רסיבר ימאהה RX-A3050 במבחן

איציק ירקוני
23-05-2016 10:00

ביקורת רסיבר קולנוע ביתי: ה- RX-A3050 של Yamaha הוא דגם הדגל, עם 9.2 ערוצים, חיבור רשת ותמיכה בשירותי מוזיקה מקוונים, פורמטי אודיו רב ערוציים חדשים ועוד. בדקנו אותו בקטעי סרטים מאתגרים והופעות מחשמלות.

מי את ימאהה?

ימאהה היא חברה יפנית המייצרת מגוון רחב של מוצרים בתחום המוזיקה. מכלי נגינה אקוסטים ועד לסינטיסייזרים, בנוסף היא מייצרת רמקולים מגברים ומערכות שמע וקולנוע ביתי. לקונצרן ימאהה חברות נוספות כמו למשל ״ימאהה מוטור״ שמתמחה בעיקר ביצור אופנועים, אופנועי ים וטרקטורונים. כמובן שמדובר במחלקות שונות, מפעלים שונים וזה שעושה את הכידון של אופנוע הים לא ממש משפיע על בורר העוצמה של הרסיבר. אבל עדיין, יש להבין שמדובר בחברת ענק מוכשרת מאוד. כיום כשאני מבצע ביקורת רשמית לרסיבר דגל של מותג ענק. ואחרי כמה עשרות בחינות וביקורות לא רשמיות שביצעתי, אני שמח לבחור ברסיבר מתקדם ביותר של מותג יוקרתי ואיכותי שיודע לתת קולנוע טוב וסטריאו איכותי.

Yamaha RX-A3050 AVENTAGE במבחן

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי חדיש מאסיבי - גדול מימדים התומך ב- 9.2 ערוצים מלאים ושלושה אזורי הגברה עצמאים, שליטה על ארבעה אזורים נוספים ושלל תכונות נוספות. הוא גם ממשיך דרכו של ה- 3040 ולכן, מן הסתם הוא מעודכן יותר.

מעודכן אמרנו? אז ככה. הדור החדש, ה-3050 מדווח על לא מעט שיפורים ותוספות משמעותיות למדי בהשוואה לדור הקודם. מעצם העובדה שהוא ממוקם בקצה העליון כספינת הדגל של החברה באסופת הרסיברים שהיא מציגה, הוא בנוי לתלפיות ותומך בכל הפורמטים החדשים.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר
מראה ואיכות בניה

ה-3050 מגיע עם חזית חלקה ללא כפתורים חיצוניים. המחצית העליונה של חזית הרסיבר עשויה מחומר דמוי זכוכית, אשר במרכזו תצוגה דיגיטלית. בצידי המכשיר שני בוררים שאינם זהים בגודלם. הימני משמש כבורר עוצמת שמע והשמאלי כבורר כניסות. בין שני הבוררים נמצאה פאנל נפתח עשוי אלומיניום. מאחוריו נחשפים כניסת RC (מערכת לכיול אקוסטי דיגיטלי למערכת), מחבר USB וגם חיבור מיקרופון (מיועד ל-RC בלבד ולא לקריוקי). יש כאן גם שלל כפתורי שליטה אשר מאפשרים לגשת ולתפעל את הרסיבר במלואו ללא שימוש בשלט כלל וזה בהחלט מרגיע ליום בו חלילה נאבד אותו. בחלקו האחורי של הרסיבר שלל חיבורים בציפוי ניקל. הרסיבר נראה מאסיבי, הוא בנוי היטב, מהודק היטב עם שלל ברגי חיזוק, איכות ההרכבה מאוד מרשימה.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר

מפרט טכני

מדובר ברסיבר בתצורת 9.2 ערוצים מלאים, תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים, תמיכה ב- DOLBY ATMOS ו- DTS-X. על פי נתוני היצרן יחידת הגברה חדשה מספקת 150 וואט לכל ערוץ (בשני ערוצים פועלים יחדיו) עם 0.06% THD. תחום טווח היענות התדרים של ה-3050 עומד על 5 הרץ ועד 100 קילוהרץ. הרסיבר כולל יחידת DAC (ממיר) פנימי באיכות 192kHz/32-bit ותומך תומך באות 16-20-24 ביט.

