אוזניות סוני MDR-7506 במבחן - מהסטודיו לאודיופיל?

מנחם לוריא
09-10-2016 12:32

ביקורת אוזניות - סוני MDR 7506 משמשות במקור כאוזניות מוניטור אך הפכו במרוצת השנים לאוזניות חביבות על קהל המאזינים הביתי, בדקנו אותן בבית וגם בחוץ בנסיעה באוטובוסים בחיבור לסמארטפון.

דומה שאת חברת סוני אין צורך להציג. סוני אחראית ללא מעט פיתוחים ששינו את חיינו כצרכני בידור. מעבר להיותה חברה שעל דיגלה חרוט סמל החדשנות סוני הייתה אחת מהחברות החשובות בכלכלה היפנית של אחרי מלחמת העולם השנייה, כאשר מסוף שנות החמישים ועד לתחילת שנות השבעים סוני הייתה אחראית לכמחצית מהתל"ג היפני כל זאת אחרי ששיכנעה את טקסס אינסטרומנט לאפשר לה לייצר מוליכים למחצה עבור השוק הצרכני האזרחי בעוד טקסס אינסטרומנט עצמה, בסוף שנות החמישים, יצרה מוליכים למחצה רק לשוק הצבאי.

בסוף שנות ה-70 של המאה הקודמת, מזהים בסוני צורך באוזניות שישמשו את אנשי הרדיו בעת ביצוע שידורים ויאפשרו למגישים להאזין למה שהם משדרים, ביחד עם האזנה להוראות טכנאי השידור - הוראות שמדוברות בקשר פנימי ולא משודרות לאוויר.

הסנונית הראשונה בסידרת אוזניות המוניטור של סוני יוצאת בסוף שנות ה-70 ונקראת: MDR-V6. מדובר באוזניית מוניטור על האוזן שבה שתול רמקול בגודל 40 מ"מ, האוזניה סגורה ומתחברת לציוד בכבל עשוי נחושת שעובדה בסביבה נטולת חמצן ובקציה מחבר TRS של ¼ אינצ’ שמוברג על גבי מחבר TRS של 1/8 אינצ’ קונפיגורציה, שהקדימה את זמנה. ה MDR-V6 תפסו מקום חשוב בתעשיית הרדיו והטלויזיה בכלל וזו של ארה"ב בפרט והפכו להצלחה מסחרית עד כדי כך שהפכו לרפרנס עבור כל מי שרוצה להשתמש ו/או לפתח אוזניות מוניטור לתעשיית השידור. ה MDR-V6 נמכרות עד היום, בישראל לא.

ב- 1983, מעט אחרי הכרזת הקומפקט דיסק, סוני מיצבו מחדש את ה- MDR-V6 והוסיפו לכיתוב שעל גבי הקפסולות של האוזניה For Digital, מהלך שנועד לרמוז על כך שסידרת ה MDR מיועדת לא רק לאולפני השידור, וההקלטה, אלא גם מתממשקת היטב ל"פלא" החדש שנקרא קומפקט דיסק.

בין השנים 1991 ל- 2008, סוני רעננה והוסיפה לסדרת אוזניות המוניטור שלה עוד 6 אוזניות שונות שכולן ממוספרות כ- MDR-75XX כאשר בכל האוזניות מסידרת ה 75XX שונה הכיתוב מ For Digital ל- Professional.

Sony MDR-7506

האוזניה הזו הוכרזה על ידי סוני ב- 1991 וכוונה לשוק הקלטה של שידורי טלויזיה כאוזניות מוניטור למכונות הקלטת האודיו בשידור הטלוויזיוני. ההצלחה לא איחרה לבוא וה- MDR-7506 הפכה לסטנדרט, או אם תרצו, כאוזניות הרפרנס של מקליטי האודיו בענף הזה.

גם לא מעט אולפני הקלטה השתמשו באוזניה הזו על מנת לנטר הקלטות וה- MDR-7506 תפסה מקום של כבוד בהיכל התהילה של אוזניות מוניטור, מאז ועד היום.

מאז שיצאה ה- MDR-7506 לשוק לא בוצע בה כל שינוי ואותו הדגם מיוצר ונמכר עד היום.

