כרטיסי זיכרון SD – כל מה שרציתם לדעת

ליאור קורן
27-01-2016 07:00

מדריך על כרטיסי זיכרון SD עבור מצלמות סטילס או וידאו וגם סמארטפונים וטאבלטים. איזה מהירות כרטיס SD צריך? מה הם הסימולים השונים כמו UHS I/II או U1 / U3 ומה מתאים עבור וידאו 4K?

כרטיסי זיכרון משמשים כיום בתפקיד חשוב בהחלט בתוך מצלמות סטילס, וידאו וכמובן טלפונים חכמים וטאבלטים ולעת עתה, נראה שהשימוש בהם אינו מצטמצם. שירותי ענן שאמורים לתפוס חלק מתפקידי הכרטיס עדיין אינם זמינים בחלקים נרחבים של העולם בגלל בעיות תשתית תקשורת ובנוסף, משתמשים רבים עדיין מודאגים מנושא האבטחה ושמירת הפרטיות בענן ולכן מעדיפים לשמור מידע בכרטיס.

הקטגוריה השלטת כיום בעולם כרטיסי הזיכרון היא "מיקרו SD", אחריה כרטיסי זיכרון מסוג
SD (קיצור של Secure Digital). מלבדם, ניתן למצוא כרטיסי זיכרון מסוגים אחרים, כמו CF למשל (או XQD החדש), אך השימוש בהם מתאים לקהל מצומצם יחסית (לדוגמה, עבור מצלמות DSLR בדגמים למקצוענים).

גודל כרטיס SD


בין שני סוגי הכרטיסים הנפוצים, כרטיסי ה- SD בגודל הרגיל מיועדים בעיקר למצלמות סטילס או וידאו וגם מחשבים ניידים. בטלפונים חכמים / טאבלטים נעשה שימוש בכרטיס הקטן יותר micro SD אשר נתמך גם בכמה דגמי מצלמות. אפילו חברות ענק כמו סוני שניסו לקדם כרטיסים משלהן (Memory Stick) עברו לבסוף לשימוש ב-SD. מידות כרטיס SD הן 32x24 מ"מ ועובי של 2.1 מ"מ, בעוד מידותיו של כרטיס מיקרו קטנות יותר עם 11x15 מ"מ ועובי של 1 מילימטר בלבד. אגב, יש גם מתאם בצורת כרטיס ריק עבור מיקרו SD אשר מאפשר להכניס אותו לחריץ SD רגיל.

כרטיסי זיכרון SD

גדול יותר, מהיר יותר

כרטיסי זיכרון נבדלים זה מזה בשלושה פרמטרים עיקריים: 1) נפח זיכרון. 2) מהירות כתיבת / קריאת נתונים. 3) קשיחות ועמידות בפני פגעי מזג אוויר.

הצמיחה בכמות הפיקסלים של חיישני מצלמות וגם של קבצי הווידאו, מחייבת כרטיסים עם נפח אחסון שגדל מדי שנה. כיום הסטנדרט לכרטיס נע סביב 32GB-64GB ונפחים גדולים יותר של 128GB גם מתחילים להיות פופולריים ביותר. בנוסף, לא רק נפח הזיכרון אלא גם מהירות כתיבת הנתונים לכרטיס והקריאה ממנו חשובות מאוד.

