פנסוניק DX900 - טלוויזיית הדגל במבחן עם UHD HDR

ליאור קורן
18-09-2016 07:00

ביקורת: פנסוניק TH-65DX900L היא טלוויזית הדגל של החברה אשר מגיעה עם תאורה בתצורת חלת דבש המחולקת ל-512 אזורים שונים, תמיכה ב-HDR ועוצמת הארה אימתנית, בדקנו אותה עם שלל תכני וידאו.

בסקירות המסכים הקודמות, סיפרתי לכם על החסרון המובנה בטכנולוגיית ה- LED LCD עליה מבוססות רוב הטלוויזיות כיום: הפרדה בין מקור האור לבין הפיקסלים שיוצרים את התמונה. ההפרדה הזו בה האור מגיע מקבוצת נורות הממוקמות מאחורי התמונה ועובר דרך הפיקסלים – אותן נקודות זעירות שיוצרות את הפרטים בתמונה, אינה מאפשרת להציג שחור ברמת הנקודה. ה- DX900 הוא אחד המסכים הבודדים כיום שמציע תאורה אחורית (בגב המסך) שמתחלקת ל- 512 אזורים שונים אשר נכבים, נדלקים ומשנים את עוצמת האור שלהם בהתאם למה שמוצג באותו אזור בתמונה. בנוסף, המסך כולל פנל 10 ביט ונושא את תו ה- ״פרימיום UHD״ של ברית ה- UHD שנוצרה בין שלל חברות האלקטרוניקה הבידורית.

בין שלל נורות התאורה, פנסוניק יצרה כאן פילטר עם מבנה של חלת דבש בגב, מה שאומר שלכל קבוצת נורות לד יש מעין דופן צידית שמפרידה בינה לבין האחרות ובכך מצמצמת זליגת אור לצדדים בין אזורי התאורה (תופעת ה- Blooming). התופעה היתה בולטת בדגמי העבר של רוב היצרניות בעיקר כאשר היו צופים במסך מהצד. בבדיקה עם ה- DX900, גם בעת שימוש באובייקט לבן על רקע שחור לגמרי, ניתן היה לראות כי אזור ההארה צומצם בעיקר לגבולות האזור עצמו ולא האיר אזור נרחב יותר ללא צורך.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
עיצוב

למנגנון התאורה המשוכלל הזה יש מחיר בעיצוב: המסך עבה יותר מהמסכים המתחרים עם עומק גוף של 6.4 ס״מ. למען האמת, גם העיצוב הכללי שמרני – מסגרת מלבנית שחורה (אם כי ברוחב של 1 ס״מ בלבד) הניצבת על מעמד מתכתי כסוף. פנסוניק לא תקבל כאן נקודות יתר בסעיף הזה. איכות הגימור לעומת זאת, מצויינת ונקישה על דפנות המסך מגלה שימוש במתכת ופלסטיק חסון. יש קצת השתקפויות בפאנל הקדמי, אבל לא ברמה שמפריעה במיוחד לחווית הצפייה – בטח כשלוקחים בחשבון את רמת ההארה החזקה. עם המסך, מגיעים שני שלטים רחוקים: האחד הוא במבנה המסורתי המוכר, עם שלל לחצנים לכל פעולה נדרשת ותפעול פשוט ונוח. השני הוא השלט הקעור שראינו אותו בדגמי דגל קודמים (מבוסס Bluetooth), עם משטח מגע במרכזו וכמה לחצנים נוספים. משטח המגע מכוסה בציפוי דמוי עור שאולי נראה יותר יוקרתי לעין, אבל בפועל זה הופך את פעולת ההחלקה עם האצבע לפחות חלקה ולכן פוגם בכל עניין המגע (בפועל, העדפתי להשתמש בשלט הרגיל).

