B&O Play H6 - על אוזניות ועיצוב, ביקורת

מנחם לוריא
07-02-2016 07:00

ביקורת אוזניות: ה- H6 של B&O Play הדנית מעוצבות בצורה יפייפיה והגימור מרשים, כמו גם כמה נקודות בתכנון שהפתיעו אותנו לטובה, הן מיועדות לשימוש עם הסמארטפון והצליל נעים לאוזן, לסקירה המלאה:

מי זה B ומי הוא O

בשנת 1924, סיים פיטר בנג את חוק לימודיו כמהנדס אלקטרוניקה ועזב את דנמרק לארה"ב. שם בילה שישה חודשים במפעל להרכבת מכשירי רדיו, צבר קצת ניסיון ושב לדנמרק. לאחר שובו, החליטו הוא וחבר ילדות בשם סונד אלופסן להקים מפעל להרכבת רדיו בבית ששייך להוריו של אלופסן. מר בנג ומר אלופסן תכננו רדיו שבליבו פעמה טכנולוגיה חדשה - זרם חילופין בניגוד למכשירי הרדיו של אותה התקופה שפעלו על מצברים בלבד.

ב- 1925, הקימו בנג ואלופסן את החברה שלהם שנקראה B&O - ראשי תיבות של שמות משפחתם. בתחילה, כאמור, יצרו מכשירי רדיו שהוזנו בזרם חילופין ובהמשך פיתח מר בנג מערכות הקלטה לעולם הקולנוע וכן רמקולים שניתן לעגן אותם בכלי רכב לשימושים צבאיים.

בנג היה זה שעסק בפיתוח והמצאה של מוצרים ואילו מר אלופסן ניהל את העסק ועסק בשיווק ומכירות. העסק של B&O לא הצליח להמריא פיננסית ובעת מלחמת העולם השנייה נשרף עד ליסוד על ידי הפולש הנאצי. רק בשנת 1955 הצליח המפעל לייצר סט של מוצרים, כמו מכשירי רדיו, טלוויזיות ומכונות גילוח חשמליות שהחלו להביא הכנסות של ממש ולבסס כלכלית את המפעל וגם את המותג.

שנים רבות לאחר מכן, ב- 1990 שינו בנג ואלופסן את אסטרטגיית המכירות שלהם והחלו למכור את המוצרים באמצעות חנויות עצמאיות של המותג ולא באמצעות מפיצים. ברשת החנויות נמכרו מוצרי החברה בעלות הגבוהה בהרבה ממחירם של מוצרים מקבילים בשוק כשהם מבדלים עצמם מהשאר באמצעות עיצוב ייחודי וכאמור, במכירה ישירות לצרכן מהמותג.

B&O H6
בעקבות המשבר הפיננסי העולמי של 2008 נקלע המותג לקשיים כלכליים והבעלים הוסיפו לרשימת המוצרים הקלסיים של החברה גם מכשירים כמו נגני MP3 מכשירי DVD וטלפונים סלולריים. ב- 2010 חזר המותג למסלול של רווחיות וב- 2014 הודיעה החברה, שהפכה בינתיים לציבורית ונסחרת בבורסה של דנמרק שהיא מעמידה עצמה למכירה למרבה במחיר, דבר שבסופו של דבר לא יצא אל הפועל.

גם היום עסוק המותג ביצור מכשירי רדיו שמוטמעים ברכבי יוקרה של קונצרן פולקסווגן וקונצרן BMW.

ב- 2015 פתחה החברה מותג משנה בשם B&O PLAY הכולל שורה של אוזניות ומוצרי אלקטרוניקה אחרים, המיועדים לשוק הצרכני של משתמשי הסלולר.

B&O H6 - ביקורת אוזניות
עיצוב
מאז תחילת דרכה של B&O בידלו עצמם מוצרי החברה מהמתחרים שלהם באמצעות שפת עיצוב מיוחדת למותג ולמוצריו. במשך השנים השפה העיצובית הוכתבה בתוך הבית, כלומר באמצעות מעצבי מוצר שהיו עובדי החברה. במותג Play, השפה העיצובית הופקדה בידיו של בית עיצוב חיצוני בראשות מעצב המוצרים ג'קוב ווגנר – מעצב מוצרים דני מפורסם ומוערך בארצו.

H6 - מראה עיניים

ה H6 הן אוזניות בתצורת "על האוזן" (On Ear) אשר מיועדות להתחבר לטלפון חכם. ישנן שתי גרסאות של ה- H6, אחת לטלפונים המריצים מתחת למכסה המנוע את מערכת ההפעלה של אפל וגרסה נוספת עבור אנדרואיד.

