי הסביבה, אבל אלו בפירוש לא אוזניות שמתאימות לסביבה חיצונית רועשת, היות והן כאמור במבנה פתוח שמעביר צלילים לשני הכיוונים.

מכל צד של האוזניות יוצא כבל והשניים מתאחדים לכבל אחד ארוך (3 מטר) בעל מחבר 6.3 מ"מ מוזהב. אם אתם מתעקשים לחבר אותן לטלפון או נגן נייד, תצטרכו לרכוש מתאם ליציאת 3.5 מ"מ (ואגב, הצליל חביב בהחלט בחיבור לטלפון, אבל חסר הדחף של מגבר אוזניות יעודי ובחלק מהטלפונים הווליום המקסימלי היה מעט חלש מדי).

המפרט הטכני מצביע על טווח התדרים רחב בהחלט אשר נע בין 14Hz–44100Hz (-3 dB), עם עכבה של 300Ω. את האוזניות בחנתי עם שני מגברים / DACים: ה- ifi IDSD Micro וה- Chord Mojo.

אופי סוני

בתוך סקאלת התדרים, נתחיל מהאמצע: המיד פתוח וצלול, מאוד ברור ולא צבוע, פטרישיה ברבר נשמעת כה ברורה ומובחנת מהרקע בשיר Smash. הטרבל פתוח גם הוא (ומאוד נקי, ללא גרעיניות או חידוד מלאכותי), לפי הדיווחים בעולם גם נוטה לבהירות לפעמים (עם קפיצה של 8db בתחום ה- 6kHz), אולם ממה שהתנסתי – זה בהחלט תלוי במגבר וה-DAC המחוברים אליו: עםifi iDSD Micro  לא סבלתי מחריפות או עוקצנות יתר, בעוד עם ה- Chord Mojo הגבוהים הפכו ברורים וחדים יותר, אם כי לטעמי עדיין לא בגדר הבהיר מדי. קטע הפתיחה המיתולוגי של מלחמת הכוכבים (ג'ון וויליאמס) יכול לאתגר כל אוזן עם הפתיחה הרועמת של חצוצרות ומקהלת כלי נשיפה נוספים, דרך ה-ifi ההצגה מצויינת, מפורטת ולא צועקת באוזן וגם גם פריסת הבמה רחבה כמו שצריך עם הפרדה טובה בין הכלים, ה-HD800 בהחלט לא מתרגשות מהאתגר הדינמי כאן. ומה לגבי הצד השני של סקאלת התדרים? הבס הדוק ומפורט ומצליח להציג גם משקל בהקלטות שמפיקות אותו, אבל יש בנמצא אוזניות עם בס מודגש ורב משקל יותר ללא ויתור על פירוט, כך שה- HD800 עלולות להשמע מעט יבשות בנגזרת הזו בחלק מן ההקלטות.

סנהייזר HD800 - ביקורת אוזניות
מבחן האזנה

בקטע T'estimo מתוך "שלושת הטנורים בפריז" קטע הפתיחה עם כלי המיתר מוצג באופן כל כך "נהיר" כאשר הכלים מקבלים כל אחד את המיקום שלו, הם נשמעים מפורטים ובו בבד גם נעימים. קולו של Jos' Carreras נקי וברור, אם כי מעט מרוחק ולמרות שהוא עולה גבוה גבוה, זה ממש לא צורם באוזן. עם האוזניות האלו ניתן לעלות לעוצמות קול גבוהות יחסית מבלי לקבל צליל חריף. ובכלל, במוזיקה קלאסית האוזניות הללו זורחות – מעבירות את האורכסטרה בצורה נפלאה (תלוי כמובן גם בהקלטה)

בחיבור של ה-HD800 עם DAC ה- Chord Mojo קיבלתי את אחד הביצועים המענגים ששמעתי לשיר Parachutes של קולדפליי (גרסת FLAC 96kHz/24bit): פריטת הגיטרה בצד שמאל בפתיחת השיר ולאחר מכן מצטרפים מיתרים נוספים בצד ימין ואז קולו של הסולן – כאן הקול מלא ו"בשרני", ביחד עם בס דינמי של גיטרת הבס. ובכלל, קולות הגיטרות מסביב בפזמון מרחפות כמו בחלום והשיר מקבל פרזנטציה מוסיקלית נהדרת ומענגת להאזנה.
המבנה האקוסטי הפתוח תורם את שלו לצליל הנייטרלי, הבמה שהם יוצרות בקטעים כמו Speak To Me – breathe בדיסק "הצד האפל של הירח" היא פשוט מהממת – רחבה, עמוקה ועוטפת בצלילי גיטרה, סיטיסייזר ותופים, בעוד קולות השירה מופיעים מול המאזין. בקטע שלאחר מכן ישנה ממש חגיגה וצלילים מובחנים כל כך האחד מהשני שעוברים מצד אחד לשני (בעיקר עם מגבר ה-Mojo). בשיר "כסף" המעברים המרשימים בין אוזן לאוזן ממשיכים, אבל כאן,למשל,תוספת בס היתה מוסיפת להנאה מהשיר הקצבי. בהקלטות אחרות זה עלול להשמע מעט מרוחק מדי.

