Aleph - רמקולים מדפיים ישראלים מתוצרת Konforti Audio במבחן

רונן שאול (חבר הפורום רונן ש)
11-08-2016 12:00

ביקורת רמקולים: ה- Aleph הם רמקולים מתוצרת ישראלית מקומית בשם Konforti Audio. רונן חבר האתר מבלה איתם שעות רבות ומתעד עבורנו את ההתרשמות שלו בשלל קטעי מוזיקה וסגנונות.

הקדמה

אמנם זו כתבה על רמקולים, אבל היא רחוקה מלהיות כתבת ביקורת רגילה. משום כך מן הראוי להקדים בכמה הבהרות:

אפתח בנימה אישית
שמי רונן ואני חבר פה בפורום
. אוהב מאד מוזיקה ומחובר אליה חזק עוד משחר ילדותי. אבי מורה למוזיקה כך שמצלילים בבית אי אפשר להימלט. בעולם הסאונד והמערכות הייתי מגדיר את עצמי כחובב שכבר רחוק מלהיות מתחיל. מאידך, מעולם לא כתבתי ביקורת כלשהי על מוצר אודיו ואני רחוק מלהיות בעל היכרות עם מוצרים מקבילים מיצרנים שונים. ולכן, מכיוון שאין לי יכולת השוואתית למשהו שבחנתי באופן רישמי, את הביקורת הזו אני משווה למוצרים רבים שאני מכיר ושמעתי. וכמו שכתבתי בהתחלה, מכיוון שאני רחוק מלהיות חובב מתחיל - שמעתי כמה וכמה מוצרים במהלך חיי.

אני מהנדס אלקטרוניקה במקצועי, עם היכרות והבנה רחבה של מבנה ותכונות מגברים וקדם מגברים, מתכנן ובונה ומשפץ ציוד להנאתי. אילו הייתי צריך לכתוב על אלה יכולתי "לשחות" יותר בחופשיות. אבל רמקולים? פה זה אני והאוזניים שלי בלבד. ואולי זה באמת מה שצריך!

אז מה אני עושה פה בכלל?

זה התחיל מיוזמה של אהרון קונפורטי, איש יקר וחם, הבעלים והרוח החיה מאחורי החברה הישראלית Konforti Audio (www.konfortiaudio.com). אהרון הגיע לפני כמה שנים מברזיל, שם עסק בפיתוח ויצור מערכות שמע וכן בניתוח וכתיבת ביקורות באתרים מקומיים. קונפורטי הביא איתו את כל הידע והניסיון שרכש ובחליט לייצר בעצמו את מה שהוא מתכנן שנים במוחו הקודח - רמקולים.

חברת Konforti Audio הציבה לעצמה מטרה לפתח רמקולים איכותיים במחירים סבירים ומתבססת על תיכנון תיבות עצמי. הדרייברים של Morel, יחידות Crossover המפותחות ומיוצרות במשותף עם חברת אחות בברזיל המתמחה בתיכנון מגברים ומכלולי אלקטרוניקה לאודיו.

הדגם המוצג פה, Aleph, הוא המוצר הראשון שמוצג לשוחרי האודיו הישראלים. אספר גם שחברת Konforti Audio פועלת היום בשיתוף פעולה הדוק עם Audio Zip.

אהרון יצר איתי קשר לפני מספר חודשים וביקש לעניין אותי במוצר החדש. הרעיון להעביר אלי זוג רמקולים לבחינה הגיע ממנו, וכשטענתי שאני רק חובב ורחוק מיכולות ניתוח והשוואה כאלה, הוא אמר: מצויין, זה מה שאני מחפש! כתבה שנכתבה על ידי "מישהו מהרחוב".

תחילה חשבתי על שירשור בפורום. אבל נמר הרים את הכפפה גבוה יותר ועודד אותי לכתוב כתבה אמיתית כמו אלה שנכתבות על ידי החברה המקצועיים. נמר צייד אותי בקצת עזרה והנחיות: מה בודקים, איך בודקים, איך משווים, ואיך כותבים. גם זיו מ-Audio Zip סמך ידו על הפרוייקט.

