עשר מערכות שמע נבחרות ושלושה פטיפונים במינכן 2016

תומר צין
15-05-2016 18:50

שתי תערוכות אודיו הנחשבות במינכן: "2016 High-End" ו-"היי-פי דלוקס" התקיימו לפני כשבוע, תומר צין נהנה מהארגון והסדר, ביקר בחדרים ושמע את הצלילים.

התערוכה השנה גדולה מתמיד, הן מבחינת שטחי התצוגה והן מבחינת כמות החברות והמציגים. הארגון המצוין של ה-High End Society, שארגנה הסעות חינם באוטובוס מכמה בתי מלון שעבדו עם המארגנים, אל התערוכה ובחזרה. כמו כן, אורגנה רשימת מציגים מכובדת, קטלוג התערוכה, אפליקציה של התערוכה, רשימת הרצאות בנושא, הופעות חיות של נגנים שהלכו ונגנו בזמן האירוע וחדר עיתונות. תשלום או תהליך הרשמה קצר ולאחריו כניסה לתערוכה, שהתקיימה בבנין הכנסים המקומי במינכן, בשלוש קומות.

תערוכת hifideluxe הייתה יותר קטנה, מעט מאכזבת ולא כל כך מאורגנת מבחינת חדרים ומיקום. עם 50 ומשהו מציגים במלון מריוט במינכן, היא כוללת רשימת משתתפים וחדרים, כאשר הכניסה חינם. לא הספקנו להאזין למערכת השמע של FM ACOUSTICS משוויץ, בלמעלה ממיליון אירו, היות והחברה התחילה לקפל את הציוד ביום האחרון מוקדם, ללא התראה מוקדמת.

מיקום הישיבה האופטימאלי מבחינתנו בו גם האזנו בכל חדר לציוד, הוא בקודקוד של משולש דמיוני, בין הרמקולים למאזין - Sweet spot.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
דיינאודיו מלגו קיבל את באי התערוכה

ביקרנו בחדרי התערוכה השונים, התרשמנו מהדגמות אודיו של מערכות על, אנחנו מצלמים רמקולים יוקרתיים ביותר, קדם מגברים, מגברי הספק ומשולבים, פטיפונים במבחר גדלים, נגני אודיו משובחים, טייפ סלילים, מחשבים וסטרימרים. מקור ההשמעה המועדף השנה בתערוכה הוא פטיפון, אחר כך קומפקט דיסק וסטרימר.

בלתי אפשרי היה להאזין לכל החדרים, בשלושת הימים בהם בקרנו בתערוכה. הסקירה מתמקדת במוצרים המיובאים לארץ, או בכאלה שמצאנו בהם עניין מיוחד. למרות הכתוב לעיל, בחדרים רבים ניתן היה ליהנות ממוזיקה טובה ומצליל איכותי.

להלן קטעי המוזיקה שנבחרו על ידינו להדגמות ולבחינת הציוד היו ב-CD:


Saint-saens - danse macabre, Eiji Oue, Minnesota Orchestra
Dead Can Dance - The Ubiquitous Mr Lovegrove
G. Paniagua/Atrium Musicae de Madrid - Principalis. Fermescens/Indica exacta
Patricia Barber - Modern Cool, Company
Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River
Nils Lofgren - Keith Don't Gp
Vivaldi - The Four Seasons, Fabio Biondi, Europa Galante

כאשר ניגן פטיפון או סטרימר בחדר התערוכה, האזנו לפחות ל-5-6 קטעים אחרים, מתוך המגוון של המציג. השנה מספר הנציגים היה הגדול מתמיד וכך גם מבחר הדגמים והנציגים, הנה עשרת מערכות השמע / רמקולים שמצאו חן בעינינו בסדר יורד ועוד שלושה פטפונים עם פוטנציאל גדול להישמע טוב מאוד.

