סמארטפון Nubia Z11 mini במבחן

יעקב חבושה
02-10-2016 16:00

ביקורת סמארטפון: מותג נוביה עושה עלייה ארצה ואנחנו בודקים את הסמארטפון הראשון שמגיע: Nubia Z11 mini עם גוף מעוצב וגימור מוקפד, מסך 1080p בגודל 5 אינץ' וממשק מצלמה Pro לחובבי צילום שרוצים לשלוט על כל פרמטר בתמונה.

מותג נוביה - Nubia, שייך לחברה בבעלותה (60%) של חברת הטלפונים והתקשורת הענקית ZTE. החברה הסינית ZTE הוקמה ב- 1985, היא מייצרת נתבים, מודמים, ראוטרים, תשתיות תקשורת וכן סמארטפונים וטאלבטים. היא אחת מהחברות החזקות בסין וגם פעילה במיוחד בתחום ציוד התקשורת. מלבד סין, היא גם פעילה באוסטרליה, ארצות הברית, הונג קונג וגרמניה וברשותה מרכזי פיתוח בצרפת, שבדיה, הודו ועוד.

חברת נוביה הוקמה בשנת 2012 כשהמטרה שלה היא "להביא טלפונים חכמים ומתקדמים למשתמשים הרפתקנים שרוצים לחוות חוויות חדשות ואיכות משופרת של החיים". המכשיר הנסקר כאן הינו דגם חדש של החברה שמושק בימים אלו בייבוא חדש של חברת באג.

עיצוב מרשים ביחס לקטגוריה

מכשיר הנוביה "Z11 מיני" שהגיע לסקירה הצליח לסחוט קריאות התפעלות מרוב האנשים שראו אותו. המראה שלו דומה למכשירי דגל של מותגים ידועים ולא נופל מהם בגימור המוקפד. המכשיר הנסקר הגיע עם זכוכית שחורה חלקה ומבריקה בצידו האחורי, קורא טביעות אצבע, פתח העדשה בחלקו השמאלי העליון ופלאש LED בודד. בחלקו הקדמי יש זכוכית שחורה עם לחצן עגול אדום בתחתית שמשמש ככפתור הבית. בין שתי שכבות הזכוכית ישנה מסגרת בצבע כסוף שנותנת מראה יוקרתי. שתי שכבות הזכוכית חלקלקות מאוד ומעוגלות בצידי המכשיר. האחיזה מאוד נוחה בשל הגודל האופטימלי למסך 5 אינץ' - רק כדאי מאוד להשיג כיסוי למכשיר כי הוא עלול להחליק בקלות מהיד.

נוביה Z11 מיני - ביקורת סמארטפון
לחצן הכיבוי נמצא בצידו הימני וכפתורי עוצמת השמע מעל כפתור הכיבוי נמצאים במיקום מאוד נוח להגיע אליהם. בצד שמאל ישנו פתח בצורת מגירה נשלפת להכנסת ננו סים שיכולה להכיל מיקרו סים נוסף או כרטיס מיקרו SD להרחבת זיכרון. בחלקו העליון יש פתח 3.5 מ''מ לאוזניות (לא מצורפות לערכה) ובתחתית פתח לטעינה עם מטען מיקרו USB-C, שמגיע כמטען מתפרק + כבל USB להעברת נתונים מהירה למחשב.

נוביה Z11 מיני - ביקורת סמארטפון
מפרט המכשיר

הנוביה Z11 מיני הינו מכשיר בעל סים כפול, שמגיע עם מסך 5 אינץ מסוג IPS LCD, רזולוציית מסך 1080X1920, תאימות לכל הרשתות בישראל, כולל תמיכה בדור 4. ננו סים+מיקרו סים  במגירה נשלפת. מעבד Qualcomm MSM8952 Snapdragon 617. המעבד הינו 8 ליבות שעובד בתצורה של 4 ליבות 1.2 GHz, ועוד 4 ליבות 1.5 GHz. מעבד גרפי מסוג Adreno 405. זיכרון ראם פנימי בגודל GB 3, ונפח אחסון פנימי של  GB32. תמיכה בכרטיס זכרון עד לגודל 200 גיגה בייט. מע' הפעלה היא אנדרואיד גרסה 5.1.1 לוליפופ. מלבד קישוריות ה- WiFi ישנה תמיכה בבלוטוט' סטריאו A2DP לחיבור לרכב ושמיעת התוכן שיש במכשיר.

