התנסות ראשונה עם מצלמות ניקון D5 -ו D500

אלי כרמי
10-01-2016 13:00

הצצה ראשונה: ניקון השיקה צמד מצלמות DSLR מתקדמות מדגמי D5 ו- D500. כרמי מגיע ביום גשום למכרה הנטוש של קניון ״אל דוראדו״ במטרה להתנסות במצלמות החדשות וחוזר עם רשמים מהשטח.

לאירוע השקת מצלמות ה- D5 ו- D500 החדשות של ניקון, הזמינה החברה מספר צלמים נבחרים ל- El Dorado Canyon מחוץ ללאס וגאס. זהו מקום שכולל מכרה זהב נטוש ומבנה בסגנון ישן מתקופת ימי המערב הפרוע, הגענו על מנת לצלם ולההתנסות באופן ראשוני במצלמות. למזלנו “הטוב”, לא הפסיק לרדת גשם קל כך שניתן היה לבדוק עמידות גופי המצלמות החדשות במצב רטוב.

המצלמות שקיבלו הן בגרסת Pre Production כלומר יכול להיות שעד לתחילת המכירה בחודש מרץ, יהיו מספר שינויים (אם כי לא משהו דרמטי). לצערנו, לא ניתן היה להשתמש בכרטיסי הזיכרון האישיים שלנו או לקבל את התמונות שהמצלמות צילמו.

El Dorado Canyon

את ההתנסות שלי התחלתי עם דגם ה- D5, מצלמת הדגל החדשה של ניקון.

NIKON D5

 
ניקון D5

ה- D5 מגיעה עם חיישן חדש לגמרי, בגודל FX - Full Frame עם 20.8 מגה פיקסל (וצילום וידאו 4K). במסורת הדגמים הקודמים בסדרת מצלמות הדגל של ניקון, מצלמה זו אינה קטנה מבחינה פיזית והמבנה שלה מעוצב כך שהיא נוחה מאוד לאחיזה ומאוזנת ביד - גם עם עדשות זום גדולות. ב- D5 החדשה, יש שינויים קלים במיקומי הלחצנים וכפתורים במצלמה, כמו לחצן ג’וסטיק חדש לשינוי מהיר של נקודת הפוקוס. לחצן זה קיים גם בשימוש בגריפ האנכי. שינוי מעניין הוא הקטנת עובי חוגת מנוע הצילום (לצילום בודד, רצף וכו׳). השינוי נבע מתלונות שהגיעו על הזזה בלתי הצויה של החוגה בגלל שרצועת המצלמה לחצה שחררה את הנעילה של חוגה זו. עם זאת, הקטנת הגודל הופכת את השימוש בחוגה לפחות נוח - במיוחד עם כפפות (פחות רלוונטי למזג אוויר בישראל...). מצד שני, התווסף מצב חדש בחוגה בו ניתן לשנות ערכים אלו על ידי לחצן ביחד עם חוגת שינוי הפרמטרים וזה כבר יותר נוח מבעבר.

NIKON D5
בצילום בתוך מבנה המכרה הישן והחשוך, קל היה לראות את השיפור במעבד התמונה שסיפק תמונות עם גוונים טבעיים, בהתאם למה שיכולנו לשפוט דרך צג המצלמה. מערכת הפוקוס החדשה עם רגישות בנקודה המרכזית וערך של מינוס 4EV לא התקשתה לפקס בתאורת המקום החלשה וגם כאשר עברנו לצלם במכרה הנטוש בתאורה עוד יותר חלשה, לא היתה בעיה לקבל פוקוס. המערכת זריזה ומדוייקת, כאמור גם בתנאי תאורה לא אופטימליים.

מכרה נטוש
בתוך המכרה ניתן היה לראות גם את יכולת המצלמה להפיק תמונות מוצלחות בערכי ISO מאוד גבוהים (ערך ISO טבעי מקסימלי של 102,400 וטווח מורחב עד 3,280,000...). היות וזו אינה גרסה סופית של המצלמה ויכולתי לראות את תמונות ה- JPEG רק על הצג האחורי, אני לא רוצה לנקוב כאן במספרים, אבל יכול רק להגיד שהתוצאה מרשימה מאוד. ואם כבר מדברים על תצוגת תמונות במצלמה, אזי ראוי לציין כי לראשונה בקו מצלמות הדגל, יש מסך מגע (המגע פעיל רק בזמן תצוגת תמונות) אשר מגיב באופן מהיר ומדויק, מה שהופך את התפעול במצב צפייה ליותר יעיל ונוח.