סוני MDR-750 - ביקורת אוזניות

לכאורה, מה לאוזניות מוניטור שמשמשות לניטור הקלטות האודיו בשידורי הטלויזיה במתחם האודיו הביתי? על פניו, מדובר במוצר שהאודיו הביתי הוא מבחינת לרעות בשדות זרים. בנוסף, כאשר חיפשתי לעצמי זוג אוזניות HDR-7506 מצאתי אותן מיובאות על ידי ספקי ציוד מצלמות ולא אצל יבואני ציוד האודיו הביתי. אלא מה: גם אם דגם אוזניות מסוים נועד לשימוש מאוד ספציפי, עדיין אין זה מן הנמנע לנסות לחבר אותן לציוד אודיו ביתי ולו בשל שמן וכאוזניות מוניטור שווה בדיקה גם במתחם הביתי.

בדרך כלל, הנתונים הטכניים שמציין היצרן הם משהו שצריך להעביר במבחן המציאות ורחוקים מלהיות "תורה מסיני". אלא שהפעם, אני כן רוצה להתעכב על נתוני היצרן שכן במבחן המציאות הם מתגלים קצת אחרת ולעניין זה יש משמעות שאעמוד עליה בהמשך.

מדובר באוזניה שמונחת בתצורת "על האוזן", גודל הדיאפרגמה 40 מ"מ ההתנגדות 63 אוהם, עוצמה 0.5 – 1 וואט ורגישות של 106 דציבל.

התקנה ונוחות

לאוזניות האלה אין כבל נתיק והן קלות מאוד, כ-230 גרם ללא הכבל. על כן אין להן הליך התקנה כלשהו. מיקום האוזניה מאפשר כיסוי במדויק של אוזני המאזין, אם כי כדי לשמור על בימת הסאונד ועל אטימה מלאה של האוזן צריך לוודא שהואזניה מאוזנת על הגולגולת - פעולה פשוטה וקלה לעשות. הקפסולות של האוזניה מחוברות לקשת באמצעות פס מתכת משונן שבו מצויינות שנתות ומספרים כך שתמיד ניתן לחזור להנחה הנכונה/הנוחה על האוזן ללא בעיה כלשהי.

האוזניה מפעילה הלחץ די גדול על האוזן ולאורך זמן גורמת לכאב קל. זו לא האוזניה הנוחה ביותר שחבשתי.

סוני MDR-750 - ביקורת אוזניות

אוזנית מוניטור – מה זה?

כבר עם יצורן כוונו האוזניות האלה לשוק האודיו וידאו המקצועי. ככאלה מהנדסי המוצר של סוני הקפידו שהתיכנון הסוני של האוזניה יהיה מותאם לשימוש וגם אחיד וזהה בכל זוג אוזניות שיוצר אי פעם.

האם, בגלל היותן אוזניות מוניטור, הן נטולות אופי כלשהו?שקופות ללא כחל וסרק? התשובה היא לא. ל- MDR-7506 יש אופי סוני משלהן, בולט מאוד וייחודי לדגם הזה, ושותף, באופי הכללי, עם שאר האוזניות שבסידרה הזו – אך לא בצורה אחידה.

אוזניות מוניטור יתוכננו כך שהן תהיינה מאוד רגישות ומאוד משקפות את האודיו שעובר דרכם, ומנגד ישמרו על אופי משלהן - יציב ומאוד ברור. כך גם במקרה של ה- MDR-7506. טכנאי האודיו, אמור, להכיר את האופי הסוני של האוזניה ומשעשה כן, וזו לא ממש משימה קשה, כל שינוי באודיו, רעש, לכלוך, זיוף וכו ישתקף באוזניו של הטכנאי, ומן הסתם, ידע מה לעשות עם זה.

MDR-7506 במבחן המציאות

בדרך כלל, בסעיף ה"איך זה נשמע", אחרי תקופה של חיים במחיצת האוזניה, החיים שלי די קלים במיוחד כשמדובר באוזניות  שהיצרן שלהן ייעד אותן לשימוש מסוים, קרי: לסלולר, למגבר האודיו או כאוזניה אולפנית וכו. כפי שתראו, עוד מעט, הסוני לא עשו את חיי קלים.