במידה ותרצו לחבר סוגי רמקולים בעלי עכבה שונה. תצטרכו לוודא את סוג העכבה של הרמקולים שברשותכם. ה-3050 תומך ברמקולים קדמיים עד 4 אוהם. בשאר חיבורי הרמקולים ב 6 אוהם ומעלה.

במידה ותרצו מסיבה כל שהיא לוותר על יחידת ההגברה הפנימית. תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני רק עם 7.2 ערוצים (0.2 לסאבוופר).

מתחת ל״מעטה״ הרסיבר יש ספק כוח גדול. קבלים גדולים של 18,000μF אשר שומרים על עתודות זרם גבוהות. יש ממירים איכותיים, מעבד CINEMA DSP HD3 ודאק איכותי - ESS SABRE™ Ultra  DAC ES9016S.

חיבורי וידאו

לרסיבר 8 כניסות HDMI בתקן 2.0 כאשר אחת מהן נמצאת בקדמת הרסיבר. את תמונת הוידאו ניתן להוציא רק דרך 2 היציאות. זה אומר שה-3050 תומך בהעברת וידאו תלת מימד ותומך ב-4k בקצב פריימים של 24/25/30/50/60p כולל תמיכה ב- HDCP 2.2 אשר ישאיר אתכם מעודכנים לשנים הקרובות. בנוסף ישנן 3 כניסות קומפוננט ו- 5 כניסות קומפוזיט שאחת מהן בחזית המכשיר.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר
חיבורי אודיו

מלבד חיבורי ה-HDMI בתקן 2.0 שמעבירים גם אודיו, לרסיבר 2 כניסות אופטיות, 2 כניסות קואקסיאליות וכמובן חיבורי רמקולים  (11 במספר).

חיבורי רמקולים: אלו מגיעים עם מנגנון נעילה סיבובי (הברגה). אינני נמנה עם אוהביו ומבחינתי הכי נוח חיבור החוטים עם בננות - פשוט יותר ונוח לשימוש ולכן ניתן לשלוף את מרכז החיבור בעזרת מברג עדין, ולחבר בחיבור ״בננה״ את הרמקולים.

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים

כיום, חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. לכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות של ה- 3050.

לרסיבר חיבור רשת אלחוטי – WiFi, קישוריות Bluetooth וסטרימר פנימי המאפשר לנגן מוסיקה מהמחשב או כונני רשת ומכשירים ניידים כמו טאבלטים/סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). סוגי קבצי אודיו נתמכים: DSD 2.8MHz/5.6MHz, FLAC/WAV/AIFF 192kHz/24bit, Apple Lossless 96kHz / 24-bit. אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנט ושירותי מוסיקה כמו Spotify באזורים נתמכים. אפליקצית המכשיר תומכת בעברית, היא מאוד מרשימה ונוחה לתפעול, להזרמת מוזיקה מהסמרטפון ועוד. זוהי האפליקציה הנוחה ביותר לשימוש ותפעול שהכרתי עד היום! כשאני אומר נוחה, אני מתכוון לזה שגם מי שמוגדר כ״טכנופוב״ יצליח להסתדר איתה בקלות. וזה, לפחות מול המתחרים, הישג אדיר.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר
בנוסף, לימאהה אפליקציה מרהיבה הנקראת MusicCast. לאפלקציה יכולת שליטה על 4 אזורים בבית מבלי לפגוע ביכולת הרסיבר (ללא שימוש בערוצי ההגברה של הרסיבר) אם כי ברכיבים חיצוניים התומכים בשיטה זו. ולכן, בכדי ליהנות מאפליקציית MusicCast יש לרכוש את ליין מוצרי החברה המתאימים.