העליתי הצעה לשתף חברים נוספים בעניין, להזמין אותם לבוא ולהתרשם ולהעיר. גם אהרון וגם נמר אהבו את זה, ואפי חברי לצפון הרחוק (efi1965) נענה לבקשתי להצטרף למבצע.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים

על המבנה הפנימי

ניתן לקרוא ולקבל מידע רב על ה-Aleph באתר של Konforti Audio, זו לא מטרת הכתבה. אבל בכל זאת כמה נתונים ראשוניים:

ה-Aleph הינם רמקולים מדפיים מסוג Bass Reflex, בעלי port הפונה לאחור וכאמור מבוססים על דרייברים איכותיים של מוראל. על פי הצהרת החברה אלה "רמקולי בוטיק", בהם הושקע מאמץ רב באיכות התיכנון ואיכות כל רכיב המורכב בהם. היצור וההרכבה הם ידניים בחלקם, תוך הקפדה רבה על איכות הגימור והביצועים. ה-Aleph מיוצרים בסדרות קטנות ואינם מיועדים לשוק ה-Mass market.

התיבה בנויה מלוחות MDF בעובי 36 מילימטר! המעובדים ב-CNC. לתיבה תמיכות פנימיות לביטול כל ויברציה או "צביעה" מצד התיבה. אחת התוצאות למבנה הזה היא המשקל... 27 קילוגרם נטו לזוג רמקולים. הם לא קלים ביחס למימדיהם (W=24cm, H=38cm, D=35cm), אבל תסכימו איתי שזה מחיר נסבל בעבור ביצועים ברמה גבוהה בנוסף לעובדה שמלבד העמדתם בחלל ההאזנה אין שום חסרון למשקל. להיפך, כבד זה טוב.

הדרייברים של Morel הם מהחדישים והמתקדמים של החברה, סידרת Supreme Line. יחידת ה-Woofer/Midrange היא מדגם SCM-634, בעלת ממברנה העשויה מחומר מרוכב מבוסס סיבי פחמן. יחידת ה- Tweeter היא מדגם ST-1048, המבוססת על טכנולוגיית Acuflex™ hand coated soft dome (פטנט של Morel). לדרייברים אלה ביצועים מרשימים מבחינת גרף היענות התדר וכן היכולת להמשיך לפעול גם בהספק גבוה ולאורך זמן ללא עיוותים.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים

הבחירה בדרייברים אלה
יצר אתגר לא פשוט בעת תיכנון מעגל ה-
Crossover Network. על פי דברי אהרון, העברת מירב האנרגיה המגיעה מהמגבר לדרייברים, תוך הקפדה על שמירת תכונותיהם הטבעיות, הולידה מעגל בעל תיכנון בלתי רגיל שהצריך מאות שעות האזנה ושינויים עדינים עד להשגת תוצאה מאוזנת לגמרי. יחידות ה-Crossover מורכבות במפעל בברזיל, תוך שימוש ברכיבים איכותיים ויקרים ותחת בקרת איכות קפדנית, ונשלחות ארצה להרכבה הסופית. תדר החיתוך בין האלמנטים הוא 1800Hz.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים

יחידת ה-
Crossover הזו מעניקה לרמקולי Aleph תחום ההיענות בן 30Hz - 22KHz, ורגישות בת 88.5dB. העכבה המשוקפת למגבר היא 4.5 Ohm (נמדד ב-160Hz). בגלל המבנה המיוחד של ה-Crossover לא מתאפשר חיבור בתצורת Bi-Wire.

מעמדים

חברת Konforti Audio פיתחה מעמדים תואמים ל-Aleph, שניתן לרכשם בנפרד. החלק האנכי במעמד הינו חלול, בעל פתח עליון הממוקם במשטח הנחת הרמקול. הרעיון הינו הצבת המעמדים במקומם הפחות-או-יותר סופי, ואז מילוי החלל בחול, או חצץ, או כל תערובת סופחת אנרגיה מכאנית על פי ראות עיניו של כל אחד. על פי דברי אהרון, עקב משקלם הגבוה יחסית של הרמקולים, שיכוך זה הוא הכרח לצורך קבלת ביצועים אופטימליים.

הזוג המופיע בצילומים הינו אב-טיפוס שהועבר לצורך הבחינה. מסיבות שונות המלצה זו (של המילוי בחומר משכך) לא מולאה, וההאזנה בוצעה כשהרמקולים מונחים על מעמדים ריקים, כל שבפירוש יתכן שהתוצאות יכלו להיות אף טובות יותר.