נתחיל דווקא מהסוף, כלומר: התיאור של האופי הסוני של ה-  MDR-7506. בתחום הבס מדובר באוזניה מאוד פסיבית. אם יש בהקלטה/במקור בס הדוק ונוכח היא תשקף את זה. אם יש, במקור, בס ביישן של מוצא את מיקומו בבימת הסאונד הסוני, תשקף גם את זה. בתחום המיד: האוזניה תדגיש את אזור תדרי הדיבור, 200-3000 הרץ, אבל תשמור בכל עוצמה, על פרופורציות קבועות בין התדרים האלה לשאר התדרים כך שאין מריחה של האודיו ואין אי סדר בבימת האודיו. בצלילים הגבוהים, האוזניה קצת מאבדת את האיזון שלה ובעוצמות גבוהות, ועל עניין העוצמות עוד נדבר בהמשך, נוטה לחדות שעלולה להגיע לידי אי נוחות.

בימת הסאונד: הייתי מגדיר את בימת הסאונד באוזניה הזו כבינונית, כלומר: איננה צרה והדוקה אך גם לא רחבה מאוד ובהאזנה שכוללת הקשבה גבולות בימת הסאונד מאוד ברורים.

סוני MDR-750 - ביקורת אוזניות
בתוך בימת הסאונד, אם זה בעניין מיקום הצלילים ואם זה ביכולת הדינאמית של האוזניה, בכלל ובזו שמשקפת כל שינוי באיכות האודיו כולל שינויים שנגרמים מרעשים אלקטרוניים, כבילה וכדומה, האוזניה הזו מפורטת עד כדי כאב.

כאשר המקור מספיק חזק לדחוף את האוזניה הזו לעבר גבולות היכולת שלה, יש לאוזניה נטייה להפוך כהה מאוד בתחום הגבוה (מעל 8000 הרץ) אם כי יחסי הגומלין עם שאר התדרים נשמרים כך שעדיין מקבלים גוון כהה על גבול האלים.

למרות נתון ההתנגדות הגבוה, יחסית, של האוזניה הזו מדובר באוזניה מאוד קלה להנעה מאוד מאוד רגישה והכי חשוב: בניגוד להצהרות היצרן מסוגלת להגיע די בקלות, לעוצמה של 125 דציבל עוצמה שמסכנת את השמיעה. ולכן כשהמקור מצליח לדחוף אותה בקלות צריך להיות זהיר עם עוצמות השמע.

כפי שציינתי קודם, יצרן האוזניה ייעד אותה למקליטי השטח בתחום הרדיו והטלויזיה ובהתאם לכך כייל את האוזניה, וכפי שכבר ציינתי – אין זה מן הנמנע להשתמש באוזניה הותיקה והמאוד מוערכת הזו להאזין למקורות שהיצרן לא ממש תיכנן אותה בשבילן, כן תיכנן, וגם מספק, דגמים יעודיים אחרים משלו.

כשאנשי סוני תיכננו את ה- HDR-7506 הם לקחו בחשבון שטכנאי הקול שחובש אותן מן הסתם, צריך להיות ער גם לסביבתו. מהסביבה שלו עלולה לצוץ סכנה או שהמשהו אחר, הצלם למשל, ירצה לבקש או להורות לטכנאי הקול משהו. על כן האוזנייה תוכננה כך שרמת האטימה שלה נמוכה, כשלושה דציבל, ומנגד, בגלל מבנה הגב הסגור שלה, במרחק של מטר, הרעש שזולג מהאוזניה כבר לא יהיה משמעותי דיו כדי לחזור לערוצי ההקלטה.

ברחוב

כידוע לכם, הטלפון החכם, כשמחוברות אליו אוזניות, לא ממש מצליח לדחוף אוזניה כדי רעש שיעלה על רעשי הכביש. רעשי הכביש נמצאים באזור ה-80 עד 90 דציבל בהנחה שהמאזין נמצא על המדרכה, וכלי הרכב – בכביש.