עדכוני קושחה

ה-3050 זקוק לעדכון קושחה כדי לתמוך בפורמט DTS-X. אופן התהליך די פשוט וקל, אך הוא ארך כ-20 דקות במהלכן הרסיבר כיבה את עצמו. ניתן לראות את אופן התהליך ע"ג תצוגת המכשיר בחזית. יתכן ועדכונים נוספים יגיעו בהמשך.

מערכת כיול - RC

ה-RX-A3050 מגיע עם מערכת כיול ייחודית הנקראת YPAO (פרי פיתוח של החברה). מדובר במערכת כיול קלה ונוחה לתפעול. ההליך פשוט מאוד ואורך מספר דקות בתצורה של 5.1 (במקרה שלי, פרק זמן ארוך יותר משום שהמערכת שלי בנויה בתצורה של 7.1.2) בסיום התהליך קיבלתי תוצאה מצוינת שתתאים למרבית המשתמשים. למרות שאינני נמנה עם מעריצי מערכות הכיול, היא הניבה תוצאות מאוד מדויקות. מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת ותמיד חסר משהו (בס, גבוהים, מיד). וזה למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״. עם זאת, כנקודת פתיחה, מערכת הכיול ב-3050 עושה עבודה מצוינת.

הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכול מערכת כיול יש לשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר

תאימות HDMI 2.0

כפי שדיווחנו ה-3050 מגיע בתקן HDMI 2.0 חדש. תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכול הקשור לתקני HDMI חדשים לתאום לשאר המכשירים אך ה-3050 עבר את המבחן בהצלחה מוחלטת. תאימות מושלמת עם כל המקורות, סנכרון מעולה בהפעלת קבצים, מעבר מהיר ביותר בין הכניסות. ל-3050 שודכו כל המקורות שיש ברשותי שכוללים מחברי HDMI  בתקן 1.3 ו- 1.4:
PIONEER KURO 6090H, OPPO BDP-105D, TVIX 6600+, SONY PS-4, PIONEER BDP-LX52, YES MAX HD.

מבחן רב ערוצי

רשימת ציוד
9 יחידות של רמקולי מוראל SP3
סאבוופר Klipsch SW-115
נגן בלוריי הכולל סטרימר OPPO BDP-105D

את המבחן הזה התחלתי כהרגלי עם הסרט James Bond - Quantum of Solace. את הסרט הזה אני מכיר היטב מעשרות מבחנים שביצעתי באמצעותו.

קטע הפתיחה של הסרט מורכב מאלמנטים סונים מאוד מאתגרים בניהם מנועים של רכבים עצבניים, יריות, התנגשויות, חריקות צמיגים וכל מה שעושה סרט אקשן לכזה, כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה שתפקידה הוא להכניס אותך לאווירת ״מלחמה״. זה קטע כל כך דינאמי וקשה שלוקח מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו. ה-3050 נותן תחושה של נפח מצוין, יחד עם זאת הוא מאבד מעט את יכולת הדיוק והפירוט. את נהמת המנוע המטורף של ה- "Aston Martin" עליו נוהג בונד, הרגשתי היטב בכל חלל האזנה בצורה די מרשימה.

הקטע השני שנבחן הוא "The Book of Eli". בכלל, מדובר בסרט מעולה! כאן, בסקירה, התרכזתי בקטע מהיר של יריות מוצלבות. הם יורים והוא יורה חזרה, עוד כמה מהצד מחליטים גם לירות. בקיצור, כמו שצריך להתרחש בסרט אקשן טוב. כולם יורים אחד על השני והקליעים שנורו מתעופפים לכל עבר. וזה מרגיש כאילו אתה בסצנה עצמה. במיוחד כאשר הרמקולים ממוקמים היטב והרסיבר יודע לתרגם את התמונה לסאונד מאוד משכנע. ה-3050 מציג יכולת די טובה הוא מניב נפח די מרשים וצליל היקפי ברור ומוגדר היטב, אבל שוב, יכולת הדיוק שלו מעט מאכזבת.

