רמקולים במבחן - MARTEN Form Floor

נמר לוי
05-06-2016 21:30

זוג רמקולים MARTEN Form Floor עומד למבחן - כיצד מתנהגות יחידות וופרים קרמיות? מה המאפיינים של יחידה כזו ואיך הרמקולים עומדים במגוון סגנונות מוזיקה? ביקורת רמקולים.

לאחרונה יותר ויותר חובבים בישראל נחשפים לרמקולים קרמיים. לא מעט מהם מדווחים על כך ש״גילו את האור״ האודיופילי האמיתי. זה משום שרמקולים מבוססי קרמיקה חולקים מכנה משותף אחד עקרי - שקיפות ונקיון. וכמו שזה ממכר ומרשים מאוד, היכולות הללו יכולות להוות גם חסרון. 

ההיכרות שלי עם רמקולים מבוססי יחידות קרמיות היא גדולה. אני מחזיק באחד כזה ולפניו היה לי גם רמקול קרמי. לרמקולים הקרמיים התוודעתי בשנת 2010 ומאז אינני רואה את עצמי משתמש ברמקול שאינו חולק יחידה קשיחה וקלה. דגמי הרמקולים הקרמיים הנמכרים כיום בעולם שונים אחד מהשני אך מהצד השני דומים כל כך. 

ישנם כמה פרמטרים שמאפיינים מאוד רמקולים מבוססי יחידות קרמיות של אקוטון: 

- מהירות

- פירוט

- רזולוציה

- בס קצר ומדויק

- מיקרו דינמיקה

- שקיפות

עם זאת, ליחידות הקרמיות יש נטייה לבהירות מסויימת, הרמקולים רגישים מאוד לאלקטרוניקה שמשודכת אליהם, הם דורשים תשומת לב רבה בהעמדה וגם יקרים להחריד ברוב המוחלט של המקרים. עד לפני פחות משנה, הרמקול הקרמי הזול ביותר שהסתובב בישראל עלה 60,000 ש״ח. כיום חוקי המשחק השתנו כאשר יצרנית אחת, מכובדת בהחלט, החליטה ליצר רמקול מבוסס יחידה קרמית של אקוטון במחיר של כ-25,000 ש״ח. זה בעצם הרמקול הקרמי הרצפתי הזול ביותר שאני מכיר, האם הבשורה טובה גם באיכות הצליל? עוד מעט נגלה.

marten form - ביקורת רמקולים

אז מהי בעצם יחידה קרמית?

אחת מיצרניות היחידות (דרייברים) שנחשבות לטובות ביותר בעולם היא אקוטון. היצרנית הזו היא שפיתחה את הטופולוגיה הזו. המטרה היא לייצר יחידה שאינה מושפעת משינוי טמפרטורה, אינה רגישה ללחות והצליל שלה הוא בהחלט יחודי ומיוחד. הרבה מייחסים ליחידה הקרמית את הצליל היקר, ה"נוצץ" והאודיופילי. זה נכון בהחלט, אך מי שיודע כיצד להתמודד עם רמקולים "מפונקים" ידע להתמודד גם עם הקרמיים ולאזן אותו על פי טעמו.

יצרנית הרמקולים MARTEN
זוהי יצרנית שוודית שנוסדה בשנת 1998 והחלה את דרכה עם רמקולים מבוססים יחידות של אקוטון הגרמנית. היא נחשבת לאחת מיצרניות הרמקולים הטובות שיש בשוק האודיו העולמי ומייצרת מוצרים במנעד מחירים שנע בין 25,000 ש״ח ועד למעל למליון ש״ח. הרמקולים של marten קיבלו פרסים רבים ותשבוחות מצד כתבים וחובבים בארץ ובעולם. בכלל, יצרנית מעניינת מאוד שהיתה חסרה במחוזותינו. 