מערך ההאזנה, ציוד והעמדה

הבחינה התבצעה אצלי בסלון, כשה-Aleph מחוברים למערכת האישית שלי כסט B, כך שיכולתי בלחיצת כפתור למתג בינם ובין הרמקולים שלי - Focal 836W, כמעין בסיס להשוואה.

החלל אצלי גדול יחסית, 35 מטרים מרובעים (4 x 9). רמקולים מדפיים אינם אידאלים לחלל כזה, אבל זה אילוץ שנאלצתי (או שה-Aleph נאלצו) לחיות איתו בזמן ההאזנה. בניגוד ל-Focal הרצפתיים הממוקמים על הקיר הקצר מיקמתי אל ה-Aleph על הקיר הארוך, רחוקים ממנו כ-80 סנטימטרים. המרחק ביניהם היה 2 מטרים, וזה היה גם המרחק מהם לעמדת ההאזנה הצמודה לקיר שממול. בכך ניסיתי ליצור תנאים ומרחקים הדומים ככל האפשר לחדר ממוצע של 4X3.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים

מקורות:

·         פטיפון Thorens TD-520S, זרוע SME-312, ראש Dynavector DV-20x2 

·         נגן CD - Yamaha CD-S700 

הגברה:

·         קדם מגבר: Luxman C-300 משודרג

·         מגבר: Accuphase P-500L 

חשוב לציין מספר עובדות
הרמקולים שהתקבלו להאזנה הם זוג הדגמות "עובד", שהיטלטל כבר בתצוגות ובדרכים. זה אולי ניכר (מעט מאד) בגימור השחור-פסנתר האיכותי, אך מצד שני הם כבר עברו מאות שעות נגינה. מה שהיה צריך הרצה - קיבל כבר הרצה.

במהלך ההאזנה הרמקולים הונחו ישירות על המעמדים, משטח צמוד למשטח, ללא רפידות, משככים, או ספייקים. ברור שלא אופטימלי מבחינה אקוסטית.
רמקולים חדשים יסופקו עם רגליות העמדה ושיכוך מיוחדות, מותאמות למעמדים או למשטח ישר אחר.

ברמקולים שהתקבלו הדקי החיבור מאחור מתאימים לקצוות כבל חשופים בלבד. בסדרות היצור הבאות יותקנו הדקי חיבור אחרים, התומכים גם בבננות ו- Spades.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים
האזנה

מהיותי חסר ניסיון בהאזנה המיועדת לניתוח השוואתי וביקורת, ניסיתי לארגן "רשימת בדיקות" סיסטמאטית וגנבתי רעיונות מכל עבר (הרבה מכתבות של נמר, וגם מפורומים אחרים, ואפילו ספריו של מיודענו רוברט הארלי...). יצאה לי רשימת הפרמטרים המצומצמת הבאה:

·         איזון ספקטראלי - האם כל התדרים (נמוכים, מיד, גבוהים) נשמעים באותה עוצמה? האם יש "חורים" או הדגשות יתר בתחומי תדר מסויימים?

·         באס - האם "בומי"? האם הדוק ונפסק בזמן? האם אפשר ממש להבחין בתו המנוגן, או שזו רק מכה אקוסטית?

·         במה - האם הכלים והזמרים מוצגים בנפרד אחד מהשני? כמה הצגה זו רחבה? (כולם מדברים וכותבים על זה, אבל אני מודה שזה היה לי הכי חמקמק, והכי קשה לשייך דווקא לרמקולים)

·         טקסטורת הצליל - האם הכלים נשמעים טבעי? פסנתר? קול אדם? או האם התוספות הספקטראליות ניכרות לאוזן?

·         מהירות, תגובה דינאמית - תגובה למעברים מהירים וגדולי-אמפליטודה, למשל אקורד פתאומי אחרי שקט, ולהיפך.

·         מיקרו-דינמיקה - למשל האם תיפוף על snare נשמע טבעי?