הצליל הטוב ביותר בתערוכה היה של להקה גרמנית, שניגנה בחדר של חברת CANTON הגרמנית.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד

 
מערכת שמע של mbl רמקולים 101 X-treme ארבע מונו בלוקים 9011 וסטרימר

המערכת בעלת הצליל הטוב ביותר היתה בחדר של MBL, עם אותו ציוד ב-6 השנים האחרונות. סדרת הרפרנס כוללת זוג רמקולים בכל צד mbl 101 X-treme שעולים 202,000 אירו, 4 מגברי הספק מונו 9011 mbl בעלות 164,000 אירו וסטרימר. 101 הם רמקולים בעלי 3 יציאות, רב כיווניים, השוקלים כמעט טון וחצי.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
החדר הטוב בתערוכת מינכן 2016

בכל צד 2 מגדלים, סה"כ 4 מגדלים למערכת רמקולים. במגדל הראשי 2 יחידות רב כיווניות Radialstrahler והאחת במהופך מעל השנייה. שתי היחידות דומות לפטרייה והן נתמכות במשטחי אקריליק, עץ ומתכת. המגדל השני כולל 6 סאבוופרים "12 בכל צד עם הגברה פנימית של MBL.

עיצוב ה-101 של mbl לא השאיר אף אחד אדיש בחדר, המוסיקה הייתה נהדרת ללא ספק. האיזון הטונאלי והטבעיות של ה-mbl קרובים לשלמות, הם אינם מבליטים או מחסירים תדרים, למרות שחבר שאת דעתו אנחנו מכבדים, התעקש על מעט עודף באס, הם אינם צורמים או אגרסיביים ולא צובעים את הצליל.


מערכת השמע שיחזרה בצורה פנומנאלית את האירוע המוזיקאלי, אם זו העוצמה של תזמורת סימפונית מלאה, האינטימיות של שלישיית ג'אז או העדינות של סולו חליל.


המערכת נגנו בנינוחות, ללא עיוות וללא מתח גם בעוצמות גבוהות מאוד. הצליל של ה-mbl פתוח מאוד ודינאמי, המהירות והקצב של המוזיקה מציאותיים כמו בהופעה חיה. ההתקפיות של כלי נגינה, היא לא פחות ממדהימה. למרות גודלם הפיזי של הרמקולים, הם נעלמו ולא משכו תשומת לב לעצמם.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
שתי היחידות דומות לפטרייה והן נתמכות במשטחי אקריליק, עץ ומתכת

מערכת השמע סונוס פבאר אאידה, אלקטרוניקה של מל אודיו ופטיפון CLAERAUDIO 

הסונוס פאבר Aida, ההגברה של מל אודיו והפטיפון היקר של קליר אודיו, היו מסמר הערב בתערוכת היי-פי דלוקס. המערכת של האדריכל Ulrich Benda שהביא את המערכת הביתית שלו, עם פלטות אקוסטיות מיוחדת, שחלקן נועד לפיזור של הצליל, חלקן נועדו לבלוע צלילים מסוימים והאבנים מאחור נמצאו כיעילות ביותר לשיפור הצליל. לדבריו בפלטות אלה, הוא יכול לשלוט בתדרים הלא רצויים ולהגיע לשלמות מבחינה אקוסטית, ממגוון חומרים.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
מערכת השמע הציבה סטנדרטים חדשים בטבעיות, בדינאמיות מתפרצת ובבס מדויק, בעומק מדהים ובבמת צליל תלת ממדית. הצלילים הגבוהים נמצאים בכל מידתם והם מספקים ברק, שקיפות, אוירה למוזיקה, במיוחד לקטעים שנכתבו לכלי נגינה כמו מצילתיים ומברשות מתכת.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
פלטות מסביב לחדר, הם מה שעשו את הצליל לחוויה

נהנינו מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה, הצליל נשאר מדויק לכל אורך ההאזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. המערכת הייתה מאוד מדויקת, הפרדת הצלילים שלה מצוינת, היא משחזרת את הפרטים הקטנים ביותר במוזיקה, בנאמנות גבוהה מאוד. יחסית לרמקולים גדולים אחרים בתערוכה, הם כמעט נעלמו לחלוטין בחדר.
 