הכבל שמחבר את האוזנייה למכשיר הנייד הוא כבל נתיק וכאן הפתעה: את הכבל הנתיק ניתן לחבר לאוזניה ימין או שמאל. אל החיבור הנותר ניתן לחבר אוזניה אחרת ומן הסתם B&O ממליצים לחבר זוג נוסף מתוצרתם וכך אפשר ששני אנשים יאזינו למקור אחד הנובע מטלפון חכם אחד.

כאשר התוודעתי לאופציה הזו של חיבור אוזנייה נוספת ל- H6 כשהיא עצמה מחוברת לנייד, לא יכולתי לעמוד בפיתוי וליציאה הפנויה של ה H6 חיברתי את אוזניות המומנטום שלי.

מבחינה עיצובית בהחלט מדובר במוצר שמאוד מושך את העין וניכר שהושקעה עבודה רבה ומחשבה רבה בתכנון המוצר ובהתאמה שלו לראש האנושי. מדובר באחת מהאוזניות הכי נוחות שחבשתי אי פעם ולא היה כל צורך להתרגל אליהן, כמו גם לא הייתה שום תחושה של לחץ או אי נוחות. העיצוב של ווגנר מביא בהחלט את המוצר למקום של כבוד בכל מה שקשור למראה ולנוחות.

B&O H6 - ביקורת אוזניות
איך הן נשמעות?

ה- H6 הן בטיפולוגיה של אוזניות גב סגור. התכונה הזו נועדה על מנת לבודד את המאזין מהסביבה בזמן שהוא מנהל שיחות טלפון באמצעות המיקרופון של האוזנייה.

לקח לאוזניה הזו הרבה מאוד זמן להגיע לבשלות סונית. עברו לפחות 80 שעות של פעולה עד שהאופי הסוני של האוזנייה תפס את מקומו ובא לידי ביטוי. בסוגה הזו של אוזניות זה הרבה מאוד זמן.

כמו במקרים קודמים חיברתי את האוזנייה לטלפון חכם תוצרת LG, לטלפון חכם נוסף תוצרת סוני ולעוד סוני זהה לקודם אלא שהוא משמש כמודם סלולרי בלבד – איננו מקבל או מוציא שיחות וגם איננו מקושר לדואר אלקטרוני או לפייסבוק וכדומה. שני האחרים, דווקא כן.

ה- H6 שהועמדו לרשותי היו מאלה שמתחברות לטלפונים חכמים מריצים את מערכת ההפעלה של אפל וכתוצאה מזה כדי לענות לשיחה נכנסת היה צורך לתפעל את הפעולה מהטלפון הנייד עצמו. הפקד שאחראי על "הרמת שפורפרת" באוזניה לא תיפקד. שאר הפקדים (שקשורים בניגון אודיו) תפקידו כנדרש וללא מורא.

מבחינה סונית, המיקרופון של האוזנייה לא השפיע על הקול שלי ובני שיחי לא הצליחו להבחין מתי אני מדבר מהמיקרופון של הנייד עצמו או דרך המיקרופון של האוזנייה – תכונה שאני מעריך. גם איכות האודיו בדיבור בשני הניידים הייתה טובה מאוד ובהחלט היוותה שיפור מבורך על האיכות הסונית ה"טבעית" של הרמקולים בשני המכשירים החכמים שנבדקו.

באודיו: ה- LG שברשותי מתאפיין בצליל הנוטה לחריפות ואחרי שה- H6 סיימה את תקופת ההתבגרות שלה חיברתי אותן אל ה- LG על מנת לבדוק האם האופי הסוני של ה- H6 יתרום משהו לחריפות של ה LG. הסוני מתאפיין בצליל מאוזן מאוד עם נטייה קלה לחמימות וגם אליו חוברה האוזנייה.

B&O H6 - ביקורת אוזניות
כאשר מחברים את ה- H6 למכשיר החכם ואליה (ביציאה הפנויה) זוג אוזניות נוסף, הזוג הנוסף לא יתפקד בכל מה שקשור בהרמת שפורפרת. ה- H6 לא יודעת להעביר את האות הנדרש מהאוזנייה הנוספת לטלפון הנייד על מנת לבצע קבלת שיחה. אבל, האודיו של השיחה נשמע בשתי האוזניות והמיקרופון של ה- H6 רגיש דיו על מנת לקלוט ולהעביר למכשיר הנייד את קולו של המאזין הנוסף.


למרות שה H6 הייתה בטווח האופי הסוני של המומנטום לא נפגע בכלל והחיבור בקונפיגורציה הזו הופך את ה H6 לתווך שקוף לחלוטין וזו תכונה שמצאתי כטובה מאוד ובהחלט מגיע למהנדסים מילה טובה על תכנון ובצוע המאפשר לשרשר כל אוזניה אורבנית אחרית אשר לא תאבד את תכונותיה הסוניות למרות נוכחותה של ה- H6 בדרך.