MARTEN Form Floor

מדובר ברמקול רצפה גבוהה וצר בתצורת 2way. לרמקול יחידת מידבס מהמהדורה הבסיסית של אקוטון בקוטר 7 אינטש ויחידת טויטר בטופולוגיית ריבון. מבנה התיבה משולש. המבנה המשולב מיועד לבטל גלים עומדים וכך ״ממית״ את התיבה העשויה mdf בעובי של 19 מילימטר בגימור שחור מבריק, לבן מבריק ושלושה גימורי עץ שונים. זהו רמקול מהמם ביופיו לטעמי. הנתונים הטכנים מספרים לנו על עכבה שנעה בין 8 ל-5.9 אוהם, רגישות של 87 דציבל, היענות לתדר שנעה בין 36 הרץ ומטפסת עד 40 קילוהץ. חיתוך מפלג התדרים הוא ב-Second order. כלומר: 12 דציבל לאוקטבה. החיתוך בין הטויטר ליחידת המידבס נעשה ב-3000 הרץ. זה אומר שיחידת המידבס מטפסת גבוה מאוד ומונחתת ב-12 דציבל בין הטוויטר אליה.

marten form - ביקורת רמקולים

מבחן האזנה

אני פותח את הביקורת דווקא עם האתגר הקלאסי
הפתיח המאתגר של היצירה כבר מספר לי על כך שמדובר במשהו בלתי רגיל. רמקול 2way שמצליח להעביר תזמורת כפי שזה מצליח הוא מחזה נדיר במחוזותינו. נדיר מספיק בשביל שאני אתפעל. זו אמנם לא הפעם הראשונה שזה "תופס אותי" בסקירה, או שאגיד זאת אחרת - הוא אמנם לא היחידי אך הוא בין הבודדים שלא רק מחזיק תזמורת סימפונית אם כי גם חושף לי את כל הפרטים החשובים לי. מהירות, הפרדה, פרופורציות ורזולוציה שאם עיני היו עצומות הייתי בטוח שכל הטוב הזה מחולק בין 3 יחידות אימתניות. והנה, יחידה אחת של 7 אינטש + טויטר ריבון עושה את זה. וזו בשורה משמחת מאוד. אני ממשיך ובוחן את חליל הפיקולו שנשמע טבעי, החריפות הטבעית שלו נחשפת ואף האוויר הבוקע מהחרירים שבו. הפרקשיין מתגלים כמהירים ומדויקים. הרמקולים הקרמים יודעים לחשוף טרנזיינטים באופן כזה שאי אפשר להתעלם מהמיידיות של הצליל והצלילות שהוא מפיק. הקטע הוא שזה מתרחש כמעט בכל עוצמה. 

במוסיקת ג׳אז הרמקול משנה את עורו. מהיכולת שלו להיות תוקפני הוא הופך לרך, מעודן, ״עוטף״ ויחד עם זאת מדויק, מהיר כברק ורזולטיבי ביותר. זה אומר שנשמע את כל הניואנסים שבוקעים מהסקסופון (אויר, נידנוד, מתכת) ועם זאת ללא שמץ של אנליטיות או יבשושיות בצליל. השילוב הזה של היכולות מאפשר גם לפסנתר להשמע טבעי מאוד. המדהים הוא שהרמקול מצליח לרדת מאוד נמוך. אומנם על פי הספסיקציות אין איזו בשורה של רמקול שמנגן נמוך במיוחד ביחס למתחרים, אך התחושה שהוא נותן היא שהוא יורד נמוך יותר מאשר הכתוב. זה מסדר לנו קונטרבס שנשמע מדהים. עם גוף, גודל נכון וצליל מגובש וברור. אפשר ממש לקחת עיפרון ולכתוב את התוים שהוא מנגן מבלי לפספס אפילו אחד. יש משהו מאוד מרגיע בבס של היחידה הקרמית. התחושה שהבס הזה נותן היא שהוא יצליח להתמודד עם כל תדר שיתבקש להשמיע ויתרה מכך, למרות שמדובר סך הכל ביחידת 7 אינץ', גם בכל הנוגע לעוצמת הבס אני מרגיש בטוח. הוא חזק, עוצמתי ובריא מאוד. 