·         טבעיות הצליל - זה הכי חמקמק: האם הצליל בכללותו טבעי? האם נוצרת הולוגרפיה במרחב (גם אם מלאכותית) עם דימויי מיקום? כמה מרגישים ממש את המתרחש בגרונה של הזמרת, כאילו היא עומדת לפנינו? כמה הסאונד "רחוק" מסאונד של מקלטי רדיו ישנים?

מצוייד בסט כלים זה, בחרתי כמה קטעים וישבתי להאזין. אפי הצטרף אלי בחלק מערבי ההאזנה.

1. Jachinta, "Here's to Ben" (תקליט)

אלבום כפול, תקליטי 45. בחרתי בהקלטה זו ובשיר הזה כי Jachinta ניצבת על במה קטנה, קרובה מאד למאזין, ושרה ברומנטיות ישר לאוזן.

ה-Aleph מצטיינים כאן בבאס עדין ומדוייק. הבסיסט פורט על מיתרי הקונטרבאס, וכל כך קל היה לקלקל את זה על ידי בומים קטנים, אבל הרמקולים האלה לא נופלים בפח. הקונטרבאס ממש מנגן, ושומעים את התווים!

הבמה ברורה לגמרי, משחקי הטיימינג טובים בהחלט, והזמרת עומדת באמצע בין הרמקולים, כשהפסנתר למשל חצי שמאלה ממנה ומאחוריה! קל להבחין, יפה.

הקול של Jachinta, הסקסופון, והפסנתר מאחור - נשמעים טבעיים ומשכנעים. אין צבע מלאכותי או עיוות ספקטראלי בר הבחנה. גם התיפוף על ה-snare נשמע טבעי.

נדמה היה לנו שיש חוסר קל בבאס הגבוה, או במיד הנמוך. מעין "שקע ספקטראלי". יתכן ששיפור נוסף ב-Crossover network יעלים אותו.

2. באך, קונצ'רטו ברנדנבורגי מס' 5 (פרק ראשון), בביצוע ה-English Concert עם Trevor Pinnock (CD)

שוב, מוזיקה אתגרית מהיותה "קטנה" וקרובה. קומץ נגנים שיושבים קרוב, עם צ'מבלו מאד מאד דומיננטי במרכז.

ההקלטה הספציפית הזו אדירה, הרבה יותר טובה מכל הקלטה אחרת של הברנדנבורגים שזכיתי לשמוע אי פעם, מהיותה בעלת תחום דינמי עצום.

ושוב, ה-Aleph מצטיינים פה בכל הקשור לדיוק על מישור הזמן - שזו בדיוק התכונה שיוצרת הולוגרפיה במרחב. מושגת תחושה ברורה לא רק של ימין-שמאל, אלא גם של קדימה-אחורה. הכינור הראשון קרוב אלינו וחצי שמאלה, חליליות העץ  מימין ומאחור, והצ'מבלו במרכז דומיננטי אבל לא משתלט.
הטקסטורות השונות מצויינות. הצליל ה"עצי" של החליליות, ופריטת המיתרים המתכתית בצ'מבלו, נשמעים טבעיים לגמרי.

3. Diana Krall - The Look Of Love (CD)

כולם מכירים את הדיסק הזה... מדגימים איתו המון.

גם אני אוהב את השירה של Krall, אבל בחרתי בדיסק הזה כי מסיבות מסחריות ברורות ה-mastering שנעשה פה מגזים מאד בבאס. ודווקא בגלל זה זה אמור להיות אתגר לא פשוט לרמקולים מדפיים.

התוצאה מפתיעה - ה-woofers של ה-Aleph עמדו במבחן ו"ניגנו" את תווי הגיטרה בס, בלי בומים מיותרים, ובלי להאפיל על הקול המחוספס והמוכר של דיאנה שעומדת בחזית.

הפסנתר נשמע מעט לא טבעי, ואני לא לגמרי בטוח שזה לא מההקלטה עצמה.

4. Betrich Smetana, Ma Vlast, Vltava - בביצוע הפילהרמונית של וינה ובניצוח ג'יימס לוין (תקליט)

אמנם בארץ הקודש קוראים לזה "מולדבה", אבל זה שגוי. זה Vltava בצ'כית.
ומי לא מכיר את המוזיקה הגדולה והקולחת הזו!
יצירה סימפונית בעלת תחום דינמי ענק.