בחיבור לסלולר בדקתי עם שני מכשירים, אחד מאופיין בצליל חלש יחסית ועם אופי מעט כהה (LG G4) והשני מאופיין במגבר אוזניות מהטובים והבולטים בתחום ולא מתבייש לדחוף אוזניות אל מעבר לרעשי הרחוב (HTC-9).

בשני המקרים הסוני הייתה רחוקה מאוד מהעוצמות הכניסה הנדרשות כדי להביא לידי ביטוי את האופי שלה. במקרה של ה- LG G4 הרעש שבקע מהאוזניה היה פחות או יותר בעוצמה של רעשי הרחוב והאוזניה שיקפה את האופי המעט כהה של מגבר האוניות בטלפון, ומנגד רעשי הרחוב שפלשו לאוזניה די הפריעו לקבל אודיו מדוייק ונקי. ב- HTC התמונה מעט שונה. מגבר האוזניות שלו סיפק לאוזניות מספיק כוח דחיפה והן התגברו על רעשי הרחוב. האופי הסוני שלהן, כפי שתיארתי קודם, בא לידי ביטוי, אם כי עוד היה הרבה מקום כדי לדחוף את האוזניה לגבולות שלה שבהן, כאמור, היא מאבדת סבלנותה והופכת אלימה.

סוני MDR-750 - ביקורת אוזניות
באוטובוס

לצורך מבחן האוטובוס השתמשתי בשירותה של חברת מטרופולין שמפעילה שני דגמים של אוטובוס בין עירוני. בשניהם מנוע מתוצרת וולבו בישן יותר מנוע בן 7 ליטר ובחדש יותר מנוע בן 8 ליטר. הבדיקה בוצעה, בשני דגמי האוטובוס, בנסיעה שכללה נסיעה עירונית ובין עירונית.

שני המנועים של וולבו מפוקחים מחשב עם טלמטריה הכוללת גם את כמות העצירות והתחלות התנועה של האוטובוס. בהתאם לזה מחולקים ההילוכים בתיאום עם המנוע כך שבנסיעה העירונית תהייה החלפת הילוכים תכופה וכדי לחסוך בדלק וזיהום אוויר, המנוע יסתובב בטורים נמוכים. בבין עירוני, התמונה משתנה שכן רוב הנסיעה היא במהירות קבועה ובסל"ד גבוה יחסית של המנוע.

מנועי ה-7 ליטר של וולבו בעיתיים בנסיעה העירונית שכן יש להן נטייה לרעוד. מאחר ומדובר במנוע גדול (גדול פיזית) הרעד עובר לשילדה של האוטובוס ולא מעט רעש בתחום המיד בס מסתובב בחלל האוטובוס. במנוע ה-8 ליטר התופעה הזו פחות דומיננטית.

כשה- MDR-7506 היו מחוברות ל- LG G4 בנסיעה העירונית רעשי המרכב, באזור המיד בס כאמור, זלגו לתוך האוזניה ומאחר ול- LG G4 אין עודף כוח לדחוף את האוזניה הרעש הזה פגם באיכות הסונית ובאיכות ההאזנה. מחוץ לעיר: רעשי המרכב נעלמו אך רעש של רוח הצליח לחדור לבימת האודיו ופגם בניקיון הסוני באזור ה- 4000 הרץ למרות זאת הסוני שיקפו את האודיו האופיני ל-LG G4 אבל לא ניטרלו אותי כמאזין מן הסביבה.

כשה- MDR-7506 היו מחוברות ל- HTC התמונה בנסיעה העירונית השתנתה. ל- HTC יש מספיק כוח לדחוף את הסוני ורעשי המרכב מורגשים פיזית אבל כמעט ולא נשמעים באוזניה. בנסיעה העירונית כשבאוטובוס היה טמון מנוע ה-8 ליטר ה HTC הצליחו לדחוף את הסוני כך ששום רעש לא חדר אליהן.

בנסיעה הבין עירונית, בשני הדגמים, רחש קל מרעשי הרוח של המרכב חדרו לאוזניה אך היה ניתן להתעלם מכך בקלות ובסך הכל הניתוק מהסביבה היה משביע רצון.