ממשק ותוכנות

מכשיר הנוביה מגיע עם מע' הפעלה לוליפופ 5.1.1. רוב המכשירים היום מגיעים עם מע' הפעלה העדכנית מרשמלו (אנדרואיד 6) וחלקם כבר מתחיל להציג את 7, אבל נוביה קצת מאכזבת עם גרסה לא הכי עדכנית. נפח האיחסון של המכשיר הנסקר היה 32 ג'יגה, כשבפועל השטח הפנוי לפני התקנה כלשהי היה "רק" 22 ג'יגה.

לנוביה אין מגירת אפליקציות וכל היישומים נמצאים על מסכי הבית. חלקן בתיקיות משנה כמו למשל של גוגל, או יישומים של נוביה כגון: פנס, מחשבון, רדיו וכד'. מע' ההפעלה מגיעה בסך הכל בצורה די נקייה מאפליקציות מיותרות למעט שלושה דפדפני אינטרנט שונים שמותקנים: הדפדפן הרגיל של אנדרואיד, כרום ודפדפן UC.

נוביה Z11 מיני - ביקורת סמארטפון
מע' הלאונצר בנוביה דומה מאוד לטעמי למכשירים הסינים המתחרים מתוצרת שיאומי. היא נקראת NUBIA UI  ופועלת בצורה יפה וחלקה. בנוביה ישנם בחזית המכשיר שלושה לחצנים פיזיים מסוג מגע, האמצעי עם עיגול אדום בוהק שמואר כל זמן שהמכשיר פעיל, ועוד 2 נקודות קטנות נוספות כשהימנית משמשש כלחצן חזרה ו\או פתיחת ישומים אחרונים והשמאלי משמשת לפתיחת תפריט הגדרות. לחיצה על מקום ריק במסך הבית תפתח תפריט שבו יש גישה להגדרות, טפטים, רכבי ווידג'ט, וסידור סמלים. כשנמצאים במסכי הבית, החלקה מטה גוללת את וילון ההתראות וההגדרות הנפוצות כמו WiFi, מיקום וכד' והחלקה נוספת פותחת את התפריט המלא של וילון ההגדרות. פיצ'ר שימושי נוסף למי שצריך, הוא חלוקת המסך לשניים לתפעול של 2 אפליקציות בחלוקת המסך לשניים. לדעתי האפליקציה הזאת, במכשיר זה, מעט מסורבלת לתפעול עם חלוקת מסך עם אייקונים קטנים ומסכים קטנים מדי ולא ממש התלהבתי מהתפעול שלה.

הלחצן האמצעי משמש בנוסף גם כנורת התראות לשיחות או הודעות שלא נענו. הלחצן ימשיך להבהב באדום בוהק עד לפתיחת המכשיר וקריאת ההתראה.

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
צריך לציין לטובה את עבודת הגיור לעברית שעשה היבואן בתרגום לעברית. המכשיר עבר גיור טוב מאוד לעברית – כולל ישור לימין שפועלת באופן מצוין ואין שום סימן לעילגות או תרגום חלקי, למעט מקרה אחד שנצפתה בעיה שבו בלוח השנה החודשים מרץ, ואוגוסט, קיבלו שמות חדשים ומקוריים... מרץ קיבל את השם "צעודה" ואוגוסט את השם "מלא הוד".

מסך ההגדרות נראה במבט ראשון מעט חסר, אבל מתברר שכל האפשרויות נמצאות תחת תפריטי משנה, וניתן לבצע בו כל פעולה והגדרה כמו טלפון אנדרואידי אחר. נעילת המסך תתבצע על ידי לחיצה על כפתור הכיבוי שנמצא בצד ימין, ופתיחת המסך על ידי קורא טביעת האצבע או דרך החלקה של המסך דרך צורה או סיסמה. בעבודה יום יומית עם המכשיר אציין שזיהוי האצבע לפתיחת המסך לא תמיד פעל, יותר מדי פעמים יש לגעת ולנסות לפתוח את המכשיר עד שזיהוי קורא האצבע עובד. במקרה שזיהוי קריאת טביעת האצבע נכשל, נפתח מסך לשרטוט דפוס ששרטטנו כאמצעי אבטחה. גם לאחר ניסיון לשנות את קריאת האצבע מחדש במכשיר, ההצלחה הייתה ברוב המקרים חלקית.

