דנמרק באוויר – סקירת אוזניות B&O Play H8

מנחם לוריא
04-03-2016 11:00

ביקורת אוזניות אלחוטיות: B&O Play H8 מציעות יופי של גימור, מנגנון סינון רעשי סביבה ואיכות צליל שנשמעת במיטבה דרך Bluetooth - למרות שניתן לחברן גם דרך כבל. בדקנו אותן.

על Bluetooth

בשנת 1994 חיפשו מהנדסי חברת אריקסון (הנורווגית) פיתרון אלחוטי לחיבור בין מכשירים ניידים. עד לאותה תקופה, או אם תרצו, האתגר היה לקשר בין מכשירים ניידים עם תקן שיחליף את חיבור ה- RS232 החוטיים שהיו בנמצא ובסטנדרט עד אז. הרעיון היה לחפש קישוריות אלחוטית לטווחים קצרים (עשרות מטרים) שבאמצעותה אפשר יהיה להעביר מידע (Data) ותקשורת עם מכשירים פריפריאלים כמו מדפסות ומודמים.

על מנת ליישם את הרעיון, מצאו מהנדסי אריקסון פרוטוקול תקשורת שינוע על גבי תדר אלחוטי 2.4 ג'יגה הרץ – תדר שבמדינות המערב היה פנוי משימושים צבאיים (בישראל תדר 2.4 ג'יגה הרץ הופקע משימוש צבאי רק בסוף 1995), מצד אחד ומאידך ניתן היה ליישום לצורך תקשורת אלחוטית למרחקים קצרים.
עם גיבוש התקינה, הפן היישומי והשימוש המהנדסים באריקסון חיפשו שם לתקן הזה, שם קליט שניתן יהיה להשתמש בו לצרכים שיווקים.

שם היסטורי
עד לתחילת המאה ה-10 לספירה, דנמרק היא לא פחות מאוסף של שבטים נוודים למחצה עם מספר מכנים משותפים: שפה, דת, מוצא אתני ושטח אדמה שבו הם מקיימים את חייהם וקשריהם הבין אישיים והמסחריים. מטעם אחד השבטים הומלך מלך ששמו: Norse blátǫnn. אותו Norse blátǫnn איחד את כל השבטים הדניים תחת ממלכה אחת בשלטונו ובפועל הוא נחשב כמיסד מדינת דנמרק.

חזרה למאה ה-20: אריקסון דאז, היא חברה בינלאומית שמקום מושבה בנורווגיה, ברם: בפיתוח תקן התקשורת האלחוטית החדש השתתפו מהנדסים דנים וחלק מהפיתוח נעשה על אדמה דנית.לאות הוקרה למאחד השבטים הדנים – ומקים ממלכת דנמרק Norse blátǫnn החליטו באריקסון לתרגם את שם משפחתו לאנגלית ובגרסת שם משפחתו האנגלית Bluetooth לכנות את פרוטוקול התקשורת החדש שיזמו.

תקן Bluetooth לא נרשם כפטנט של אריקסון, אלא הוקמה "קבוצת אינטרסים מיוחדת" GIS שתנהל את התקן, הפיתוח שלו, ממשקי היצרנים ופרוטוקול התקשורת. ה- GIS הוא כוח משימה התנדבותי ללא מטרת רווח ומשהוקם GIS Bluetooth הוא מנהל את פיתוח גרסאות ה- Bluetooth וגם את פרוטוקול ההתקשרות והתקינה הנדרשת לשם יישומו.

Bluetooth היום עומד כבר על גרסה מספר 4.2 ששוחררה בשנת 2015 ומאפשרת, בין השאר, חיבור עד שבעה מכשירים למקור אחד, העברת אודיו בנוסף ל- DATA וקישוריות עד למרחק של 100 מטר בין המשדר למקלט. כנהוג, כל גרסה של פרוטוקול Bluetooth תומכת אחורה בכל הגרסאות למעט גירסה 1 לדורותיה שהייתה גרסת פיתוח בלבד.

אטימיולוגיה: מאחר ושם הפרוטוקול הוא תרגום אנגלי של שם משפחה דני – השם העברי לפרוטוקול (שן כחולה) הוא, למעשה טעות לשונית ועל כן, כאן, נשתמש בשם הפרוטוקול המקורי, קרי: Bluetooth.