סנהייזר HD800 - ביקורת אוזניות

בין שני מגברים

האוזניות משקפות מאוד את איכות השרשרת שמחוברת אליהם: הקלטה, DAC ומגבר, קחו זאת בחשבון.
עם ה-ifi iDSD Micro בשיר "מדברים על המהפיכה" של טטריסי צ'פמן, ההצגה רחבה יותר מאשר ב-Mojo, התופים מקבלים דגש גדול יותר, הגיטרה עוקצת פחות וגם קולה של צ'פמן מאבד משהו בחדות שלו, אם כי צלילי הסינטיסייזר בקטע ההתחלתי מקבלים דגש ומושמעים בהצגה רחבה יותר.
בשיר "חשבתי עליך" (גרסת FLAC 96kHz/24bit), קולה של Eliane Elias נשמע חם ועגול יותר – אפילו אינטימי יותר דרך ה-ifi ומשהו בהצגה הכוללת של הפסנתר, התופים והמצילות העביר סוג של מסר בסגנון "מועדון מעושן" עם הצגה יותר מגובשת של כל הכלים, בעוד ה- Mojo הציג קצת יותר חושפנות בקול הזמרת ומעט יותר הפרדה, אבל קצת יותר עוקצנות שהפכה את השיר לפחות "מלטף" (מה שדווקא נוגד את מהות הקטע לטעמי). לשני המגברים לא היתה בעיה מיוחדת לדחוף את האוזניות. לסיכום פרק זה: ה- Mojo מציע עוד קצת חדות ופירוט, עם במה מסודרת יותר וה- iDSD מספק במה רחבה יותר וגבוהים מעודנים.

סנהייזר HD800 - ביקורת אוזניות עם ifi iDSD Micro

יש מה להשוות?

ברשותי זוג אוזניות נוסף של סנהייזר, ה- HD598, אלו הן אוזניות שנושקות לסדרת ההיי אנד ולמרות שהן לא נועדו להתחרות ב-HD800, סקרן אותי להשוות בין שני הדגמים אשר חולקים תצורה פתוחה דומה. אז מה קיבלנו? ל-HD800 יש במת צליל רחבה יותר והצליל גם מרוחק יותר, לעומת ההגשה הקדמית של ה- HD598. הצליל חד ומפורט יותר ב- HD800ויש בהחלט יתרון בהפרדה. ל-HD598 יש נצילות גבוהה יותר ולכן ישמיעו ווליום גבוה יותר מאשר ה-800. המיד צלול ופחות בולט ב-800 לעומת ה-HD598 שמספקות לו הגשה בולטת יחסית, פחות מאוזנת אבל אולי מהנה יותר למי שרוצה להתמקד בקולו של הזמר או זמרת. למשל, בשיר הקסום On Every Street, דרך ה- 598 קולו של מרק קנופלר משתלט על רוב קדמת הבמה, נשמע מלא, נוטל את מלוא תשומת הלב אליו ושאר הצלילים מושמעים סביבו עם הפרדה פחות טובה מאשר ב-HD800 – שם קולו רזה וצלול יותר, עם הפרדה ברורה יותר מול שאר קולות כלי הנגינה. בקטע המרטיט Caruso עם פאברוטי, העובדה שהכל נשמע קדמי וקרוב יותר למאזין ב-HD598 הופך אותו למעורב יותר לטעמי וה-HD800 למרות שהם מדוייקות יותר – עם במה רחבה והפרדה משופרת בין הכלים, מציעות חוויה מעט יותר מרוחקת.

סנהייזר HD800 - ביקורת אוזניות
סיכום


סנהייזר רצתה לצאת כאן הכי אודיופילית במובן של נייטרליות, עקיבה נאמנה אחר המקור ומתן יכולת האזנה ממושכת, התוצאה היא אוזניה מדוייקת, סופר מפורטת ועדיין לטעמי מצליחה להיות נעימה להאזנה, אם כי אולי יותר מדי סטרילית בחלק מהקטעים. ובעניין של לצאת "נכון", האם יש דבר כזה "יותר מדי נכון"?


אפשר להאזין ל-HD800 שעות ארוכות, הפירוט מצויין, הבמה רחבה, עמוקה וגם מדוייקת. אם אתם מחפשים אוזנייה למוזיקת קצב דינמית עם בס מהדהד, זו כנראה תשמע לכם יבשה והדוקה מדי. בחלק מהמקרים, ההצגה המעט רחוקה, נקייה ומפורטת יצרה חוויה מעט קרה מול המוזיקה – כמו אנחנו צופים המביטים מהצד על הנגנים ולא נותנים להם לגעת בנו.


מי שמתלונן על גבוהים בהירים מדי, אזי כדאי לו לנסות את השילוב עם ifi iDSD Micro אשר מעדן אותם ומספק גם בוסט מסויים במיד בס. בכל מקרה, הן חושפניות ביותר ומצליחות להעביר את ההקלטה באופן מפורט ואנליטי כמו שמעט אוזניות מסוגלות לעשות. בשורה התחתונה, אם אתם רוצים להעמיק ולחפור אל תוך ההקלטות שיש בידכם ולקבל את מלוא המידע, אין הרבה אוזניות שיוכלו לעשות את זה כמו ה-HD800.


מחיר רשמי: 5,600 ש"ח

אחריות: שוחט סל המוסיקה

מעבר לתגובות בפורום