שימו לב כי לחיצה חזקה מדי על המסך או נקישה חזקה תגרום להופעת סדק וירטואלי (גרפיקה) על המסך! אבל אל דאגה הסדק נעלם לאחר שניה או שתיים. זה  מופיע כנראה רק ללמדך לא לנקוש בפראות על הזכוכית. בנוביה בנוסף למקלדת אנדרואיד (AOSP) מצורפת מקלדת בשם TauchPal של נוביה ובה ניתן לבחור מקלדות שונות בצבעים שונים לפי העדפת המשתמש.

מצלמה משוכללת ומולטימדיה

המצלמה של הנוביה מיני מגיעה עם מצלמה אחורית ברזולוציה של 16 מגה פיקסל, f/2.0, והמצלמה הקדמית עם 8 מגה פיקסל, f/2.4, פלאש לד בודד. למצלמה יש את האפשרויות הבאות: פנורמה, הילוך איטי, וידאו, רצף תמונות, PRO ומצבי צילום שבהן ניתן להשתמש באפקטים נוספים. צילום באור יום ייתן תוצאה יפה עם צבעים יפים, לא עזים מדי ופירוט טוב, לעיתים התמונות מקבלות מעט גוון כחלחל כך שנראה כאילו הצבעים שמתקבלים "קרים". צילום בתנאי תאורה פחות טובים, המצלמה תעלה את הרגישות ולכן ניתן לראות קצת רעשים במקומות חשוכים, ניתן לשפר את התוצאות עם צילום בפלאש שמאיר את התמונה בצורה טובה ולא שורף עם אור חזק מדי. במצב צילום HDR הפלאש מבוטל ולא ניתן להפעילו, זהו חסרון כי במקומות חשוכים מצב זה לא משפר את התמונה אלא גורע כי לא ניתן להאיר את התמונה והתוצאה שמתקבלת יוצאת ממש חשוכה. צילום בחדר חשוך לא מצליח להראות תמונה והתוצאה שמתקבלת הינה תמונה חשוכה מאוד.

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון

צילום למתקדמים

במצב צילום ידני שנקרא PRO, ניתן לשלוט על פרמטרים שונים כמו רגישות סרט, איזון לובן, מהירות תריס, ומיקוד. המצלמה בנוביה בהחלט משיגה תוצאות טובות במוד זה. אפשר לקבל תמונות טובות, בהנחה שמצלמים ביד יציבה במקרה של מהירות סגר נמוכה. בצילום רגיל המצלמה מצלמת די מהר ולא נצפו השהיות ארוכות בין תמונה לתמונה. חסרון קטן שיש עם התפריטים הוא שאם רוצים לבדוק באיזה רזולוציה מצלמים, אז קשה לדעת, אין מידע מדויק ומפורט בהגדרות המצלמה למעט אפשרות לבחור צילום בפורמט 9X16 3X4 או 1X1. וידאו ניתן לצלם באיכות של P720 או P1080 במצלמה הקדמית והאחורית. אין מייצב תמונה, אם כי בסך הכל הווידאו יוצא בסדר ולא קופצני מדי ועם סאונד ברור. בהילוך איטי התוצאה המתקבלת נראית קצת מוזרה ואולי מצחיקה כי הסרטון שמתקבל מתחיל לכמה שניות במהירות רגילה ואז פתאום עובר להילוך איטי.

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
עוד ניתן לציין לטובה את המצלמה הקדמית של המכשיר. אולי בגלל הרזולוציה הגבוהה או חיישן מצוין, התמונה שמתקבלת (תמונת סלפי) יוצאת ברורה מוארת וחדה. השוואה שנעשתה עם מכשירי דגל שונים הראתה הבדל גדול לטובת הנוביה!

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
הנוביה יודע לנגן כל סוג קובץ וידאו, למעט קובץ MKV שהצריך הורדה של תוכנה ייעודית לצפייה בקובץ. התוכנה גם יודעת לצרף קובץ כתוביות ולהצמידה לסרט.
הרמקול שממוקם בתחתית בצידו הימני מפיק סאונד ממוצע בחוזקו ונשמע ברור. אפשר לשמוע איתו שירים וסרטונים, אבל עדיף שזה יהיה בסביבה שקטה יחסית ולא רועשת. בערכה של הטלפון לא מגיעות אוזניות משום מה. ובכל מקרה, הסאונד דרך האוזניות נשמע מעט שטוח, ללא הדגשה של גבוהים או באסים, אבל העוצמה בהחלט מספקת. איכות השיחה טובה מאוד והשמיעה של הצד השני הייתה טובה גם היא.

