LG G5 - סמארטפון במבחן ביחד עם החברים

ליאור קורן
01-05-2016 10:30

ביקורת סמארטפון: ה- LG G5 מציג שינוי כיוון לעומת קו הדגמים הקודם - שינוי גודל, מבנה והצגת חברים חדשים - אביזרים חיצוניים אשר מתחברים חלקו התחתון המודולרי של המכשיר. אז כיצד מתפקד ה- LG G5 ומי אלו החברים? בדקנו.

שינוי כיוון

כאשר הוצג לראשונה ה- LG G5, הוא הפתיע רבים מהעיתונאים שהיו באירוע וזכה לתגובות חיוביות בזכות הכיוון היצירתי אליו פנתה LG. החברה הציגה קונספט מודולרי המאפשר לחבר לטלפון אביזרים חיצוניים שונים וגם להחליף סוללה חיש מהר. אז, האם מדובר במכשיר טוב בפני עצמו והאם זקוקים אנחנו לחברים החדשים שהוצגו איתו?

עיצוב ומבנה

ה- G5 מציג שינוי ביחס לקודמיו כבר במראה החיצוני שלו. הוא קטן יותר וכולל קימור בקצה העליון של המסך, כמו גם בליטה קטנה מאחור באזור המצלמות. באזור שקע יציאת האוזניה השוליים חדים וגם במסגרת המכשיר בצד התחתון שלה שקרוב לגב ישנה מעין מגרעת שקצת חדה למגע, אבל לאחר מספר ימי שימוש הפסקתי לחוש בכך. LG מצהירה כי המכשיר עשוי מתכת, אבל לא בטוח שתחושו בכך כי שלדת האלומיניום מצופה בחומר פולימרי עבה שיוצר תחושה של פלסטיק. חומר הגוף – בין אם מדובר בגב או בחזית המסך מתנהג יפה ואינו מושך יותר מדי כתמים או טביעות אצבע. בצד ניתן למצוא את לחצן עוצמת הקול שעבר מגב המכשיר. בגב נשאר לחצן כיבוי והדלקה המשמש גם כקורא טביעות אצבע. אותו קורא טביעות התנהג יפה מאוד ברוב המקרים עם זיהוי מיידי של האצבע המונחת עליו, אבל במספר פעמים סרב לפתע לזהות אותה.

LG G5 - ביקורת טלפון
פירוק מהיר

התכונה שמשכה הכי הרבה תשומת לב בהשקת הטלפון היתה היכולת לפרק את חלקו התחתון ובכך להחליף סוללה באופן מהיר או לחבר אליו אביזרים נווספים שנקראים "חברים" ע"י LG. פירוק החלק התחתון נעשה ע"י לחיצה על לחצן בצד בסמוך לנקודת החיבור ומשיכה חזקה החוצה. גם את הסוללה יש לשלוף אח"כ ממקומה ע"י הפעלת כוח "פיזי מתון" ולאחר מספר פעמים מתרגלים לכך. מומלץ לכבות קודם כל את הטלפון באופן מוסדר לפני שליפת הסוללה ממקומה.

LG G5 - ביקורת טלפון
חיבור מודולרי שכזה עשוי להציג נקודת תורפה במבנה הטלפון. עם החלק המקורי שמגיע עם הטלפון, החיבור הדוק וזה נראה כמו חלק תחתון רגיל כמו של כל טלפון. אבל עם מודול ה- Hi Fi למשל, נשאר מרווח / חרך דק בין שני החלקים. אחרי כמה ימי שימוש, לאחר פירוק היה אפשר להבחין בשכבת אבק דקה במקום החיבור, כך אפשר לשכוח מאטימות למים למשל. מחבר הטעינה / העברת קבצים למחשב הוא מהתקן החדש USB-C והעובדה שאין יותר כיווניות למחבר מהווה הקלה גדולה כאשר מחברים את המטען למכשיר בחושך. כאמור, LG ממשיכה לשמור על סוללה נשלפת וזה מבורך כמו גם מגש לכרטיס זיכרון מסוג מיקרו SD, כך שהמשתמש זוכה לגמישות גדולה יותר בתפעול, שמירה והעברת מידע. עם המכשיר, הגיעה גם סוללה נוספת ומטען שולחני אליו אפשר להכניס אותה כך שהוא הופך לסוללה חיצונית בקיבולת 2,800mAh להטענת מכשירים אחרים בחוץ.