כרטיסי זיכרון עבור וידאו 4K

איכות הווידאו המשתפרת והסטנדרט החדש של 4K יוצרים רף חדש של מהירות כתיבת נתונים. לדוגמה, בווידאו 4K בפורמט המקובל 30p, בכל שנייה מועברים לכרטיס 30 פריימים (תמונות) – כל אחד מהם ברזולוציית 8 מגה פיקסל. זה יוצר עומס מידע כבד ואם הכרטיס לא מספיק לאחסן עליו את כל הנתונים בזמן אמת, ההקלטה נעצרת. בפועל, סמארטפונים ומצלמות וידאו לחובבי צילום מתקדמים מזרימים את הווידאו לכרטיס בקצב נתונים שנע בין 50Mbps-100Mbps שזה פי שניים וארבעה יותר מאשר וידאו Full HD. מצלמות וידאו למקצוענים, עולות עוד יותר בקצב / רוחב פס הנתונים לרמה של מאות מגה ביטים לשנייה ואף יותר. אבל לא רק בווידאו: גם בצילום תמונות סטילס, יש חשיבות למהירות הכתיבה כאשר מצלמים תמונות ברצף (צילום רציף) וגם כאן, אם הכרטיס לא מהיר מספיק, זה יעצור את תהליך הצילום והצלם יאלץ להמתין שניות ארוכות עד שיסתיים תהליך כתיבת הנתונים (זאת בנוסף למגבלת זיכרון החייץ במצלמה עצמה).

מצלמות
הכרטיס משפיע על תגובות הטלפון

אבל הכרטיס משפיע לא רק על צילום: מהירות הכרטיס קובעת לעיתים את ביצועי המכשיר הכלליים: בסמארטפונים, אם מתבצעות כמה פעולות במקביל (לפעמים ללא ידיעת המשתמש אלא ברקע) או בעת הפעלת משחק כבד שדורש טעינת גרפיקה וסרטונים, עדיף שיהיה כרטיס מהיר מספיק שלא יגרום להאטה בטלפון. אנדרואיד M החדשה מגבירה עוד יותר את חשיבות השימוש בכרטיס איכותי: עד עתה, גרסאות אנדרואיד (עד 5 וכולל) התייחסו לכרטיס הזיכרון כשטח אחסון חיצוני בלבד לתכנים כמו תמונות, וידאו, שירים וחלק קטן מהאפליקציות. כלומר, אם נגמר לכם המקום הייעודי בטלפון לאפליקציות, יכולתם להעביר רק את חלקן לכרטיס או להיאלץ למחוק אותן על מנת לפנות מקום לאחרות. אנדרואיד M החדשה עושה מהפך בנושא הזה ומאפשרת להתייחס לכרטיס החיצוני כחלק אינטגרלי של המערכת ואפילו תצפין את המידע המאוחסן עליו. זה אומר שנוכל לאחסן אפליקציות ומידע מערכת על הכרטיס ולפתור כך את בעיית חוסר המקום בה נתקלים משתמשים כבדים. באופן שימוש כזה, לא ניתן להעביר כרטיס מטלפון אחד לאחר (מבלי לפרמט אותו) וגם כאן, יהיה מומלץ להשתמש בכרטיס מהיר יחסית, על מנת שלא להאט את פעולות המכשיר.

סימולים על הכרטיס

מגוון הסימולים והסימונים על הכרטיס עלול לבלבל את הקונה אשר מעוניין להתאים את ביצועי הכרטיס למטלות שלו. הסימולים הבאים מתייחסים לכרטיסי זיכרון מסוג SD או מיקרו SD:

1)    קיבולת זיכרון: הכרטיסים הראשונים, נשאו את לוגו ה- SD בלבד לכרטיסים בנפח של עד 2GB. לאחר מכן, הגיע תקן ה- SDHC לכרטיסים בנפח של מעל 2GB ועד ל- 32GB. התקן העדכני כיום הוא SDXC לנפחים של 32GB-2TB.
2)    מהירות כתיבת נתונים: הסימול המקובל למהירות הכתיבה היה בעבר Class ולאחר מכן הגיע ה- UHS. סימול זה מתייחס למהירות כתיבת הנתונים המינימלית המובטחת של אותו כרטיס (אם כי בפועל היא יכולה להיות גם גבוהה יותר). המספר של ה- Class מתאר את מהירות הכתיבה ב- MB/s ובהתאמה ישנם Class 2/4/6/10. כיום, הסימול לכרטיסים עדכניים ומהירים הוא UHS I/II (קיצור של Ultra High Speed) והוא יכול להגיע בשתי מהירויות:  UHS I = U1עבור מינימום של 10MB/s ו- UHS II = U3 עבור מינימום 30MB/s. קחו בחשבון כי התקן מכתיב את אמנם המהירות המינימלית, אבל אפשר למשל למצוא בשוק שלל כרטיסים עם סימול UHS I או Class 10 שמציעים קצב כתיבה גבוה יותר - מעל המינימום הנדרש לאותו תקן.


