ifi iDSD Micro – מגבר אוזניות וממיר רב גוני, ביקורת

ליאור קורן
29-09-2016 07:00

ביקורת מגבר DAC אוזניות: מכשיר ה- ifi iDSD Micro מציע רכיב המרה באיכות מרשימה של עד 768kHz כולל תמיכה בקבצי DSD 512 ביחד עם מגבר אוזניות רב עוצמה שאינו מתרגש מאוזניות מאתגרות. בדקנו אותו.

חברת ifi

חברת ifi הבריטית פועלת בתחום ההגברה לאוזניות ואם לא ידעתם זאת עד עכשיו אז נספר לכם שהיא חטיבת בת של יצרנית האודיו היי אנד AMR. החברה מציעה מספר סדרות מוצרים: Nano כשמה כן אשר כוללת מוצרים קטנים בגוף וסדרת Micro שגדולה ממנה פיזית (ועדיין מיועדת להצבה על שולחן) וכוללת שלל דגמי מוצרים, בינם גם מגבר ה- iCAN וממיר - iDAC אותם סקרתי לפני מספר שנים ואף פונו סטייג' או הגברת שפופרות. כל המוצרים הללו מיועדים לחיבור לאוזניות ומאפשרים לתפור פיתרון מקיף למי שאוהב את המוזיקה שלו צמודה חזק לאוזניים. בנוסף לשתי הסדרות העיקריות, ישנו דגם דגל Pro – מגבר אוזניות אימתני וגם סדרת רטרו עם מגבר ורמקולים שתוכננו כהחייאה של דגם ה- BBS LS3/5A המיתולוגי עם תיבה עשויה במבוק. לצערנו, אין בזמן זה יבואן ישראלי למוצרי החברה.

ifi iDSD Micro

המכשיר הזה משלב בתוכו יחידת ממיר (DAC) ביחד עם מגבר אוזניות חזק. יחידת ה-DAC כפולת הליבה (רכיב של Burr Brown) יוצא דופן במפרט הטכני ביחס לקטגוריה ומגיע לאיכות אות מירבית של PCM 768kHz כולל תמיכה טבעית ב-DSD עד לרמת Octa DSD512 (נתון נדיר בהחלט), זאת ללא צורך בהמרה ל-PCM. גם יחידת המגבר אינה קוטלת קנים ולפי הצהרות החברה אמורה לדחוף כל דגם אוזניות "שקיים על כדור הארץ", כאשר מנגנון הווליום אנלוגי.


עיצוב המכשיר משדר מוצקות ותכל'ס – "מוכן לעבודה", עשוי כולו מתכת עם פסים בצדדים וכמה ברגי אלן שקועים מלפנים. זוהי תיבה צרה (6.5 ס"מ רוחב) וארוכה (כ-18 ס"מ אם מכניסים גם את בליטת החיבורים מאחור וחוג הווליום מלפנים). גוף האלומניום משמש גם כגוף קירור מפזר חום שמוכיח עצמו במהלך שעות וימים ארוכים של עבודה.


ה- iDSD Micro נראה מוכן לכל תסריט עבודה וסוג אוזניות שתחברו אליו והוא כולל שלל כפתורים ואפשרויות כיוון והתאמה אישית. כך שאם יש לכם מספר דגמים וסוגים של אוזניות בבית (רגישות, קשות להנעה, רזות בבס וכו') תמצאו שיש כאן אפשרות לעשות התאמה מדוייקת למדי לכל דגם בנפרד.


אז מה יש לנו כאן? נתחיל בתחתית המכשיר: כפתור בעל שלושה מצבים להתאמת רגישות המגבר לאוזניות כפתור (כך שאם האוזניות שלכם רגישות במיוחד, תוכלו עדיין לסובב את חוגת הווליום מבלי לקבל עוצמת קול גבוהה מדי כבר בהתחלה). כפתור נוסף מאפשר למכשיר להוציא אות אודיו ביציאות ה-RCA בתצורת DAC בלבד (עם אות 2V קבוע) או במשולב עם המגבר (ושליטת ווליום). נעבור לדופן הצד: כאן נמצא מתג פילטר אות PCM לשלושה מצבים: Bit Perfect, Minimum Phase או Standard. כאשר מנגנים קובץ DSD, הפילטר מקבל תפקידים אחרים של "סטנדרט", Extended ו- Extreme. לידו מתג היפוך קוטביות (במקרה ויש בעיית קוטביות בהקלטה במקור). הכפתור השלישי עובר בין מצבי הגברה: Eco החסכוני שמספק ערך מקסימלי של 2.0V/500 mW @ 8 Ohm, מצב Normal שמספק 5.5V/1,900 mW @ 16 Ohm ומצב טורבו שמגדיל את הנתונים ל- 10.0V/4,000 mW @ 16 Ohm לאוזניות צמאות כוח במיוחד.  


ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro
נעבור לחיבורים מאחור: כאן נמצא כניסת USB (מסוג USB 2.0 type A) לקבלת אות אודיו עד 768kHz וגם חשמל לעבודה וטעינת הסוללה, שתי יציאות אודיו אנלוגיות RCA וחיבור SPDIF שיכול לעבוד ככניסה או יציאה קואקסיאלית (כאשר אין אוזניות מחוברות) או כיציאה אופטית עד לאיכות אות של 192kHz.

ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro
מלפנים, יש באמצע כניסת אודיו Aux מסוג 3.5 מ"מ (אל תתבלבלו, זו אינה יציאת אוזניות כפי שאולי נדמה), יציאת האוזניות הקדמית היא מסוג 6.3 מ"מ. בינה לבין חוגת הווליום, יש יש מתגים: האחד מיועד לספק תוספת בס לאוזניות רזות (X-Bass) והשני אפקט של הרחבת הבמה (3D Holographic). שני האפקטים האלו מבוצעים בדומיין האנלוגי – לאחר המרת האות הדיגיטלי. בצד המכשיר, יש גם יציאת USB המיועדת להטענת מכשירים כמו טלפונים או נגנים ניידים כמטען 1.5A. אגב, אם הסוללה מגיעה למצב של כמעט ריקון, המכשיר יכנס למצב הגנה (בו נורית הלד תהבהב במהירות) ולא תוכלו להפעיל אותו אלא אם תטעינו אותו במשך כמה שעות רצופות.


ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro
ה- iDSD Micro יכול לפעול על הסוללה הפנימית שלו (4,800mAh) ובכך גם מתאים לנסיעה בדרכים בזמן חיבור הטלפון אליו או במצב של קבלת חשמל מהמחשב אליו הוא מחובר. אם תרצו לעבוד במצב סוללה גם בחיבור למחשב, יש להדליק את המכשיר לפני חיבור ה-USB אליו, אחרת הוא יפעל על המתח שמגיע ישירות מהמחשב. בעבודה במצב סוללה, בחירה ב- Eco יכולה להאריך את חיי הסוללה עד ל-12 שעות האזנה.

מה באריזה?
עם המכשיר, מגיע מבחר מכובד ביותר של כבלים ומתאמים, בכמות שלא ראיתי במוצרים מתחרים: כבל RCA סטריאו (עם מחברים בצבע סגול) באורך חצי מטר, כבל USB עבה (בצבע כחול) לחיבור למחשב, מתאם USB זכר לנקבה קצר ואחד ארוך, מתאם תקע אוזניות מ-3.5 מ"מ אל 6.3 מ"מ, כבל 3.5 מ"מ, כיסוי למכשיר וגם גומיות  למטרת הצמדה שלו למכשירי ifi אחרים.


מבחן האזנה


לפני חיבור המכשיר למחשב, בוצעה הורדה והתקנת דרייברים מאתר החברה. לשם קבלת האות האיכותי ביותר, ההאזנה בוצעה עם דרייבר ה- ASIO ותוכנת Foobar 2000, כמו גם דרייבר ה-DSD.


אז כיצד הוא נשמע? המכשיר, כך נראה, תוכנן על מנת שיעביר את האות המוזיקלי בצורה נאמנה, ללא ניפוח מכוון של הבס או מתיחה מוגזמת של הטונים הגבוהים. האופי הכללי נוטה לצד המאוזן, עם כוח שאינו חסר ויכולת לדחוף אוזניות בצורה קלילה חסרת מאמץ. ועם כולן ההאזנה היתה נעימה לאוזן לאורך שעות רבות, נעימה אבל לא על חשבון פירוט או עיגול לא רצוי של פרטים במידע הסוני. במת הצליל רחבה למדי והקולות והכלים השונים מפוזרים באופן נרחב בין שתי האוזניים. ה- iDSD Micro נבחן לאורך ימים ארוכים בעיקר אוזניות מדגם סנהייזר HD800, זאת לצד דגמים נוספים כמו HD598, Beyerdynamic DT 880 ואוזניות כפתור.


ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro
השיר Talk של Coldplay (איכות FLAC 96kHz/24bit) מתחיל באפקט של רוח וגיטרות חשמליות רחוקות בתחילה במרחב אך מייד לאחר קטע קצר הן מתפרצות קדימה ומקבלות חיזוק של תופים. הצליל נשמע דינמי ומגובש, הסולן מתחיל לשיר ופעימות התופים בולטות כפעימות לב, נמוכות ומורגשות, עם הפרדת צלילי גיטרות לימין ולשמאל. השיר הזה יורד ועולה בקצב - עובר לסערות של גיטרות וחוזר לשירה בליווי כלי הקשה. ההצגה כאן דינמית ומהנה.

יש משהו בצליל דחוס וקצבי שמתאים למשל למוזיקת Soul / פאנקי וגרוב שחורה עם התופים והרבה מאוד גיטרת בס שלוקחת בחלק מהמקרים תפקיד ראשי במוזיקה. ה- iDSD עושה את זה בצורה שמעבירה את המסר המוזיקלי כאן בצורה מאוד נכונה וקצבית – Groove on Down של dunn Pearson עם שלל קטעי סולו תיפוף וצלילי בס מודגשים בפזמון עם קול הזמרות הנפלא.


התצוגה הכל כך מהנה ממשיכה גם בקטע Don’t Send Ma Away של Garfield Flemming. תצוגת הבמה הרחבה מציבה את קולות שירת זמרי הליווי רחוק בצדדים עם דואט הזמר שניצב במרכז. גם כאן, הבס דינמי ומודגש במידה נכונה. המגבר מחמיא לתופים ה"אמיתיים" הטובים והמוכרים ונותן להם נפח ובו זמנית שומר עליהם שמירה הדוקה שלא יתפרעו יתר על המידה.


השיר Dream On של דפש מוד בגרסת DSD64 מתחיל במין "פצפוצים" של סינטיסייזר עם מעין הד באפקט שיוצר תחושת חלל מאוד ריאליסטית דרך ה-iDSD. ואז מצטרפים צלילי גיטרה בצדדים והמכשיר נותן להם במה רחבה מאוד. אל המנגינה מצטרפים תופים אלקטרונים והתוצר הכולל נהיה מורכב יותר, אבל ה- iDSD מחזיק אותו הדוק ונשלט לגמרי. בהמשך מנהל סולן הלהקה דואט כשקולו במרכז החלל ושאר צליל הגיטרות והסינטסייזר מקיפים אותו בחליפה רחבה בהחלט, בחלקים מהשיר התוצר דינמי בצורה שהיא מענגת כל מי שאוהב קצב.


So Far Awayהגיטרה בשיר So Far Away של דייר סטרייטס (DSD64) תופסת את רוב מרחב הבמה בין שני האוזניים, היא מלאה ודינמית (אם כי לא מנופחת מדי), עם צליל מצילה בצד שמאל. התופים מצטרפים והם קצרים ומדוייקים יחסית. גם כאן הבמה רחבה וצלילי הסינטיסייזר צלולים. קולו של מארק קנופלר מוצג באופן נקי ובכלל ההצגה של השיר הזה כאן מאוד מדוייקת, רחבה, נקייה כבר אמרתי? אולי טיפה יותר מדי. בשיר נוסף – Walk Of Life, פריטת הגיטרה מוצגת בצורה מאוד דינמית, ניתן להרגיש ממש את עוצמת האצבעות על המיתרים.


שיר נוסף בפורמט DSD, הפעם סולן קווין האלמותי פרדי מרקורי שר על Made In Heaven. מכות תופים פותחות את הקטע עם צליל הגיטרה היחודית של הלהקה ואז קולו המוכר של מרקורי ניצב במרכז, מעט צף בחלל והגיטרות מקשטות מסביב בעטיפה רחבה. גם כאן יש הפרדת צלילים ובמה רחבה.


ליצירה "תמונות בתערוכה" האזנתי כמה וכמה פעמים (לדיסק השלם) וזה היה מהנה ונעים בשילוב של ה- iDSD ואוזניות ה- HD800. הפסנתר מוזיקלי, מרחף מעט בחלל, בעל צליל מלא ולא נפוח, עגול ולא עמום ודינמי כאשר הפסנתרן צריך לדפוק בעוז על הקלידים.


