בן חור 2016 - ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
18-08-2016 11:18

ביקורת סרט: הפעם אנחנו צופים בעוד שחזור סרט קלאסי - הפעם זה בן חור שהוצג בשנת 1959 וזכה לבלוט ככוכב זוהר בהיסטוריה הקולנועית. האם גרסת 2016 תצליח לשחזר את הצלחת המקור?

נראה כי הוליווד אכן ירדה מנכסיה, ממצב בו היתה פעם הראשונה באיכות, עם מקוריות והצלחה קופתית, הפכה התעשיה הקולנועית להיות רדודה ועניה (בעיקר בנושא של רעיונות מקוריים). לאורך תקופה ארוכה, יותר מדי סרטים אותם אני מבקר נוצרו בסך הכל כהעתקים לגרסאות מוקדמות יותר – שוחזרו והותאמו לתקופה הנוכחית עבור קהל צעיר יותר. ואולי זאת כל הפואנטה?! להנגיש את יצירות הישנות לקהל החדש והצעיר באמצעות פלגיאט (גניבה ספרותית) או רה פרודוקציה. זה יכול להיות תירוץ טוב להנהלת האולפנים ואולי עוד אצטרך להתנצל בפני אנשי הוליווד על דברי סרה...

בשנת 1959, מייצר וויליאם ווייר פנינה – את סיפורו של בן חור (קדמו לו שני עיבודים קולנועיים עוד מתקופת הסרט האילם), בן למשפחת אצולה יהודית ירושלמית בתקופת חייו של ישו שהתהלך בין חומות ירושלים. לבן יש אח מאומץ, נער רומי שסבו היה מעורב בהפלת יוליוס קיסר ואיש אינו שוכח לו זאת. שניהם גדלים יחד אך מסאלה האח מחליט לצאת לדרכו מחוץ לכנפיים של הבית המאמץ ויוצא לגלות את גורלו שלו. שנים מאוחר יותר הוא חוזר לירושלים בתור גנרל צבאות רומי בכדי לאבטח ביקור של פונטיוס פילאט בבירה היהודית אך זה משתבש בניסיון פגיעה בו ע"י בית משפחת בן חור. בשל המחלוקות בין יהודה בן חור לבין מסאלה על חופש האדם והצורך למסור שמות מתנגדי המשטר הרומי, מסאלה שולח את בן חור למאסר באמצעות ספינת עבדים ואת אימו ואחותו מוציא להורג.

בן חור ביקורת סרט 2016
בן חור שורד 5 שנים בספינת עבדים אך במלחמת הרומאים נגד יוונים, ספינתו טובעת. הוא ניצל ואחרי זמן מה מגיע לירושלים בכדי לעמוד מול מסאלה, לנקום את נקמתו ולמצוא את קברותיהם של יקיריו, על מנת לסגור מעגל החיים. בסרט המקורי, הסיפור מתרחש על גבי 3.5 שעות של צלולויד ומערב אותנו עם חברות בין אחים, עבדות, אהבה, תחרות ואף ישו (על אף שלא נראה אותו אנחנו יודעים שזה הוא).

הגרסה החדשה, בגדול לא זזה הרבה מהמסגרת הכללית הזאת, ובשינויים מועטים מספרת את אותו סיפור, אך באמצעים טכנולוגיים מתקדמים יותר. הדבר אינו משפיע על הסיפור, אך בתור אחד שראה את הסרט של 1959 די מזמן, צפיתי בו שוב לפני ההקרנה, ובמהלך הצפייה בסרט החדש, הייתי עסוק בהשוואת שתי הגרסאות. אני יכול לומר שהיו חלקים שאהבתי יותר בסרט המקורי והיו כאלה שדווקא הסרט החדש מציג אותם טוב יותר. צוות שחקנים מוצלח - בעיקר דמותו של מורגן פרימן אשר מוסיפה לסרט נוכחות בלתי נשכחת. טובי קבל מצוין כמסאלה וכמובן יש את החלק המקומי-ישראל, הרי זו איילת זורר בתפקיד האמא של בן חור (נראה שדוחפים אותה לתפקידים הללו).


בגדול זהו סרט נחמד ואף חביב, אשר מספר על תקופה אנושית חשובה. ריב האחים מוצג באופן קצת שונה בשתי הגרסאות (בראשונה מדובר יותר על נקמנות אישית ואילו בשניה על נסיבתיות פוליטית - הסיבה לקרע של האירוע המחולל). בסה"כ, זהו סרט לא רע, ועם תקציב הפקה של 100 מיליון דולר הוא מצליח לרתק אותך לכסא במשך שעתיים. ואני חוזר על שאלתי להוליווד (אם מישהו מקשיב לי שם בכלל): עד מתי תמשיכו להתייחס לקולנוע כאל עסק "קר" בלבד? כעסק, יש נטייה לשכפל מהלכים מוצלחים, אבל אם מדובר על סרט קולנוע, או סיפור שכבר סופר, אולי כדאי לבדוק משהו חדש סוף סוף ולא לשכוח שמדובר גם על אומנות? אני בטח שיש עוד במגירה מספר סיפורים חדשים שניתן לספר הרבה יותר טוב.

ציון 6 (באתר IMDB הוא קיבל ציון 5.1 לעומת 8.1 של הסרט המקורי מ-1959).

בן-חור
BEN-HUR

ארה"ב 2016
במאי: טימור בקממבטוב

שחקנים:
איילת זורר - נעמי
ג'ק יוסטון – יהודה בן-חור
טובי קבל - מסאלה
מורגן פרימן – אילדרים

אורך הסרט: 123 דקות

מעבר לתגובות בפורום