מערכת השמע של LV, אלקטרוניקה אודיו נוט וטרנספורט C.E.C TLX 0

ה-Vox Basso ו- ,Living Voice Vox Palladian הם רמקולים שופריים מחוברים למגברי הספק מונו בלוק Kondo Gakuoh, מחוברים ל- LV KR300B עם נגן תקליטורים Neodio Origine ו/או טרנספורט CEC TL0 3.0 וממיר Kondo DAC.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הצליל של מערכת השמע מתאפיין בפתיחות ובפרטים, בתחום ביניים חם, המצליח להעביר למאזין את הרגש במוזיקה. ה-LV הציבו סטנדרטים חדשים בטבעיות, בדינאמיות מתפרצת ובבס מדויק, בעומק מדהים ובבמת צליל תלת ממדית. חובב המוזיקה הקלאסית, ימצא שהצליל טבעי ומאוזן טונאלית ושקוף עם הדמיה טובה מאוד של הכלים והקולות במרחב. השנה השופר הקטן Vox Palladian יותר התאים לחדר לחלל, מאשר השופר הגדול בפעמים הקודמות, שלדעתנו, היה צריך חדר גדול יותר. הצליל הוא אלוהי, זאת חוויה מוזיקלית שטרם נתקלנו בה והיא החלום האמיתי.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד

 מערכת השמע של מגי'קו, אלקטרוניקה סולושן ופטיפון

בחדר של מג'יקו/סולושן הציגה מג'יקו את דגם M PROJECT לכבוד יום השנה ה-10 לקיומם. הרמקולים דינמיים בתיבה מאלומיניום סגורה, 5 אלמנטים, 3 יציאות, שעולים 135,000$ לזוג.

 
תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
שאר המערכת הייתה מורכבת משני מובלוקים סולושן 701 וקדם מגבר סולושן 725 ופטיפון. החדר היה גדול כמו בשנה שעברה, ישבנו 4.5 מטרים מהרמקולים והצליל היה מעולה. המפיץ הגרמני של מג'יקו הצליח להביא לתוצאה מופלאה, בכל רוחב ספקטרום התדרים התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם. הבס מהיר ומוגדר, האמצע מפורט מאוד, הגבוהים צלולים וטבעיים, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית, ריאלית וחדה. קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת-ממדיות בין, מסביב ומאחורי הרמקולים. הצליל היה אוורירי ומציאותי בהשוואה לרמקולים אחרים להם האזנו בתערוכה. במספר תחומים, היא המערכת הטובה ביותר לה האזנו השנה בתערוכה.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
 מערכת השמע של Kawero Classic אלקטרוניקה ופטיפון של Audio Note

ה- Kawero Classic מחוברים למערכת שלמה של אודיו נוט יפן, הם רמקולים גרמניים 3 יציאות עם באס רפלקס, תחום הענות של 25 הרץ עד 60 קילוהרץ, נצילות ממוצעת 6 אוהם, מגבר מומלץ להפעלה מ-20 וואט, לגרסה לה האזנו היה קרוסאוובר פנימי. מידות: גובה 121 ס"מ, רוחב 33 ס"מ, עומק 49 ס"מ ומשקל כל רמקול 99 ק"ג.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
העוצמה הייתה מעט גבוהה לטעמנו ואולי שמענו מעט אגרסיביות בתום האמצע. הבס היה מדויק, מהודק והתקפי במידה נכונה. צליל האמצע טבעי וצלול רוב הזמן, הגבוהים מפורטים ופתוחים, הדינאמיקה הייתה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות. גם הבס לא חסר. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של ה-Kawero, היה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה, הסוויט ספוט שלהם גדול מאוד, כאשר זזים קצת בחדר, הטונאליות כמעט ולא משתנה.

 
תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל בניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית מאוד. היכולת של מערכת האודיו לשחזר קולות אנושים היא פנטאסטית. הם משחזרים בנאמנות את העליות והירידות בקול באיכות מדהימה, באיזון כמעט מושלם, לא עבה או רזה מידי, ללא כל צרידות ותוספות.
 