כרטיסי זיכרון SD
מקור: איגוד ה-SD

בנוסף לסימולים הללו, על הכרטיס מופיע בדרך כלל מספר שמייצג את מהירותו בערכים של MB/s. הנתון יכול להראות מרשים, אבל הוא מתייחס פעמים רבות רק למהירות קריאת נתונים ולא למהירות כתיבה שהיא החשובה ואותה צריך כאשר בודקים תאימות למצלמה שברשותנו. בפועל, המהירות תלויה בכל מיני גורמים – כולל ההתקן אליו מכניסים את הכרטיס ולכן היא יכולה להיות שונה בפועל מהמוצהר.

איזה כרטיס מתאים לי?

אז כיצד יודעים איזה כרטיס מתאים לצרכים שלנו? אם בכוונתכם רק להעביר קבצים לכרטיס למטרת גיבוי, אזי מהירותו פחות קריטית ואפשר להסתפק בכרטיס איטי יחסית. אבל, אם מדובר בכרטיס המיועד למצלמה מודרנית עם וידאו Full HD, רצוי לבחור בכרטיס מבוסס Class 10  לפחות ועבור מצלמות עם וידאו 4K, יש צורך בכרטיסים מהירים. יש לוודא מראש בחוברת ההפעלה של המצלמה את תקן הכרטיס הנתמך: למשל, מצלמות 4K של סוני מהשנה האחרונה, מחייבות שימוש בכרטיסי SDXC ומהירות U3. לעומתן, מצלמות פנסוניק מסתפקות בתקן U1.


כרטיסי זיכרון SD
מקור: איגוד ה-SD

תרגום נתוני הכרטיס ביחס למצלמה

מומלץ לעשות חישוב של מהירות הכרטיס הנדרשת למצלמה. שימו לב כי נתון מהירות העברת המידע על כרטיס מוצג ביחידות MB/s (מגה בייט לשנייה), אבל במצלמה שלכם, קצב הנתונים של צילום וידאו מוצג ביחידות Mbps (מגה ביטס לשנייה) וזה הבדל גדול: יש שמונה יחידות ביטים (bits) בכל יחידת Byte ולכן צריך לחלק את יחידות ה- Mb של המהירות הנדרשת במצלמה בשמונה על מנת לקבל את ערך ה- MB שצריך בכרטיס. לדוגמה, צילום וידאו 4K בקצב של 100Mbps במצלמה מתרגם ל- 12.5MB/s. זכרו שוב כי מה שקובע להקלטה הוא מהירות כתיבה (Write) ולא הקריאה (Read).


ניתן לקרוא באינטרנט גם ביקורות מפורטות על ביצועי כרטיסי זיכרון, למשל אתר Camera Memory Speed מספק יופי של מידע ובדיקות כרטיסים ובודק גם את ביצועי הכרטיסים עם המצלמות הפופולריות כיום.


סדרות כרטיסים


יצרניות הכרטיסים מציעות מגוון של סדרות. ההבדלים בין הסדרות טמונים בנפח, מהירות הכרטיס, אבל גם בקשיחות שלו ועמידות בפני פגעי מזג אוויר. שמות הקטגוריות משתנות בין יצרן אחד לשני ומה שצריך להיות חשוב עבורכם הוא זיהוי המהירות והנפח כמוסבר למעלה. למשל אצל Lexar הסדרה הבכירה נקראת Professional והסדרות מתחתיה נקראות Premium או Platinum. אצל סאנדיסק יש Ultra, מעליה Extreme כשיש סדרות ביניים עם הציון Plus והבכירה היא Extreme Pro. אצל טושיבה, יש את סדרת HD Standard הבסיסית, מעליה HS Professional וסדרת הדגל Exceria עם מהירות כתיבה סופר גבוהה של 240MB/s. חברת Transcend מציינת בדגמיה השונים את הנתונים על הכרטיס (למשל R95 כמהירות קריאה ו- W85MB/s כמהירות כתיבה). על כרטיסי סוני יצויין מהירות הקריאה וסימול Class וגםU1  או U3.


