סוני A7R II – מצלמת הדגל במבחן שטח באיסלנד

איתמר קוטלר - איסלנד
05-08-2016 10:15

ביקורת בשטח: איתמר יצא למסע עם סוני A7R II לנופים הדרמטיים של איסלנד, לצילומים בין מפלים יפייפיים ומפרץ הקרחונים - הסביבה המושלמת לבחינת ביצועי החיישן וגוף המצלמה.

סוני A7R II היא מצלמת Full Frame ללא מראה (מירורלס) מסדרת A7 היוקרתית. המצלמה, שמחליפה את הדור הראשון שהציג לראשונה חיישן בפורמט מלא במצלמת מירורלס, נחשבת לספינת הדגל של סוני ולכזו שמסוגלת לאיים על ההגמוניה של המצלמות המקצועיות מבית קנון וניקון.

בניגוד לביקורות הרגילות שאנחנו כותבים על מצלמות, הפעם החלטנו לקחת את המצלמה למבחן שטח אמיתי בצילום תמונות סטילס (את הווידאו השארנו להזדמנות אחרת). איתמר קוטלר יצא למסע אל הנופים הדרמטיים של איסלנד עם סוני A7Rii למבחן בין מפלים וקרחונים וחזר עם מסקנות ותובנות לגבי המצלמה.

מידע טכני

הדור השני של מצלמת ה- A7R של סוני מגיע עם חיישן Full Frame ברזלוציה עצומה של 42MP (הדגם הקודם הגיע עם 36MP "בלבד"), כולל מנגנון ייצוב רעידות חדשני על החיישן שעובד עם כל עדשה ומציע שיפור מאוד משמעותי במנגנון הפוקוס (מספר נקודות הפוקוס גדל מ- 25 ל- 399 נקודות).

טווח ה- ISO הטבעי שהמצלמה מציעה נע בין 25,600 – 100 (הטווח המקסימלי הוא בין 104,000 – 50) ובאופן כללי מדובר במצלמה שאמורה להתמודד בצורה פנטסטית עם תאורה נמוכה (שנייה אולי רק לסוני A7S II שתאורה נמוכה זהו שמה השני). שיפור מסויים בוצע גם בעינית האלקטרונית של המצלמה.

המצלמה מנסה לקרוץ גם לקהל חובבי הוידאו עם יכולת צילום ב- 4K לכרטיס הזיכרון הפנימי או למקליט חיצוני. הגריפ של המצלמה הוגדל לבקשת הקהל ובוצעו מספר שינויים קטנים בגוף המצלמה ביחס לדגם הקודם.

בצד הפחות מוצלח כדאי לציין שמשקל המצלמה עלה ב- 160 גרם ביחס לדגם הקודם והיא שוקלת כעת 625 גרם (למרות שיש משתמשים שטוענים שהמשקל החדש מתאים יותר למצלמה בעת שימוש בעדשות זום גדולות). בנוסף, חיי הסוללה קצת פחות טובים מהדגם הקודם עם אפשרות לפי היצרן לצלם 290 תמונות בלבד בין טעינות.
 סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
נוחות שימוש ותפעול

כיאה למצלמת דגל, ה- A7Rii מגיעה עם גימור איכותי, מוצקה מאוד ביד והגריפ שלה נוח למדי לאחיזה. הגוף אמור להיות עמיד למזג אוויר קיצוני ולאבק, ואני יכול להעיד שבטיול היו לא מעט ימים קרים וגשומים בהם המצלמה תיפקדה ללא דופי. גם את העינית האלקטרונית של המצלמה ראוי לציין לטובה. היא חדה מאוד, מציגה צבעים אמיתיים ומהווה תחליף עדיף לטעמי לעינית האופטית במצלמות ה- DSLR ביחד עם יכולת הצגת כל המידע הטכני בזמן הצילום.

כמו בכל שאר המצלמות מסדרה A של סוני, המסך האחורי נפתח כלפי מעלה וניתן להטייה גם כלפי מטה, אך אינו כולל אפשרות לתפעול באמצעות מגע. לרוב הפעולות זה לא מפריע ותצורת הפתיחה של בסה"כ נוחה לעבודה. עם זאת, היה נחמד אילו היה ניתן לבחור את נקודת הפוקוס המדוייקת ע"י לחיצה במיקום הרצוי במסך.

משתמשים רבים טוענים שהתפריטים של סוני לא נוחים. לי באופן אישי אין בעיה איתם. מה שלי מפריע יותר הוא בחירות מסויימות של סוני במיקום הכפתורים ובהגדרות ברירת המחדל איתן מגיעה המצלמה. הבעיה המרכזית היא הכפתור לצילום וידאו. סוני בחרה שלא להשתמש בכפתור הפוקוס הרגיל לצילום סטילס ומיקמה לחצן וידאו יעודי בצד הימני של המצלמה. בנוסף, המצלמה מגיעה עם הגדרת ברירת מחדל שהופכת את כפתור צילום הוידאו זמין לשימוש גם כשהמצלמה איננה במצב וידאו. כפי שאתם יכולים לתאר, השילוב הזה יגרום לכם להתחיל לצלם בוידאו בטעות בערך כל 10 דקות (וזאת ההגדרה הראשונה שצריך לשנות לפני שמתחילים לצלם).

