מרנץ NR1606 - רסיבר קולנוע ביתי דק במבחן

איציק ירקוני
16-06-2016 20:00

סדרת ה- Slim של מרנץ מגיעה אלינו למבחן עם דגם NR1606 אשר מציע תכונות של רסיבר קולנוע ביתי מלא, אך בגוף דק הרבה יותר. חיברנו אותו בתצורת 5.1.2 רמקולים ובחנו אותו בקולנוע, הופעות וגם מוזיקת סטריאו. ביקורת רסיבר.

מרנץ הינה יצרנית אודיו וותיקה ואיכותית אשר תחת אמתחתה מגוון מוצרי אודיו, ביניהם גם מוצרי היי אנד יקרים ונחשבים. בעשור האחרון מרנץ הפכה להיות שחקנית מרכזית בתחום האודיו הרב ערוצי. בשנים האחרונות מרבית יצרניות האודיו-וידיאו נוטות לכיוון של יצור מכשירים בעלי חזות מינימליסטית ככל הניתן, תוך תשומת לב רבה על נושא האסתטי. יחד עם זאת הם מנסים לשלב בתוכם את כל הטכנולוגיות העדכניות.

כשראיתי לראשונה את סדרת המגברים ה-"דקים" או ״רזים״ (מבחינת מימדים פיזיים) של מרנץ, היא משכה מאוד את תשומת לבי. זהו רסיבר דקיק יחסית בהשוואה לדגמים הרגילים, אך עם תכונות של רסיבר גדול. כיום כשאני מבצע ביקורת רשמית לרסיבר מהסוג הזה של מותג איכותי, ואחרי כמה עשרות בחינות וביקורות לא רשמיות שביצעתי, אני שמח לבחור ברסיבר מתקדם ומעודכן ביותר של מותג יוקרתי ואיכותי שיודע לתת קולנוע מצוין וסטריאו איכותי. זה הזמן הנכון לבדוק כיצד מהדורות המכשירים הדקות מתפקדות.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

Marantz NR-1606

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי מודרני, קטן מימדים הבנוי היטב - התומך ב-7.2 ערוצים מלאים (50 וואט עם 0.08% THD) ושני אזורי הגברה עצמאיים (!) ושלל תכונות נוספות (נרחיב בהמשך). הוא גם ממשיך דרכו של ה- 1605 ולכן, מן הסתם הוא מעודכן יותר.

מעודכן אמרנו? אז ככה. הדור החדש, ה-1606 מדווח על לא מעט שיפורים ותוספות משמעותיות בהשוואה לדור הקודם. מעצם העובדה שהוא הדגם הבכיר בסדרת ה"Slim", הוא בנוי מצוין ותומך בכל הפורמטים החדשים.

מראה ואיכות בניה

לא ניתן להתעלם מחזית המכשיר של הרסיבר הזה. ה– 1606 מגיע עם תצוגה גדולה ברורה ומרשימה. מתחתיה נמצאים כפתורי השליטה וכניסת RC (מערכת לכיול אקוסטי דיגיטלי למערכת), מחבר USB וגם חיבור מיקרופון (מיועד ל-RC בלבד ולא למיקרופון שירה לקריוקי...) וכניסת HDMI. בצידי המכשיר יש 2 חוגות זהות בגודלן - השמאלית משמשת כבורר כניסות והימנית כבורר עוצמת השמע. חלקו האחורי של הרסיבר מגיע ברמת גימור משובחת וכמובן, עם מחברים איכותיים וכמובן, מבחר עשיר של כניסות, יציאות ומחברי רמקולים המסודרים בצורה נוחה לשימוש. גובה המכשיר עומד על 10.4 ס"מ (ללא אנטנת ה- WiFi), זאת לעומת 16 ס"מ בדגם רגיל כגון SR5010. הרוחב זהה בין שני המכשירים ואילו העומק דווקא מעט גדול יותר יותר ב- 1606 (עם 37.59 ס"מ) לעומת 34.54 ס"מ בדגם ה-5010.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
מפרט טכני

תמיכה בתצורת 7.2 ערוצים מלאים, תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, תמיכה ב- DOLBY ATMOS ו- DTS-X. על פי נתוני היצרן יחידת הגברה חדשה מספקת 90 וואט לכל ערוץ (בשני ערוצים פועלים יחדיו). תחום היענות התדרים של ה-1606 עומד על 10 הרץ ועד 100 קילוהרץ. הרסיבר כולל יחידת DAC (ממיר) פנימי באיכות 192kHz/24-bit תומך באות 16-20-24 ביט.