 כרטיסי זיכרון SD
בשוק ניתן למצוא גם כרטיסים סיניים עלומי שם (בעיקר בהזמנה מאתרי מכירות מהמזרח הרחוק) אך בשלב זה, מומלץ לרכוש כרטיסים מיצרנים מוכרים בתחום שאמורים להיות פחות מועדים לתקלות ומחנויות עליהן אתם סומכים, אחרת את עלולים לקבל חיקוי של הדבר האמיתי.


הבדלי הביצועים משתקפים בהחלט במחיר: למשל, מחירו של כרטיס זיכרון SD בנפח 64GB יכול לנוע בין 130 ₪ לדגם פשוט ואיטי יחסית ועד קרוב ל- 400 ₪ לכרטיס קשיח ומהיר.


אגב, חלק מהכרטיסים, מגיע עם תוכנות לשחזור נתונים – ואם מחקתם בטעות את כרטיס הזיכרון, אל תבצעו עליו שום פעולה כמו צילום או העברת קבצים אליו משום שזה ידרוס את הקבצים המחוקים והסיכוי לשחזרם ירד מאוד.


העתיד נמצא ב- 3D NAND


טכנולוגיית הפלאש NAND עליה מבוססים כרטיסי הזיכרון הוצגה ע"י טושיבה בשנת 1987 והיא מופיעה גם בהתקנים כמו דיסק און קי, זיכרונות פנימיים לטלפונים וגם כונני SSD למחשב. בשנת 1999 מיזם משותף של סאנדיסק (החברה שהוקמה ע"י ישראלים) וטושיבה מאיץ את יצור טכנולוגיית הפלאש NAND  ובנוסף, שיתוף פעולה בין השתיים עם פנסוניק מביא לעולם את כרטיס ה- SD. במקביל, חברה ישראלית בשם M-Systems מציגה בשנת 2,000 את הדיסק און קי ונרכשת בשלב מאוחר יותר ע"י סאנדיסק. טכנולוגיית ה- NAND המוכרת הגיע כמעט למיצוי והכיוון בשנים האחרונות הוא פיתוח של 3D NAND: בנייה לגובה של תא הזיכרון בשכבות מה שמאפשר להגדיל את נפח האחסון על אותן מידות כרטיס.


סמסונג, למשל, הצהירה כי רכיבי ה- 3D V-NAND שלה מציעים מהירות כתיבה כפולה ביחד עם אמינות גדולה פי עשר ביחס לרכיבי NAND קיימים. גם אינטל ומיקרון מפתחות רכיבים עבור כונני SSD  ומנכ"ל סאנדיסק ישראל – שחר בר אור צופה כי הדור הבא של כרטיסי זיכרון יציע כבר את הטכנולוגיה החדשה.


 כרטיסי זיכרון SD SD
דיסק און קי לטלפון


חלק מדגמי הסמארטפונים, אינו כולל אפשרות הרחבה ע"י כרטיס זיכרון. במקרה הזה, ישנם פתרונות בדמות דיסק און קי שמתחברים דרך מחבר המיקרו USB לטלפונים מבוססי אנדרואיד ומאפשרים לגבות מידע ולהעביר קבצים. הטלפון צריך לתמוך בתקן OTG – USB On The Go על מנת שניתן יהיה לחבר אליו דיסק און קי שכזה וחלקם תומכים בתקן USB 2.0 הרגיל או USB 3 המהיר יותר. יש גם פתרונות לאייפון, כמו ה- iXpand של סאנדיסק אשר מתחבר לטלפון דרך מחבר ה- Lightning ואח"כ למחשב דרך חיבור USB רגיל.

מעבר לתגובות בפורום