היכולת של הרמקולים הללו לחשוף הקלטות היא פנומינלית. זה מדהים שגם רמקול זול כזה מחזיק כמה יתרונות שהן ממש מכנה משותף בין הרמקולים האישיים שלי שעולים פי 11 מהמרטן הללו. אני זוקף את זה לזכות התכנון המעולה וכמובן, היחידה של אקוטון שאת היתרונות והחסרונות שלה אני מכיר היטב. נכון, אין כאן את כל הפרטים שאני מקבל ברמקול שלי. גם היחס בין המימדים אינו מהווה ממש תחרות. אבל באופן מסוים, ההגשה דומה. 

marten form - ביקורת רמקולים
אני ממשיך עם מוסיקת רוק כבד. כאן אני כבר חש שהרמקול אומנם עוצמתי אך חסרה לי עוד יחידה שתוריד לחץ מאותה בודדת שעליה מוטל כל העומס. עדיין, למרות שהתעללתי בו קשות, הרמקול לא קרס. כאילו ידע להשאיר לי את מה שחשוב (דינמיקה ואנרגיה) על חשבון פרמטרים חשובים אך פחות במקרה הזה (פרטים ורזולוציה). זה אומר שאת הניואנסים שבגיטרה תשמעו פחות אך תקבלו עדיין מספיק אנרגיה בדיסטורשיין על מנת שתחושו שהגיטריסט הזה ״מתחרע״. כך גם עם התופים. הדינמיקה באה על חשבון המיקרו דינמיקה והניואנסים. זה אומר שתקבלו תוף רגל עוצמתי מאוד על חשבון היכולת של הרמקול להשמיע את המפגש בין הפטיש לעור. אך המדהים הוא שדבר לא בה על חשבון קולות השירה. הם שלעצמם, מבעד לפלייבק הכוחני, נשמעים פשוט נהדר. ולתוצאה הזו, מרמקול כזה, עם יחידה אחת בודדה וטויטר לא ממש גדול, לא ציפיתי. 

השילוב של טוויטר הריבון עם היחידה הקרמית הוא חכם. הרמקולים הקודמים קודמים שהיו לי (ארום קנטוס הרמוני) סבלו מבעיה קלה. טויטר הריבון היה כל כך מהיר לעומת יחידת הבס, שתמיד היתה תחושה שיש איחור בבס. כאילו הוא מנסה לעקוב אחריו אך לא ממש מצליח. היחידה הקרמית כל כך מהירה ומיידית, שהשילוב בניהם מרגיש טבעי ונכון. יחידה איטית מזו, פחות מיידית ויותר כבדה, היתה מביאה לתוצאה פחות מגובשת ומאוזנת. 

ממשיכים עם קולות אדם וכאן המהירות והמיידיות שלהם חושפים כל נידנוד בקולה של יסמין לוי.

marten form

נקודות ציון

התאמה לחללים
למרות שמדובר ברמקול 2way, הוא אינו קטן במימדיו והיחידה הזו כל כך דינמית וגיבורה שאין בעיה שימלא חללים גדולים משמעותית ממה שנראה שיצליח. בחללים עד 30 מטר הוא יסתדר בהחלט. 

העמדה ומיקום
כיוון שמדובר ברמקול בעל פורט תחתון ותיבה חזקה ומתה, הוא אינו רגיש למיקומים. אך כידוע לכם, ככל שנרחיק אותו מקירות כך נקבל יותר במה, יותר הולוגרפיה ופחות התערבות של החלל. 

התאמה לאלקטרוניקה
מאוד מפונק. יחשוף המון בעיות במגברים אינם איכותיים מספיק. בין המגברים הטובים ששמעתי איתו הם האלקטרוניקה של אודיו אלכימי ומגברים משולבים של לקסמן. בטוח שיש עוד ולכן אמליץ לבחון היטב את האלקטרוניקה המשודכת אליו. 