B&O H8 ביקורת אוזניות

B&O H8

בשנת 2015 החליטה חברת B&O הדנית לצאת בקו מוצרים לעולם הסלולרי/הנייד ולשם כך יצרה מותג חדש בשם B&O Play. במסגרת קו המוצרים הזו מפיצה B&O כמה דגמים של אוזניות כאשר ה H-8 היא הבכירה שבהם וגם השונה שבהם. ה- H-8 שונה משאר ליין האוזניות של היצרן בכך שהיא אוזנייה חוטית ואל חוטית כאחד כאשר הקישור האלחוטי למכשיר הנייד נעשה על גבי פרוטוקול Bluetooth (גרסה 4.1 אף היא מ- 2015).

השפה העיצובית של ה H-8 הופקדה בידיו של מעצב חיצוני ל- B&0 בשם ג'קוב ווגנר שעיצב גם את דגם אוזניות ה- H6 שנסקרו פה זה לא מכבר.

מדובר באוזניה בתצורת "על האוזן" אשר מלבד האוזניה עצמה מכילה על גביה (משני צידיה) פקדים הקשורים בקישוריות ה- Bluetooth כמו גם בשליטה בעוצמת השמע ובניהול שיחות. תכונה נוספת, שראוי לציין, היא יכולת ביטול רעשים שיש לאוזניה ואשר ניתן להפעילה או להפסיקה על פי הצורך.

גם הקופסה שבה נתונה האוזניה עוצבה על ידי מר ווגנר וגם היא משתפת את שפת העיצוב שלה עם שאר האריזות של היצרן המותג PLAY.

B&O H8 ביקורת אוזניות
בניגוד לדגם H6, ל- H8 אין אפשרות לחבר זוג אוזניות נוסף, אך, כאמור, ניתן לחברה ליציאת האוזניות באמצעות כבל כמו גם בצורה אלחוטית באמצעות קישוריות BT.

תפעול

כאמור,את האוזניה ניתן לחבר למכשיר הנייד באמצעות כבל שמתחבר לאוזנייה השמאלית, אלא שכן חיכתה לי הפתעה... הכבל המצורף לאוזניה הוא כבל PL 1/8 אינץ' סטנדרטי כלומר: חיבור שלו למכשיר מאפשר להעביר אודיו בלבד ולא מאפשר לקיים שליטה/הרמת שפורפרת במכשיר הנייד ולא שיחה רק מהאוזניה עצמה ללא תפעול מודול הטלפון במכשיר הנייד.

כאשר חיברתי את ה- H8 בצורה חוטית חיכתה לי עוד הפתעה שגם אחרי תקופת הרצה של כ-80 שעות לא ממש השתנתה והיא: אודיו בגוון מעט רזה שמתאפיין בבימת סאונד שלא חורגת מגבולותיה הפיזיות של האוזנייה ובאס ביישן ומעט לא ממוקד. מצד שני, הצליל במצב BT היה שונה ולטובה.

חיבור האוזנייה באמצעות ה- Bluetooth הוא פשוט וקל ובתנאי שקוראים את חוברת ההנחיות המצורפת אחרת,לא תדעו כיצד לבצע הכרה בין האוזנייה לפונקציית ה- Bluetooth בטלפון הנייד. משזה נעשה תמונת הסאונד משתנה.

חיברתי את האוזנייה לשני מקורות אודיו שתומכים ב- Bluetooth. הראשון ב- Bluetooth מגרסה 2.2 שלמרות שהוא כבר ישן (או עתיק במונחים של טכנולוגיה) עדיין שכיח למדי והשני, לסוני שלי שכבר תומך בגרסת Bluetooth 4.1. כפי שמבטיח ה- SIG של  Bluetooth התמיכה לאחור אכן קיימת אבל מבחינת טווח השידור חוויתי בעיות ואפילו ניתוקים שגרמו להפרעות שמיעות באודיו בחיבור הישן יותר. בסוני הבעיות האלה נעלמו.

B&O H8 ביקורת אוזניות

נוחות והתקנה

שלא כמו ה- H6, דגם ה- H8 נזקק לתקופה של הסתגלות שבמהלכה סבלתי קצת מלחץ של האוזנייה על האוזניים. למרות שהאוזנייה מכילה לא מעט פקדים בצידה הימני ובניגוד למצופה, משקלה שווה בשני הצדדים – והיא בהחלט אוזנייה קלת משקל.