מערכת השמע של GENELEC וסטרימר

חברת GENELEC הפינית מייצרת בדרך כלל רמקולים מוניטורים לשוק המקצועי, הייתה הפתעה גמורה עבורנו בתערוכה. החברה מייצרת גם רמקולים מוגברים לתחום הביתי, עם DSP פנימי, שקל מאוד להפעיל אותו. לחברה הרבה דגמים, אולם היא התרכזה בשני דגמים חדשים, ה-8351 עם טוויטר קואקסיאלי למידרינג' ושני וופרים בחזית התיבה לבאס, בתיבה קומפקטית.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
ה- SAM 1234 הם רמקולים גדולים וכוללים טוויטר "1, מידרינג' "5 ושני וופרים "12, מסוגלים להגיע ל-125 די. בי, תחום הענות: 29 הרץ - 21 קילוהרץ, נקודות חיתוך 420 ו-3,200 הרץ, מידות: 700 מ"מ על 890 מ"מ ועומק 383 מ"מ עם משקל 73 ק"ג למערכת. עלות של 33,000 יורו לזוג לפני מיסים, הם מכוערים מאוד ונשמעו מצוין, צלולים ובהירים, דינמיים ופאנצ'ים. ה-GENELEC מנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד. הצלילים הגבוהים צלולים ונקיים מאוד, תחום האמצע טבעי ועשיר, הבס יורד מאוד נמוך והוא מורגש בחזה לא פחות, ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. הבמה ענקית בשלושת הממדים, קרובה יותר להופעה חיה מכל מערכת שמע אחרת בתערוכה. 


תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
 מערכת השמע של  Martin Logan ESL 15A, פאס לאבס ו-emm

מערכת האודיו כוללת ESL 15A Martin Logan במחיר לזוג 13,000 דולר, מגברי מונו בלוק פאס לאבס 100.8, קדם מגבר פאס לאבס XP-30, טרנספורט emm labs TX2 וממיר emm labs DA2.


תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
במת הצליל גדולה, גבוהה והולוגראפיות, היא פורצת את גבולות הרמקולים לגובה ולרוחב, קדימה ואחורה. הגדרת כלי הנגינה, הזמרים והחלל בניהם מצוינת, תמונת הסטריאו ושיחזור כלי נגינה בסביבה אקוסטית, ריאליסטית ומציאותית מאוד. היכולת של מערכת האודיו לשחזר קולות אנושים היא פנטסטית.

 
תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
מערכת השמע שחזרה בנאמנות את העליות והירידות בקול באיכות מדהימה, באיזון כמעט מושלם, לא עבה או רזה מידי, ללא כל צרידות ותוספות. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה. הבמה ענקית בשלושת הממדים, כמעט קרובה להופעה חיה, יותר מרוב מערכת שמע אחרות בתערוכה.

 מערכת השמע של מוניטור אודיו פלטיניום PL500 II, הגברה סולושן, סטרימר מרדיאן

הרמקולים דינמיים מיוצרים באנגליה בתיבה מעץ, באס רפלקס אחורי, 3 יציאות 7 דרייברים בכל צד, 4 יחידות "8, 2 יחידות "4 וטוויטר ריבון. תחום הענות של 22 הרץ עד 100 קילוהרץ, נצילות ממוצעת 4 אוהם, מגבר מומלץ להפעלה 150-400 וואט. מידות: גובה 184.8 ס"מ, רוחב 50.4 ס"מ, עומק 62.6 ס"מ ומשקל כל רמקול 99.1 ק"ג.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הבס היה מדויק, מהודק והתקפי במידה נכונה, הצליל היה מפורט, פתוח, צלול ואוורירי, תחום האמצע והגבוהים היו מהטובים ששמענו. במת הצליל הייתה אחורית האיזון הטונאלי טוב מאוד, מצאנו את מערכת השמע עם התמורה טובה יחסית לכסף ואחד הטובים ביותר בצליל. הצליל של המערכת היה במילה אחת, מדהים. שילוב של צלילות, ניקיון, פירוט, איזון נכון, עם דינאמיות, חום ומוזיקאליות.

מערכת השמע של הרבט' 40.2 פרו, מגבר משולב של דיינלאב ופטיפון

ה- Monitor 40.2 Pro מחוברים למגבר משולב דיינלאב הייבריד M309 ופטיפון, הם רמקולים בריטים 3 יציאות עם באס רפלקס קדמי, באס "12, מיד "8 וטוויטר "3/4. תחום הענות של 35 הרץ עד 20 קילוהרץ, נצילות ממוצעת 6-8 אוהם, מגבר מומלץ להפעלה מ-100 וואט, מידות: גובה 75 ס"מ, רוחב 43.2 ס"מ, עומק 38.8 ס"מ ומשקל רמקול אחד 38 ק"ג.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
המערכת נשמעת מצוין, הבס מהיר ומוגדר מאוד, האמצע טהור ומפורט, הגבוהים טבעיים וצלולים, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב. במת הצליל תלת-ממדית. הדינאמיות הייתה עוצרת נשימה.