מסך ומעבד

חברת LG בחרה למכשיר גודל מסך של 5.3". לעומת רבים מהפאבלטים המגיעים כיום בגדלי מסך של 5.5"-6", ה- G5 מייצר אפקט ביד של מכשיר קומפקטי יותר. גם לעומת ה- LG G4, מידת הרוחב הצטמצמה מ- 76.1 מ"מ אל 73.9 מ"מ ועבורי זה מורגש לטובה. האורך נשאר דומה (עוד חצי מילימטר) וגם העובי הכולל גדל קמעה ל-7.7 מ"מ והמשקל קיבל עוד 4 גרם, אבל זה לא ממש מורגש.

שולי המסך מעט רחבים מבעבר – כנראה בגלל הצורך לחזק את המסגרת ללא החלק התחתון הניתק והמסך הוא מסוג LCD IPS ברזולוציית 2560x1440 פיקסלים כך שחדות אינה חסרה כאן וגם הצבעים, זויות הצפייה והניגודיות טובים מאוד (שופרו לעומת ה- G4 שגם לא אכזב בנושא הזה). הגוון הכללי במסך הוא קריר יחסית (נוטה לגווני כחול) וחבל שאי אפשר לשנות בהגדרות את טמפרטורת הצבע כפי שמקובל בלא מעט מכשירים כיום. כפי שזכינו להתרגל, גם את מסך ה- G5 אפשר להעיר בנקישה כפולה (וגם לכבות). אגב, עשינו השוואה עם ה- LG G2 מלפני כמה שנים ומסתבר כי הרגישות ואמינות ה-"נקישה כפולה" השתפרה פלאים במהלך הדורות לטובת ה- G5.

מעבד המכשיר הוא הדגם הבכיר של קוואלקום – סנאפדרגון 820 מרובע ליבות, כמקובל במכשירי דגל מהדור הנוכחי. במבחן הביצועים אנטוטו הוא מגיע למקום מכובד בפסגה 126284 – (מתקרב למתחרים כמו גלקסי S7 או אייפון 6S), מספק כוח לכל מטלה לה תזדקקו כמשתמש ממוצע או מתקדם. במאמץ, ניתן לחוש בחום גוף מתגבר – במיוחד בחלקו המרכזי של המכשיר, מתחת לסורק טביעות האצבע. לכך מצטרפים זיכרון RAM 4GB ונפח אחסון של 32GB.

Antutu - LG G5 - ביקורת טלפון

איכות השמע בשיחות מצויינת, קול הצד השני נשמע ברור ונעים וגם הרמקול (במצב "Speaker") נשמע טוב. קליטת ה- Wi Fi בבית היתה מעט חלשה ביחס למכשירים קודמים שבדקתי וגם הקליטה הסלולארית (האם מבנה הטלפון אשם בכך?).

מצלמה כפולה

כפי שאפשר לראות בגבו של המכשיר, ל- LG G5 יש שתי מצלמות. לא מדובר כאן על ניסיון לחבר בין שתי עדשות ומצלמות במטרה ליצור תמונת תלת מימד או כל גימיק אחר בו נתקלנו בעבר (ראו HTC) אלא במטרה פשוטה ויעילה מאוד: לספק צילום בזווית רגילה או רחבה. המצלמה הרחבה היא תוספת אדירה והיא מספיק רחבה (135 מעלות) כך שצריך להזהר שהאצבעות שלכם אשר אוחזות בטלפון לא תצצנה בתמונה.

LG G5 - ביקורת טלפון
המצלמה הרגילה מכילה חיישן ברזולוציית 16 מגה פיקסל עם עדשת f1.8 והמצלמה הרחבה כוללת חיישן 8 מגה פיקסל וחיישן f2.4 שמכניס פחות אור ולכן פחות יעיל בתנאי חשיכה. המצלמה הראשית נהנית מפוקוס לייזר ויצוב רעידות אופטי (OIS). המצלמה הרחבה לא כוללת אותן אבל בפועל ממילא רוב צילומי הנוף הרחב נעשים בתנאי תאורה טובים יותר ואני יכול להעיד שהשימוש בה היה תכוף, מהנה ויצירתי. המעבר בין שתי המצלמות נעשה בעזרת לחיצה על אייקון (באפליקציית המצלמה) של עץ בודד (לזווית הרגילה) או שלושה (לרחבה). איכות התמונות טובה מאוד בתנאי תאורה רגילים, עם צבעים טובים ויפים לעין מבלי להיות מוגזמים או מלאכותיים למראה. בתנאי תאורה ירודים, החלקת הרעשים נכנסת לתוקף. במצלמה הרחבה החלקת הרעשים יותר אגרסיבית וגורמת לאפקט של "צבעי מים".


