צמד Dragonfly Red / Black במבחן

ליאור קורן
31-07-2016 07:00

צמד יחידות DAC USB למחשב עומד למבחן: דגמי השפירית החדשים של Audioquest נבחנים בחיבור למחשב, לסמארטפונים ועוד. ביקורת DAC.

חברת אודיוקווסט הידועה כיצרנית כבלים, עשתה חייל בעולם עם מכשיר ה- "DAC על מקל" מדגם Dragonfly 1.2 המתחבר ליציאת USB במחשב. כאשר יצא הדגם הראשון של המכשיר לפני מספר שנים (בשנת 2012), הוא היה בין הממירים הראשונים בתצורה הזו שאפשרה לשפר את איכות הצליל מהמחשב (DAC משולב מגבר אוזניות) בעזרת מכשיר קטן וזול יחסית. אולם כיום, התחרות הרבה יותר גדולה ויש שלל של דגמים מתחרים. הדור החדש מציע הפעם שני דגמים של DAC USB בעיצוב זהה, אך בצבע התואם את שם הדגם: Black ו- Red. 

Audioquest Dragonfly RED / BLACK

שתי יחידות הממיר הקומפקטיות החדשות מציעות אלטרנטיבה לדגם Dragonfly 1.2 הקודם, כאשר דגם ה- Black יהיה אף זול יותר מקודמו (כ- 100 אירו באירופה ו- 495 ש"ח בישראל) וה- Red יעלה 995 ש"ח ויציע הגברה לאוזניות מאתגרות יותר. בנוסף, Audioquest חשבה הפעם על משתמשי סמארטפונים וגם טאבלטים, כאשר היחידות החדשות צורכות הרבה פחות זרם מהדגם הקודם (ובהתאמה, מרוקנות פחות את סוללת הטלפון בזמן האזנה). בעזרת מתאם פשוט לטלפון (כבל מיקרו USB אל USB OTG למשתמשי אנדרואיד או כבל Lightning עבור אייפון) ניתן יהיה לקבל איכות צליל משופרת ביחס ליציאת אוזניות הרגילה.


ממיר DAC ביקורת - Audioquest Dragonfly Reb Black

על הדגמים

דגם ה- Black ממשיך את הדרך של גרסת V1.2 אותה בדקנו (נקרא למעשה V1.5) והוא כולל DAC משופר מדגם ESS 9010 עם 32 ביט ויחידת ווליום אנלוגית ( הספק ביציאה של 1.2 וולט). הוא תומך בקבצי Hi Res עד לרזולוצייה של 96kHz/24bit.

דגם ה- Red מציע DAC יקר יותר מדגם ESS 9016 עם 32 ביט ויחידת ווליום דיגיטלית באיכות של 64 ביט, עוצמת היציאה המכובדת היא 2.1 וולט והמכשיר אמור להתאים גם לעבודה עם אוזניות קשות יותר להנעה. בדומה לגרסת ה- Black, גם הוא מציע מקסימום של 96kHz/24bit.

שני הדגמים החדשים זהים לדור הקודם במראה הגוף והמידות החיצוניות, אך נבדלים האחד מהשני בצבע החיצוני. הם מגיעים עם נרתיק עור קטן תואם. כאשר מחברים את המכשיר למחשב, הוא מקבל את הזרם ממנו דרך חיבור ה-USB ונורה בדמות שפירית נדלקת בחזית. צבעי נורת הלד משתנים בהתאם לאיכות הקובץ לו מאזינים, למשל ירוק לקבצי 44.1kHz ומגנטה לקבצי 96kHz. בצד אחד של המכשיר נמצא שקע ה-USB ובצד השני יציאת אודיו אנלוגית 3.5 מ"מ לאוזניות.

אגב, אם אתם מתכוונים לחבר ל-DAC אוזניות ב-100 ש"ח אז חבל על כסף, הן לא ממש ישקפו את השיפורים בצליל. את הבדיקות ביצענו בעיקר עם אוזניות סנהייזר HD598 ושם קיבלנו שיקוף יפה של ההבדלים, בנוסף, בדקנו את הממירים בחיבור לאוזניות של פיליפס וסוני.


ממיר DAC ביקורת - Audioquest Dragonfly Reb Black

איך זה נשמע?

דגם ה- Black מזכיר את האופי הסוני של קודמו, אבל מציע יותר דינמיות וגם שיפור בפירוט הכללי, עם בס יותר מהודק. דגם ה- Red מוסיף לחבילה בס עמוק יותר ובכלל, משקל וגוף יותר גדול לצליל, כמו גם תלת מימדיות בהצגה וגם שיפור בפירוט. בהשוואה, למשל, ה- Arcam rPAC שבדקנו בעבר הציג פחות הפרדה ודינמיות, כאשר שני דגמי האודיוקווסט מאוזנים יותר לאורך טווח התדרים.