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
בין חיבורי המסך, ניתן למצוא ארבע כניסות HDMI 2.0a שתומכות ב- 4K/60p וגם HDR, כמו גם שלושה חיבורי USB, מהם אחד בתקן 3.0 ושניים מסוג USB 2.0, יש מכסה פלסטיק בגב המסך המסתיר את פאנל החיבורים לאחר חיבור כל הכבלים.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR

רמקולים מרשימים
הרמקולים עושים עבודה מצויינת, עם שני טוויטרים, שני וופרים וסאב פאסיבי, עם הספק כולל של 40 וואט. יש להם בס מוחשי ומורגש אשר מוסיף דרמטיות לכל סרט אקשן או קטע מוזיקה, הם חזקים ומפורטים, כאילו אמרו אנשי פנסוניק: אם כבר מדובר בגוף עבה אז בואו ננצל את היתרון הפיזי שלו וזה בהחלט עובד. הרמקולים עשו עבודה מרשימה מאוד בסרטים, מעבירים בצורה משכנעת את המוזיקה כמו גם את קולות האפקטים ורעמי הפיצוצים. יש כאן את אחד הסאבים היותר טובים בהם נתקלתי בטלוויזיות.

איכות תמונה


ה- DX900 מציע טווח כיסוי של 96% ממרחב הצבע החדש DCI P3 שנכנס לשימוש בדגמי "פרימיום UHD". המסך מגיע "כבר מהאריזה" עם ביצועי צבע מצויינים (דיוק יחסי בערכי צבעי היסוד) כמו גם פירוט בסולם האפורים. בנוסף לשלושת צבעי היסוד המוכרים (אדום, ירוק וכחול) פנסוניק מאפשרת לכוון שלושה צבעים נוספים – צהוב, מג'נטה (ורוד סגול) וגם ציאן (טורקיז כחול ירוק). פאנל ה-VA  מציע שחור מצויין, אבל מחוויר בצפייה בזוית מהצד.
טווח המורחב מופיע בתפריט כ- Rec.2020. אם אתם לא מאלו שנוהגים לצלול לתוך תפריטי כיול התמונה, אזי מצב THX Cinema עושה עבודה נהדרת בצפייה בסרטים בחדר חשוך וגם המצב השני של THX לחדר מואר עובד יפה בהקשר הנכון. מצב THX Cinema מציע יותר פרטים בחלק התמונה הכהים ובכלל ותמונה מעט יותר רכה בעוד מצבי ה- Professional נותנים יותר ניגודיות.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
הטלוויזיה הזו היא תחנת כוח של אור, אין לה בעיה מיוחדת להתגבר על חלונות פתוחים במהלך היום ואם תגזימו בהעלאת עוצמת התאורה האחורית, היא גם תסנוור אתכם.

ה-DX900 מציגה באופן מרשים את כל הפרטים – בחלקים המוארים והחשוכים כאחד בתמונה. בסרט ״להרוג את השליח״, בסצינת המפגש בוושינגטון, יושבים העיתונאי והפוליטיקאי לצד המים מול בניין הקפיטול. קו השמש נמצא כאן בדיוק באמצע התמונה ואורה משתקף במים, זה אמנם קטע וידאו באיכות SDR ולא HDR אבל יש כאן טווח דינמי יפה מאוד וגם העננים מוצגים במלוא הפירוט, ללא חלקים שרופים לעין או בהירים מדי.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR

המסך מחליק יפה גם תופעות דחיסה או גרעיניות שמגיעים בשידור ושידורים רגילים (SD) של ערוץ 10 או שניים מוצגים באיכות טובה יחסית ביחס למקובל. עיבוד הווידאו במסך הזה מצויין עד שלפעמים – כאשר אתה צופה במסך בסרט שבמקור הוא Full HD, נדמה לך שזה בכלל 4K UHD. גם הביצועים ב"תנועה" (סצינות בתנועה מהירה) מוצגים באופן חלק (פנסוניק מצהירה על אפקט החלקת תנועה של 3000Hz). בסרט באטמן נפילתו של האביר האפל, בסצינת שוד הבנק בפתיחה, ה-DX900 מציגה את הסיפור בצבעים ערמוניים קולנועיים, עם עומק יפה בתמונה וגם כאשר מנהל הבנק שנאמן למעסיקו מתפרץ עם רובה שוטגאן – תראו את דמותו כשהיא חדה להפליא (למרות שמדובר על תוכן 1080p ולא 4K מקורי) ואת הרקע המואר למחצה של חלל הבנק כשהפנסוניק מציגה באופן ציורי כמעט את היטלי האור שנכנס מהחלונות ונוגע ברצפה.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
בסרט סטאר טרק, למרות כל הפיצוצים, זיקוקים ושלל אורות צבעוניים מהבהבים סביבו, המסך מצליח לשמור על גוון עור טבעי בהצגת פניו של קפטיין קירק האבא וזה הישג לא פשוט איתו מתמודד המסך. ובכלל, ה-DX900 מצטיינת בהצגת גוונים טבעיים היכן שהבמאי כיוון לכך במקור.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR

מצב UHD HDR

קשקשי שריון הזהב של פרעה הצעיר זוהרים באור נגוהות בפתיחת הסרט ״אלים ומלכים״ בגרסת 10 HDR. ה-DX900 מצליחה להציג הכל גם בסצינות הבהירות ביותר (להבדיל למשל מה- LG C6) ומציגה טווח דינמי רחב ביותר בתמונה. אגב, לאחר זיהוי אוטומטי של סרט בפורמט כזה, המסך עובר למצב HDR – שם עוצמת התאורה והניגודיות מכוונים לערך מקסימלי של 100. גם את זה אפשר לכוון ולא חייבים לצפות דווקא בעוצמה חורכת אור כזו.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
אפילו אחרי הורדת עוצמת התאורה ל-68, בסצינה מתוך חיי פיי, השמש מעל הים מסנוורת בעוצמתה והמראה ריאליסטי מאוד לעין. לאחר מכן, גם מראה הים בלילה – עם מדוזות זוהרות בכחול מציג את עוצמתו ויתרונו של פורמט ה- HDR בטלוויזיה שיודעת לנצל את זה.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
כמה חזקה עוצמת התאורה? אתם יכולים לראות כיצד מואר הסלון כאשר מוצג שם הסרט באותיות לבנות על פני רקע שחור… פנסוניק מצהירה על 1000nits, אולם במציאות, הביצועים טובים יותר ומגיעים לסביבות 1200nits (כאשר הלבן מוצג על כ-10% משטח המסך).

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR

פנסוניק מתגאה בכך שעוצמות ההארה הגבוהות נשמרות גם למשך פרקי זמן ארוכים ברצף ולא רק למשך שניות בודדות.

מנגנון עימעום מקומי


כאמור, ה- DX900 מגיעה עם מנגנון Local Dimming שיודע לשנות את עוצמת האור ובכך להציג מלבן בוהק ועד שחור ברמה של אזור בודד מתוך 512. ברוב טלוויזיות ה- LED LCD המודרניות, נורות הלד ממוקמות במסגרת המסך ולא מפוזרות על גבו. בתמונה שצילמתי בזווית קיצונית מהצד ובחשיפה ארוכה יחסית במצלמה (על מנת להבליט את האפקט עבור ההסבר לכתבה), רואים שהתאורה מאחור נדלקת רק באזורים בהם היא נדרשת. שימו לב כי לא מדובר רק על הדלקה או כיבוי אלא גם על שליטה בעוצמת ההארה בהתאם לתוכן המוצג – כמו למשל כאן התאורה חזקה יותר בהתחלת וסוף המשפט – שם המילים מוצגות בלבן לעומת שאר המילים במשפט שמוצגות באדום. התאורה גולשת מעבר לתחומי האובייקט המוצג, אולם כאן היא מצומצמת בזכות השימוש של פנסוניק במבנה ״חלת הדבש״. חזרתי לעמדת הצפייה הרגילה בזווית ישרה מול המסך וכפי שתראו בצילום, מקדימה לא ממש תבחינו בתופעה הזו.


פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
בסרט "כוח משיכה", עובד מנגנון התאורה המקומית שעות נוספות כשהוא מציג שחור עמוק של רקע החלל ובהארת העצמים הבהירים הנעים כמו דמויות האסטרונאוטים. בקטע הזה, מסכי OLED עושים עבודה טובה יותר בהפרדת השחור, אבל בקטגוריית ה- LED LCD, ה- DX900 תעשה את זה הכי טוב במסגרת האפשרי והיא תציג לבן בוהק יותר.

פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
כמו כל אחד מדגמי ה- LED LCD שבדקנו בעבר, גם במסך הזה איכות התמונה נפגמת בצפייה בזווית מהצד. כאן התמונה מוורידה (מקבלת גוון ורוד) בצפייה בזווית של בערך 45 מעלות ויותר.

מערכת הפעלה פיירפוקס OS


מערכת ההפעלה היא פיירפוקס OS (עם עברית) והשנה יש אף לחצן גישה ישירה בשלט הרחוק אל אפליקציית נטפליקס שנפתחה לצפייה בישראל. בזמן הצפייה, אפשר לפתוח בצד את דפדפן האינטרנט ולהתעדכן בחדשות למשל או לראות תחזית מזג אוויר. בשלט הקטן והמעוצב, יש גם מיקרופון המאפשר לצופה לתת פקודות קוליות למסך (באנגלית) כגון Home Screen לחזרה למסך הבית או Live TV למעבר לשידורי עידן פלוס.


פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
כמקובל, המסך מגיע עם סטרימר פנימי. בסעיף הווידאו, יש תמיכה ב-MKV עם כתוביות SRT בעברית – כולל סימני הפיסוק שמוצגים כראוי ובצד הנכון, אין תמיכה בבקבצי בלוריי. פנסוניק ממשיכה להתעקש משום מה לעשות אינדוקס של התכנים כאשר מחברים את הכונן ובהתאם לכך מציגה במעורבב תיקיות ותכנים נתמכים, היא לא מאפשרת לגלוש לפי תיקיות כפי שהן מסודרות בכונן.


פנסוניק DX900 - ביקורת מסך 4K UHD HDR
חנות האפליקציות של פנסוניק מציגה את האפליקציות הבינלאומיות המסודרות לפי נושאים. לא תמצאו כאן אפליקציות ישראליות שמופיעות למשל בדגמים של היצרניות הקוריאניות.


סיכום


אני לא יודע אם זו החלטה מכוונת של היצרנית אבל נראה שהיא כביכול מכוונת למטרה העיקרית שלשמה התכנסנו – איכות התמונה. היא מבצעת אותה באופן מצויין ואולי מתקצבת פחות משאבים או מחשבה לסעיפים הנותרים כמו עיצוב או יכולות מערכת ההפעלה החכמה. בעולם ה- LED LCD, בסעיף התמונה הטלוויזיה הזו ניצבת בפסגה מבחינת איכות השחור, עוצמת ההארה והצבעים בתמונה הם בין הטבעיים ביותר בהם נתקלנו. מערכת הניגודיות כאן היא בין המשוכללות שניתן למצוא בעולם ה- LED LCD עם שחור עמוק ובצד השני של הסקאלה, יש כאן עוצמת הארה אימתנית להצגת תמונות HDR זוהרות. יש גם תלת מימד למי שזקוק לכך.


חוץ אולי מעניין זוויות הצפיה (שהינן בלתי מוגבלות בפועל בפלזמה), נראה כי אחרי כמה שנות פיתוח וייצור של מסכי LED LCD, פנסוניק כבר לא זקוקה לפלזמות המפורסמות ומציעה איכות תמונה מצויינת בתוספת תמיכה בדור ה- 4K UHD עם HDR ושאר התכונות החדשות.ֿ


פנסוניק TH-65DX900L
מחיר: 24,999 ש"ח

אחריות ושירות: 5 שנים של יורוקום פנסוניק.

מעבר לתגובות בפורום