הערה: כשאני מדווח על ״חוסר דיוק״ אני מתכוון בעצם לפוקוס חסר. לדוגמא: כאשר הקליעים עפים באוויר לא ניתן ממש לחוש את האימפקט של מיקום מדוייק ביציאת הקליע מהקנה אם כי צליל מפוזר מעט, לא מוגדר מספיק ולא מפוקס. זה כמובן, דורש ריכוז והתנסות במכשרים רבים כך שהמאזין הלא מיומן לא תמיד יצליח להבחין בכך. ולכן, חשוב מאוד להאזין למוצר בריכוז על מנת לגלות בו גם חסרונות מהסוג הזה שעלול להעלם מהאוזן.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר

הקטע השלישי שנבחן הוא מהאביר האפל "The Dark Knight":
מבחינתי זה סרט רפרנס מכל הבחינות. נעזוב רגע את העובדה שהוא מוקלט מעולה, המוסיקה והצלילים המתגברים בהתחלה עושים משהו לצופה שגורם לצמרמורת. לטעמי, מבחינת פס קול לסרט אקשן, הוא אחד מהטובים שיש. אם הייתי יכול לתת לו אוסקר על זה, הייתי נותן big time.

התמקדתי בקטע המרדף של איש העטלף (באטמן), עם המכונית המוגזמת, שמתוכה יוצא האופנוע המוגזם שרודף אחרי "הנבל" (הג'וקר). זהו קטע המשלב המון אלמנטים. שבמרכזו מתרחש מרדף מכוניות, התנגשויות, ויריות עם שימוש בתחמושת כבדה (תענוג!). אך מה שהופך אותו לעוד יותר מיוחד הוא כבל הפלדה שבאטמן משתמש בו כדי ללכוד את הנבל. הכבל מושחל במהירות מתחת למשאית, מתחבר אליה וגורם להיפוכה אבל לא סתם התהפכות צידית משעממת. במקרה הזה החלק האחורי של המשאית מתחלף עם הקדמי מלמעלה. ה-3050 מצליח לשים דגש טוב. אבל לא מספיק ברור מודגש ומדויק. במילים אחרות אתם מקבלים את המימד ההקיפי של תנועת המשאית, צליל מתיחה מקסימלית של כבל הפלדה, אך רמת הפירוט לוקה מעט בחסר. התוצאה טובה, לא מושלמת. המשאית הפוכה, ה״נבל״ קר הרוח חצי המום אך מתעשת מהר ומשם הסאונד פסיכי במובן הטוב של המילה.

הקטע הרביעי שנבחן הוא מתוך שר הטבעות "The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring":
קטע הפתיחה של הסרט, הוא קטע דיאלוג (דיבור) המיועד לבחינת הערוץ המרכזי (רמקול סנטר). זה לא סתם עוד קטע שמיצר דיאלוג. הוא ממוקד מאוד, בשילוב עם עוד אלמנטים שקורים מסביב. במשך 8 דקות נשמע קולה של Cate Blanchett באיכות מעולה שבהמשכו מתרחשים ברקע אירועים שונים, די מהירים ודרמטים. זהו קטע שדורש מהרסיבר יכולת פענוח גבוהה, דינמיקה מרשימה עם יכולת הפרדה גבוהה. ה-3050 מצליח להעביר לצופה את ההתרחשות בצורה טובה. הוא מצליח להציג במה מרשימה, סנטר עם נפח מצוין, ובאותו הזמן להעביר את שאר האירועים המתרחשים בצורה מאוזנת לשאר הערוצים.

ימאהה RX-A3050 AVENTAGE - ביקורת רסיבר
הופעות

להקת פוליס "The Police: Certifiable - Live In Buenos Aires"
מדובר בכותר בלוריי באיכות גבוהה ביותר. ראיתי ושמעתי אותו מאות פעמים ובכל פעם הוא נשמע מדהים. בס איכותי ומדויק, הפרדה מושלמת בין הבמה לקהל וקולו של סטינג נשמע צלול וברור ביחס לכלים המתנגנים סביבו. גם כאשר שומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים הם אינם מתערבבים עם הבמה. כלומר, הפרדה מעולה. ה-3050 מציג יכולות מעולות באודיו רב ערוצי ולכן הוא צולח את המבחן הזה בצורה מרשימה.