לשם קישור ראשוני (צימוד) של האוזנייה למכשיר הנייד באמצעות Bluetooth אין צורך בהתקנה כלשהי למעט הפעלת פונקציה באוזנייה עצמה שגורמת לשידור אות בקשת ההתחברות למקלט ה- Bluetooth בטלפון הנייד ולזהוי האוזנייה בפניו – מהלך שמישכו בדיוק 2 שניות.

ה- H8 רגישה לצורת החבישה על הראש. אם לא מקפידים לאזן אותה כך ששתי האפרכסות תהיינה באותו הגובה ישנה פגיעה בבימת הסאונד ובעיקר חוויתי נדידה של התחום הנמוך לצד שהיה נמוך יותר (ביחס לאדמה). משאוזנו האוזניות כראוי על גבי הראש – התופעה הזו נעלמה לחלוטין.

הרצה
כמו דגם האח, ה- H6, גם ה- H8 דרשו תקופת הרצה ארוכה למדי. האופי הסוני שלה בחיבור החוטי וגם באל חוטי התייצב רק אחרי כ-80 שעות ניגון. לא הרבה לאוזניות בכלל אבל כן ארוך, אפילו מאוד לאוזניות שמיועדות לשימוש כאוזניות אורבניות – קרי: שהמקור הוא הטלפון הנייד.

B&O H8 ביקורת אוזניות
ביטול רעשים

פונקציית ביטול הרעשים פועלת רק כשחיבור ה- Bluetooth מופעל. הרעיון שמאחורי "ביטול רעשים" הוא, בעצם לאפשר להאזין לרעש שבוקע מהאוזנייה עצמה, בעוד רעשים אורבניים,שבאים מבחוץ ועלולים לזלוג לאוזנייה ולהפריע – רעשים אלה מבוטלים אלקטרונית על פי העקרון של היפוך גלי האודיו כך שהגל הנכנס והגל שיוצא מהאוזנייה כנגדו מבטלים זה את זה כדי שקט מוחלט. הרעיון מצוין, הביצוע ולא רק ב- H8, בחלק מהמקרים פועל היטב ובאחרים קצת פחות. משהופעל ביטול הרעשים ברחוב, אכן הצליחה האוזנייה לבטלו או לפחות להנחיתו כדי כך שניתן היה להתעלם ממנו לחלוטין. משדימיתי סביבבה שבה יש שיח אנושי והתפרצויות של מוזיקה (השתמשתי בשידורי רשת ב' של קול ישראל – בפירוק) האוזנייה התקשתה להתמודד עם המעברים בין מלל למוזיקה (פרסומות) ומעט מהן הצליחו להערים על מנגנון הביטול וחדרו לאוזן כדי שמע.

הפעלה או ביטול מנגנון "ביטול הרעש" לא פגעו באיכות האודיו של האוזנייה עצמה והעדפתי, העדפה אישית בלבד להאזין להן בכלל ובמבחן בפרט במצב בו הוא מבוטל.

מדובר באוזנייה, אשר מי שירכוש אותה סביר שיתהלך איתה בסביבה האורבנית. למרות היעוד הזה שלה חלק מהרעש שמייצרת ההליכה האנושית (לקוראי הנאמנים "עקרון העצמות היבשות") חלק מהרעשים האלה נכנסים מבעד לאוזניה לתעלת השמע ומפריעים קלות, בעיקר בתחום הנמוך. למרות שציינתי זאת מפורשות לא מדובר בהפרעה מטרידה או מטרידה אבל כזו שקיימת בנסיבות שנקראת במהלך הסתובבות רגלית בסביבה האורבנית.

איך זה נשמע?

ה- H8 יכולות לעבוד כאמור בשני מצבים: חוטי ואלחוטי. ניכר שהיצרן תכנן אותן לעבוד בעיקר במצב אלחוטי שנשמע הרבה יותר טוב. בחיבור החוטי, באמצעות הכבל שמספק היצרן באריזה, משהו באודיו של האוזנייה הזו לא ממש הסתדר. הבמה הייתה צרה ונתחמה בדיוק בתחומים הפיזיים של האוזניה. הפירוט היה בסדר גמור אבל לקה בחסר בתחום הנמוך שסבל מביישנות שלו היה בן אנוש הייתי ממליץ לו לפנות לרופא המשפחה ולבקש הפנייה לבעל מקצוע מתחום הרפואה על מנת שיעזור לו להיות קצת יותר החלטי ונוכח.