אני מאד אוהב את הפרשנות של ג'יימס לוין, לעניות דעתי הוא פשוט נותן למוזיקה לרעום ולשטוף ולהתגלגל קדימה ללא הפרעה.
האם גם ה-
Aleph יעשו זאת?

האיזון הספקטראלי נשמע לי סביר, לא הבחנתי ב"חורים" גדולים. אבל נשמע בבירור שהרמקולים "מתאמצים" פה. כאילו שהם נאלצים לסגת מעט בכל התחום, כדי לעמוד במשימה של איזון בכל התדרים.
מיתוג קליל בין
A ו-B (קפיצה ל-Focal וחזרה), תוך כדי ההשמעה, חשף פה את ההבדל בצורה הכי בולטת.

אני שוב מזכיר: מדובר ברמקולים מדפיים, שאולצו לנגן בחלל גדול יחסית וללא קירות צד, סביבה אקוסטית לא לגמרי מתאימה להם. כשהאזנתי להם אצל אהרון בחלל בגודל של כחצי מהחלל שלי, הם מילאו את החדר הרבה יותר טוב.

5. Manhattan Jazz Quintet (תקליט)

מן הסתם ה-Aleph יתפקדו תמיד מעולה בהשמעת הרכבים קטנים ומדוייקים, גם בחללים גדולים.

באלבום הזה צלילי הקונטרבאס נשמעים טבעיים לגמרי ונפרדים אחד מהשני, גם הנמוכים שבהם. כנ"ל החצוצרה - טבעית, על כל הגוונים האופייניים לה.
המצילה וה-
snare נשמעים טבעיים גם הם, אבל הפסנתר קצת מעוות - כנראה שכך במקור עצמו.

הבמה מצויינת ומפורטת, קיימת הפרדה טובה מאד בין הכלים.

הבחנו במעין עמימות בתחום המיד-בס. אפי חשב שהרמקולים - כשהם מונחים על המעמדים היעודיים - הינם גבוהים מידי לאנשים יושבים. אז קמנו וישבנו וקמנו וישבנו כמו לולבים תוך כדי מוזיקה, ואני חייב להגיד שיש בזה ממש. הגובה חשוב פה מאד.
מסתבר שגם אהרון עצמו חשב על זה, ואמר לי באחת השיחות (בלי ששיתפתי אותו עדיין בחוויות ההאזנה) שהוא חושב להנמיך את תיכנון המעמדים.

Konforti Audio Crossover ביקורת רמקולים
סיכום

Conforti Audio - חברה ישראלית חדשה בעלת גישה מעניינת ורעננה, ששואפת להצליח דווקא השוק האודיו קטן והתוסס שלנו.

ה-Aleph, המוצר הראשון מבית היוצר הזה, הינם רמקולים מדפיים המשקפים תיכנון מתקדם והקפדה על פרטים רבים. איכות הבניה והגימור גבוהה ומשתווה לאיכויות מוצרים מקבילים של יצרנים אחרים.

הבחירה בדרייברים מתקדמים של Morel, יחד עם שילוב Crossover Network בתיכנון חדשני, מצליחים להוציא מה-Aleph סאונד מדוייק ומפורט מחד, וגם מלא וטבעי מאידך.

נקודות זכות:

·         סאונד טבעי, עיוות מינימאלי של קולות וכלי נגינה

·         עקום הענות ישר, ירידה מרשימה עד 30Hz 

·         רמקול מהיר, הפרדה יפה בין כלים ובמה ברורה

·         המעמדים התואמים

נקודות חסר:

·         ה-Aleph מתפקדים בצורה טובה בחללים קטנים ובינוניים. בחללים גדולים הם מתגמדים מעט.

·         התיכנון הלא-שיגרתי של ה-Crossover Network חושף לעיתים "שקעים" באזור המיד הנמוך.

·         עכבת ה- עשויה להוות אתגר למגברים מיעוטי הספק, ולעלות בהנחתה מסוימת בתחום הנמוך.

·         תג המחיר אינו נמוך בהשוואה למוצרים מתחרים.

מחיר מומלץ
זוג Aleph: מחיר 10,000 ש"ח
זוג מעמדים (אופציה): 3,000 ש"ח

מעבר לתגובות בפורום