סוללה
הסוללה של הנוביה מגיעה בקיבולת של mAh 2800 שזו קיבולת נאה. בתחילה, כשקיבלתי את המכשיר הסוללה התרוקנה די מהר, ולא הצליחה להגיע לשעות הערב. לאחר התקנת היישומים ההכרחיים לבדיקה ומספר טעינות, ולאחר עידכון גדול למכשיר, נראה שהסוללה התייצבה מעט יותר. בשימוש מתון יחסית הסוללה סוחבת עד השעות המוקדמות של הערב. זמן טעינה של הסוללה היה כשעתיים ממצב של סוללה עם 10-20 אחוז עד למצב של טעינה מלאה.

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
ביצועים, ניווט וגלישה

הנוביה מיני בעבודה שגרתית פועל באופן מהיר וחלק ללא לאגים או השהיות מיותרות. המעבר בין מסכי הבית ופתיחת יישומים שונים מתבצע מהר וחלק. בבדיקת מבחן Antutu הנוביה הגיע לציון הסביר של 41877. בדיקת מספר הנגיעות של המסך נתנה תוצאה של 3 אצבעות בלבד. זה מספיק לתפעול המכשיר אם כי היה טוב אם המסך היה רגיש קצת יותר. טעינת משחקים כבדים לוקחת קצת זמן, אבל ברגע שעלו, המשחק עובד יפה וללא גמגומים. שימוש ממושך במשחקים עלול לגרום להתחממות ניכרת במכשיר, לא נצפו בעיות תפעול עקב התחממות אולם ההרגשה בכף היד לא הייתה הכי נעימה.
ניווט עם המכשיר היה תמיד מדויק ומהיר, מציאת לוויינים הייתה מהירה מאוד.

Nubia Z11 mini - Antutu
ניראות בשמש - בשימוש יום יומי רגיל בדרך כלל בתוך מבנה הניראות מצוינת. המסך חד וברור ודי בהיר. אולם יציאה לשמש ישירה וצפייה במסך יכולה להיות לפעמים קצת בעייתית למרות שהבהירות הייתה על המקסימום. ראיתי כבר מכשירים עם מסכים הרבה יותר בהירים ומוארים מהנוביה מיני. גם מצב אוטו' וגם מצב של תאורה מקסימלית לא ממש עזרו. זוויות הצפייה של מסך הנוביה טובות מאוד עם דהייה קלה מאוד שמורגשת בזויות החדות.

בשימוש אינטנסיבי וממושך מורגשת התחממות די מורגשת בחלקו העליון של המכשיר. זה קורה בעיקר אחרי שימוש במצלמה ובמשחקים. לעיתים לאחר שימוש ממושך המגע לא נעים, כי המכשיר די חם ביד.

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
כאמור, הנוביה מגיע עם שלושה דפדפנים שונים. כל אחד יכול למצוא דפדפן שנוח לו. הגלישה טובה ומהירה, דפים נטענים מהר והגלישה מהירה. אגב, את הדפדפן UC ניתן להסיר מהמכשיר כשאת האחרים לא והם מוטמעים במע' ההפעלה. המעבר בין גלישה סלולרית ל- WiFi מהיר ולא מורגשת עצירה.

סיכום

כאשר קיבלתי לסקירה את מכשיר הנוביה Z11 מיני, לא היו לי ציפיות גדולות מאוד. אבל ככל שלמדתי להכיר אותו נוכחתי לראות את כברת הדרך שמכשירים סינים עשו – מסתבר כי יש כיום מכשירים טובים מאוד שבהחלט עושים עבודה מרשימה. אם  מנסים לתמצת את תכונות המכשיר אז: אפשר להנות מטלפון עם יכולות צילום טובות בהחלט. התמונות יוצאות מפורטות וחדות, ללא רעשים מורגשים בתמונה. הניווט איתו ממש מצוין ולא נצפתה בעיה כלשהי. גלישה ומשחקים עובדים היטב. זמן הסוללה טוב ליום עבודה אחדיש , זכרון עבודה גדול, נפח איחסון גדול, אפשרות לכרטיס הרחבה. ונזכיר שוב: העיצוב מרהיב. הנוביה לא מנסה כנראה להיות בשורה אחת עם מכשירי הדגל הנוכחיים האמת? הוא לא מאוד רחוק מהם...


מחיר: 1,299 ש''ח

שירות ואחריות: רשת באג

תמונות דוגמה נוספות מהמצלמה:

Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון
Nubia Z11 mini - ביקורת סמארטפון

מעבר לתגובות בפורום