במידה ותרצו לחבר סוגי רמקולים בעלי עכבה שונה. תצטרכו לוודא את סוג העכבה של הרמקולים שברשותכם. ה-1606 תומך ברמקולים מ 4-16 אוהם  במידה ותרצו מסיבה כל שהיא לוותר על יחידת ההגברה הפנימית. תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני רק עם 2.2 ערוצים לחיבור לרמקולים קדמיים (0.2 לסאבוופר).

מתחת למכסה

בשונה מהסקירות הקודמות שביצעתי, מאוד מסקרן אותי מה מסתתר מתחת למעטה הרסיבר קטן המימדים הזה. אז החלטנו להעיף מבט פנימה.

ניתן לראות בתמונות. שלמרות מימדו הקטנים. הוא מאורגן ובנוי היטב על כל מרכיביו, בשונה מרסיברים אחרים אין בתוכו מאווררים (אני מדגיש זאת כנקודת זכות משום שלא נרשמה התחממות יתרה בעבודה מאומצת). משמע שהוא מהונדס בצורה נכונה ואיכותית המאפשרת לו לעבוד ללא יחידת איוורור אקטיבית.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

חיבורי וידיאו

לרסיבר 8 כניסות HDMI בתקן 2.0a כאשר אחת מהן נמצאת בקדמת הרסיבר. את תמונת הוידאו ניתן להוציא דרך יציאה אחת. ה-1606 תומך במעבד תמונה מתקדם ביותר 4k התומך בתקני צבע וטווח דינמי HDR BT2020 כמו גם בהעברת וידאו תלת מימד בקצב פריימים של 24/25/30/50/60p כולל תמיכה ב- HDCP 2.2  אשר ישאיר אתכם מעודכנים לשנים הקרובות. בנוסף ישנן 2 כניסות קומפוננט ו- 3 כניסות קומפוזיט.

חיבורי אודיו
מלבד חיבורי ה-HDMI בתקן 2.0a שמעבירים גם אודיו, לרסיבר כניסה אופטית אחת, כניסה קואקסיאליות אחת וכמובן חיבורי רמקולים (7 במספר).

חיבורי רמקולים

אלו מגיעים עם מנגנון נעילה סיבובי (הברגה). אינני נמנה עם אוהביו ומבחינתי הכי נוח חיבור החוטים עם בננות - פשוט יותר ונוח לשימוש ולכן ניתן לשלוף את מרכז החיבור בעזרת מברג עדין, ולחבר בחיבור ״בננה״ את הרמקולים.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה
ברשת

כיום, חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. לכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות של ה-1606.

לרסיבר חיבור רשת אלחוטי – WiFi, קישוריות Bluetooth וסטרימר פנימי המאפשר לנגן מוסיקה מהמחשב או כונני רשת ומכשירים ניידים כמו טאבלטים, סמארטפונים מבוססי אנדרואיד, אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). סוגי קבצי אודיו נתמכים: DSD 2.8MHz, FLAC/WAV/AIFF 192kHz/24bit, Apple Lossless 96kHz / 24-bit. אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנט ושירותי מוסיקה כמו Spotify באזורים נתמכים. אפליקצית המכשיר נוחה לתפעול, להזרמת מוזיקה מהסמרטפון ועוד.

עדכוני קושחה
כבר בחיבור הראשוני לרשת ה-1606 הציג קיים עדכון קושחה זמין. אופן התהליך די פשוט וקל, הוא ארך כ-7 דקות בלבד. בסיומו הרסיבר כיבה את עצמו. ניתן לראות את אופן התהליך ע"ג תצוגת המכשיר בחזית.עדכון קושחה לתמיכה בפורמט DTS-X יגיע בהמשך.

מערכת כיול - RC 

ה-NR-1606 מגיע עם מערכת כיול Audyssey MultEQ. זוהי מערכת כיול די קלה ונוחה לתפעול. ההליך הוא פשוט מאוד ואורך מספר דקות בתצורה של7.1. בסיום התהליך קיבלתי תוצאה מצוינת שתתאים למרבית המשתמשים. אינני נמנה עם מעריצי מערכות הכיול. מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת. תמיד חסר משהו שזקוק להתערבות אנושית. זה למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״. עם זאת, כנקודת פתיחה, מערכת הכיול ב-1606 עושה עבודה מצוינת.

הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכול מערכת כיול יש לשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

תאימות HDMI 2.0

כפי שראיתם ה-1606 מגיע בתקן HDMI 2.0 העדכני. תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכול הקשור לתקני HDMI חדשים לתאום לשאר המכשירים אך ה-1606 עבר את המבחן בהצלחה מרובה. תאימות מושלמת עם כל המקורות, סנכרון מעולה בהפעלת קבצים, מעבר מהיר ביותר בין הכניסות. ל-1606 שודכו כל המקורות שיש ברשותי שכוללים מחברי HDMI  בתקן 1.3 ו- 1.4:
PIONEER KURO 6090H, OPPO BDP-105D, TVIX 6600+, SONY PS-4, PIONEER BDP-LX52.

מבחן האזנה

אודיו רב ערוצי
את המבחן הזה התחלתי כהרגלי עם הסרט James Bond - Quantum of Solace. את הסרט הזה אני מכיר היטב מעשרות מבחנים שביצעתי באמצעותו.

קטע הפתיחה של הסרט מורכב מאלמנטים סונים מאוד מאתגרים בניהם מנועים של רכבים אימתניים, יריות, התנגשויות, חריקות צמיגים וכל מה שעושה את סרט האקשן לכזה, כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה שתפקידה הוא להכניס אותך לאווירת ״מלחמה״. זה קטע כל כך דינאמי וקשה שלוקח מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו. ה-1606 נותן תחושה של נפח מצוין, והפרדה מצוינת את נהמת המנוע המטורף של ה- "Aston Martin" עליו נוהג בונד, הרגשתי היטב בכל חלל האזנה בצורה די מרשימה.

הקטע השני שנבחן הוא "The Book of Eli". בכלל, מדובר בסרט מעולה! כאן, בסקירה, התרכזתי בקטע מהיר של יריות מוצלבות. הם יורים והוא יורה חזרה, עוד כמה מהצד מחליטים גם לירות. בקיצור, כמו שצריך להתרחש בסרט אקשן טוב. כולם יורים אחד על השני והקליעים שנורו מתעופפים לכל עבר. וזה מרגיש כאילו אתה בסצנה עצמה. במיוחד כאשר הרמקולים ממוקמים היטב והרסיבר יודע לתרגם את התמונה לסאונד מאוד משכנע. ה-1606 מציג יכולת טובה מאוד הוא מניב נפח די מרשים וצליל היקפי ברור ומוגדר היטב. מרשים עוד יותר זו העובדה שהוא מצליח לחלץ מרמקולים סטליטים יכולות מהממות שהיו מבלבלים לא מעט חובבים שמדובר במוניטורים.

 מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

הקטע השלישי שנבחן הוא מהאביר האפל "The Dark Knight":
מבחינתי זה סרט רפרנס מכל הבחינות. נעזוב רגע את העובדה שהוא מוקלט מעולה, המוסיקה והצלילים המתגברים בהתחלה עושים משהו לצופה שגורם לצמרמורת. לטעמי, מבחינת פס קול לסרט אקשן, הוא אחד מהטובים שיש. אם הייתי יכול לתת לו אוסקר על זה, הייתי נותן big time.

התמקדתי בקטע המרדף של איש העטלף (באטמן), עם המכונית המוגזמת, שמתוכה יוצא האופנוע המוגזם שרודף אחרי "הנבל" (הג'וקר). זהו קטע המשלב המון אלמנטים. שבמרכזו מתרחש מרדף מכוניות, התנגשויות, ויריות עם שימוש בתחמושת כבדה (תענוג!). אך מה שהופך אותו לעוד יותר מיוחד הוא כבל הפלדה שבאטמן משתמש בו כדי ללכוד את הנבל. הכבל מושחל במהירות מתחת למשאית, מתחבר אליה וגורם להיפוכה אבל לא סתם התהפכות צידית משעממת. במקרה הזה החלק האחורי של המשאית מתחלף עם הקדמי מלמעלה. ה-1606 מצליח לשים דגש די ברור על מעוף הכבל מתחילת המהלך ועד לסיומו. זה דורש יכולות של חשיפות פרטים ומיקרו פרטים. התוצאה מצוינת.