חיבור ה- Bluetooth זימן הפתעה. האוזנייה נפתחה כאילו השתחררה מכבלי הכבל, תרתי משמע, בימת הסאונד התרחבה והאוזניות עצמן - פיזית נעלמו בתוכה כאילו לא היו שם. הצלילים הגבוהים הפכו ברורים מאוד, נוכחים מאוד ומדוייקים, דינאמיים וכללו מיקרו דינמיקה פנימית ראוייה לציון – ולטובה. המיד התיישב הייטב במקומו, לא בלט מידי ולא התבייש לו. גם פה הדינמיקה הייתה טובה והמיקרו דינמיקה טובה מאוד. בשני טווחי התדר האלה הבמה הייתה מפורטת ורחבה, אם כי לא הרחבה ששמעתי מעודי. בתחום הנמוך: הבס נמוך, מהודק היטב ובעל נוכחות מאוד מרשימה, כמו גם יורד נמוך, כשצריך, נמוך בצורה שלא צובע את הסאונד אבל אם יש שם משהו הוא יהיה שמיע ונוכח מאוד.

האופי הסוני של האוזנייה הוא לכיוון הפתוח, בימת סאונד רחבה וטובה דיוק במיקום הכלים והמשתתפים במרחב הבמה. מאוד אוורירי עם נטייה לדייק איפה שהמקור מאפשר ואיפה שלא גם חוסר הדיוק של המקור בא לידי בטוי בצורה מאוד בולטת.

לאוזנייה אופי סוני משלה בכיוון של הפתוח והמעט חריף אבל בלי הנטייה לחריפות בצלילים הגבוהים אבל כן נטייה להדגשה של אלה הנמוכים. האופי הסוני של האוזנייה נשמר, לא משנה מה היה אופיו של מכשיר המקור וההשפעה מאופיו של המקור נעדרה ממנה ואת זה אני מציין ולחיוב.

B&O H8 ביקורת אוזניות

סיכום

B&O יעדו את ה- H8 כאוזנייה שתתחבר למכשיר הטלפון הנייד בצורה אלחוטית באמצעות Bluetooth. ככזו היא נשמעת במיטבה.

בנוסף לקישוריות, מעצבי המוצר לא חסכו בחומרי בנייה ועיצוב. האוזנייה, הקשת ופדי האוזניות עצמן, מצופים עור אמיתי ומשרות רושם גבוה מאוד של איכות בנייה וחומרים. לאוזנייה סוללה נטענת פנימית ושעות העבודה שמציין היצרן אכן מתקיימות גם בפועל  בין 14-16 שעות האזנה (בתלוי בהפעלת מנגנון ביטול הרעשים).

האוזנייה רגישה מאוד לצורת החבישה וצריך להקפיד לשמור אותה מאוזנת לחלוטין על גבי הראש/אוזניים של המאזין אחרת היא מאבדת את האיזון הטונאלי שלה בעיקר בפן של בימת הסאונד. ל- H8 יש אופי סוני משל עצמה וייחודי משלה. דומה שמי שהאזין ל- H8 ויחבוש אותה כשעיניו מכוסות, ידע לזהותה כ- H8 בשל אופיה הסוני העצמאי. הגוון הסוני הוא פתוח, במה רחבה ודיוק בהצגת מרכיביה הכליים של היצירה עם הדגשה בבס הדוק ונוכח בתחום הנמוך. אבל ואת זה חשוב לציין, אם אין שם בבס משהו שיורד עמוק ונמוך ונוכח – ה- H8 לא תמציא אותו.

כאוזנייה למתחם האורבני מצאתי את ה- H8 בנוייה בהתאם ליעוד שלה ובתוספת ביטול הרעשים היא הופכת את חווית ההאזנה מהטלפון הנייד במרחב האורבני,לחוויה אודיופונית נעימה וראויה.

מחיר: 2,199 ש"ח

אחריות: ביקונקט

מעבר לתגובות בפורום