רסיבר קולנוע ביתי Marantz SR7010 במבחן

איציק ירקוני
10-04-2016 06:55

ביקורת רסיבר קולנוע ביתי: דגם SR7010 של מרנץ הוא רסיבר הדגל של החברה, עם 9.2 ערוצים ותמיכה בכל הפורמטים הכי חדשים כמו דולבי Atmos או DTS X מאסטר. בדקנו אותו עם סרטי קולנוע, הופעות וכמובן גם אודיו דו ערוצי.

הקדמה

כשהתחלתי את דרכי כחובב מוסיקה וקולנוע ביתי, הרכישה הראשונה שלי הייתה של מערכת רב ערוצית. חיפשתי מוצר שיניב תוצאות איכותיות גם במוסיקה וגם בשמע רב ערוצי. אני יכול לספר לכם כי מאז ממש התמכרתי לתחום. ככל שאני מתנסה ביותר רסיברים כך החושים שלי מתחדדים יותר. עברו תחת ידי עשרות רסיברים שונים. על חלקם כתבתי את רשמי, אחרים ביקרו אצלי מבלי שאכתוב עליהם. כיום, כאשר אני מבצע ביקורת רשמית ראשונה, אני חש כי נסיון העבר שלי מאפשר לי בטחון רב במסקנות ובדרך הבחינה שלי. וכביקורת רשמית ראשונה, ואחרי כמה עשרות ביקורות לא רשמיות, אני שמח לבחור ברסיבר מתקדם ביותר של מותג מכובד ביותר שיודע לתת קולנוע איכותי וסטריאו פנטסטי, מבחינתי זוהי מעין סגירת מעגל.

Marantz SR7010 במבחן

מדובר ברסיבר קולנוע ביתי חדיש גדול מימדים התומך ב-9.2 ערוצים מלאים ושלושה איזורי הגברה עצמאיים, ממשיך דרכו של ה-7009 המצוין.

הדור החדש, ה-7010, מדווח על לא מעט שיפורים ותוספות די משמעותיות לעומת הדור הקודם, מה שמקרב אותו לשלמות. מעצם העובדה שהוא ממוקם בקצה העליון כספינת הדגל של החברה בליין הרסיברים, הוא בנוי באופן איכותי ותומך בכל הפורמטים החדישים.

מראה ואיכות בניה


לא ניתן להתעלם מחזית המכשיר של הרסיבר הזה. כמו BMW, הוא שונה מכול רסיבר או פרוססור של מותג אחר בשוק. יש בו גם יחודיות המאפשרת לזהות מיד כי מדובר ברסיבר של מרנץ. היחודיות הזו ממוקמת בחזית המכשיר - חלון עגול ובתוכו צג, המציג איזו כניסה פעילה וגם את עוצמת הקול. בצידי המכשיר יש 2 חוגות זהות בגודלן - השמאלית משמשת כבורר כניסות והימנית כבורר עוצמת השמע.


על מנת לצפות בשאר הפרמטרים יש לפתוח את דלת החזית. שם נמצאת תצוגה גדולה וברורה, כניסות לחיבור מהיר, כניסת מיקרופון עבור כיול (RC) ועוד כפתורי שליטה. פחות אהבתי את העובדה שהתצוגה המרכזית מוסתרת מאחורי הדלת. הייתי מעדיף שתהיה גלויה לעין מבלי הצורך להשאיר את דלת החזית פתוחה. אכן, עדיין ניתן לראות את כל הפרמטרים על גבי המסך, אבל זה פחות לטעמי. 

חלקו האחורי של הרסיבר מגיע ברמת גימור משובחת וכמובן, עם מחברים מוזהבים. הרסיבר מגיע עם מבחר עשיר של כניסות ויציאות ומחברי הרמקולים מסודרים בצורה נוחה לשימוש.

מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
מה שמפריע לי הוא העדר כמה ברגי חיזוק במכסה העליון כדי על מנת לצמצם ויברציות. הקשה עם האצבע עליו מגלה שיש בו איזורים רופפים. את התופעה הזאת פגשתי גם ברסיברים ממותגים איכותיים אחרים. אז אם מישהו שם שומע אותי - עשו משהו עם זה!