הקטע הרביעי שנבחן הוא מתוך שר הטבעות "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring": קטע הפתיחה של הסרט, הוא קטע דיאלוג (דיבור) המיועד לבחינת הערוץ המרכזי (רמקול סנטר). זה לא סתם עוד קטע שמיצר דיאלוג. הוא ממוקד מאוד, בשילוב עם עוד אלמנטים שקורים מסביב. במשך 8 דקות נשמע קולה של Cate Blanchett באיכות מעולה שבהמשכו מתרחשים ברקע אירועים שונים, די מהירים ודרמטיים. זהו קטע שדורש מהרסיבר יכולת פענוח גבוהה, דינאמיקה מרשימה עם יכולת הפרדה גבוהה. ה-1606 מצליח להעביר לצופה את ההתרחשות בצורה טובה מאוד. הוא מצליח להציג במה מרשימה, סנטר עם נפח מצוין, ובאותו הזמן להעביר את שאר האירועים המתרחשים בצורה מאוזנת לשאר הערוצים.

הופעות מוזיקה


להקת פוליס "The Police: Certifiable - Live In Buenos Aires"
זהו כותר בלוריי באיכות גבוהה ביותר. ראיתי ושמעתי אותו מאות פעמים ובכל פעם הוא נשמע מדהים. בס איכותי ומדויק, הפרדה מושלמת בין הבמה לקהל וקולו של סטינג נשמע צלול וברור ביחס לכלים המתנגנים סביבו. גם כאשר שומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים הם אינם מתערבבים עם הבמה. ה-1606 צולח את המבחן הזה בצורה מרשימה. הוא מצליח ליצר במה  עם הפרדה מצוינת ומזכיר לנו היטב שמרנץ לא שכחו איך משחזרים מוסיקה.

אדל Adele - live at the royal albert hall

אני יכול להעיד על עצמי שאני נמנה עם אוהבי הופעות באודיו רב ערוצי. נכון יותר לדווח כי אני ממש מאוהב בהופעות בשמע רב ערוצי. קולה של "אדל" נשמע כל כך ברור ועוטף עד שהיו רגעים שחשבתי שהיא יושבת מולי בסלון. התזמורת שמסביבה נשמעה מצוין. מחיאות הכף של הקהל נתנו לי להרגיש שהם יושבים מאחורי כאילו אני ממוקם באחד מהכיסאות באולם עצמו. ה-1606 הצליח להניב סאונד טבעי עם במה מרשימה רחבה וגדולה.עד שהיו רגעים שחשתי שיושב מולי רסיבר גדול. מרשים עוד יותר זו העובדה שהוא מצליח לחלץ מרמקולים סטליטים יכולות מהממות שהיו מבלבלים לא מעט חובבים שמדובר במוניטורים.

סלין דיון - Celine Une Seule Fois Live  Celine Dion
כבר בפעם הראשונה שצפיתי בהופעה המרהיבה הזאת הבנתי שיש לה איכויות מדהימות. גם בהקלטה וגם כמובן, בקולה של אחת הזמרות הגדולות שהעולם ידע. זוהי הופעה חיה ענקית של זמרת מדהימה, על במה אדירה עם קהל צופים עצום. ה-1606 מצליח ליצר הפרדה טובה בין הבמה לקהל, עם כל הכלים המתנגנים מסביב. כאשר סלין דיון קרובה לקהל, קולה נשמע ברור ביחס לכול המתרחש סביבה. במהלכו שומעים ברקע את הקהל, שאינם מתערבבים עם הבמה. הרסיבר עובר את המבחן הזה גם בצורה מרשימה. הוא הצליח להניב סאונד טבעי, עם במה מרשימה ודינמית, נפח מרשים ותחושת הופעה משכנעת.

DOLBY ATMOS

כאשר קיבלתי את המרנץ 1606 לבחינה, סקרן אותי מאוד לגלות מה יהיו היכולות שלו בפורמט האטמוס החדשני. זהו פורמט אודיו חדיש ואיכותי שכל חובבי האודיו הרב ערוצי צריכים ומוכרחים להתקדם אליו. הוא מחליף את ה- DOLBY TRUE HD האיכותי. פורמט האטמוס שונה ממה שהכרנו עד היום. המעברים בין הפורמטים הישנים יותר לא הצריכו אותנו לשנות את מערך הרמקולים בסלון. לעומת זאת, פורמט האטמוס מחייב התקנת רמקולים בתקרה בתוספת לקיימים. תוספת הרמקולים בתקרה מעצימה את החוויה בסאונד איכותי שעוטף אותך מכול הכיוונים. במילים אחרות - אם התרגלנו לצליל שמגיח מקדימה, צדדים ומאחור. תתחילו להתרגל לקבל אותם גם מהתקרה. נכון, ניתן גם ליהנות מפורמט האטמוס מבלי להתקין רמקולים בתקרה. הוא טוב יותר בכל מצב. אבל זוג רמקולים בתקרה, באזור הישיבה, תעצים את החוויה ותכניס אותך לאווירה קולנועית משובחת יותר. וכן - יותר מרשימה ממה שכרגע תמצאו ברוב בתי הקולנוע בישראל.

