סטיב ג'ובס (2015) – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
10-11-2015 07:00

האיש הגאון שהשפיע רבות על העולם המודרני בסרט חדש המספר דרך שלושה אירועים על האופי הבלתי מתפשר, דורס ומהפכני שהתווה לעצמו דרך בלתי שגרתית בעליל. צפינו בסרט החדש.

לא מעט נאמר על האדם הזה בהיותו חי ועל אף שהוא כבר לא אתנו זמן לא רב מדי, רבות ייאמר עליו עוד יותר.
אני אצא מנקודת הנחה שמי שקורא את הביקורת הזו, יודע כבר מי זה סטיב ג'ובס, כמו כן אצא מנקודת הנחה כי גם צפה בעבר בכמה סרטים או תוכניות על סטיב ג'ובס. סביר להניח גם שאתם מכירים את ההיסטוריה המרתקת שלו, סיפור הקמת החברה, פיטוריו, חזרתו וחשיבות המוצרים בעידן המודרני עליהם היה אחראי על פיתוחם. אבל, עד כמה מכירים ומה בדיוק אתם יודעים על האדם עצמו מאחורי המחשב?

הבימאי דני בויל, שאחראי על כמה קלאסיקות של שנות ה-90\2000 (טריינספוטינג, נער החידות ממומביי) מביא נקודת מבט אחרת על האיש שכולם שנאו להעריץ והעריצו עד לשנאה. סוציופת, אגוצנטרי, אדם בעל חזון, משכיל ומחושב עד כדי אובדן האנושיות. אז מי היית סטיב ג'ובס!?! הנה עוד נקודת מבט, קצת שונה מאחרות.

סטיב ג'ובס
מבלי לעשות יותר מדי ספויילרים, אחשוף כי הסרט בנוי משלושה חלקים, המציגים שלוש השקות חשובות בחייו של ג'ובס, דרכן אנחנו לומדים להכיר את היווצרות האגדה ועל הדרך הארוכה במהלכה הפך להיות אדם שרדף אחר חלום של שלמות למשך עשרות שנים, בדיעבד אנו מבינים כי אכן השיג זאת. אך במה זה היה כרוך? כמה היה על האדם לשלם בכדי להגיע להישגים כאלו?


האם היה חבר טוב, עמית יציב, איש משפחה, אב, בעל אוהב? מה פשר היחסים שלו עם הכפופים אליו ומנהלי הדירקטוריון?


כמעט כל סרט שתוכלו לחשוב עליו, בנוי על מסגרת של "מישהו שרוצה משהו וקשה לו להשיג את זה". מסגרת זו הייתה לסרטים רבים וברבות השנים התפתחה למורכבת יותר, המטרות היו למורכבות, הגיבורים הפכו למתוסבכים יותר ובין פרוטגוניסט (הגיבור) לאנטגוניסט (אנטי גיבור) התקיים מאבק תמידי. מה שהיה קשה תמיד זה ליצור קונפליקט פנימי, של אדם בתוך עצמו (מבלי להשתמש יותר מדי, אם בכלל בקריינות - Voice over). דווקא הסרט הזה מציג במיומנות גבוהה את היכולת של הבמאי להראות כמה אדם אחד יכול להילחם בעולם הסובב אותו, כאשר המאבק שלו הוא פנימי עם עצמו בלבד.



השחקן מייקל (מיכאל) פסבנדר (שיחק בסרטים - אקס מן: ההתחלה, 300, ממזרים חסרי כבוד), מציג משחק משובח של איש חזון שלא מוכן להתפשר ולא הזיז את דעותיו אפילו לא במילימטר אחד, על אף הזמן החולף. ביחס לסטיב ג'ובס ששוחק בסרט אחר ע"י אשטון קוצ'ר (צעיר יותר גם בדמות וגם כשחקן) נראה שמייקל הבשיל יותר לגעת בטירוף גאוני, מספק את הסחורה על המסך הגדול כאחד שמסוגל להעביר שעתיים בדיאלוגים שנונים שלעיתים יכולים להיות משעממים, כנראה זכיתם בחסד.

זה לא רק "הקול בראש" שמראה את המחשבות של גאון הדור במחשבים (סליחה ביל גייטס) אלא פורטרט שלם של איש עם פגמים שרוצה ליצור משהו מושלם וכמה הוא היה חייב ומוכן לשלם בכדי להשיג זאת.

לא לבעלי מערכת חלונות... (אם כי גם בעלי גלקסי יכולים לומר תודה לג'ובס).

ציון סופי: 7.8
שחקנים: מייקל פאסבנדר, ג'ף דניאלס, קייט ווינסלט, סת' רוגן

מעבר לתגובות בפורום