X-מן: אפוקליפסה – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
17-05-2016 19:45

הקיץ של 2016 מכה שוב: אחרי צאתו של "קפטן אמריקה - מלחמת האזרחים", מגיע פריינצ'ייז נוסף מבית היוצר של מארוול "אקס מן - אפוקליפסה", צפינו בסרט החדש.

בחיים יש כנראה משפט שאומר: "גלה מהו טוב ושכפל אותו", ואכן מאז שנת 2000 סדרת "אקס מן" מפיקה פעם בשנתיים \ שלוש פרק נוסף, עבור דמות בודדת או לכל החבורה יחד. בדומה ל"נוקמים" של מארוול ובכן גם דמויות "אקס מן" ממשיכות להתרבות: שווה? תלוי את מי שואלים.

בין שמונה לתשע סרטים יצאו מהסדרה הזאת ואני רוצה לשאול אתכם (כמובן בהבנה מלאה שטרם ראיתם את החלק החדש) מה הסרט הטוב ביותר עד כה? הבמאי בראין סינגר החל את הסדרה ואף המשיך אותה מצוין ולדעתי זה הכי טוב שנוצר מאז (X2). בראט ראטנר הרס עם החלק השלישי, עם סיפור מצוץ וגראפיקה זולה. גאבין הוד הציג לנו גרפיקה נוראית עוד יותר ואף סיפור גרוע ב-"וולברין המקור", וג'יימס מנגולד הפתיע עם המשך הרבה יותר טוב ואף ראוי ל"וולברין". ואז מתיו וון מתיישב לביים את ה-"פירסט קלאס" כלומר תקופה בה האקס מן היו צעירים ומספר לנו כיצד הם התחילו את המלחמות שלהם. הרעיון לכשעצמו היה מצוין, אך מרוב הרצון לשמור על קשר מובהק בין העבר לעתיד שיהיה, הסרט איבד מהעניין וסיפור מקורי והתעסק ב"להיות קשור". זה לא שאני מאשים אותו ברצון לשמור אמונים לחלקים הראשונים בסדרה, אך קיוויתי שהבמאי יגדל ביצים ולא יפחד לצאת מהמסגרת אותה הכינו לנו באופן כה מלהיב. ב-"העתיד שהיה", בריאן חזר לביים את הקומיקס והסרט יוצא הרבה יותר אפל, עם תוכן ו"בשר". הרבה דברים נאמרו על הסרט, אבל היה בהחלט מה לומר - סרט מעניין (בטח ביחס לפחות טובים שיצאו לפניו). עכשיו שוב בריאן מביים ומפיק את הסרט שלו והוא מעל הפחות טובים שכבר ראינו, זה סרט מצוין עם אקשן מטורף (למרות שגם כאן הגרפיקה מאכזבת) עלילה טובה ועבותה עם דמויות רבות. כאן ha ניסיון לשמור על סדר כרונולוגי והגיוני כלשהו ב"היסטוריה" של התרחשויות בעולם הדמויות, אבל לא תמיד זה יהיה הגיוני - בכל פעם משנים אותה ויחד עם זאת זהו סרט אמיץ בו הבמאי לא מפחד "לשבור" דעות ולתת לנו מידע שונה לחלוטין ממה שהבנו או ידענו עד עתה (כמו למשל: הידעתם שסטורם במקור היא מצרית!?!).

X-מן: אפוקליפסה – ביקורת סרט
קצת על מי ומה: בתקופת מצרים העתיקה, מוטנט שהיה לשליט האנושות, בעת העברת רוחו לגופו החדש, נבגד ע"י סובביו ונמוג על תוך ההיסטוריה. עוברים למאה ה- 20: כאשר פלאחים (עובדי אדמה פשוטים) מתפללים בהריסות העיר העתיקה, הם מעירים את האפוקליפסו שמבין שנבגד ומאז עברו מים רבים בנילוס ושנות השמונים העליזות בחוץ, המלחמה הקרה ממשיכה לאיים ולהתחמם. הוא אוסף ארבעה מלווי דרך ובאמצעות הגברת כוחם, הוא רוצה למחוק את האנושות ולהישאר כשליט רק עם מוטנטים בעולם. את המשך הסיפור, לכו לראות בקולנוע: שעתיים וחצי של סרט מלא צבע ואקשן יגרמו לכם לשכוח מאיפה באתם.



אבל, נדמה שנהיה פחות קל להפתיע אותנו הצופים, אותנו שצפינו כבר במאות או אלפי סרטים, אלו שמצטטים שורות מקלאסיקות ידועות ויודעים לנחש מה הולכת להיות השורה הבאה בסרט החדש שעל המסך. מרגיש שכבר ראינו הכל וגם כאן, המסגרת העלילתית ידועה מראש: יקרה משהו רע שיגרום לגיבור לשנות את דרכו. בכדי להבין איפה קורים הדברים הם ייכנסו לחדר המוח וממנו ייתחברו אל הרע והרע ייתחבר בחזרה. לאתגר אותנו הצופים זו נהייתה משימה מאוד לא קלה, כאשר העידן הדיגיטלי הביא לכך שהמדיה והסרטים מגיעים בקלות אלינו הצופים ואנחנו בולעים אותם בכמויות. בתקופה של שפע, נדמה שאין כבר חדש תחת השמש. ועדיין, זה סרט מדהים שאצפה בו עוד מספר פעמים. אך, האם זהו הסרט אותו הייתי בוחר לראות במיוחד בהעדפה מול סרטים אחרים? האם הייתי בוחר מתוך סרטי הסדרה דווקא אותו? ייתכן שלא. אתם תחליטו, אחרי שתראו אותו, כי הוא בהחלט שווה את זמן הצפייה.

דירוג: 7.2

X-מן: אפוקליפסה
X-men: Apocalypse

במאי: בריאן סינגר
שחקנים:
ג'ניפר לורנס – מיסטיק
אוסקר אייזק – אפוקליפס
ג'יימס מאקבוי – צ'ארלס אקסבייר
מייקל פסבנדר - מגנטו
ארה"ב 2016
אורך הסרט: 140 דקות

מעבר לתגובות בפורום