טלוויזיות בתערוכת CES 2016 – פרמיום UHD ו- IOT

ליאור קורן - לאס וגאס
07-01-2016 11:13

הטלוויזיות החדשות שנחשפו בתערוכת CES 2016 מציגות תו תקן חדש Ultra HD Premium שמבטיח חדות, ניגודיות גבוהה עם מצב HDR וטווח צבע מוגדל. בנוסף, הטלוויזיה תשלוט על שאר ההתקנים בבית ותשמש גם כלוח בקרה ושליטה מתקדם.

תערוכת CES משמשת פלטפורמה מרכזית להצגת טלוויזיות חדשות מתוצרת החברות המובילות בעולם. כאן מוצגות לראשונה טכנולוגיות התצוגה העתידיות שיגיעו רק בעוד כמה שנים לבתים וגם דגמי 2016 אשר יגיעו לישראל בקיץ הקרוב. לצד הביתנים הססגוניים של השמות המוכרים בתעשייה, ניכרים עדיין הדי המשבר הכלכלי העולמי וחברות יפניות כמו טושיבה ושארפ שנהגו להציג בביתן המרכזי בתערוכה נעדרו ממנה השנה או צמצמו התצוגה באופן משמעותי. מנגד, מצאנו כאן לא מעט יצרניות סיניות כמו TCL, KONKA, Skyworth אשר צפויות להיות שחקניות משמעותיות בשנים הקרובות.

שתי נקודות מרכזיות עברו כחוט השני במסיבות העיתונאים: האחת מתמקדת בשיפור ניכר באיכות התמונה והשניה בהפיכתה של הטלוויזיה למרכז שליטה עבור ה- IOT (״אינטרנט של הדברים״) הביתי.

תצוגת מסכי OLED בכניסה לביתן של LG:

LG OLED

פרמיום 4K - לא רק פיקסלים

לאחר שבשנים האחרונות שמענו בעיקר דיבורים על ״עוד פיקסלים״ במעבר בין Full HD אל UHD 4K (עם פי ארבעה יותר פיקסלים בתמונה), השנה עובר המיקוד אל תכונות אחרות במסך שיוצרות הצגה איכותית.

למעשה, זו פעם ראשונה שמוגדר מעין תו תקן מקובל ע״י היצרניות השונות בתעשייה (ברית ה- UHDA) אשר מציין דרישות ספציפיות ממסך להבטחת איכות תמונה טובה. תג ה- Ultra HD Premium אמור למנוע גם תופעות של הטעיית צרכנים בעזרת הצגת מספרים מנופחים במפרט השיווקי של המסך. למשל, יצרניות אוהבות להתפאר במספרים אסטרונומיים של ניגודיות – ומציינות בגאווה ערכים של מיליונים או תיאורים כמו ״מגה ואולטרה ניגודיות״, אבל בפועל, הצרכן לא יכול ללמוד מזה כלום על איכות התמונה. כעת, תו התקן אמור להבטיח ערכים מוסכמים של רמת שחור הכי כהה בתמונה אותה מסוגל להציג המסך ומצד שני, את רמת הבהירות המקסימלית – מה שמייצג נכון יותר במציאות את יכולת הניגודיות בטלוויזיה. טלוויזיות ה״פרימיום״ תומכות גם במצב HDR לתמונה סופר דינמית וזוהרת.

Ultra HD Premium
בנוסף, השנה מדברים גם על איכות הצבע בטלוויזיות: המבנה הטכני של מסך אינו מאפשר לו להציג את כל טווח הצבעים שרואה העין האנושית. לכן הוגדרו כמה סטנדרטים של טווח הצבע בתמונה ע״י ציון ה-Gamut (טווח מכלול הצבעים). מאז שנת 1990, תקן ה- HDTV היה Rec. 709 שהציע טווח קטן יחסית של צבעי אדום, ירוק וכחול המרכיבים את סך כל הצבעים בתמונה. התקן החדש שנכנס לשימוש בטלוויזיות נקרא DCI-P3 והוא מהווה למעשה הטמעה ביתית של תקן לקולנוע דיגיטלי. בפועל, זה מאפשר להציג בתמונה צבעים יותר עזים מבעבר ולהפוך את חווית הצפייה לססגונית הרבה יותר.

למידע מלא על תקן הפרימיום UHD לחצו כאן.

OLED – תמונה על זכוכית

חברת LG ממשיכה לקדם את טכנולוגיית העתיד של המסכים (במקביל למסכי LED LCD המוכרים). בתערוכה, הוצגה סדרת Signature חדשה בה פאנל ה- OLED (בו נמצאים תאי הפיקסלים) מציג עובי דקיק של 2.57 מ״מ בלבד. על מנת למנוע שבירה שלו, הוצמד אליו משטח זכוכית נוסף בעובי של כ- 3 מ״מ כך שהעובי הכללי עומד על קצת יותר מ- 5 מ״מ – דק יותר מהטלפון החכם שלכם… בפועל, נוצר כאן אפקט ממשי של תמונה ״דינמית״ על משטח זכוכית.

LG OLED SIGNATURE
כל זה יושב על בסיס מתכתי בגימור של פסים בו נמצאים מעגלי המסך וגם סאונד בר עם רמקולים.

LG OLED SIGNATURE
ראינו גם כמה גרסאות שונות של הטכנולוגיה, למשל הדפסה על הגב או תצוגה דו צדדית. נראה כי נפתחו אפשרויות חדשות לתכנון מסכים בעזרת טכנולוגיה זו. מסך ה- Signature G6 יוצע בגדלי 65-77 אינץ׳ בהמשך השנה, לא נמסר על מועד השקה מדוייק או מחיר (זול זה לא יהיה…).


LG OLED SIGNATURE
בקטגוריית ה- LED LCD, טלוויזיות הדגל של סמסונג היא KS9500 עם תאורת לד במסגרת בשלושה גדלי מסכי קעורים – 65-88 אינץ׳ ועיצוב ״חסר מסגרת״ עוצמת התאורה במסך גדולה במיוחד – 1000 nits המאפשרים לצפות בטלוויזיה גם בחדר מואר מאודֿ, זאת ביחד עם ציפוי בולע השתקפויות והצגת שחור משכנע. פאנל המסך מציג צבע באיכות 10 ביט (כמיליארד גוונים). נגן ה- Blu-ray 4K UHD HDR של סמסונג יחל להמכר בחנויות בארה״ב בחודש מרץ במחיר של כ- 400$ והוא כולל גם צמד יציאות HDMI.

Samsung KS9500
הטלוויזיות של סוני בדגמי הדגל XD93-XD94 בגודל של עד 75״ מציעות גם הן מסגרת דקיקה, תמיכה ב- HDR, טווח צבע רחב ומערכת הפעלה אנדרואיד TV. פנסוניק גם השיקה טלוויזית דגל DX900 בגודל 65״ עם רזולוציית 4K ותקן הפרימיום (עם עוצמת תאורה של 1000 nits של נורות לד בגב המסך, לצד נגן Blu-ray UHD וטלוויזית OLED 4K.


סוני XD94


הדור הבא - 8K
8K נכנס השנה לייצור מסחרי בגדלי מסך גדולים במיוחד (המצדיקים רזולוציה כזו), אך תכנים מתאימים לא יגיעו בטווח הקרוב. סמסונג הציגה מסך SUHD 8K ענק וגם LG הציגה מסך LCD IPS בגודל 98״.

סמסונג SUHD 8K

האם הייתם מכניסים טלוויזיה כזו לחדר השינה? מסך סמסונג בגודל 170״:

סמסונג SUHD 170
ה״אינטרנט של הדברים״ בטלוויזיה

הממשקים החכמים משתפרים בטלוויזיות החדשות, השנה, מערכת ה- Tizen של סמסונג וה- WebOS 3 מציגות תכנים ממקורות שונים כדוגמת ערוצי יוטיוב ברשימת הערוצים הכללית – ביחד עם השידורים המוכרים, כך שלא צריך להכנס קודם כל לאפליקציה יעודית ולצאת מהתבנית בה נמצאנו קודם. השלט של סמסונג יוכל לשלוט גם על מכשירים אחרים כגון ממיר כבלים / לווין או קונסולות משחקים שיחוברו למסך. בטלוויזיות של LG ניתן יהיה לבחור מקטע מסויים בתמונת השידור ולהגדיל אותו לצפייה על כל המסך.

זום חכם בתמונה

הדבר החם כיום בתעשייה הוא ה- IOT: חיבור של קישוריות אינטרנט וחיישנים לביצוע פעולות חכמות עם כל דבר כמעט בבית: מחשוב לביש, מוצרי חשמל רגילים ועוד. ברגע שכל מכשירי הבית מחוברים בקו תקשורת משותף, אפשר לקבל מידע על כל פעולה או תופעה בבית ולשלוט עליה מרחוק. בטלוויזיות סמסונג, מתאם USB SmartThings יאפשר לשלוט דרך הטלוויזיה על מכשירי IOT (נכון להיום כ- 200 דגמים) והוא יוצע ללא עלות למי שרוכש מסך SUHD של החברה מדגמי 2016.

IOT TV
במסכים של LG, בעזרת התקנת רכזת של Smart ThinQ אפשר יהיה לראות בטלוויזיה מידע על אזורים ופעולות שונות בבית, כגון התראה של גלאי עשן באחד החדרים, עלייה חריגה בטמפרטורה שמחייבת הפעלת מזגן בחדר ילדים, כביסה שהסתיימה במכונה ועוד.

מעבר לתגובות בפורום