סוני הוסיפה נעילה לבורר מצבי הצילום, אבל אולי כדאי היה להוסיף את הנעילה (בנוסף או במקום) דווקא לחוגת החשיפה שזזה בקלות בכל פעם שהיד עוברת לידה. הגישה לתפריטים נמצאת בצד השמאלי של המצלמה (מה שמחייב לעבוד בשתי ידיים). נקודת האור מגיעה בדמות כפתור ה- Function שמאפשר להגדיר באופן אישי גישה מהירה להגדרות נבחרות במצלמה (ניתן לבחור עד 10 הגדרות מהירות מתוך כלל הפונקציות של המצלמה).
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
חיישן ברמה הגבוהה ביותר

את התמונות מהטיול באיסלנד פתחתי בפעם הראשונה על המחשב לאחר החזרה לארץ וכבר ברגע הראשון הבנתי שהחיישן של המצלמה מספק יכולות אדירות. תמונות נוף באיסלנד כוללות לרוב כמות גדולה מאוד של פרטים והתמודדות עם פסגות מושלגות ועננים נמוכים שנמצאים בחלק גדול מהתמונות. כאן התגלה חוזקו האמיתי של חיישן ה- A7Rii עם טווח דינאמי פנטסטי ויכולת חילוץ פרטים כמעט מושלמת.

התמונות שהמצלמה מפיקה (עם קשר לעדשה כמובן) יוצאות חדות למדי בכל אזורי התמונה (עם שוליים מעט רכים בקצוות בעדשת ה- 24-70mm f4.0) וצילום ברזולוציה המקסימלית של 42 מגה פיקסל מאפשר לבצע חיתוך של התמונות (Crop) בשלב העריכה מבלי לאבד חדות. זוהי אופציה שימושית למדי בצילומי נוף בהם רוב הזמן עושים שימוש בעדשה רחבה יחסית.

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

באחד מעדכוני הקושחה האחרונים, נוספה למצלמה היכולת לצלם ב- Uncompressed Raw. זה מביא אמנם את גודל קבצי ה- Raw שהמצלמה מוציאה לכמעט 100 מגה לקובץ, אבל מאפשר לעשות פלאים בעריכה שלאחר הצילום. באופן כללי, התמונות שיוצאות מהמצלמה (גם קבצי ה- Jpeg) נראות מעט חיוורות (לפחות בהגדרות ברירת המחדל).

אני לא ממש ניסיתי לשחק עם הגדרות ה-Jpeg במצלמה כי היה לי ברור שהתמונות גם כך יעברו עריכה (צולמו ב-RAW). אבל מי שרוצה להשתמש בתמונות ישר מהמצלמה, מומלץ לעבור על הגדרות העיבוד ולעשות נסיונות עד לקבלת התוצאה הרצויה. בכל מקרה, כמות הנתונים הנשמרים בקובץ ה- RAW מאפשרת להביא בעריכה את התמונה למצב הכי קרוב שאפשר לדבר האמיתי. שימו לב בדוגמה הבאה לפרטי העננים בשמיים ולעור הסוסים:

לפני עריכה:

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

ואחרי:

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

יתרון נוסף של החיישן הגדול הוא היכולת לצלם ב- ISO גבוה בתנאי תאורה חשוכים. למרות כמות הפיקסלים הגבוהה כל כך, מהבדיקות שאני עשיתי, צילום ב- ISO של עד 3200 ולפעמים אפילו עד 6400 מייצר רעש דיגיטלי שכמעט ואינו מורגש בתמונה (עד 1600 קשה לי להאמין שמישהו יוכל בכלל לשים לב). פיצ'ר שימושי למדי של המצלמה הוא היכולת להגדיר טווח ISO אוטומטי (לדוגמא לאפשר למצלמה לנוע אוטומטית בין טווחי ISO של 100 עד 1600 בהתאם לסצינת הצילום ללא התערבות ידנית).

תכונה נוספת, סופר שימושית לטעמי, היא היכולת להגדיר ערכי ISO נמוכים במיוחד (הערך הנמוך ביותר שהמצלמה מאפשרת להגדיר הוא 50 ISO). הגדרת ISO נמוך מאפשרת לצלם במהירויות תריס נמוכות בתאורת יום מלאה (סוג של תחליף מתוחכם לפילטר ND). זה עובד מצויין כשרוצים לצלם לדוגמא מפלים או נהרות.


סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

צילום תוך כדי תנועה

ה- A7R II מאפשרת צילום בקצב לא מרשים במיוחד של 5 פריימים לשנייה. הסיבה לקצב הצילום האיטי נובעת מהזמן שלוקח למצלמה לשמור ולעבד את הנתונים (חמשת הפריימים הראשונים מצולמים במהירות שיא אבל אז המצלמה נעצרת בשלב השמירה ונדרשות 2-3 שניות עד שניתן לצלם רצף תמונות נוסף).