מערכת שמע Focal Sopra N°3, הגברה של ניים אודיו וסטרימר

רמקולים חדשים של Focal דגם Sopra N°3, עם באס ריפלקס 3 יציאות, 2 יחידות באס "8, יחידת מיד "6.5 ויחידת טרבל מבריליום ונצילות 91.5 די.בי. החדר הודגם אם אלקטרוניקה של ניים אודיו וסטרימר.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הצליל היה פתוח, אוורירי, ריאלי עם במת צליל ענקית. הבס היה מוגדר ומדויק ללא שמץ של הדהוד, האמצע פתוח עם מתח, דינאמיות מתפרצת ובמת צליל ענקית. מערכת השמע בחדר היה צלולה כקריסטל, הדינאמיות, הפאנצ'יות והאנרגטיות בבאס, דומים לזה של הופעה חיה. הצליל היה במילה אחת, מדהים. שילוב של צלילות, ניקיון, פירוט, איזון נכון, עם דינאמיות, ומוזיקאליות.
 
מערכת השמע של AMBITIOUS 1



ה- AMBITIOUS 1 הם רמקולים דנים חדשים שעולים לצרכן לזוג 39,000 אירו! 2 יציאות עם באס רפלקס אחורי, מיד-באס "5.5 וטוויטר "1 יהלום. תחום הענות של 50 הרץ עד 50,000 קילוהרץ, מגבר מומלץ להפעלה מ-100 וואט, מידות: גובה עם מעמד 112 ס"מ, רוחב 40 ס"מ, עומק 50 ס"מ ומשקל רמקול אחד 58 ק"ג. 


תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הצליל של ה- AMBITIOUS 1 היה חם ומוזיקאלי, מפורט ומתוק, אינטימי וטבעי, מדויק ועם טונליות נכונה. הבס היה מוגדר ומדויק, האמצע פתוח מאוד עם מתח, דינאמיות מתפרצת ובמת צליל גדולה. במת הצליל ריאלית שיצרה אשליה של תזמורת בהופעה חיה.


מערכת שמע עם פוטנציאל גדול להישמע טוב מאוד

לפני 15 שנה נעשתה החלפה, לין LP 12 שלי מול קומפקט דיסק CDS חדש של אילן טמיר, מאז לא חזרתי לפטיפון. ב-2016 יש תחושה שהפטפונים שולטים ביד רמה וכמעט כל מציג רוצה או שיש לו פטיפון.

מבין הפטיפונים הנחמדים שמצאו חן בעינינו אחד הוא הטריאנג'ל ארט Symphony Signature אשר מחירו 16 אלף דולר בחו"ל בלי זרוע וראש.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
פטיפון נוסף הוא Continuum Audio Labs בשם Obsidian, גוף 170 אלף ש"ח, זרוע ב-Viper בעלות 50 אלף ₪ בישראל.


תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
הפטיפון האחרון הוא Acoustical Systems דגם Apolyt שעולה ללא זרוע וראש 290,000 אירו?!? זה הפטיפון הגדול ביותר שפגשנו ונראה כחלק מעוגב.

תערוכת אודיו היי אנד - רמקולים, פטיפונים, מגברים ועוד
סיפור הפטיפון ביו טיוב:

 

התערוכה הבאה של HIGH END תתקיים בשנה הבאה בין 18 - 21 למאי 2017, במרכז הכנסים של מינכן - Munich Operating Centre - M.O.C.

תערוכת מינכן 2016 הייתה נינוחה ומהנה, כשהיא מהווה אלטרנטיבה מצוינת לתערוכות הגדולות בעולם, בייחוד בארצות הברית. נהנו מכל רגע, להתראות עד התערוכה הבאה בעוד שנה, תומר.

מעבר לתגובות בפורום