בנימה אישית

לרמקול הקרמי יש אופי בסיסי. והוא בעצם ההביצועים המאוד מרשימים שלו בתוספת "נימה" אנליטית. זהו רמקול שניתן לקחת אותו לכל מקום שתחפצו. לחמם, לקרר, לנפח או להשאיר אותו נטרלי. את המשחק הזה יש לעשות בעדינות ובמחשבה רבה. הרמקולים הללו משתנים מקצה לקצה בנגיעה קלה במה שמאחוריו.

marten form - ביקורת רמקולים

סיכום

אני מכיר רמקולים קרמים. חי עם אחד כזה מאוד נחשב לאחר שעברתי מאחר, שכמו הנוכחי, גם כן היה קרמי. לרמקולים הקרמים מכנה משותף מאוד מובהק. הם מפורטים מאוד, מהירים בטירוף, מדויקים ודינמים באופן יוצא דופן. עם זאת, בתכנון לא נכון, היחידה הזו עלולה לגלות חריפות. לרוב, מאחורי היחידה עומדים רכיבים יקרים שאמורים להוציא מהיחידה הבלתי סלחנית הזו משהו שהאוזן שלנו תצליח להתחבר אליו. מרטן, לשמחתי הרבה, הצליחו לעשות את זה בזול - הפתעה נעימה.

זהו אחד הרמקולים הטובים ביותר שמסתובבים בישראל במחיר הזה. ישנו מושג שנקרא ״צליל יקר״. זהו אותו צליל שקוף ואוורירי שמאפיין רמקולים יקרים. והרמקול הזה בדיוק שם. 

הוא מצליח לזהות כל פיפס שמוקלט ולשדר אותו אל המאזין בקלות יתרה. עם זאת, למרות שמדובר ברמקול בעל יחידת מידבס אחת של 7 אינטש, הוא מצליח למלא חללים במימדים שמעט מאוד רמקולים בעלי מספר יחידות דומה מצליחים. 

במילים אחרות. גם סלון כמו שלי (קצת יותר מ-30 מ״ר) מתמלא בצלילים כאילו מדובר ברמקול רצפה גדול מימדים ומרובה יחידות. 

היכולת שלו לחשוף פרטים, לנגן בס הדוק, מדויק ומלא היא מדהימה בעיני. המהירות, הדינמיקה והאיזון הטונאלי הם משהו שלא ניתן להתעלם ממנו. בטח שלא במחיר הזה. 

עם זאת צריך לזכור. רמקולים קרמים מעצם היותם שקופים ביותר, מביאים איתם גם חסרון משמעותי - הם מפונקים מאוד. השקיפות והחושפנות אינם מקבלים כל מגבר בברכה. יש להתאים להם את הציוד המדויק עבורם ועבור החלל שבו הם נימצאים. ברגע שהאלקטרוניקה מתאימה, מיד תבחינו ביכולות האמיתיות שלהם.

במילים אחרות, חשוב לזכור שהרמקול הזה ידרוש אלקטרוניקה שבהרבה מקרים תהיה יקרה ממנו משמעותית על מנת לסחוט ממנו את כל הפוטנציאל שלו. מאידך, אלקטרוניקה זולה ומאוד איכותית אומנם לא קל למצוא אך בהחלט יש כמה מוצרים שעובדים עם הרמקולים הללו מצוין. 

את הסקירה הזו ביצעתי בהתרגשות מסויימת. ראשית הבשורה שבמחיר - יצרנית אחת ששברה את החוקים. שנית, בדיוק בפסח, בשנת 2010, אספתי את הרמקול הקרמי הראשון שלי מנמל התעופה. פסח הזה, הוא סגירת מעגל. בהאזנה אליהם הבנתי שלמרות המחיר ל״מתחילים״ זהו אינו רמקול לכאלה. הוא דורש ידע, תשומת לב ונסיון רב בהאזנה על מנת להבין באמת מה הם יודעים לעשות וכיצד ניתן להגיע לזה. א

שורה תחתונה
זהו אינו רמקול לאודיופיל המתחיל, אבל הוא אחד הרמקולים ה״זולים״ היחידים שנישמעו כמו היקרים שבחבורה.

מחיר: 25,000 ש״ח

אחריות ושירות: אודיוזיפ

מעבר לתגובות בפורום