אדל Adele - live at the royal albert hall
אני יכול להעיד על עצמי שאני נמנה עם אוהבי הופעות באודיו רב ערוצי. נכון יותר לדווח כי אני ממש מאוהב בהופעות בשמע רב ערוצי.

איכות הצליל במוסיקה רב ערוצית גורמת לי להתרגש בכל פעם מחדש. צפיתי במספר הופעות איכותיות בבלו-ריי. ההופעה הזו, של הזמרת "אדל", לקחה אותי למחוזות אחרים. ברגש, באיכות ההפקה בכלל ובאיכות הצליל בפרט.

קולה של "אדל" נשמע ברור, מוגדר ומפוקס. התזמורת שמסביבה נשמעה מצוין. מחיאות הכפיים של הקהל נתנו לי להרגיש שהם יושבים מאחורי ומצדדי כאילו אני ממוקם באחד מהכיסאות באולם עצמו. ה3050 הצליח להניב סאונד טבעי עם במה מוגדרת, רחבה וגדולה.

סלין דיון - Celine Une Seule Fois Live  Celine Dion
כבר בפעם הראשונה שצפיתי בהופעה המרהיבה הזאת הבנתי שיש לה איכויות מדהימות. גם בהקלטה וגם כמובן, בקולה של אחת הזמרות הגדולות שהעולם ידע. זוהי הופעה חיה ענקית של זמרת מדהימה, על במה אדירה עם קהל צופים עצום. הרסיבר מצליח ליצר הפרדה טובה בין הבמה לקהל, עם כל הכלים המתנגנים מסביב. כאשר סלין דיון קרובה לקהל, קולה נשמע ברור ביחס לכול המתרחש סביבה. במהלכו שומעים ברקע את הקהל, שאינם מתערבבים עם הבמה. הרסיבר עובר את המבחן הזה גם כן בקלות. הוא הצליח להניב סאונד טבעי, עם במה מרשימה ודינמית, נפח מרשים ותחושת הופעה משכנעת.


DOLBY ATMOS

זהו פורמט אודיו חדיש ואיכותי שכל חובבי האודיו הרב ערוצי צריכים ומוכרחים להתקדם אליו. הוא מחליף את ה- DOLBY TRUE HD האיכותי. פורמט האטמוס שונה ממה שהכרנו עד היום. המעברים בין הפורמטים הישנים יותר לא הצריכו אותנו לשנות את מערך הרמקולים בסלון. לעומת זאת, פורמט האטמוס מחייב התקנת רמקולים בתקרה בתוספת לקיים. תוספת הרמקולים בתקרה מעצימה את החוויה בסאונד איכותי שעוטף אותך מכול הכיוונים. במילים אחרות - אם התרגלנו לצליל שמגיח מקדימה, צדדים ומאחור. תתחילו להתרגל לקבל אותם גם מהתקרה. נכון, ניתן גם ליהנות מפורמט האטמוס מבלי להתקין רמקולים בתקרה. הוא טוב יותר בכל מצב. אבל זוג רמקולים בתקרה, באזור הישיבה, תעצים את החוויה ותכניס אותך לאווירה קולנועית משובחת יותר. וכן - יותר מרשימה ממה שכרגע תמצאו ברוב בתי הקולנוע בישראל.

בכל הקטעים שבחנתי בדולבי אטמוס, ה-3050 הצליח ליצר במה רחבה, וסראונד תלת מימדי איכותי גם בקבצי ההדגמה, וגם בסרטים מלאים. אין ספק שהפורמט נשמע טוב יותר מקודמיו. במה רחבה ומוגדרת יותר, בס גדול עם עומק, רזולוציות ויכולות משמעותיות, רמת הפרדה טובה וסראונד רחב.