אוזניות עם גב סגור נוטות לסבול מבעיה של במת אודיו צרה. זו איננה תכונה הכרחית ושמעתי לא מעט אוזניות גב סגור שהתכונה הזו לא בלטה בהן אבל במקרה של ה- H6 זו בהחלט ניכר. בימת הסאונד תחומה בצורה מאוד ברורה ובנוכחות מאוד ברורה של הגבולות שהאוזנייה עצמה שמה.

למרות זאת, האוזנייה מפורטת אפילו מאוד. בדרך כלל בימת אודיו צרה באה ביחד עם יכולת הפרדה בין הצלילים נמוכה משהו – לא כך ב H6 ולמרות שבימת הסאונד צרה הפירוט הטונאלי טוב מאוד וקל להבחין בין כלים שונים, מיקומם בבימת האודיו וגם בפרטים קטנים מאוד, היכן שיש כאלו.

האופי הסוני של ה- H6 הוא ממשפחת האודיו החמים. ישנה הדגשה קלה של הבס באזור המאה הרץ ונפילה הדרגתית בעוצמת האודיו מעל לשישה עשר קילו הרץ. תופעה מאוד אופיינית לאוזניות בעלות אופי סוני חמים וסגור.

גם בטלפון LG עם הסאונד האלים / חריף משהו שמרה ה H6 על החמימות והעוטפת של האודיו שלה והאופי הסוני של המכשיר עצמו כמעט ולא השפיע (לרעה או לטובה). במקרה של הסוני המצב קצת פחות טוב ויחד עם התכונות הסוניות של הסוני עצמן האוזנייה נשמעה לי מעט סגורה מידי או יותר נכון חמימה מידי.

בעולם האוזניות נהוג שמהנדסי המוצר האחראיים על הצד הסוני שלו ומהנדסי המוצר האחראיים על העיצוב בחיצוני שלו משתפים פעולה ולא פעם נושאים ונותנים אלה עם אלה על מנת להגיע לעמק השווה גם מבחינת מראה וגם מבחינה סונית.

מהאתר של היצרן למדתי שעיקר הדגש, כמקובל אצל היצרן הזה, היה על העיצוב ומהנדסי האודיו נאלצו להתאים עצמם למוצר שמבחינתם הוא עיצוב סגור ולא ניתן לפשרות. בהאזנה לאוזניה, הבמה הצרה והנטייה לחמימות, נראה לי (וזו הערכה אישית מניסיוני לא מידע או ממידע פנימי מהיצרן) שמהנדסי האודיו נאלצו להיות אלו שהתפשרו.

B&O H6 - ביקורת אוזניות
סיכום

ה H6 מעוצבת להפליא ובהחלט אני יכול לומר שזו אחת האוזניות היפות שבדקתי. מעבר ליופי מדובר באוזניה מאוד נוחה ולא נדרשת אליה כל תקופת הסתגלות. פשוט לחבוש על הראש והאוזנייה מתלבשת במקומה ושוכחים מקיומה – בהחלט תכונה חשובה ומוערכת מאוד.

הרעיון שלפיו אפשר לחבר ל H6 אוזניה נוספת, מתוצרת היצרן או כל אוזניה אחרת, הוא רעיון נפלא ומבורך גם מבחינה חברתית. ברמת הביצוע, כאמור, חיבור של אוזניה אחרת לא פגע באופי הסוני שלה וגם את התכונה הזו אני מציין כיתרון ובהחלט מהנדסי האודיו של המוצר עשו פה עבודה מצוינת. גם העובדה שהאוזנייה הנוספת לא מסוגלת לבצע הרמת שפורפרת בעת כניסת שיחה בעיני תכונה טובה ונכונה שכן, מאופיו של הטלפון הנייד הוא שמי שמתקשר אליו מתכוון להגיע ישירות לבעליו הידוע אחרת – יתקשר בטלפון הקוי. כלומר התכונה הזו שומרת על המסורת של הטלפון הנייד כאמצעי קשר אישי מאוד.

בסעיף השמע, האוזנייה "סובלת" מבמת אודיו צרה אבל, עדיין מפורטת דיה על מנת ליהנות מאיכות אודיו טובה ולעקוב אחרי החומר שמאוחזר לפרטי פרטים. האוזנייה חמימה מאוד באופי הצליל ולא נכנעת גם לא למכשירים כמו ה LG שאוהב להיות חריף משהו. כאשר לאוזניה יש אופי משלה אני רואה את זה כתכונה חיובית מאוד ולמי שחובב את האופי הסוני הזה ימצא את ה H6 אוזניה נעימה מאוד לשימוש ולהאזנה.

מחיר: 1,799 ש"ח
אחריות: ביקונקט

מעבר לתגובות בפורום