בוגד משלנו – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
03-06-2016 08:57

"בוגד משלנו", עוד סרט מרגלים אשר מגיע במטרה לספר על סוכנות הביון הבריטית "MI6" וגם על המאפיה הרוסית וכסף, הרבה מאוד כסף. ועל זה יש תוספת פוליטיקה - הרבה מאוד פוליטיקה.

כמו שכבר ציינתי כמה וכמה פעמים בעבר, אנחנו צורכים הרבה מאוד מדיה, בכלל זה המון סרטים וכאשר (לפחות אני) צופים במשהו חדש, רבים מנסים לחזות מה קורה בסרט לפני שזה קורה על המסך – מנסים להקדים את הצעד הבא של התסריטאי. מצד אחד זה משחק נחמד "לנחש" מה יקרה לפני שזה קורה, מצד שני אני מוצא את עצמי צולל למשחק הניחושים במקום לחוות את העלילה: "מי הבוגד", ו"מה באמת קורה פה...", או "הוא הסוכן החשאי..". הפעם זה גזל ממני חצי שעה מהסרט ולאחר מכן בחרתי להפסיק ולצפות בסרט כמו שהוא. אז על מה מדובר כאן?

זוג בריטים בשנות ה-40 לחייהם, מבלים חופשה רומנטית שהם כה זקוקים לה בעיר מרקש. רוסי זר מזמין את הבעל למשקה, משם למסיבה ואחר כך גם משחק טניס. הדבר נראה מוזר ומקבל תפנית מוזרה עוד יותר כאשר הרוסי מבקש מהבעל להעביר חבילה לסוכנות הביון הבריטית. מהיכן החבילה? מרואה חשבון של המאפיה הרוסית. אותו רוסי מספר כי מחשש לחייו הוא אינו יכול לסמוך על אלו הסובבים אותו ביום יום וכי אדם זר שהוא פרופסור לפואטיקה במקצועו נראה כהחלטה מצילת חיים. פרי (איאן מקגרגור) מעוניין לעזור לחברו הרוסי החדש דימה (סטלן סקרסגרד) אך מבקש להסתיר את הדברים מאישתו גייל (נעמי האריס). בהמשך, סוכנות הבריטית מאלצת אותו לפתוח את הנושא מול אישתו ולהתמודד יחדיו עם ההשלכות של העזרה אותה הסכים לתת.

בוגד משלנו – ביקורת סרט
המאפיה הרוסית, כבר איננה המאפיה אותה אנחנו מכירים מההיסטוריה וזו השתנתה והפכה ללגיטימית וחוקית ונציגיה אף מבקשים לפתוח בנק (באמצעות גוף שלישי) בלונדון. הם מבטיחים להזרים מיליארדים לכלכלה הבריטית ובכך להלבין מיליארדי פאונדים. בדרך יש כמה אנשים שצריך לחסל וכמה אנשים שצריך לשחד. דימה הרוסי מבין שבדומה לשותפו שנרצח אחרי העברת מידע לבעלים החדש, הוא אמור להיות הבא בתור. בכדי לשרוד ולהציל את משפחתו הוא מנסה לערוק לצד הבריטי, אבל האם הצד הבריטי מעוניין לחשוף את המידע הזה ולעצור את עסקת המיליארדים? עד כמה השתנו נקודות מבט בעולם העכשיו? האם אין כבר טוב ורע? האם יש כסף רע או שכסף הוא רק כסף ולא משנה אם הוא נוצר מפעילות לגיטימית וחוקית או אחרת?

הסרט לוקח את הגיבורים ואת הצופים אל לבה של פרשית מאפיה רוסית\בריטית ועוסק בשאלה המוסרית: "כמה כסף צריך בכדי לקנות אנשים?". האם האדם הקטן באמת אבוד בתוך האינטרסים של מקבלי החלטות ואינו יכול לעשות דבר כנגד השלטון אשר משוחד ומקדם את האינטרסים של בעלי הממון שלרוב הם השודדים עצמם? התשובה שלא במפתיע היא כן. רבים מהיוצרים הקולנועיים מציגים את הכוח השוחד המשחית כמעט כל אדם ולצערנו אנשים עם אידיאלים שרוצים להגן על ההוגנות האנושית נפגעים לרוב.



כמה מילים על הבמאית סוזנה וויט, שעסקה בעיקר בימוי פרקים בסדרות טלוויזיה שונות, ביימה סרטים בודדים (קומדיות לילדים). היא מצליחה ליצור כאן סרט אפל ואפילו ריאליסטי יתר על המידה. סרטים אחרים מאותו ז'אנר, היו אפלים, נגעו באמת וטיפלו במציאות באופן קולנועי מסוים כאשר הסרט הזה מציג עמדה נוקשה יותר ביחס למקובל בקולנוע לאלימות כלפי נשים. היצירה הזו נראתה לי חריגה בנוף סרטי הז'אנר אשר מציגים לרוב נקודת מבט רומנטית של מרגלים עם מיסתורין (גם אם לא כולם הם ג'יימס בונד), הסרט הזה בא להציג את עולם הריגול כמקום מטונף של אינטרסים, מניפולציות וניצול.


אז מי הבוגד בסופו של דבר? אני יודע מי הנבגד, זה אנחנו - ואתם תלכו לראות את הסרט בקולנוע, זה לא סרט של מדע בדיוני וגיבורי על, אבל זהו סרט בו חויית הצפייה מרעננת ושונה מהנוף המקומי.


ציון 7.5


בוגד משלנו

OUR KIND OF TRAITOR
ארה"ב 2016
במאית: סוזנה וויט
שחקנים: יואן מקגרגור, נעמי האריס, סטלאן סקארסגארד ודמיאן לואיס
אורך הסרט: 107 דקות

מעבר לתגובות בפורום