פנסוניק DMC-G7 - מצלמת 4K היברידית במבחן

ליאור קורן
01-12-2015 14:00

ביקורת מצלמה ללא מראה - פנסוניק G7 מביאה את בשורת צילום וידאו 4K לתחום החובבני, בגוף פלסטיק קל המציע יכולות טכנולוגיות מתקדמות כמו ביצוע פוקוס גם לאחר צילום תמונה וצילום רצף של 25 תמונות בשנייה.

בראשית בראה פנסוניק את ה- GH4 – מצלמה ראשונה שהביאה לתחום החובבני צילום וידאו מתקדם ברזולוציית 4K. לא כל אחד מוכן לשלם את מחיר הדגם הבכיר ולכן השיקה פנסוניק אחות קטנה וזולה יותר. אחרי בילוי של מספר שבועות עם ה-G7, אפשר לומר שהיא מספקת בהחלט חלק גדול מיכולות ה-GH4, באריזה פלסטית זולה יותר.

בסדרות דגמי החובבים, ביחס לדגם הקודם בסדרה, ה- DMC-G6, עושה ה- DMC-G7 קפיצה גדולה יחסית בהביאה את רזולוציית ה- 4K לווידאו, גוף עם יכולות תפעול גדולות יותר.

פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
את ההפרש הכספי מול האחות הגדולה אפשר לראות בגוף המצלמה שעשוי פלסטיק ברובו (עטוי ציפוי רך ומחוספס לאחיזה טובה יותר) שאינו מציע עמידות בפני פגעי מזג אוויר (כמו גשם או חבטות). הוא גם קל באופן מפתיע (שזה יתרון וגם חיסרון בתלוי בעדשה המחוברת) והלחצנים עשויים גם הם פלסטיק. מספר הלחצנים והגלגלות נדיב ביותר. יש ארבע גלגלות בראש המצלמה, כאשר אחת מהן אף משנה את תפקידה כאשר לוחצים על הלחצן במרכזה. יש חמישה לחצנים שאפשר לשנות את תפקידם בהתאם לרצון הצלם, זאת בנוסף ללחצנים עם תפקידים מוגדרים (כמו שינוי ערך ISO, איזון לובן ועוד). על כך יש להוסיף מסך מגע אחורי מפרקי מלא (אפשר גם להפוך אותו עם הפנים קדימה לצילום סלפי) וקיבלתם גוף מצלמה אשר מציע שלל יכולות תפעול והגדרה אישית.

פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
העינית האלקטרונית שופרה ביחס לדגם הקודם והיא מציגה תמונה חדה וניגודית (אם כי פחות גדולה ביחס לחלק מדגמי המתחרים). בסעיף החיבורים, אפשר לציין כניסת מיקרופון חיצוני (ללא יציאת אוזניות), יציאת מיקרו HDMI וחיבור לשלט רחוק חוטי. כרטיס הזיכרון מצוי נמצא באותו מקום של הסוללה – בבסיס המצלמה (פחות נגיש כאשר יש חצובה מחוברת), אבל לטובת פנסוניק נציין כי המצלמה תומכת בתקן החדש יחסית המהיר ביותר UHS-II לכרטיסי זיכרון (שעדיין לא הגיע לרוב המצלמות כיום).

פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
איכות תמונות

חיישן המצלמה הוא בתקן מיקרו 4/3 (חצי מגודלו של Full frame) עם 16 מגה פיקסל. למדנו להכיר אותו ממצלמות כמו פנסוניק GX7 וביחס לגודלו הוא מציע ביצועים טובים, עם טווח דינמי קצת יותר טוב מזה של מצלמות קנון מקבילות ואפשרות צילום בערכי ISO של עד 3200 בפורמט JPEG לפני שהתמונה מתחילה לאבד פרטים באופן ניכר ו- ISO 6400 אם בוחרים לצלם ב-RAW. פנסוניק ביצעה שיפור גדול של תוצר תמונות ה-JPEG  בשנים האחרונות והצבעים בברירת המחדל נאים לעין וגם תבנית הרעש הדיגיטלי בערכי ISO גבוהים יותר, ממשיכה לשמור על תמונה חלקה ובלי לרטש יותר מדי פרטים באופן מודגש (כאמור, עד ערכי ISO 6400 לערך).


פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
הגדלה 100% מתוך תמונת ISO 3200 (קובץ RAW במקור):

פנסוניק G7 - תמונה ISO 3200

מערכת הפוקוס ב- G7 מגיעה מהאחות הגדולה, עם מנגנון DFD והיא אכן אחת מהמהירות בקטגוריה, עם ביצועים מרשימים בצילום עם נקודת פוקוס בודדת או מצב רב נקודות. במעקב אחר גופים נעים, עדיין יש יתרון למצלמות DSLR מתחרות, אבל המצב השתפר כאן וגם צילום במצבי לילה שופר, אפילו עם מצב מיוחד לצילום כוכבים המאפשר לבצע פוקוס בתנאי תאורה חשוכים של עד -4EV. היות והמנגנון מבוסס פוקוס ניגודיות, אם הפרט בתמונה עליו מנסים להתמקד אינו נבדל במיוחד מהרקע (מבחינת צבע או קוי מתאר ברורים), אזי בתנאי תאורה ירודים, המצלמה תבצע כמה תנועות פוקוס עד לנעילה.

פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה

לעשות פוקוס גם אחרי שצילמנו את התמונה

פנסוניק שחררה בשבוע שעבר עדכון תוכנה לשלוש מצלמות ובו תכונה חדשנית במיוחד. ניתן לצלם תמונה ואחר כך לבצע שינוי פוקוס! ראינו דבר דומה במצלמת ה- Lytro בעבר, אך זו מצלמה יעודית ואילו פנסוניק היא הראשונה להטמיע תכונה שכזו במצלמות מדגמים רגילים.
לאחר שהפעלנו את מצב הצילום הזה בהגדרות המצלמה, בכל לחיצה על לחצן הצילום, תתבצע לכידת תמונה מעט יותר ארוכה מהרגיל ואפשר לראות על הצג ציון נקודות פוקוס שנלכדו המצויין בריבועים ירוקים. לאחר מכן, במעבר למצב צפיה (Play), כאשר התמונה מוצגת על המסך, יש ללחוץ על האייקון המתאים ואז עוברים למצב Post Focus בו ניתן להזיז את הציין על הצג וגם הפוקוס משתנה בהתאם לכך. לדוגמה, אם נלכדו בתמונה עצם קרוב ונוף רחוק, נגיעה אחד מהם (או מעבר עם הציין בעזרת לחצני החיצים) מזיזה את הפוקוס. לאחר מכן, לחיצה על לחצן ה- Menu אפשר לשמור תמונה אחת או יותר בכל נקודת פוקוס נדרשת. ממש מעשה קסם.
במצב הצילום הזה, ניתן לצלם תמונות ברזולוציית 8 מגה פיקסל, אולי לא מתאים להגדלות ענק, אבל בהחלט מספיק לרוב השימושים היומיומיים. בנוסף, זה מתאים יותר לצילום של אובייקטים דוממים ופחות בתנועה. היכולת הזו מתממשת בזכות השימוש של פנסוניק בצילום וידאו 4K במצלמה, כך שבפועל מתבצע צילום סרטון קצרצר עם נקודות פוקוס משתנות. פנסוניק שחררה היום עדכון קושחה להורדה המיועד למצלמות מדגמים DMC-G7 / DMC-GX8 / FZ300.

להלן שתי תמונות עם נקודות פוקוס שונות שחילצנו מתוך מאותה תמונה בודדת שצילמנו:

פנסוניק G7 - תמונה פוקוס לאחר צילום
פנסוניק G7 - תמונה פוקוס לאחר צילום

גולת הכותרת – צילום 4K

אחת מהתכונות הבולטות ב- G7 היא צילום וידאו ברזולוציית UHD, קרי 3840x2160 פיקסלים. בדגם המיועד לשוק הישראלי – אירופי, ניתן לצלם ברזולוציה זאת בקצבי פריימים של 24p/25p וקצב נתונים של 100Mbps בפורמט MP4. אפשר לצלם גם במצב 1080/50p בקצב נתונים נמוך יותר של 28Mbps (בפורמט MP4 או AVCHD).