היי פי אנלוגי

היי פי אנלוגי זה בעצם... בבית בחיבור למערכת האודיו. כאשר ה- MDR-7506 היו מחוברות למגבר בטיפולוגיית שפופרות ריק, שמתי לב לשני דברים: למגבר לא חסר כוח לדחוף את האוזניות ובאותה נשימה לשקף בעיות בהקלטות, רעשים שמקורם בחשמל וכבילה ומנגד הייתה איזו שהיא מתינות ברמת הכהות של האוזנייה כאשר עוצמות השמע עברו את המותר והרצוי מבחינה בריאותית.

במגבר מבובסס טיפולוגיה של מעגלים מודפסים, התמונה הכללית לא השתנתה אבל, ולמרות שמדובר במגבר אנגלי (במקור וגם בתכונות האודיו) עדיין כשסף הרעש עבר את 90 הדציבל היה קשה לשלוט באוזניה הזו והיא בקלות הפכה לאלימה וכהה במקומות שציינתי קודם לכן. למרות זאת עדיין משקפת היטב את בימת האודיו את הניואנסים השונים שבתוכה וכן את הבעיות בהקלטה וכל רעש שמצליח להיכנס להגברה כתוצאה מחשמל כבילה וכו'.

היי פי דיגיטלי

בניגוד לסקירות אחרות שלי, הפעם חיברתי את האוזניה הזו כאוזניית מוניטור לאולפן הביתי שלי. האולפן התחדש, ממש לאחרונה, בכרטיס קול שבניגוד לשכיח בענף איננו מנוהל בתוכנה אלא בחומרה בלבד, ניהול שאחרי עקומת לימוד קצרה מסתבר כיעיל ובעיקר ובשל אי התלות במחשב, כמדויק לפעמים – מדויק מידי.

בכרטיס הקול הזה ישנו מגבר אוזניות יעודי, כלומר: מגבר אוזניות פיזית על גבי כרטיס הקול אבל בפועל, מדובר בכרטיס קול חיצוני, של אותו יצרן, שנשתל בתוך הכרטיס ובעזרת כפתורי השליטה הפיזיים אפשר לנתב אליו את האודיו או לא.

לצורך בדיקת הסוני השתמשתי בקומפקט דיסק כטרנספורטר  שחובר לכרטיס הקול שביצע את ההמרה מדיגיטל לאנלוג וגם במחשב ובו קבצי אודיו בהיי רז.

בנוסף, שלחתי קו מכרטיס הקול למגבר ה- SS שלי כאשר השליחה מנותרת על ידי כרטיס הקול כך שיש לי שליטה מלאה בעוצמת השמע שנשלחת וכתוצאה ממנה בתחום הדינאמי שעומד לרשות המגבר על מנת להגביר את האות שנכנס אליו – וממנו, לסוני.

גם כאן האופי הסוני של ה- MDR-7506 לא השתנה וגם פה, מהר מאוד, הגיעו האוזניות לגבולות האלימים שלהן. כאשר חיברתי, במקביל, אוזניות אחרות שמיועדות לתחום ההיי אנד אודיו ובהתנגדות של כמחצית מזו של הסוני, גליתי שהרגישות של הסוני מגיעה ל- 9 דציבל מעל לזו של האוזנייה המיועד להיי פי אודיו. זאת אומרת שמהר מאוד ובעוצמות יציאה, בצד כרטיס הקול וכניסה במגבר, הסוני מתחילות להראות את האופי המפורט, הכהה והנוטה לאלימות שלהן.

סוני MDR-750 - ביקורת אוזניות
שימושיות ומילת אזהרה

למרות שתוכננו לתחום מאוד צר של שימוש, ה-7506 הן אוזניות מאוד ורסטיליות ואפשר לחברן למקור שמתקשה להניע כל אוזניה, גם כזו אשר קלה להנעה ועד למקורות שכוח לא חסר להם והרעש – בהתאם.

אני מניח שמבחינה תכנונית, מהנדסי המוצר יצרו את ה- MDR-7506 בכוונה כאוזניה מאוד לא יציבה בתחום של ההתנגדות. המצופה הוא שככל שנדבר על מקור שיש לו מספיק כוח לדחוף את הסוני ידחוף אותה ויזדקק למסע ארוך במעלה כפתור העוצמה ואילו מקור חלשלוש יצריך את מלוא העוצמה כדי להוציא ממנה... משהו.