כאמור, יש בחזית המכשיר שני מתגים: מתג ה- 3D יוצר הרחבה מורגשת בבימת הסאונד. התכונה הזו קיימת גם במגבר ה-iCAN של החברה, אבל שם זה מגיע גם עם חידוד מורגש של הטונים הגבוהים ואילו כאן זה פחות מורגש (וזה בהחלט לטובה). המתג השני מספק תוספת בס, זה אולי מתאים לאוזניות רזות בבסיסן, אבל אני מצאתי את ההצגה הטבעית, ללא תוספות טובה ונכונה יותר.

ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro

מול Chord Mojo

סקרן אותי לבצע השוואה מול המתחרה הישיר והחדש יחסית. מה מצאתי? לעומת המוג'ו, מקטע תדרי המיד בס יותר הדוק וקפיצי ב-ifi וזה יותר מחמיא לז'אנרי מוזיקה ספציפיים כמו סול, גרוב. למשל, ב- Your Latest Trick של דייר סטרייטס בפורמט DSD, קוי הבס יותר דינמיים ב- ifi מאשר במוג'ו. בשיר נוסף – Walk Of Life, פריטת הגיטרה מוצגת באופן יותר דינמי אצלו ונשמעת רזה יותר ב-Mojo. בצד הגבוה יותר של הסקאלה, יש ל-ifi קצת יותר חידוד במיד היי אבל קצה הסקאלה הגבוה פחות מפורט מאשר אצל המתחרה. ה- ifi iDSD Micro נותן במת צליל רחבה יותר, אבל ההפרדה בין הכלים והזמר פחות מדוייקת מאשר ה-Mojo שגם מספק רקע שחור יותר. אני מצאתי שהמוג'ו הולך עוד צעד בסעיף של "חפירה" אל תוך הקובץ ומוסיקליות, אבל אין לו את הוורסטיליות ואפשרויות הכיוונן של ה-ifi, שלא לדבר על עושר הכבלים המצורף (המוג'ו מגיע עם כבל קצר בודד וזהו).


ביקורת מגבר DAC ifi iDSD Micro
סיכום


חתיכת מכשיר יצרה כאן ifi, הוא וורסטילי מאוד, מאפשר התאמה מבחינת רגישות, כוח ואפילו כמות בס וגודל במה למגוון דגמי אוזניות ובעל תאימות עכשווית ועתידית לאיכות עד 768kHz וקבצי Octa DSD 512, או בקיצור, משאיר אתכם מכוסים לאורך זמן רב. החתימה הסונית שלו מאוזנת למדי, והוא מתאים גם לאוזניות מאוזנות יחסית באופיין, מספק בס דינמי ומדוייק, ללא בעיית כוח וגם ללא ניפוח מיותר. בשאר התדרים, המיד ברור ומדוייק והגבוהים מפורטים, אם כי כאן הייתי שמח לעוד קצת ברק. כל האוזניות שחוברו אליו נדחפו ע"י ה-ifi iDSD Micro בצורה קלילה למדי ולא נרשמה כאן בעיה.
אם האוזניות שלכם מאוזנות יחסית, אז גם הוא יאפשר להאזין במשך שעות ארוכות מבלי שהאוזן תחרך או תכאיב.

המכשיר מתאים גם לחיבור אל טלפונים חכמים, כולל סוללה שתספיק ליום האזנה שלם בדרכים, אבל הוא גדול יותר משמעותית ממגברי מובייל אחרים יעודיים. בחיבור לטלפון חכם, מול כמה וכמה דגמים (כמו LG G4, וואווי P9, שיאומי רדמי נוט, סמסונג גלקסי נוט 5 ועוד) הורגש שיפור בחיבור ל- iDSD Micro בתוספת כוח בלתי מוגבל. להבדיל מה- Dragonfly Black אותו בדקנו, כאן לא היתה שום בעיית ווליום. המכשיר לא הראה סימני מאמץ וגם אחרי שעות האזנה ארוכות (מאוד), מגע בגוף העביר לאצבע חום קליל ונעים. מול המוג'ו שהתחמם באופן מורגש (במיוחד כאשר הוטען במקביל להאזנה), ה- ifi לא ממש התאמץ או התחמם במיוחד עם כל האוזניות שחוברו אליו בסקירה.


לסיכום, זהו מכשיר שהוא יחודי למדי בתמורה שלו, ביכולות שהוא מספק ומהווה דוגמה מצויינת למוצר שמציג איכות סונית טובה מאוד, ללא התפשרות על אפשרויות שליטה או אביזרים מצורפים.

מחיר
אנגליה: £415
ארה"ב: $499
קישור: אתר החברה
המחירים אינם כוללים דמי משלוח ומיסים.

מעבר לתגובות בפורום