מפרט טכני


מדובר ברסיבר בתצורת 9.2 ערוצים מלאים עם תמיכה בכל מעבדי האודיו הישנים והחדשים. בתוספת ל- DOLBY ATMOS ו DTS-X, עם הכנה לפורמט ה- AURO 3D. על פי נתוני היצרן, יחידת הגברה חדשה מספקת 200 וואט לכל ערוץ. זהו שיפור משמעותי מהמודל היוצא 7009. נתון מרשים נוסף הוא יחס אות לרעש העומד על 100 דציבל בחיבור אנלוגי לעומת חיבור דיגיטלי העומד על 102 דציבל. תחום טווח היענות התדרים של ה 7010 עומד על 10 הרץ ועד 100 קילוהרץ. הרסיבר כולל יחידת DAC (ממיר) פנימית באיכות 192kHz/32-bit ותומך תומך באות 16-20-24 ביט.

במידה ותרצו מסיבה כל שהיא לוותר על יחידת ההגברה הפנימית. תגלו שהרסיבר יודע לעבוד כפרוססור בלבד עם יציאות אל מגבר הספק חיצוני עבור 13.2 ערוצים. (השניים הם יציאות לסאבוופר)


מתחת ל״עור״ הרסיבר יש ספק כוח גדול. קבלים גדולים של 15,000 μF אשר שומרים על עתודת זרם גבוהות. ממירים איכותייםAKM 4458.מעבדים חזקים מבית  SHARC 32-bitומודולים מעולים -  HDAM-SA2 ששוכנים במוצרי היי אנד של החברה. ה-7010 הוא רסיבר שעל פי הנתונים והמראה, אין ספק שהוא מוכן לקרב!


חיבורי וידאו

לרסיבר 8 כניסות HDMI בתקן 2.0, כאשר אחת מהן נמצאת בקדמת הרסיבר. את תמונת הוידאו ניתן להוציא דרך שלושת היציאות, מה שאומר, כי ה-7010 תומך בהעברת וידאו תלת מימד ותומך ב-4k בקצב פריימים של 24/25/30/50/60p כולל תמיכה ב- HDCP 2.2 אשר ישאיר אתכם מעודכנים לשנים הקרובות. בנוסף ישנן 3 כניסות קומפוננט ו- 4 כניסות קומפוזיט שאחת מהן בחזית המכשיר.

מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי

חיבורי אודיו

מלבד חיבורי ה- HDMI בתקן 2.0 שמעבירים גם אודיו, ישנן 2 כניסות אופטיות, 2 כניסות קואקסיאליות וכמובן חיבורי רמקולים –11 במספר.

חיבורי רמקולים: אלו מגיעים עם מנגנון נעילה סיבובי (הברגה). אינני נמנה עם אוהביו ומבחינתי הכי נוח חיבור החוטים עם בננות - פשוט יותר ונוח לשימוש.

סמארטפונים, טאבלטים, מחשבים ושירותי מוסיקה מקוונים


כיום חלק גדול של האזנה למוסיקה שלנו מתרחש בתחום הדיגיטלי. ולכן, תוכלו להתרשם בתכונות מוסיקה דיגיטליות רבות של ה-sr-7010.

יש חיבור רשת אלחוטי – WiFi, קישוריות Bluetooth וסטרימר פנימי המאפשר לנגן מוסיקה מהמחשב או כונני רשת ומכשיר מובייל כמו טאבלטים / סמארטפונים מבוססי אנדרואיד או גם אפל (כולל תמיכה ב- Air Play). אפשר להאזין גם לתחנות רדיו אינטרנטיות ושירותי מוסיקה כמו Spotify באזורים נתמכים. אפליקציית המכשיר די קלה ונוחה לתפעול להזרמת מוזיקה מהסמרטפון ועוד. אישית אני לא מחבר לזה ולטעמי אין תחליף לשלט הייעודי.
 
מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
עדכוני קושחה

ה-7010 זקוק לעדכון קושחה כדי לתמוך בפורמט DTS-X. אופן התהליך די פשוט וקל, אך הוא ארך כ-40 דקות במהלכן הרסיבר כיבה את עצמו. ניתן לראות את אופן התהליך על החלון העגול בחזית המכשיר בסיום התהליך הרסיבר ידלוק ושוב יכבה. יתכן ועדכונים נוספים יגיעו בהמשך.

 
מערכת כיול - RC 

ה-SR 7010 מגיע עם מערכת כיול Audyssey MultEQ XT 32. זוהי מערכת כיול די קלה ונוחה לתפעול. ההליך הוא פשוט מאוד ואורך מספר דקות בתצורה של 5.1. במקרה שלי זה ארך פרק זמן ארוך יותר משום שהמערכת שלי בנויה בתצורה של 7.1.2. בסיום התהליך קיבלתי תוצאה מצוינת שתתאים למרבית המשתמשים. אינני נמנה עם מעריצי מערכות הכיול. מהתנסות רבת שנים הגעתי למסקנה ששום מערכת כיול לא מניבה תוצאה מושלמת. תמיד חסר לי משהו למרות שיש חובבים רבים הסומכים על מערכת זו ב״אוזניים עצומות״. עם זאת, כנקודת פתיחה, מערכת הכיול ב-7010 עושה עבודה מצוינת.


הערה: חובה להשתמש במערכת הכיול בחיבור הראשוני. וכמו בכול מערכת כיול יש לשמור על שקט מוחלט בבית בעת ביצוע התהליך עד לסיומו.

מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי 

תאימות HDMI 2.0

כפי שראיתם ה 7010 מגיע בתקן HDMI 2.0  חדש. תמיד ישנן ספקות לגבי תאימות בכול הקשור לתקני HDMI חדשים לתאום לשאר המכשירים אך ה-7010 עבר את המבחן בהצלחה מרובה. תאימות מושלמת עם כול המקורות, סנכרון מעולה בהפעלת קבצים, מעבר מהיר ביותר בין הכניסות. ל-7010 שודכו כל המקורות שיש ברשותי שכוללים מחברי HDMI  בתקן 1.3 ו- 1.4:

PIONEER KURO 6090H, OPPO BDP-105D, TVIX 6600+, SONY PS-4, PIONEER BDP-LX52, YES MAX HD.

מבחן רב ערוצי


רשימת ציוד

9 יחידות של רמקולי מוראל SP3
סאבוופר Klipsch SW-115
נגן בלוריי הכולל סטרימר OPPO BDP-105D 

את המבחן הזה התחלתי כהרגלי עם הסרט James Bond - Quantum of Solace. את הסרט הזה אני מכיר על כל היבטיו. קטע הפתיחה של הסרט מורכב מאלמנטים סונים מאוד מאתגרים בניהם מנועים של רכבים עצבניים, יריות, התנגשויות, חריקות צמיגים וכל מה שגברים אוהבים כאשר ברקע מתנגנת מוזיקה שתפקידה הוא להכניס אותך לאווירה הקשוחה. זה קטע כל כך דינאמי וקשה שלוקח מהרסיבר את כל משאבי הכוח שלו. ה-7010 עובר את המבחן הזה בקלות. הוא אנרגטי מהיר מפורט ועוטף. נהמת המנוע המטורף של ה- "Aston Martin" של בונד נשמעת מעולה בכל חלל האזנה הרגשתי שהוא חוצה את הסלון ועובר לצידו האחר פשוט מדהים!

 
מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
הסרט השני שנבחן הוא "The Book of Eli". בכלל, מדובר בסרט מעולה! כאן, בסקירה, התרכזתי בקטע מהיר של יריות מוצלבות. הם יורים והוא יורה חזרה, עוד כמה מהצד מחליטים גם לירות. בקיצור, כמו שצריך להתרחש בסרט אקשן טוב, כולם יורים אחד על השני והקליעים שנורו מתעופפים לכול עבר. וזה רבותי מרגיש כאילו אתה בסצנה עצמה. במיוחד כאשר הרמקולים ממוקמים היטב והרסיבר יודע מה צריך לעשות. ה-7010 עבר את המבחן הזה בהצלחה בזכות העובדה שהוא מדויק, דינמי, מהיר ומפורט, עם נפח מרשים, יכולת יצירת צליל הקפי גדול ועוטף שנתן תחושה שה- SP3 של מוראל הפכו להיות מוניטורים.

הקטע השלישי שנבחן הוא מהאביר האפל "The Dark Knight"

מבחינתי זה סרט רפרנס מכול הבחינות. נעזוב רגע את העובדה שהוא מוקלט מעולה, המוסיקה בו והצלילים המתגברים בהתחלה עושים משהו לצופה שגורם לצמרמורת. לטעמי, מבחינת פס קול לסרט אקשן, הוא אחד מהטובים שיש. אם הייתי יכול לתת לו אוסקר על זה, הייתי נותן ובגדול.
התמקדתי בקטע המרדף של איש העטלף (באטמן), עם המכונית המוגזמת, שמתוכה יוצא האופנוע המוגזם שרודף אחרי "הנבל". זהו קטע המשלב המון אלמנטים. אך במרכזו מתקיים מרדף מכוניות, התנגשויות, ויריות עם שימוש בתחמושת כבדה (תענוג!). אך מה שהופך אותו לעוד יותר מיוחד הוא כבל הפלדה "שבאטמן" משתמש כדי ללכוד את "הנבל". הכבל מושחל במהירות מתחת למשאית, מתחבר אליה וגורם להיפוכה אבל לא סתם התהפכות צידית משעממת. במקרה הזה החלק האחורי של המשאית התחלף עם הקדמי מלמעלה. הרסיבר מצליח לשים דגש די ברור על מעוף הכבל מתחילת המהלך ועד לסיומו. זה דורש יכולות של חשיפות פרטים ומיקרו פרטים. התוצאה? התוצאה מהממת. משאית הפוכה, ה״נבל״ קר הרוח חצי המום אך מתעשת מהר והסאונד פסיכי במובן הטוב של המילה - לא שזה ממש משנה, בטח הבנתם כבר. 
 
מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
הופעות

להקת פוליס "The Police: Certifiable - Live In Buenos Aires"

זהו כותר בלוריי באיכות גבוהה ביותר. ראיתי ושמעתי אותו מאות פעמים ובכל פעם הוא נשמע מדהים. בס איכותי ומדויק, הפרדה מושלמת בין הבמה לקהל וקולו של סטינג נשמע צלול וברור ביחס לכלים המתנגנים סביבו. גם כאשר שומעים ברקע את הקהל ומחיאות הכפיים הם אינם מתערבבים עם הבמה. ה-7010 צולח את המבחן הזה בקלות מרשימה. הוא מצליח ליצר במה  עם הפרדה מצוינת ומזכיר לנו היטב שמרנץ לא שכחו איך משחזרים מוסיקה.

אדל Adele - live at the royal albert hall

אני יכול להעיד על עצמי שאני נמנה עם אוהבי הופעות בשמע רב ערוצי. איכות הצליל במוסיקה רב ערוצית גורמת לי להתרגש בכל פעם מחדש. צפיתי במספר הופעות איכותיות בבלו-ריי. ההופעה הזו, של הזמרת "אדל", לקחה אותי למחוזות אחרים. ברגש, באיכות ההפקה בכלל ובאיכות הצליל בפרט.

קולה של "אדל" נשמע כל כך ברור ועוטף עד שהיו רגעים שחשבתי שהיא יושבת מולי בסלון. התזמורת שמסביבה נשמעה מצוין. מחיאות הכף של הקהל נתנו לי להרגיש שהם יושבים מאחורי כאילו אני ממוקם באחד מהכיסאות באולם עצמו. הרסיבר הצליח להניב סאונד טבעי עם במה מרשימה רחבה וגדולה. מרשים עוד יותר זו העובדה שהוא מצליח לחלץ מרמקולים סטליטים יכולות מהממות שהיו מבלבלים לא מעט חובבים שמדובר במוניטורים. וזו אינה הפעם הראשונה שהרסיבר הזה עושה זאת. גם בקולנוע הוא הצליח להגדיל אותם.


DOLBY ATMOS

זהו פורמט אודיו חדיש ואיכותי שמחליף את DOLBY TRUE. פורמט האטמוס שונה ממה שהכרנו עד היום. המעברים בין הפורמטים הישנים יותר לא הצריכו אותנו לשנות את מערך הרמקולים בסלון. לעומת זאת, פורמט האטמוס מחייב התקנת רמקולים בתקרה בתוספת לקיים. תוספת הרמקולים בתקרה מעצימה את החוויה בסאונד איכותי שעוטף אותך מכול הכיוונים. במילים אחרות - אם התרגלנו לצליל שמגיח מקדימה, צדדים ומאחור. תתחילו להתרגל לקבל אותם גם מהתקרה. נכון, ניתן גם ליהנות מפורמט האטמוס מבלי להתקין רמקולים בתקרה.הוא טוב יותר בכל מצב. אבל זוג רמקולים בתקרה, באזור הישיבה, תעצים את החוויה ותכניס אותך לאווירה קולנועית משובחת יותר. וכן - יותר מרשימה ממה שכרגע תמצאו ברוב בתי הקולנוע בישראל.


בכל הקטעים שבחנתי בדולבי אטמוס, בקבצי הדגמה ובסרטים מלאים. אין ספק שהפורמט נשמע טוב יותר מקודמיו. במה רחבה ומוגדרת יותר, בס גדול עם עומק, רזולוציות ויכולות משמעותיות,  רמת הפרדה מצוינת וסראונד רחב שעוטף אותך מכול זווית. הרסיבר הזה מצליח להרשים מאוד בשידור טכנולוגיית האטמוס ולדעתי, כל חובב קולנוע חייב את האופציה הזו לעצמו.

מוראל SP3

DTS-X MASTER

כאשר קיבלתי את ה-7010 לבחינה, סקרן אותי מאוד לדעת איך ישמע עם הפורמט החדש DTS-X. עוד יותר סקרן אותי איך הוא יתפקד עם מערך הרמקולים החדש שברשותי בתצורה של 7.1.2 אשר תוכנן עבור דולבי אטמוס. לאחר עדכון הקושחה הארוך, הנחתי על המגש את כותר ההדגמה החדש מבית DTS. בדקות הראשונות היה די קשה להתרגל אליו משום שהוא שונה משמעותית מקודמו. דומה למדי ביכולותיו לפורמט המתחרה שלו. אבל עם יותר אנרגיה, פרטים ודינמיקה. הפורמטים הללו מציבים רף חדש לכל אוהבי הקולנוע הרב ערוצי.


אודיו דו ערוצי

אפשר להגיד שבתחום הזה אני מעמיד אותו כיריב ראוי מול מגברי סטריאו יעודים. מכשירי הסטריאו של מרנץ ידועים ביכולות אודיו דו ערוציות מרשימות יותר מרוב המתחרים שלהם ולשמחתי הרבה, היכולות הללו מוצגות גם ברסיברים הנפלאים שלהם. אני בהחלט זוכר לטובה את ה-7009 ואיכות הצליל שלו בסטריאו. הוא היה פשוט פנטסטי. עמד בגאון מול מגברי סטריאו יעודים. ה-7010 נשמע טוב ממנו הוא מדויק יותר טבעי יותר עם הפרדת כלים טובה יותר ועם יותר אנרגיות. אין לי שום כוונה להעמיד אותו מול מגברי היי אנד אמיתיים. אך הוא עומד בגאווה מול כל מגברי סטריאו יעודים כמו אלה בגזרת תקציב ה-10,000 ש"ח. אני מסיק את המסקנה הזו לאחר שעברו אצלי בתקופה האחרונה כמות נכבדה של מגברי סטריאו איכותיים. וזה רבותי, אמור כי ה-7010, בביצועי דו ערוצי מרשים אותי מאוד. 