תמונה - LG G5 - ביקורת טלפון

את המצלמה אפשר להפעיל במצב פשוט, בסיסי או ידני המאפשר לשלוט על מירב הפרמטרים כמו גודל צמצם, ערך ISO ועוד. יש גם מצב פנורמה, הילוך איטי, טיים לאפס (מציאות מואצת), Multi View המחבר תמונה משלוש מצלמות ועוד.

זווית רגילה מול רחבה:

LG G5 - ביקורת טלפון - זווית רגילה
LG G5 - ביקורת טלפון - זווית רחבה

מצלמת הסלפי כוללת חיישן 8 מגה פיקסל עם עדשת f2.0 וצילום וידאו 1080/30p. היא עושה עבודתה נאמנה, אם כי הייתי שמח לזווית מעט רחבה יותר.

הווידאו גם נהנה מיתרון המצלמה הכפולה ואפשר לעבור בין שתיהן במהלך הצילום – מה שבהחלט משפר את הצילום (אם כי יש איבוד פוקוס רגעי בד"כ במעבר בין הזווית הרחבה לרגילה). ניתן לצלם עד לרזולוציית 4K 30p אך לטעמי יש יותר מיד תופעות של דחיסה (מאקרו בלוקינג) בווידאו וזה ניכר במיוחד למשל בשמיים. מקווה ש-LG תשפר זאת (בהחלט אפשרי אם רוצים) בעדכון תוכנה עתידי.

Always On

תצוגת ה- Always On מציג בצבע לבן חיוור על הצג הכבוי (כביכול) מידע כמו שעה ואייקונים שונים המאפשרים לראות שהגיעה הודעת טקסט / ווטסאפ / שיחה שלא נענתה / מייל ועוד, זאת מבלי להדליק את המסך. אפשר להגדיר שהשעה תוצג על הצג או חתימה אישית שיוצרים אותה בתפריט ההגדרות. לא ניתן בשלב זה להוריד מסכים יצירתיים יותר כפי שמאפשרת סמסונג בגלקסי S7. היות ומדובר על מסך LED LCD במכשיר, מה ש-LG עושה זה להשאיר את כולו דולק על תאורה מאוד נמוכה ואת המקטע הרלוונטי בהיר מעט יותר (בחושך מוחלט אפשר לראות שהמסך כולו טיפה יותר בהיר מסביבתו). אז איך זה משפיע על צריכת סוללה? על מנת לבודד את צריכת ה- Always On, השארתי באחד מימי הבדיקה את הטלפון במצב פועל אך ללא נגיעה ומהשעה שמונה בבוקר ועד לשמונה בערב, ירדו 6% מהסוללה. אם אתם לא מעוניינים בתכונה זו, ניתן לבטל אותה לגמרי.

LG G5 Always ON

החברים – אביזרים נוספים

כאמור, LG עטפה את ה- G5 בחבורת אביזרים - כל אחד מהם מציע תכונה אחרת, בתחום הצילום, שמע ועוד. ישום ה- LG Friends Manager מאפשר לנהל את כל אפליקציות האביזרים במקום אחד.

LG CAM Plus

להסיר ספק, המודול הזה אינו מהווה מצלמה חיצונית נפרדת, אלא זהו אביזר שליטה במצלמת הטלפון הפנימית. חיבורו לטלפון מוסיפה בליטה קדמית בצד הימני – מה שנקרא "גריפ" בעולם המצלמות והוא מקל על האחיזה בטלפון בזמן הצילום, אבל בו זמנית מוסיף גם משקל מורגש. על הגריפ הזה יש כמה לחצנים פיזים וגלגלת המיועדים לתפעול מהיר ונוח יותר של המצלמה במכשיר.

LG CAM LG G5 - ביקורת טלפון
אחד מהלחצנים מפעיל את המצלמה, שני משמש לצילום סטילס ושלישי עבור וידאו. בפינת הגריפ יש גם גלגלת לשינוי הזום במצלמה ומה שיפה כאן זה שהזום עובר באופן מהיר בין שתי המצלמות במכשיר מבלי שהצלם יצטרך לבחור זאת באופן ידני. קחו בחשבון כי ביצוע הגדלה (זום) מעבר לזו הטבעית של העדשה נעשה בעזרת אלגוריתם מתמטי – מה שנקרא "זום דיגיטלי" שמוריד מאיכות התמונה יוצר פיקסליזציה. בגלל גודלו של הגריפ, אני לא מאמין שהשימוש בו יהיה ביום יום אלא רק בסופי שבוע או כאשר יוצאים לטיול / אירוע אשר מהווה יעד לצילומים. כדאי לציין כי ה- CAM Plus כולל גם סוללה פנימית קטנה בקיבולת 1,200mAh אשר טוענת את סוללת הטלפון בזמן השימוש במודול.

Hi Fi Plus

מודול זה פותח בשיתוף חברת האודיו B&O והוא כולל ממיר צליל מאות דיגיטלי לאנלוגי (יחידת DAC) באיכות 32 ביט ו- 384kHz ומגבר אוזניות איכותיים יותר מהסטנדרט. האזנתי לו רבות ויש אכן הבדל באופי הצליל מול יחידת השמע הרגילה של ה- G5. דרך המודול, הצליל חד ופתוח יותר, גם מפורט ובמת הצליל רחבה יותר. הוא עושה חסדר עם מוזיקה דינמית כמו פופ, אלקטרוני ועוד ולכן סביר להניח כי יקסום בעיקר לצעירים שבחבורה אשר נהנים מקטעים כאלו. למען האמת, גם בחיבור האוזניות הרגיל של הטלפון הצליל לא רע, הוא רך יותר, קצת יותר "Mushy" עם במת צליל יותר סגורה, אבל נעים להאזין לו לאורך זמן רב.

LG G5 - ביקורת טלפון Hi Fi Plus

מצלמת 360

נושא ה- 360 מעלות בעולם הווידאו הפך לדבר החם העכשווי ושתי המתחרות LG וסמסונג מציעות מצלמות כאלו המתאימות לטלפונים החדשים. יש להוריד למכשיר את ישום ה- LG 360 CAM Manager ולאחר מכן אפשר יהיה לראות ולשלוט מהטלפון על המצלמה. תפעול המצלמה פשוט ביותר, לחיצה קצרה מביאה לצילום סטילס וארוכה לווידאו – כאשר החומר מוקלט על כרטיס זיכרון במצלמה עצמה (מיקרו SD).

מצלמת 360 - LG G5 - ביקורת טלפון
השליטה על כל ההגדרות נעשית דרך אפליקציית המצלמה בטלפון – ממש כמו במצלמת הטלפון הפנימית. אפשר לבחור בין צילום 180 מעלות (יש שתי מצלמות – קדמית ואחורית) או 360 מעלות, תמונת סטילס ברזולוציית 16 מגה פיקסל או וידאו ברזולוציית 2560x1280 פיקסלים. לאחר הצילום, ניתן להעביר את הסרטונים ישירות לטלפון דרך החיבור האלחוטי ולצפות בהם ב-360 מעלות – הזזת האצבע על המסך מזיזה גם את נקודת הראייה למיקום המבוקש.

מצלמת 360 - LG G5 - ביקורת טלפון

חיי סוללה

סוללת ה- LG G5 קטנה במעט לעומת זאת של ה- LG G4 לקיבולת של 2,800mAh. חשוב לבצע את בדיקות הסוללה רק לאחר כמה ימי שימוש ומחזורי טעינה כי אז הסוללה מציגה למלוא ביצועיה האמיתיים. במערכת אנדרואיד 6 ביצעה גוגל מספר שיפורי ביצועים לצריכת החשמל של המערכת, כולל הורדת צריכת אפליקציות לאפס בזמן מנוחת המכשיר. כאשר הגלישה באינטרנט נעשית דרך WiFi, אפשר להגיע ליופי של זמני מסך – אפילו מעל 5 שעות. כאשר יוצאים מחוץ לבית, הצריכה מתגברת כמובן. ביום פעילות שכלל חצי שעה של ניווט Waze, שעה של האזנה למוזיקה וזמן מסך פעיל שעתיים וארבעים דקות, בשעה 19:10 הסוללה הגיעה ל- 10%. אפשר כמובן להחליף סוללה במהירות או להטעין אותה: בחיבור למטען המקורי שהגיע עם המכשיר, תוך שעה וחמש דקות (65 דקות) של טעינה, הסוללה עלתה מ- 10% ל- 96%.