מערכת הפוקוס החדשה (עם 153 נקודות מתוכן 99 מוצלבות) מרשימה מאוד עם תגובה מהירה ומדויקת גם בתאורה חלשה ויכולת מעקב דינמי מרשימה מאוד. לא יצא לי לבדוק את המערכת במצבי ספורט מהירים ואני יכול רק לשער איזו חוויה זו תהיה בעיקר עם קצב הצילום המהיר של המצלמה (12 תמונות בשנייה). גם צילום בקצב מהיר מאוד מפתיע בשקט היחסי מאוד מהמצלמה יכול להיות שזה קשור למערכת התריס החדשה למניעת רעידות אותה הטמיעה ניקון.

NIKON D500

 
ניקון D500

המעבר ל- D500 היה מוזר לי במקצת, המצלמה במבנה חדש מרגישה מאוד קלה ביד, יותר מהמשקל המוצהר של 860 גרם. עם גריפ קידמי עמוק יותר וצר יתר ממצלמות קודמות של ניקון ונראה כמו כיוון שמספר מצלמות חדשות הולכות בכיוון זה. אני אישית מעדיף גריפ רחב יותר, אבל זו כבר העדפה אישית שלי. 


המצלמה יורשת מה- D5 הרבה דברים כמו מערכת הפוקוס החדשה ומעבד תמונה Expeed 5, כך שכל שרשמתי בנושא זה על ה- D5 יתאים גם כאן, רק שצריך לקחת בחשבון שיכולות ה- ISO של מצלמה זו אמנם מרשימות ביחס לחיישן DX, אבל לא ברמה של ה- D5 (בעלת חיישן FX) כמוכן וגם כאן אני לא יכול לספק יותר נתונים שלב זה. ניקון בחרה לשמור על מספר פיקסלים מספק של 20.9 מגה פיקסל על מנת לספק ביצועי ISO טובים ולא נכנעה למרוץ הפיקסלים (שאינו ממש רלוונטי לרוב הצלמים כרגע בתנאי שאתם לא מתכוונים להדפיס שלטי ענק) ויש גם וידאו 4K. לטובת ה- D500 נציין עובדה נוספת: יש למערכת הפוקוס אותו מספר נקודות (153) כמו של דגם ה- D5, אבל בגלל שהחיישן בגודל DX (עם קרופ גדול יותר), פיזור נקודות הפוקוס במצלמה הוא ממש על כל שטח הפריים עם כיסוי מצויין.

גוף המצלמה כולל מסך מפרקי בסגנון זהה לזה שיש בניקון D750 והשילוב עם יכולת מגע, מאפשר לצלם לבחור נקודת פוקוס מבוקשת בעזרת נגיעה עם האצבע במצב Live View. עבור צילומי ספורט או מצבים מהירים אחרים שימוש ב- LV יהיה פחות יעיל היות ומערכת הפוקוס במצב זה עדיין לא מהירה מספיק - לא הורגש שינוי דרמטי ביחס למערכות של דגמים קודמים.

למרות הגוף הקטן יחסית ל- D5, ניקון הצליחה לבנות את המצלמה הזו כמצלמה מקצועית עם טבעת הגומי העגולה המוכרת סביב העינית (Eye Cap) אשר מגיעה בכל הדגמים הבכירים של ניקון. גם החלוקה וסידור הלחצנים בחלק העליון וגב המצלמה מגיעים מהמצלמות הבכירות ויש אפילו לחצן ג’ויסטיק חדש המייעל את פעולת בחירת נקודת פוקוס מבוקשת.

תפעול המצלמה היה נוח וזורם וקצב הצילום הרציף  היה מהיר בהחלט עם 10 תמונות לשניה (ב- D5 זה אף מהיר יותר עם 12 תמונות לשניה) וה- D500 כוללת גם קישוריות אלחוטית בשם Snap Bridge לשיתוף מהיר של התמונות המצולמות עם הטלפון החכם..

NIKON D500
לאחר יום ארוך ועם הרבה גשם וחוויות, חזרתי עייף - עם חיוך גדול של אושר וציפייה לבדיקה רצינית יותר של צמד ה- D5 / D500.

הכותב היה אורח חברת ניקון באירוע.

מעבר לתגובות בפורום