סטארטרק - אל האינסוף: ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
26-08-2016 16:45

ביקורת סרט: סטארטרק - אל האינסוף הוא הסרט השלישי בסדרה החדשה ולוקח את סצנות האקשן לרמה גבוהה ואינטנסיבית מבעבר, כמו גם את הדילמות האנושיות וסכנות החייזרים. צפינו בו.

זה כבר שישים שנה, בהם נוצרת ונצרכת סדרת "מסע בין כוכבים" - סיפורם של צוות חוקרים ומגלי עולמות שתפקידם לגלות תרבויות חדשות, ליצור קשר עימם ולהסדיר קשרים דיפלומטיים.

מסע בין כוכבים - היסטוריה טלוויזיונית וקולנועית

בשנת 1966 יוצאת לראשונה סדרה מאת ג'ין רובנברי "מסע בין כוכבים". שלוש עונות טלוויזיוניות הוצגו בין השנים 1966-1969 ובזמן הזה אנחנו צפינו בקפטן קירק (וויליאם שאטנר - האגדי), כמו גם מר ספוק (ליאונרד נימוי - האחד והיחיד). בשנת 1979 יצאה לאקרנים סדרה של סרטים עם אותו צוות שחקנים בשם: "מסע בין כוכבים - הסרט". בממוצע, פעם בשנתיים יצא סרט חדש (עד לסך הכל של שישה סרטים). במקביל, בשנים 1987-1993 מתחילה בטלוויזיה סדרה חדשה: "מסע בין כוכבים, הדור הבא". הפעם אנחנו מכירים את קפטן ז'אן לוק פיקארד (הרי הוא פטריק סטיוארט - פרופסור X בעוד כמה שנים). סדרה זו שרדה שבע שנים ועונות ומשכה אחריה גם קהל מעריצים גדול. גם צוות סדרה זו השתתף במספר סרטים באורך מלא על מסך הקולנוע: החל מ: "מסע בין כוכבים - דורות" (1994) ועד "מסע בין כוכבים: נמסיס" בשנת 2002 (בסה"כ ארבעה סרטים). בשנים 1993-1999 צוות חוקרים נוסף מגיע עם: "מסע בין כוכבים: חלל עמוק תשע". זמנו של קפטן בנג'מין סיסקו מגיע (אייברי ברוקס) לקחת את הצוות לחלל ולעבור באמצעות פתיחת חור שחור אל הנקודות הרחוקות בחלל. אח"כ, בין השנים 1995-2001 מגיע זמנה של "מסע בין כוכבים: וויאג'ר". קפטן קתרין ג'יינווי מובילה את הצוות שלה בחלק האבוד של החלל, במטרה לגלות, לשרוד ולנצח עוד שבע עונות עם הקהל שממשיך לצרוך ולהעריץ את הסדרה. לאחר מכן, מ-2001 ועד 2005 מתחדשת הסדרה עם "מסע בין כוכבים: אנטרפרייז". זהו סיפורם של צוות אנטרפרייז כמאה שנים לפני הופעתו הראשונה של קפטן קירק. קפטן ג'ונתן ארצ'ר עם צוות החללית שלו, בונים את הפדרציה ויוצאים למלחמת כדור הארץ נגד רומולאן. ארבע עונות משכו חלק לא קטן מקהל צופים אדוקים שממשיכים לאהוב ולהעריץ.

סטארטרק - אל האינסוף ביקורת סרט
נכון להיום, אנחנו צופים כבר בסרט השלישי בקולנוע מסדרת סרטים חדשה אותה החל לביים ג'יי ג'יי אברהמס: עם "סטארטרק" מ- 2009, ו-"האויב שבתוכנו - סטארטרק" משנת 2013. הסרט השלישי והחדש בסדרה הוא "סטארטרק אל האינסוף". בסרט הנוכחי, הדבר הראשון ששונה מהשניים הקודמים הוא העובדה שהבמאי הפעם הוא ג'סטין לין (הבמאי של "מהיר ועצבני 3,4,5,6"). על אף שאברהמס ממשיך להחזיק בפרויקט הנוכחי כמפיק, בימוי הסרט מועבר לאדם עם פחות ניסיון בתחום מדע בדיוני שכזה (מרוצי רחוב הם מדע בדיוני מסוג אחר...). אגב, התסריט של הסרטים הראשונים נכתב ע"י רוברטו אורצ'י ואלכס קורצמן שיחד כתבו לא מעט סרטים ואילו הפעם אל מאחורי דפי הכתיבה מתיישב השחקן סיימון פג. סיימון ידוע כתסריטאי מצוין ששיחק בסרטים שהוא כתב (בעיקר קומדיות), אבל הפעם נוטל על כתפיו סרט די רציני עם ותק ואתוס מאוד גדול (כלומר אחריות רבה הייתה מוטלת על כתפיו), זה יצא לא רע בכלל.

