ברית ה- UHD עושה סדר בנושא 4K

ליאור קורן - לאס וגאס
06-01-2016 06:22

התאגדות UHDA של החברות המובילות בתעשייה, מגדירה כללים ברורים עבור יצרניות טלוויזיות 4K וקובעת מה ראוי להקרא מעתה Ultra HD Premium.

ברית יצרני המסכים והתכנים UHD Alliance נוסדה במטרה לעשות סדר במהפיכת ה- 4K שמגיעה לבתי הצופים ולתקן סטנדרטים ברורים ומובנים שיעזרו לצרכנים לבחור את המסך שהכי מתאים להם. ההחלטה האחרונה של ברית ה- UHDA קובעת איזה מסך ראוי לעמוד בהגדרת האיכות הגבוהה ביותר נכון להיום בנושא ה- UHD 4K הביתי.

קטגוריית האיכות הגבוהה מכונה Ultra HD Premium והיא מגדירה לא רק את כמות הפיקסלים במסך, אלא דורשת תמונה עם ניגודיות גבוהה – כולל תמיכה במצב וידאו HDR, רמת צבע בתקן של קולנוע דיגיטלי ושחור עמוק. השנה, בתערוכת CES 2016 נראה את הדגמים הראשונים שנושאים את לוגו האיכות – אלו יהיו הדגמים הבכירים והיקרים יותר.

LG OLED SIGNATURE
מסך שנושא את לוגו ה- UHD פרמיום אמור לעמוד בקריטריונים הללו או אף לעבור אותם:


- רזולוציית תצוגה טבעית של מינימום 3840x2160 פיקסלים (ללא שימוש בטכניקות אינטרפולציה או יצירת ״דמוי 4K״ מכמות פיקסלים נמוכה יותר במקור).
- עומק צבע בתמונה: לפחות 10 ביט (מה שאומר מיליארד גוונים).
- טווח צבע (גאמוט): תמיכה בקבלת תמונה עם תקן BT.2020  (מכונה גם Rec. 2020(. כיום אין אף מסך ביתי שתומך בגאמוט כל כך רחב, אבל המסך צריך לדעת לקבל אות כזה ולתרגם אותו נכונה לתקן המקובל. המסך עצמו חייב להציג לפחות 90% מתקן DCI P3 שהוא תקן הצבע לקולנוע דיגיטלי (רחב יותר מה- Rec. 709 המקובל שדומה ל- sRGB מעולם הסטילס).
- תמיכה ב- HDR אשר מהווה שילוב של רמת שחור טובה מאוד ביחד עם בהירות חזקה. זה יכול להיות או שילוב של רמת שחור מינימלית 0.05 ביחד עם בהירות 1000nits או רמת שחור חשוכה עוד יותר 0.0005 ביחד עם בהירות של לפחות 540nits.

SUHD
על מנת שהווידאו בבית יוצג באיכות גבוהה שכזו, גם יצרניות התוכן והמפיצות (גופי שידור) צריכים לעמוד בו, כך שאיכות המקור המופק לא תפגע בדרך אל המסך בסלון.

מי חבר בברית ה- UHDA? חברות כמו סוני, LG, סמסונג, פנסוניק, שארפ, הייסנס, טושיבה, טכניקולור, מעבדות דולבי, נטפליקס, אולפני וולט דיסני, המאה ה-20, יוניברסל, וורנר. חברות שמוגדרות כ-״תורמות״ לברית הזו הן DTS, חברת מצלמות הקולנוע ARRI, חברת Nvidia ועוד.

במהלך הימים הבאים של תערוכת CES נבקר בביתני יצרניות הטלוויזיות השונות ונפגוש בדגמי UHD Premium החדשים.

מעבר לתגובות בפורום