חיי סוללה - LG G5 - ביקורת טלפון

מערכת הפעלה

זה נשמע אולי מוזר, אבל מערכת ההפעלה נכתבת כאן כסעיף כמעט אחרון בסקירה – לפני סיכום. ומדוע? כי רוב היצרניות כיום הבינו שאין טעם להעמיס עטיפות וממשקים כבדים ומלאכותיים על מערכת האנדרואיד שהשתפרה מאוד בדורות האחרונים ולכן ההבדלים בסעיף הזה קטנים מבעבר. ה- LG G5 מגיע עם אנדרואיד 6.0.1 בממשק נקי יחסית עם תפריטי הגדרות נקיים למראה.

LG G5 - ביקורת טלפון
LG החליטה להסיר כאן את מגירת האפליקציות וכאחד שבדק לא מעט טלפונים, עבורי אין בעיה עם העניין הזה ובהחלט אפשר לעשות סדר בכל האפליקציות על כמה מסכי בית. עדכון (03/05/16): LG ישראל שחררה עדכון תוכנה למכשיר המאפשר להחזיר את מגירת האפליקציות המוכרת למי שמעוניין בכך. לרשות המשתמש יש כמה כלי ניהול עבור הסוללה, זיכרון, גיבוי ועוד. ואם הסרתם אפליקצייה והתחרטתם, תוכלו לבטל זאת עד יום אחרי. חייגן הטלפון טעון שיפור לטעמי משום שהוא מחייב יותר מדי לחיצות עבור חיוג (למשל ההפרדה בין רשימת שיחות אחרונות לחיוג מספר שהיא מיותרת) והחיוג ה"חכם" אינו מספיק חכם – כאשר אני כותב למשל שם של איש קשר אליו אני נוהג לחייג תדיר, במקום להציג את המספר אליו אני מתקשר הכי הרבה, יוצג מספר אחר מתוך כרטיס איש הקשר.


סיכום


ה- LG G5 מציג מספר שינויים לעומת קודמיו, ראשית צמצום גודל המכשיר שהפך את ה- G5 לטלפון שאפשר להניח אותו בכיס המכנס ללא בעיה, זאת מבלי להתפשר על איכות המסך וחדותו.
בעוד מתחרותיה של LG מציעות מכשירים אשר מגיעים עם מסר "רציני", ה- LG G5 מקרין משהו מחוייך יותר גם בעיצובו (עם הבליטה כפולת העין בגב) וגם במבנה המודולרי והחיבור עם "החברים של LG" אשר מקנים תחושה מעט מצועצעת – רובוטריקית. המצלמה הכפולה עם הזווית הרחבה היא שוס לטעמי ומרחיבה את הגבולות האומנותיים והיצירתיות שלי כצלם. הצילום בלילה מעט פחות איכותי מהמתחרה הישיר S7, אבל קונספט שתי המצלמות ב- G5 עובד כהלכה ומציג לטעמי פתרון הולם לשינוי זווית הצילום באופן אופטי - זאת עד שיגיע פתרון של עדשת זום לעולם הטלפונים. טלפון הדגל של LG מציג כמה שאלות שנשארות פתוחות בשלב זה: כמה אמין יהיה החיבור המודולרי לאורך זמן? האם האביזרים יתאימו גם לדגמים עתידיים? החברה פועלת בימים אלו להקמת קהילת מפתחים שתרחיב את היצע האביזרים והיא תצטרך לעבוד קשה בשביל להוכיח לנו כי מדובר אכן בחברים אמיתיים, עם ערך מוסף שישאר לאורך זמן.

מחיר: 3,350-3,450 ש"ח
מודול Hi Fi Plus: מחיר 749 ש"ח
מודול CAM Plus: מחיר 599 ש"ח
מצלמת 360: מחיר 1,199 ש"ח


תצורה: 4GB RAM ונפח אחסון פנימי של 32GB בתוספת אפשרות הרחבה ע"י כרטיס זיכרון.

יבואנית רשמית: רונלייט
אחריות: שנתיים

תמונות דוגמה מהמצלמה:

LG G5 - ביקורת טלפון
LG G5 - ביקורת טלפון
LG G5 - ביקורת טלפון
LG G5 - ביקורת טלפון

מעבר לתגובות בפורום