ה- G7 מאפשרת לשלוט על שלל פרמטרים בצילום כך שאפשר בהחלט להתקדם וללמוד כיצד ניתן לשפר את התוצאה. יש שליטה על פרופילי תמונה (צבע, ניגודיות, חדות ועוד) – כולל פרופילי תמונה Cinelike V / D המיועדים במיוחד לווידאו (המציעים תמונה ניגודית או שטוחה יחסית), שינוי עקומת צללים ופרטים בהירים בתמונה ועוד. אפשר לפעיל גם כל מיני פילטרים אומנותיים בווידאו (מיניאטורה, שחור לבן ועוד). ביחס ל- GH4 היקרה יותר, לא תמצאו כאן צילום בהילוך איטי או מהיר ואין יציאת אוזניות אבל יש Focus Peaking לצילום עם עדשות ידניות והצגת Zebra לכיוון נכון יותר של חשיפת התמונה. קחו בחשבון כי בצילום וידאו 4K, מתבצעת דגימת פיקסלים משטח מעט קטן יותר של החיישן, כך שזווית הצילום של העדשה הופכת מעט צרה יותר ביחס לצילום תמונות סטילס.
הפוקוס האוטומטי פועל גם בווידאו, אבל הוא איטי יותר ביחס ל- GH4 (כנראה מעבד תמונה פחות חזק) וגם אם תזיזו את המצלמה ימינה שמאלה במהירות, תבחינו באפקט הג'לי (Rolling Shutter) שאופייני למצלמות בעלות חיישן CMOS (כל המתחרות למעשה...).

אחרי לימוד יכולות המצלמה, אפשר להגיע אתה ליכולות נהדרות בווידאו – הרבה מעל לכל מצלמה מקבילה בקטגוריה. התמונה סופר חדה ומפורטת ובאופן מפתיע, ביצועי ה-ISO מעט טובים יותר מאשר באחות הבכורה GH4 בעת צילום לילה (עדיף לצלם עד לערך מקסימלי של ISO 1600 ב- 4K ואפשר לזלוג לפעמים גם ל- ISO 3200 בתנאי שאתם חושפים נכונה ללא חשיפת חסר בתמונה).

כאן אפשר לראות וידאו 4K שצילמתי בשעת בין ערביים בשכונת פלורנטין בתל אביב:


צילום 4K Photo
פנסוניק משתמשת ביכולת ה-4K גם בהקשר של תמונות סטילס. מצב 4K Photo במצלמה, מאפשר לצלם תמונות ברזולוציית 8 מגה פיקסל בקצב של 25 תמונות בשנייה ובכך להקפיא רגעים שבמצב צילום רגיל מפספסים אותם. להבדיל מווידאו שמוגבל ליחס תמונה של 16:9, כאן אפשר לצלם תמונות ביחס של 4:3, 3:2, 16:9 או 1:1. יש שלושה מצבי צילום בשיטה זו: מצב Burst מצלם כל עוד לחצן הצילום לחוץ, המצב השלישי מתחיל לצלם בלחיצה ראשונה ומפסיק בשניה ומצב Pre Burst מצלם כל הזמן ולמעשה מאפשר לכם שלא לפספס אף רגע בהתרחשות.

סיכום

פנסוניק דחסה בגוף ה- DMC-G7 שלל יכולות ומקבץ מרשים של תכונות מתקדמות, כולל מסך מגע מפרקי מלא, עינית אלקטרונית, וידאו 4K, אפשרות ביצוע פוקוס לאחר צילום תמונת סטילס ועוד. המצלמה זריזה בביצועיה ומספקת איכות תמונות נאה ביחס לגודל החיישן ומצוינת בווידאו 4K. אם אתם מתמקדים רק בצילום תמונות סטילס, אפשר באותו המחיר למצוא דגמי DSLR עם ביצועי תמונות סטילס טובים יותר (בזכות גדול חיישן יותר גדול), אבל ה- G7 עדיין טובה מספיק לרוב השימושים ובסעיף הווידאו, אין לה כמעט תחרות. החיסכון ניכר כאן בעיקר בגוף הפלסטיקי והסוללה הקטנה יותר ביחס לדגם הבכיר GH4. עדשת הקיט הקטנה והקלה מציעה טווח של 14-42 מ"מ (מה שמתרגם ל- 28-84 מ"מ במונחי פריים מלא), היא חדה אבל גם פלסטיקית במבנה (כולל הבסיס). לסיכום, קשה למצוא בקטגוריה הזו מצלמה בה דחסו כל כך הרבה יכולות מתקדמות - כולל ביצוע פוקוס אחרי שכבר צילמנו את התמונה וצילום רצף סופר מהיר. חובבי הווידאו יתענגו כאן על חדות התמונה ויוכלו להשיג רבות עם ה- G7.


מחיר רשמי
גוף מצלמה – 3,790 ₪
מצלמה ועדשת קיט 14-42 מ"מ F3.5-5.6 – מחיר 4,290 ₪
אחריות: 3 שנים של יורוקום פנסוניק

תמונות דוגמה נוספות

פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה
פנסוניק G7 - ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום