פטיפון Triangle Art Concerto במבחן אנלוגי

נמר לוי
11-03-2016 07:00

ביקורת פטיפון: נמר לוי לקח לסיבוב את הפטיפון החדש Concerto של היצרנית הפטיפונים היוקרתית Triangle Art. האם יצליח לעבור את המבחן? האם הוא גם יפה וגם אופה? הכנסו וגלו.

לא צריך יותר מסיבוב קטן ברחבי הרשת על מנת לגלות שברוב המוחלט של בתי האודיופילים המדופלמים תמצאו פטיפון כמקור עיקרי. אני לא טוען שזה המקור היחיד שיש להתברך בו. גם למחשב ונגן תקליטורים יש מקום ראוי. הרי לרובינו המוחלט אוסף תקליטורים לא מבוטל וממש לא מתאים לזרוק אותו לפח.

אך משום מה, עבורי, להעביר למחשב זה בעצם לזרוק אותו לפח. הרי מה אעשה עם פלסטיקים אם הם במילא על המחשב + גיבוי בכונן קשיח נפרד + ענן? לכן, מנטלית, קשה מאוד להפרד מהחברים הללו שלי לאחר שנים רבות בהן ליוו אותי ברגעים השמחים, הקשים וסתם ברגעים שהיה מתאים לי לנצל את תוכנם.

למרות כל זה. תמיד - אבל תמיד, הפטיפון ישב למעלה במעלה סטנד המערכת שלי והוא זה שממנו אסחט את המוסיקה. זה רק משום שלטעמי זהו הכלי האולטימטיבי לשיחזור מוסיקה למרות החסרונות שלו. בעצם איזה חסרונות?

אז הבנתם נכון. ולא בגלל שאתם בלשים מומחים - עם פתיח כזה, אין מצב שלא הבנתם שאני מתכוון לבחון את הכלי האהוב עלי - פטיפון.

הפעם נעמיד למבחן את אחד הפטיפונים המרשימים ביותר למראה שמדינת ישראל מכירה. היצרנית היא Triangle Art ומגיעה אלינו מארצות הברית על ידי היבואן IL Audio. ולא, אני לא מגזים. מדובר באחת מיצרניות הפטפונים הבודדות שהצליחו ממש להרשים אותי רק מהמבט. לא רק אותי אם כי כל אחד שמביט בהם. ליצרנית יש 16 מוצרים שונים. מכבלי חשמל ומפצלים ועד לראשים מעמדים לפטיפון ואביזרים משלימים לאנלוג. אבל הליבה שלהם, מה שבאמת הביא אותם לתחום הזה היא הפטיפונים.

היום נדליק אור על ה-Concerto. זהו בעצם פטיפון הכניסה לעולם האנלוגי של Triangle Art.

יפיוף
מדובר בפטיפון דוגמן אמיתי. גוף מינימליסטי עגול ועליו יושבת פלטה בקוטר תקליט. הדגם הזה, כמו 2 דגמים מעליו, הוא פטיפון עשוי משלושה חלקים. השולחן עצמו (גוף ופלטה), מנוע נפרד מהגוף (כיאה לפטיפונים בקליבר הזה) ומעמד זרוע שגם הוא, כמו המנוע עצמו, נפרד מהגוף.

את הפטיפון הרכבנו בשעות הבוקר המוקדמות והנחנו אותו על בסיס מכובד ביותר של יצרנית המעמדים HRS. הזרוע ששודכה אליו (מגיעה כסטנדרט)  היא ה-Jelco SA750 וכבל זרוע SA50. הראש ששימש אותנו לסקירה הוא ה-Zeus Triangle Art. כמובן שניתן לשחק בתמהיל כלפי מעלה או מטה.

Triangle Art Concerto ביקורת פטיפון

מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to the Orchestra
פטיפון טוב לא אמור להכנס לבהלה כשמבקשים ממנו לחלץ תזמורת סימפונית מלאה מהתקליט. אבל מה לעשות ולא מעט פטיפונים טובים מתקשים בזה. ולא, לא בגלל שהם לא יכולים אם כי מהסיבה הפשוטה שהם לא היו מכוונים היטב. במקרה הזה, הפטיפון היה מכוון פיקס ולכן לא מצאתי חששות לפתוח את הסקירה ישר עם האתגר הגדול - מוסיקה מורכבת ומאתגרת. והנה, הצליל נשפך בקלות, התזמורת נשמעת נינוחה, ההפרדה מעולה, הדינמיות מרשימה בהחלט ובמיקוד כלים אני מוצא איזון טונאלי נכון, פרופורציות מציאותיות בין הכלים השונים ובמה, טוב נו, זה פטיפון, ברור שהיא מדהימה! ובכלל, לשמוע תזמורת שמוקלטת טוב על הצלחת המסתובבת הזו זה כמו לנהוג במכונית ספורט מושלמת בכביש המושלם. לעומת זאת, במקרה של הקלטה לא איכותית או תקליט שחוק זה ירגיש כמו אותה מכונית ספורט אבל במדרגות של הבהאים. במקרה הזה - הכביש מושלם וכך גם הביצועים.

אני מכיר היטב את הזרוע המשודכת כאן. מדובר בזרוע מעולה שמהווה תמורה בלתי רגילה לכסף. עם זאת, אני מכיר גם את החסרונות שלה. במקרה הזה, או שהפטיפון כל כך טוב שהוא מצליח להסתיר את החסרונות או שהוא סלחן לחסרונות הללו. על זה קשה לי מאוד לענות. אך אני מדבר על חסרונות בגזרת הנקיון והמיקרו דינמיות. עם זאת, אני מהמר וטוען שפטיפון הזה כל כך טוב שהוא מצליח להתגבר על החסרונות של הזרוע הזו בצורה יוצאת מהכלל. זה לא שלא חשים בהם, הם עדיין שם, אך במידה כזה שאני יכול ממש להתעלם מהם לחלוטין. זה הישג.

Triangle Art Concerto ביקורת פטיפון
ike quebec - it might as wellbe
אם בקלאסי נרשם ניצחון אז האם אני ממש לא חושש מהשאר? עדיין חושש תמיד לעבור לג׳אז. מדוע? משום שכאן נדרשת יכולת אחרת. היכולת להעביר לי את הכלי כפי שהוא - לבדו. נכון, זה מתרחש גם במוסיקה קלאסית קאמרית, בנוקטורנות או אינטרמצו. אבל לא נגענו בזה במבחן הזה. ולכן, מה שממקד לי כלי אקוסטי בודד הוא הג׳אז.

הצליל שהפטיפון הזה מפיק הוא צליל אנלוגי טהור. נכון, מפוקס מאוד, דינמי ורזולטיבי מאוד. הבמה, כמו קודם, מהממת. עם זאת, חסרה לי התלת מימדיות שאני מפיל אותה על הזרוע. זה משום שאת הראש הזה שמעתי על פטיפון אחר של היצרנית ותלת מימדיות לא חסרה שם וגם המערכת שלי, למרות שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אך מכיוון שאינני היצרן אעיד שהיא תלת מימדית לחלוטין. עם זאת, הבמה עצמה מדווחת לי היטב על מיקום הכלים, החושך בניהם ואפילו, כיאה לפטיפון איכותי, גובה הכלים.

Peter Schreier - das schönste
קולות אדם במערכת אנלוגית טובה זו חוויה שקשה מאוד להתעלם ממנה. באנלוג יש משהו שמצליח להעביר את המימד האנושי הטבעי ביותר. זה מתחיל בטונאליות, ממשיך בפרטים ובניואנסים שהאנלוגי מסוגל לחשוף ונגמר בפרמטר הכי משכנע שיש באודיו - נוכחות אנושית בחלל. והפטיפון הזה, כמו לא מעט מחבריו בליגה שלו, מצליח לעשות זאת בקלות. עם זאת, הוא מחזיק ביתרון אחד חשוב, שקט! לא אתם - הפטיפון. את השקט הזה קשה מאוד להשיג ללא תכנון נכון, מנוע שקט ואיכותי, שיכוך רזוננס וכמובן, ראש וזרוע בהתאם. יש בו משהו מרגש, עוטף, מחבר.

Triangle Art Concerto ביקורת פטיפון

pink floyd the dark side of the moon
בזכות הבמה הענקית, התלת מימדיות והנוכחות האנושית בחלל מוסיקת רוק נשמעת לטעמי הרבה יותר טוב דרך אנלוגי מאשר כל מקור אחר. פיק פלויד בצד האפל של הירח הוכיחו לי שהפטיפון הזה חולק את היתרונות של הפטיפונים היקרים במחיר שפוי בהחלט. הדינמיקה, האיזון וגודל הבמה הופכים את הצד האפל של הירח לדבר הכי ברור ומוגדר שיש. במילים אחרות, הצד האפל הזה מעולם לא היה כל כך ברור. היכולת של הפטיפון הזה להעביר פרטים עם זרוע שיש מפורטות ממנה היא דבר שלא ניתן להתעלם ממנו. היכולת שלו לספק דינמיקה מרשימה, לשמור על איזון טונאלי בכל עוצמה כמעט מלמדים אותי גם כמה דברים על הראש המעולה ששודך לו.

בנימה אישית

נסיוני עם מערכות אנלוגיות הוא רב. מעבר לביקורות שעשיתי על פטיפונים שונים, אביזרים לאנלוג ומגברי פונו, אני חי עם מערכת אנלוגית אשר נחשבת לראויה בהחלט. ולכן, אחד מהתענוגות שלי הוא לבחון פטיפון. הבעיה היא שהמערכת האנלוגית היא כל כך עדינה ומסורבלת להובלה, שרובם המוחלט של היבואנים חוששים מהתרגיל הזה.
בחנתי עד היום באופן רישמי קרוב ל-10 פטיפונים. אך אצלי ביקרו הרבה יותר מעבר לחמישה שהיו דיירים קבועים בביתי במרוצת השנים. אני יכול להגיד בביטחון שהפטיפון הזה, הוא אחד מהמוצרים שהכי נהנתי לסקור. זהו השילוב של האהבה שלי לאנלוג והאפשרות הזו, מתוקף תפקידי, להאזין לזה בביתי על המערכת שלי - איזה פינוק!

Triangle Art Concerto ביקורת פטיפון
סיכום

חיפשתי רבותי - חיפשתי, בחיי. אין לי מילים רעות לספר, לא יהיה אקשן בשירשור התגובות. מדובר בפטיפון מרשים מאוד. מאוזן, דינמי, מפורט ו״אנלוגי״. כשאני אומר אנלוגי אני מתכוון לצליל טבעי, נטול ״גרעיניות״ או ״קריספיות״ כזו שבמציאות פשוט לא קיימת. הוא נראה מליון דולר ועולה הרבה פחות. הוא לא עשה משהו חדש עבורי. הוא פשוט ניגן כפי שפטיפון טוב ואיכותי צריך לנגן והוא בהחלט מנגן כמו פטיפון איכותי. מתוך ההיכרות שלי עם העולם האנלוגי, זרוע טובה יותר ויקרה יותר כמו גם כבל זרוע איכותי יותר, היו מקפיץ את הפטיפון הזה עוד כיתה בקלות. אך למרות זאת, גם כך זהו פטיפון מרשים מאוד ביכולות שלו. אהבתי את השקט שלו, הרוגע הזה שמזכיר פטיפונים משוככי קפיצים והדיוק שמזכיר פטיפונים עם מסה. נכון, מרגישים שהוא לא פטיפון כבד שבאמת מצליח להדיף מעצמו כל רעד המאיים להרטיט אותו, אך אני מכיר מעט מאוד פטיפונים עם פלטה במשקל דומה שבכלל מתקרבים ליכולות שיכוך שלו. הגישה של גוף מינימליסטי (קטן מהצלחת) היא נכונה במקרה הזה וכפי שנשמע גם עובדת טוב. הפטיפון הזה הוא בהחלט פטיפון שנולד לאחר מחשבה רבה, תשומת לב לפרטים וגימור שלא מבייש פטיפונים יקרים ממנו משמעותית. הפרדת הזרוע מהגוף על ידי pod גם היא חכמה. בכלל, ככל שהבודי אינו צריך להחזיר אביזרים נלווים כך ייטב. נכון, זה תלוי תכנון, אך במקרה הזה התוצאה מדווחת כי התכנון נכון.

שורה תחתונה
חובבי האנלוג, אלה שרוצים להתגלגל כלפי מעלה לפטיפון איכותי, היי אנד אמיתי, לכו ליגאל ותגידו לו שנמר לוי אמר לכם לשמוע אותו.

מחיר
פטיפון כולל זרוע - 17,000 ש״ח
ראש - 16,000 ש״ח 
יבוא שירות ואחריות - IL Audio

מערכת הבדיקה
רמקולים - tidal contriva diacera se
מגבר הספק - avm audio ovation sa8
קדם מגבר - constellation audio inspiration Preamp 1.0
מקור דיגיטלי - ear acute 2

אנלוגי:
פטיפון - NOTTINGHAM ANALOGUE - dais
זרוע - graham engineering elite
מעמד זרוע - diy podarm
ראש - shelter 9000
משקולת מייצבת לפטיפון - oyaide stb-ms
תוספת פלטה עליונה - oyaide MJ-12

מגבר פונו - asr basis exclusive mk2 HT phono stage

ארון ציוד - finite elemente pagode master reference heavy duty

כבלים:
כבלי רמקול - stealth dream v14
אינטרקונקט מקור דיגיטלי - ACOUSTIC ZEN silver reference
אינטרקונקט קדם מגבר למגבר - ACOUSTIC ZEN silver reference
כבלי כח 20 אמפר למגבר כח - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לקדמגבר - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח לנגן הדיגיטלי - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC
כבל כח מהקיר למפצל החשמל - stealth M-7000 with solid silver V10 wall plug and  V10 IEC

מעבר לתגובות בפורום