ועדיין, בשורה התחתונה הצילום המהיר במצלמה מפיק תמונות ברמה גבוהה כאשר כאן נכנסים לפעולה גם מנגנון הפוקוס (שמצליח לשמור על תמונות מפוקסות בכל הסדרה) וגם מנגנון הייצוב שמובנה במצלמה ומצליח (ברוב המקרים) לשמור על חדות התמונה גם כשהיד רועדת מעט. הנה דוגמא לתמונה שצולמה כחלק בצילום מתמשך כחלק מרצף של תמונות בזמן שאני עומד על גבי סירה מטלטלת בין גלי הים.

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

פיצ'ר נחמד נוסף שמובנה במצלמה (ולדעתי חובה שיהיה קיים בכל מצלמה מקצועית) הוא היכולת לצלם Bracketing של תמונות. למי שאינו מכיר את המושג, Bracketing הוא צילום רצף תמונות מהיר כאשר התמונות נבדלות האחת מהשנייה בערך הצמצם / White Balance / טווח הדינמי או בערך אחר אותו בחר המשתמש ואשר משפיע על התמונה הסופית. המטרה היא בסופו של דבר או לבחור את התמונה הטובה מכולן, או לאחד את רצף התמונות לתמונה אחת (מה שמכונה HDR) עם טווח דינאמי עצום וחשיפה נכונה בכל חלקי התמונה.

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

סיכום התובנות שלי על המצלמה

איכות התמונה: בפרמטר החשוב ביותר ה- A7Rii מנצחת בגדול. התמונות שהמצלמה מוציאה הן לא פחות ממעולות עם טווח דינאמי יוצא מן הכלל. גם תמונות שצולמו בצורה לא מושלמת (חשיפת יתר / חסר) ניתן "להציל" בקלות יחסית תודות לכמות המידע שנשמר בקבצי ה- RAW.

נוחות תפעול: עבורי, גוף המצלמה נוח למדי מבחינת אחיזה, אבל מיקומי הכפתורים לא תמיד מוצלחים והתפריטים מעט עמוסים. האפשרות להגדיר פונקציות מותאמות אישית שימושית מאוד ועוזרת בתפעול מהיר יותר. בפועל, יש צורך בשימוש בשתי הידיים על מנת לתפעל את המצלמה בצורה נוחה ואין ספק שזהו חיסרון משמעותי.

מנגנון הפוקוס: עובד מהיר וברוב המקרים בצורה טובה. כשהפוקוס מתוכנת למרכז הפריים לא נתקלתי בשום בעיות. כשמגדירים את הפוקוס לתצורה רחבה יותר, נתקלתי במקרים בהם הפוקוס פישל מעט (ביצע פוקוס לא במיקום ההגיוני). שתי הגדרות שיכולות לשפר את ביצועי הפוקוס:

1.    לאפשר את מנגנון זיהוי הפנים, העיניים והחיוך שעובד בצורה מעולה במצלמה.
2.    לאפשר פונקציה שמראה בלחיצת כפתור בעינית האלקטרונית את האזור המדוייק בתמונה שנמצא
כרגע בפוקוס (לחיצה על הכפתור תצבע בצבע נבחר את האזור המפוקס).

צילום מתמשך: קצב הצילום מאכזב במעט אך התוצר הסופי של סדרת התמונות שצולמו ברצף משביע רצון הן מבחינת הפוקוס והן מבחינת החדות. הדבר המציק ביותר הוא הוא פרק הזמן שנדרש להמתין לאחר צילום רצף תמונות ועד שמתאפשר לצלם רצף נוסף.

מנגנון יצוב רעידות: ברוב המקרים עושה את העבודה היטב ומאפשר לצלם תמונות מהיד במהירויות תריס נמוכות יחסית (1/40 או 1/30).

תנאי תאורה חשוכים: המצלמה עושה עבודה פנטסטית בתאורה נמוכה וניתן לצלם בלי לחשוש עם ערכי ISO של עד 3200 או  6400 מבלי לאבד מאיכות התמונה. למען האמת, גם צילום ב- ISO 12,800 מחלץ כמות פרטים יפה יחסית. האפשרות להגדיר ISO אוטומטי בטווח מותאם אישית היא נהדרת ולמעשה מייתרת את הצורך של הצלם להתעסק עם ה- ISO כמעט לחלוטין.

השורה התחתונה

אין ספק שמדובר במצלמת המירורלס האיכותית ביותר שקיימת שכיום בשוק. איכות התמונה שלה פנטסטית והיא עמוסה ביכולות וטכנולוגיה ברמה המתקדמת ביותר. יתכן שהיא עדיין צריכה להשתפר במספר פרמטרים קטנים בכדי להשתוות ליכולות של מצלמות ה- DSLR המתקדמות ביותר בשוק, אבל כאשר משקללים הכל למשוואה, מדובר לטעמי ברכישה משתלמת במיוחד, בטח למי שרוב השימוש שלו במצלמה הוא בטיולים/

מחיר: כ-16,000 ש"ח לגוף
אחריות: 3 שנים של היבואן הרשמי ישפאר


תמונות נוספות לדוגמה:

סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד
סוני A7R II ביקורת מצלמה איסלנד

מעבר לתגובות בפורום