מה קורה בסרט?

קפטן קירק עומד לחגוג יום הולדת בעוד מספר ימים, הוא הגיע לגיל בוגר בשנה אחת מעל זה שהגיע אליו אביו אשר התיישב מאחורי מושב קפטן הספינה והשמיד אותה אל תוך האויב (יחד עם עצמו) ובזה הציל רבים (אף את בנו). אביו התגייס מתוך אידאולוגיה, אך קירק הבן התגייס מתוך התערבות בין שניים וכעת הוא מרגיש ריק וללא מטרות בחיים. מסע הצוות שלו הולך להימשך עוד מספר שנים ובעודם עוגנים בבסיס הכי מתקדם בצי, הוא מגיש מועמדות להתקדמות בסולם הדרגות על מנת לצאת מתפקיד פיקודי על ספינת החלל ואף מציע את סגנו ספוק, לקבל את תפקיד הקפטן.

קפסולת חירום אשר מתקרבת לתחנה, מגלה בתוכה קפטנית מתרבות אחרת אשר מבקשת את עזרת הפדרציה לעזור לה למצוא את הספינה שהלכה לאיבוד בסופת חול חללית. רק על סיפון הספינה אנטרפרייז יש את הטכנולוגיה הדרושה לשרוד בסופה כזאת והצוות שראה כבר כמעט הכל בחיים, יוצא לעזור. מה שהם עוד לא יודעים שזהו מארב שעומד להשמיד את ספינתם במטרה לחטוף את הצוות. אבל מיהו החוטף, מדוע הוא עושה את זה ולמה הוא מצפה, את זה תצטרכו לגלות בבית הקולנוע.

בפועל, הסרט הפתיע לטובה, הוא לא היה משעמם, דיבר על נושאים חשובים הקשורים לאדם והאנושות והצליח לגרום להתעניין במה שקורה על מסך מעבר לגרפיקה מרשימה, קרבות ופיצוצים (אפילו כאשר הם היו רבים מדי והצפיה בהם אף גרמה לכאב ראש) הסרט עדיין נשאר מעניין וגרם לי לשאול "נו מה יהיה הלאה"? מה עוד יותר הפתיע אותי, היה הדמות של סיימון מונטגומרי סקוט: בפרק הזה קיבל סקוט מבטא סקוטי מוגזם (מה שלא היה בפרקים הקודמים), זאת לצד הדמות של ג'לייה, נערה אשר ספינתה נטרפה כמו מני רבות על הכוכב הזה, אך הצליחה לשרוד ולברוח משוביה, כאשר כל האחרים (כולל הוריה) לא שרדו. זוהי נערה שמנסה לשרוד על כוכב שנשלט ע"י גזע עריץ בין שורדים בודדים אחרים שרק רוצים להשאר בחיים.


זהו סרט מורכב ומעניין, שמציג דילמות אנושיות, חששות מבדידות, ותהיות על עתיד האינדווידואל. מותר לציין כי במהלך הפקת הסרט, שני דברים קרו, השחקן אנטון ילצ'ין (צ'כוב) אשר נהרג לא מזמן בתאונת דרכים והסרט אף הוקדש לו. גם ספוק המקורי בדמותו של השחקן לאונרד נימוי, הלך לעולמו (בגיל שיבה). הסרט אף מתחיל מהבשורה לספוק הצעיר, על כך שהשגריר ספוק הבוגר (דמותו הבוגרת, מהעתיד שהופיעה לפני שני סרטים) נפטר מזה עתה וספוק הצעיר מחליט שעליו לעזוב את צי הכוכבים, להתמקד בהחייאת ושימור העם והגזע שלו.
 
סטארטרק - אל האינסוף ביקורת סרט
רבות ניתן לדבר על "תחרות", בין מעריצי "מסע בין כוכבים", ו"מלחמת הכוכבים", על כך שהסדרה הזאת מיצתה את עצמה ושוב הצליחה להפתיע. אני רוצה להפנות אתכם לפוסטר של הסרט הנוכחי לעומת הפוסטר של הסרט הראשון בסדרה (לפני שנים רבות) ששוב משחזר את עצמו, האם גם ההצלחה תחזור?

ציון: 8

לכו לראות

Star Trek - Beyond
ארה"ב 2016
במאי: ג'סטין לין
שחקנים ראשיים:   
כריס פיין
זאכרי קווינטו
קארל אורבן
זואי סלדנה
סיימון פג
ג'ון צ'ו
אנטון ילצ'ין
אידריס אלבה
סופיה בוטלה

אורך: 120 דקות

מעבר לתגובות בפורום