לוח האם המובנה על הלוח במחשב שלי כולל כרטיס קול מדגם Realtek ALC1150 אשר נחשב לאיכותי יחסית בקטגוריה. ה- DAC ביציאת האוזניות הקדמית מתהדר בנתון של 115dB SNR. בפועל, הצליל ביציאת האוזניות של המחשב נשמע מושחז יותר באופן מלאכותי, כך שהוא יותר חד לכאורה ויותר אגרסיבי, אך פחות מאוזן ונעים להאזנה ממושכת. כמו כן, הצליל מהמחשב יותר מנופח בתדרי המיד בס וזה יוצר חוסר איזון ביחס לתדרים האחרים. לדוגמה, בשיר Child Of Vision (קובץ 96kHz/24bit) הגיטרה והתוף מודגשים וכתוצאה מכך הטונים הגבוהים נפרשים פחות טוב בחלל והתצוגת הבמה נפגעת.


ממיר DAC ביקורת - Audioquest Dragonfly Reb Black

בחיבור למערכת סטריאו עם מחשב נייד מקבוק פרו. בהשוואה ליציאת האוזניות במחשב, חיבור ה- Black הציע תמונת סטריאו יותר מגובשת ותחום דינמי מוגדר יותר. ההפתעה הגדולה היתה בחיבור DAC ה- Red, כאן קיבלנו בימת צליל גדולה ותלת מימדית יותר ואיזון טונלי שפתח את תדרי המיד, ביחד עם דינמיות משופרת. בדקנו גם חיבור של מחשב מקבוק אייר למערכת וגם אוזניות והתוצאה היתה דומה: בשימוש עם ה- Black, ההבדל מול יציאת האוזניות במחשב היה קטן יחסית, אבל ה- Red הפיק הבדל ושיפור מובחן ולהבדיל מהטלפון, כאן לא היתה בעיית ווליום. עדיין, גם ל- Red אין את הדחף של מגבר אוזניות גדול (ויקר) יותר כמו ה- iFi iCan, אבל גם מחירו זול בהרבה.

חיבור לטלפונים חכמים / טאבלטים

על מנת להנות מהאזנה לטלפון, במקרה של אנדרואיד יש לרכוש בחנויות המחשבים כבל במחיר של כ- 25 ש"ח (היה נחמד לראות כבל כזה באריזה המקורית) מסוג מיקרו USB בצד אחד ו-USB (נקבה) מצד אחר. שימו לב כי חיבור לדרגונפליי מחייב גם תמיכת OTG (ראשי תיבות של On The Go) מצד הטלפון / טאבלט. עבור אייפון יש להשתמש בכבל מתאם למצלמה. עם הטלפון OnePlus, דגם ה-Black הציע שיפור מובחן בפירוט ואיזון טונאלי, בעוד יציאת האוזניות בטלפון מדגישה את תדרי המיד בס - תכונה שמתאימה לשימוש עם אוזניות רזות בבס אך פחות טובה לאוזניות ניטרליות. את ה- Red לא הצליח הטלפון לדחוף והווליום המקסימלי היה נמוך מדי להאזנה.


ממיר DAC ביקורת - Audioquest Dragonfly Reb Black

מול הגלקסי 5 גם היה שיפור בכל פרמטר כמעט - צליל פחות מחודד ועם זאת יותר מפורט, נעים וגם דינמי. ה-Red גם נשמע כאן חלש מדי.  בדקנו את ה-DAC בחיבור לטלפונים נוספים, כדוגמת דגם LG G3, כמה דגמים של וואווי ועוד והמסקנה היא שברוב המקרים, ניכר שיפור כבר בחיבור לדגם ה-Black.

סיכום

בשורה התחתונה, מדובר בצמד מכשירים שעושה רושם חיובי מאוד, בוודאי ביחס למחיר. העובדה שהחברה שיפרה את התמחור ביחס לדגם הקודם ומציעה שני מוצרים בתקציב שונה מאפשרת לצרכן לבחור במה שמתאים לו. בסעיף החשוב ביותר - איכות הקול, אכן בוצע שיפור ביחס לדגם הקודם (שגם הוא לא אכזב אותנו) וגם ביחס לקטגוריית ה- USB DAC. בתוספת התמחור ההוגן של היבואן הישראלי זה הופך את צמד ה"שפיריות" למוצר בעל תמורה טובה מאוד למחיר, כאשר החיסרון אולי היחיד הוא חוסר בתמיכה בקבצים מעל לרזולוציה של 96kHz למי שזקוק לכך ודגם ה-Red שפחות מתאים לחיבור לסמארטפונים.

מחיר
Audioquest Black – מחיר 495 ש"ח

Audioquest Red – מחיר 995 ש"ח

יבואן: ט.ר אלקטרו סטריאו

מעבר לתגובות בפורום