בכל הקטעים שבחנתי בדולבי אטמוס, בתצורה של 5.1.2  הרסיבר הצליח ליצר, במה רחבה ומוגדרת יותר, בס גדול עם עומק, רזולוציות ויכולות משמעותיות, רמת הפרדה טובה וסראונד תלת מימדי איכותי. גם בקבצי ההדגמה, וגם בסרטים מלאים. אין ספק שהפורמט נשמע משמעותית הטוב יותר מקודמיו..

DTS-X MASTER
כרגע אין תמיכה בפורמט זה, עדכון קושחה אמור להגיע בהמשך.

מרנץ NR 1606 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
אודיו דו ערוצי

אפשר להגיד שבתחום הזה מרנץ ממשיכים להפתיע שוב ושוב.
במשך השעות הרבות בהן האזנתי ל-1606 משודך לרמקולים שברשותי - TANNOY DC10TI, עם מבחר תקליטורים איכותי ביותר שאני מכיר היטב, ה-1606 מסב לי גאווה. הוא מצליח להציג הפרדה טובה בין הכלים עם נפח מצוין. עם יכולת טובה בהעברת קולות אדם. מצב Pure Direct שמיועד לעקוף את כל העיבודים של הרסיבר הופעל (קצת מצחיק שצריך להפעיל תכונה שתפקידה הוא לכבות משהו - נכון, זה לכבות, אבל היה בא לי להעיר על זה), והוא עושה את העבודה מצוין. מביא איתו יותר טבעיות ודינמיות, גם יותר פרטים ואיזון מרשים.

נקודות ציון

העמדה
ה-1606 מפתיע. הוא כמעט ולא מתחמם. למרות זאת מומלץ לתת לו מרווח סביר עבור אוורור מעליו ומצדדיו של כמה ס"מ.

שלט רחוק
השלט מציג קליטה פנטסטית מכל מקום ובכל זווית. הוא נוח לתפעול ארגונומי וברור להבנה בנוסף ניתן להשתמש באפליקציה התומכת ברסיבר.

נוחות תפעול
לאחר שמתרגלים לרסיבר הזה זורמים איתו בקלות. הרסיברים החדשים הם כבר הרבה מעבר לרסיבר רב ערוצי. הם עתירי טכנולוגיה מה שמקשה מאוד על המשתמש החדש והטכנופובי. למרות זאת ה-1606 שומר על קלות ונוחות תפעול לעומת מכשירים אחרים בשוק.

סיכום

המרנץ NR-1606 הוא רסיבר דק מהדגם הבכיר של החברה, הוא מכניס למשחק הזה ליגה חדשה - רסיבר קטן עם תכונות של רסיבר גדול. הוא ממשיך דרכו של ה1605 המצוין, עם עוד שלל תוספות שהופכות אותו לעדכני ביותר. ומבחינתי לכמעט מושלם. הוא בנוי נהדר, מתקדם ביותר, נראה טוב. ונשמע מעולה. למרות מראהו הקטן יחסית הוא הרשים אותי מאוד בכול המחלקות. הוא התברך כמעט בכול התכונות של רסיבר גדול. הוא הציג יכולת מרשימה בסטריאו. מערכת ה- RC שלו מצוינת. מעבד הווידיאו שלו איכותי ביותר. הוא קל לתפעול למרות כל הטכנולוגיה והפיצ׳רים הטמונים בו. בקטגוריית הרב ערוצי הוא די הרשים, במיוחד בפורמט האטמוס המדהים שנכנס לשוק בשנה האחרונה. הוא אנרגטי, טבעי, ומדויק. מה שהופך אותו מבחינתי לרסיבר המושלם למרבית חדרי הסלון בישראל.

מחיר: 4,950 ש"ח
אחריות ושירות: מוראל

רשימת ציוד
9 יחידות של רמקולי מוראל SP3
סאבוופר Klipsch R-115SW
נגן בלוריי הכולל סטרימר OPPO BDP-105D
מעבר לתגובות בפורום