אז כן, ה-7010 הוא הרסיבר היחידי(!) בקטגורית הרסיברים שהרשים אותי בסטריאו. אפשר לחיות עימו בקלות הוא חזק, מפורט, דינאמי, ומאוזן. נדיר לקבל תוצאות כאלו מרסיבר יעודי לקולנוע ביתי. במשך השעות הרבות בהן האזנתי ל-7010 משודך לרמקולי טאנוי משובחים, עם מבחר תקליטורים איכותי ביותר שאני מכיר היטב, התקליטור שלErik Truffaz - Quartet Bending new  corners  מציב רף גבוה למגברים רבים וטובים שעברו אצלי. הוא היה טוב מחלקם, ברמה של חלקם ופחות טוב מאחרים. אך רק מהעובדה שהוא בכלל מצליח לשחק במגרש הזה, ה-7010 עשה מסב בי גאווה. מצב Pure Direct שמיועד לעקוף את את כל העיבודים של הרסיבר הופעל (קצת מצחיק שצריך להפעיל תכונה שתפקידה הוא לכבות משהו...), והוא עושה את העבודה מצוין. מביא איתו יותר טבעיות ודינמיות, גם יותר פרטים ואיזון מרשים. ישנם כאלה שלא מתחברים למצב  Pure Direct ברסיברים שונים מכיוון שהם נותנים תחושת של חוסר בתלת מימד. ה-7010 מציב רף חדש של יכולות בסטריאו שאי אפשר להתעלם מהן.


מרנץ SR7010 - ביקורת רסיבר קולנוע ביתי
העמדה

ה-7010  מתחמם כמעט כמו כל רסיבר. מומלץ לתת לו מרווח סביר עבור אוורור מעליו ומצדדיו, במרווח של כמה ס"מ. הוא יושב אצלי בתוך נישה די צפופה ולאחר שעות עבודה די מאומצות הוא הגיע לטמפרטורת עבודה די סבירה. שמתי לב שהוסיפו לו מאוורר בצדו השמאלי בחלקו העליון הקרוב לחזית.

שלט רחוק
מציג קליטה פנטסטית מכל מקום ובכל זווית. הוא נוח לתפעול ארגונומי וברור להבנה.

נוחות תפעול
לאחר שמתרגלים לרסיבר הזה זורמים איתו בקלות. הרסיברים החדשים הם כבר הרבה מעבר לרסיבר רב ערוצי. הם עתירי טכנולוגיה מה שמקשה מאוד על המשתמש החדש והטכנופובי. למרות זאת ה-7010 שומר על קלות תפעול לעומת מכשירים אחרים בשוק.
 
סיכום

המרנץ SR-7010 הוא רסיבר הדגל של החברה, הוא ממשיך דרכו של ה7009  המצוין, עם עוד שלל תוספות שהופכות אותו לעדכני ביותר ולכמעט מושלם. הוא בנוי נהדר, מתקדם ביותר, נראה טוב. ונשמע מעולה. ההפתעה הגדולה מבחינתי כאשר האזנתי למוסיקה בסטריאו. הייתי בטוח שיהיה לו קשה לעלות באיכויותיו על ה-7009 המצוין. הדגם החדש נשמע טוב יותר משמעותית. אך המדהים הוא שהוא אינו נופל ממגברי סטריאו יעודים ובחלק מהמקרים גם נשמע גם טוב יותר. כדי ליהנות מה-7010 בסטריאו מומלץ לעבור למצב פיור דיירקט. מערכת ה  RCשלו מצוינת. הוא קל לתפעול למרות כל הטכנולוגיה והפיצ׳רים הטמונים בו. בקטגוריית הרב ערוצי הוא די הרשים אותי, במיוחד בפורמטים החדישים שנכנסו לשוק בשנה האחרונה. הוא אנרגטי, טבעי, מהיר ומדויק. מה שהופך אותו מבחינתי לרסיבר עם עלות תועלת הכי קורצת בשוק הרסיברים.


שורה תחתונה

לטעמי, העסקה המשתלמת ביותר בקטגורית רסיברי הדגל.

מחיר: 13,500 ש״ח

אחריות ושירות: מוראל

מעבר לתגובות בפורום