Audioquest Dragonfly 1.2 - ביקורת DAC

אורי וינגרט
02-03-2016 12:00

יחידת ה- DAC הזעירה Dragonfly 1.2 של Audioquest מתחברת למחשב דרך שקע ה- USB ומציעה שיפור באיכות האודיו בקבצי מוזיקה רגילים וגם Hi Res, בדקנו אותה.

אחרי בדיקה קצרה מצאתי כי השפירית היא החרק המהיר בעולם. היא גם בעלת ראש גדול מאוד ועיניים גדולות מאוד, ויש לה שתי זוגות כנפיים השונות אחת מהשניה. לי, השפירית של אודיוקווסט Dragonfly בגרסא 1.2 הזכירה מאוד את החרק המקורי. מדובר בעצם במכשיר בגודל דיסק און קי, בעל מידות מינימליות, בגוף מתכתי קשיח בצבע שחור מט. בצד אחד יש חיבור USB סטנדרטי ובצד השני חיבור PL (אוזניות 3.5 מ"מ) סטנדרטי גם כן.

So what is all the fuss about?

מהירות

החיבור וההתקנה של ה- Dragonfly מהירים מאוד, בחיבור לשני מחשבי PC מבוססי מערכת "חלונות" ההתקנה היתה מהירה. הדרייבקים מותקנים אוטומטית. הדבר היחיד שנשאר לנו לעשות הוא להגדיר בתוכנת הקול שרכיב ה- OUTPUT יהיה ה- Dragonfly. קל נוח ומהיר. כאשר עובדים עם הדרייבר של ה- Dragonfly צבע הלד משתנה בהתאם לאיכות הקובץ שאנו מזרימים דרכו: ירוק ל- 44.1kHz, כחול ל- 48kHz, ענבר ל- 88.2kHz וסגול עבור 96kHz.

Audioquest Dragonfly 1.2 ביקורת DAC
מבנה וגימור


אחד הדברים שמפריעים לי תמיד במוצרים "זולים" הוא הגימור. לא מוקפד, פלסטיק, מגעים רופפים וכו. המקרה כאן שונה לטובה.

מכיוון שאודיוקווסט ידועה כחברת כבלים אזי חיבור זה הא-ב שלה. לא תמצאו פה כזה דבר. כאשר מחברים כבל כלשהו למחבר ה- PL האחיזה הדוקה ואין שום התרופפות, גם חיבור ה- USB לא הראה בעיה כלשהי. הגוף כבד יחסית למוצר כזה קטן וזאת מכיוון שהוא מתכתי. דבר שבטוח עוזר להורדת רעשי רקע.

טכנולוגיה

Audioquest Dragonfly 1.2 ביקורת DACה- Dragonfly מכיל בתוכו מעבד מסוג ESS Sabre, עם 96Khz/24-bit. מי שעיצב אותו ברמת התוכנה המקורית היה גורדון רנקין, אבי פרוטוקול ה- Streamlength asynchronous USB . הדגם שנבחן שייך לגרסת 1.2 בה שופרה יחידת הכח וקוצר מסלול האות.

הסבר קצת למי שחדש בעולם הDACים, מה זה למעשה DAC – Digital To Analog Converter.

המכשיר לוקח את המידע הדיגיטלי מקובץ האודיו, מה שנקרא ביחידות 0, 1 והופך אותו חזרה לעולם האנלוגי אותו בעצם אנחנו שומעים. הDAC עצמו הוא רק רכיב ראשוני במוצר כזה מכיוון שהוא מטפל רק בנושא ההמרה. לאחר מכן יש להגביר את האות המומר לרמה בה אפשר לחבר אוזניות או מגבר. יחידת ההגברה הזו היא קריטית ביותר ואם אינה טובה ומספקת, לא יעזור לנו שום צ'יפ איכותי ככל שיהיה.

אז מה בעצם שמעתי בזמן הסקירה ואיך?

אז נתחיל באיך, במשך לא מעט זמן הקשבתי לDAC בחיבור לרמקולים במשרד שלי, רמקולים של לוג'יטק מדגם Z623. לאחר מכן, השתמשתי גם באוזניות IN EAR של AUDIO TECHNIKA וגם זוג אוזניות מדגם Marshall Major. בנוסף, השתמשתי במערכת המחשב הפרטי שלי בבית, עם מגבר TAMP בשילוב זוג רמקולים מדגם מישן M70. הקשבתי למגוון ז'אנרי מוזיקה, מקור ההשוואה היה בעצם יציאות האודיו המקוריות של המחשבים. אחד מהם מחשב נייד ואחד דגם שולחני. שניהם מדגמים חדשים למדי וכוללים מעבדים חזקים, בשניהם זיכרון ראם בנפח של לפחות 8GB וכונני SSD.

הדבר הראשון שמרגישים כאשר מחברים את ה- Dragonfly הוא השקט. שקט והפרדה שלא רגילים לה בהאזנה רגילה למחשב. התמונה והבמה מסתדרים פתאום. כמו כן, הווליום עולה אבל בלי דיסטורשן.
לאחר הקשבה מרובה שמתי לב פתאום לפרטים קטנים בשירים מוכרים שהופיעו לי בצורה מוחשית יותר. את חלקם שמעתי באופן חלש בעבר או חזק, אבל הפעם הדברים נעשו מאוזנים. ברמה הווקאלית שלדעתי היא אחת הבעיות הקשות של  כרטיסי קול ממוחשבים לשחזר ישנו שיפור גדול וכמו כן הפרדת הכלים טובה מאוד.

Audioquest Dragonfly 1.2 ביקורת DAC
במהלך תקופת הבדיקה, האזנתי למגוון פורמטי קבצי אודיו, החל מ- mp3 ועד לקבצי Hi Res וזאת ע"מ לראות את ההשפעה של יחידה כזו על ההנאה ממוזיקה. בנוסך לזה הקשבתי ללא מעט סגנונות. לשם ההשוואה המלאה השתמשתי ביצירות כמו Bolero וכותרים כגון Beat It – Michael Jackson, Rock 'N' Roll Suicide – David Bowie, Music – Madonna.

סיכום

השוק מוצף כיום במוצרי DAC דרך USB כדוגמת ה- Dragonfly. מכיוון שלא ערכתי עשרות השוואות בין מוצרים שונים מהסוג אני לא יכול להחליט שה- Dragonfly הוא המוצר האולטימטיבי. אבל, בפני עצמו מדובר במוצר מעולה. הוא נותן קודם כל הרגשה של מוצר איכותי, לאUSB  פלסטיק שמחברים אליו את האוזניות, מתנתק כל 5 דק', וגם צריך להתחיל להתעסק איתו. מבחינת הסאונד הוא אכן מספק את הסחורה עם הפרדת כלים, שקט, ופירוט. התמורה למחיר טובה מאוד, ועכשיו כאשר ט.ר. החלו ליבא את המוצר יש לו אבא ואמא מוכחים ומחיר כמו בחו"ל.


מחיר: 745 ש"ח

אחריות: ט.ר. אלקטרו סטריאו

מעבר לתגובות בפורום