דולבי אטמוס

DTS-X MASTER

כאשר קיבלתי את ה-3050 לבחינה, סקרן אותי מאוד לדעת איך ישמע עם הפורמט החדש DTS-X. לעומת הנבחנים הקודמים. עוד יותר סקרן אותי איך הוא יתפקד עם מערך הרמקולים החדש שברשותי בתצורה של 7.1.2 אשר תוכנן עבור דולבי אטמוס. לאחר עדכון הקושחה, התחלתי להריץ את קבצי הדמו האיכותיים מבית DTS. די קשה להתרגל אליו משום שהוא שונה משמעותית מקודמו. דומה למדי ביכולותיו לפורמט המתחרה שלו. אבל עם יותר אנרגיה, פרטים ודינמיקה. הפורמטים הללו מציבים רף חדש לכל אוהבי הקולנוע הרב ערוצי.

אודיו דו ערוצי

אפשר להגיד שבתחום הזה אני מעמיד אותו כיריב די ראוי מול רסיברי דגל אחרים. ה-3050 נשמע מצוין עם הרמקולים שלי (TANNOY DC10TI) ובמשך שעות האזנתי לו  במצב Pure Direct. ה-3050 מצליח להציג הפרדה טובה בין הכלים עם נפח מצוין. עם יכולת טובה בהעברת קולות אדם. לטעמי אפשר לחיות עימו בקלות מבלי לרוץ ולרכוש מגבר סטריאו יעודי. אך אם אתה אודיופיל, ואודיו דו ערוצי הוא בדמך, אף רסיבר לא באמת יספק אותך והדרך לרכישת מגבר סטריאו יעודי קצרה.

העמדה
ה-3050 מתחמם כמעט כמו כל רסיבר אחר וזה למרות שאין לו כלל מאווררים. אני שם על זה דגש כנקודת זכות. למרות זאת מומלץ לתת לו מרווח סביר עבור אוורור מעליו ומצדדיו במרווח של כמה ס"מ. הוא יושב אצלי בתוך נישה צפופה מאוד. ולאחר שעות עבודה די מאומצות הוא הגיע לטמפרטורת עבודה די סבירה.

שלט רחוק
מציג קליטה טובה. הוא אינו נוח לתפעול אינו ארגונומי וברור להבנה. מאידך האפליקציה שלו מרהיבה ונוחה ביותר לשימוש עם תמיכה בעברית.

נוחות תפעול
לאחר שמתרגלים לרסיבר הזה זורמים איתו בקלות. הרסיברים החדשים הם כבר הרבה מעבר לרסיבר רב ערוצי. הם עתירי טכנולוגיה מה שמקשה מאוד על המשתמש החדש והטכנופובי. למרות זאת ה-3050 שומר על קלות תפעול לעומת מכשירים אחרים בשוק.
 
סיכום

הימאהה RX-A3050 הוא רסיבר הדגל של החברה, הוא ממשיך דרכו של ה-3040, עם עוד שלל תוספות שהופכות אותו לעדכני ביותר. הוא בנוי נהדר, מתקדם ביותר. ההפתעה הגדולה מבחינתי היא יכולת השליטה המצוינת עם אפליקציה קלה ונוחה לתפעול (התומכת בעברית). לזה נוסיף את אפליקציית MUSIC CAST האיכותית מאפשרת שליטה על ארבעה אזורים בבית מבלי להגביל את יכולת הרסיבר והיא בהחלט נוחה וקלה לתפעול. כדי ליהנות מה-3050 בסטריאו מומלץ לעבור למצב פיור דיירקט. מערכת ה RC שלו די איכותית ומדויקת. הוא קל לתפעול למרות כל הטכנולוגיה והפיצ׳רים הטמונים בו. בקטגוריית הרב ערוצי הוא מדובר ברסיבר מעולה אם כי לא הטוב ביותר שנתקלתי בו, גם שמדובר בפורמטים החדישים שנכנסו לשוק בשנה האחרונה. הוא חזק ואנרגטי אבל מעט חסר לו דיוק ופירוט.

מחיר: 15,990 ש"ח

אחריות ושירות: חברת אס. ג'י

מעבר לתגובות בפורום