בפועל, מדובר באוזניה מאוד לא יציבה בתחום ההתנגדות מצד אחד גם חלשלוש, כמו ה- LG G4, יניע אותה לעוצמות שמשתוות לרעשי הרחוב, ומצד שני מגבר שכוח לא חסר לו יביא אותן מהר מאוד להרפות בהתנגדות שלהן ולהגיע לעוצמות רעש שמסכנות את הבריאות. מדובר באוזנייה ותיקה מאוד שנסקרה ונבדקה באינטרנט הרבה פעמים, בנסיבות די רגילות, מגבר אוזניות ביתי, האוזניה תגיע לגבולות הרעש סביב 130 דציבל רעש שגורם נזק פרמננטי – לשמיעה.

מצד שני, דווקא הורסטיליות והאי היציבות בתחום ההתנגדות – הופכות את האוזנייה הזו לבת לוויה שמשרתת נאמנה את בעליה, בין אם הוא נדרש לשמוע או להקליט, משהו בסלולרי שלו, משהו ברשם הקול, אם הוא עיתונאי או משהו כזה, ולבסוף בבית בחיבור להיי פי ומוניטור ולהשתמש באוזניה על כל דבר שעל הציר שבין האזנה למוזיקה לשם הנאה לבין האזנה לחומר מוקלט על מנת להביאו לידי מצב שיהיה ראוי לראות עולם.

למי שמחפש אוזניה שקל ללמוד את האופי שלה ועל ידי כך להבחין בקלות באיכות החומר המוקלט שעובר דרכה. שכיחה מאוד, ורסטילית מאוד ה  MDR-7506 היא בשבילו.

סיכום

ה- MDR-7506 היא אוזניית מוניטור, נולדה ככזו ומשמשת ככזו. בתעשיית הרדיו והקולנוע שמה הולך לפניה ומדובר באחד המוצרים השכיחים ביותר בתחום הזה.

מן הצד השני: ה- MDR-7506 אוזניה מאוד ורסטילית וככזו יכולה לשמש להאזנה דרך מגבר האוזניות של הטלפון החכם, לנטר צילומי אודיו ווידאו, לנטר אודיו מציוד ההיי פי להנאה, ובמיוחד למי שחי בשלום עם אוזניה שמפרטת הכל, כולל הפשלות שיש בהקלטות ובשרשרת האודיו וגם יכולה לשמש כמוניטור באולפן ההקלטות.

היצרן מספק לאוזניה "רק" 9 חודשי אחריות. בארץ, כשהפריט הזה נמצא במלאי, האחריות היא לשנה. יש ל- MDR-7506 מספר תת דגמים ועל כן היצרן מספק יחד עם האוזניה רשימה של חלקי חילוף ומספרי המק"ט של סוני המותאם לגירסה שנקנתה. רצוי לשמור את הדף הזה במיוחד למקרה והאוזניה תזדקק להגיע למעבדת השירות, ואם זה כבר קורה הביאו איתכם את את אותו דף חלקי חילוף גם למעבדת היבואן ותחסכו לעצמכם "צרות" ומפח נפש. מניסיונם של האחרים החלק הבעיתי באוזניה הזו הם הפדים של הקפסולות. מספר המק"ט של הפדים מצויין בדף הנלווה לאוזניה ולא הייתי מקל פה ראש.

מאחר ואנחנו בסיכומי דברים: יתרונותיה של האוזנייה הזו הם גם חסרונותיה. מי שלא מצליח להתאפק ולפתח את ערוץ השמע גבוה במעלה חוגת האודיו רצוי שיתרחק מה- MDR-7506 שכן אי יציבותן יכול להפוך אותן, די מהר, לקוטלת שמיעה. ולכל השאר: שנותיו של הפריט בשוק רק מעידות על איכותו כמוצר שניתן לסמוך עליו ולהפיק ממנו תוצאות מצוינות אם זה בתחום עריכת האודיו ואם זה בתחום ההאזנה לו.

מחיר: 950 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום