סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות

מנחם לוריא
06-11-2015 07:00

תנע, על הציר שבין אייזק ניוטון לסנהייזר - אוזניות מדגם מומנטום Over the Ear מתחברות לטלפון ומנחם בודק את איכות הצליל והתפקוד שלהן בתנאים עירוניים: באוטובוס ומקומות נוספים. ביקורת אוזניות.

הקדמה

בארכיאולוגיה, נהוג לשייך קורפוס קרמי לתקופות ולתרבויות שפעלו במרחב ההיסטורי. הקורפוס הקרמי מאפשר לחוקרים לשייך תרבות מסוימת לאתר מסוים ולנעיצת פין בטווחי הזמן ההיסטוריים. לא סתם נסמכת הארכיאולוגיה על הקורפוס הקרמי כאמצעי תיארוך ושיוך. השינויים התרבותיים שחוללו שינויים בקורפוס הקרמי הם מאוד איטיים ומאוד בולטים.


אם נקפוץ לרגע אל העתיד המאוד רחוק וננסה לראות על פי מה יזהו הארכיאולוגים את התקופה שלנו, נגלה כבר היום, שהדבר איננו קל כלל ועיקר – אך אין ספק שהעשורים האחרונים של המאה ה-20 והראשונים של המאה ה- 21 מתאפיינים בשינויים תרבותיים מאוד גדולים שקורים במהירות שההיסטוריה האנושית לא מכירה כמוהם והכל בזכות זמינות המידע והידע.

אחד מהאמצעים השכיחים להעברת המידע, הידע והקשר האישי הוא הטלפון הנייד החכם. דומה כי הטלפון החכם נמצא אתנו מאז ומעולם אך מדובר במכשיר צעיר מאוד ובטכנולוגיה שהבשילה לידי שימוש המוני רק בשנת 2007 והפכה נגישה לשימוש ההמונים רק ב- 2009.

לתאר את תפקידו של הטלפון החכם בחיי היום יום שלנו כנתינים של ציוויליזציה עידן המידע יהיה מחוץ לסקופ של הסקירה הזו, ברם: הטלפון החכם מלווה אותנו גם בשעות הפנאי שלנו וככזה – הוא מאחסן גם את קבצי האודיו, זמינים להאזנה כל אימת שנחפוץ.

הדרך הכמעט יחידה להאזין לקבצי האודיו שבטלפון החכם היא באמצעות אוזניות. הצורך זוהה כבר ב- 2007 עם "לידתו" של מדיום התקשורת הזה והיצרנים מיהרו לפרסם תקן אחיד שיאפשר לחבר אוזניות לטלפון הנייד בכדי להאזין לקבצי האודיו ובנוסף, גם לקבל ולנהל שיחות. התקן לחיבור אוזניות לטלפון נייד איננו מוגן פטנט והוא תלוי מערכת ההפעלה שרצה בטלפון הנייד.

על הדגם

בשנת 2010, טבעה חברת פיליפס ההולנדית את המינוח אוזניות אורבניות. אוזניות אורבניות הן למעשה מינוח לשוני המתאר אוזניות שמתחברות לטלפון הנייד לא רק כדי לנהל שיחות טלפון באופן אינטימי אלא מתארות את השימוש בטלפון הנייד כחלק מצריכת המידע של המשתמש גם בשעות הפנאי שלו. צריכת פנאי שאיננה רק שיח וגלישה באינטרנט אלא גם אחזור אודיו ווידאו באמצעות הטלפון החכם והאזנה להם באמצעות אוזניות מחוץ לבית בעיר, ברחוב ובכל מה שקשור במרחב האורבני המודרני.


Sennheiser, מעבר להיותה יצרן אוזניות יעודי, זיהתה את הצורך באוזניות אורבניות כבר ב- 2010 והוציאה שורה של מוצרים שנועדו להתחבר לטלפונים החכמים והתחרתה איתם בשוק האוזניות האורבניות עם לא מעט יצרנים ממותגים וכאלה שאינם.

בשנת 2012, וולקר ברטז - מנכ"ל ויו"ר מועצת המנהלים של סנהייזר התקנא באייזק ניוטון – מי שניסח את חוקי התנע והחליט להפעיל את כובד משקלו במטרה לפתח קו חדש של אוזניות אורבניות אשר יצעידו את סנהייזר לקראת מובילות בשוק האוזניות האורבניות. לסדרת האוזניות הזו ניתן הסימון הפנימי של סנהייזר בשם HD 1 ושם המותג: מומנטום (תנע).

מותג מומנטום כולל ארבע דגמים של אוזניות: אוזניות תעלת השמע, אוזניות על האוזן, אוזניות מסביב לאוזן ואוזניות על אלחוטיות – גם הן בתצורת "סביב לאוזן". למרות שמדובר בארבעה דגמים של אותו מותג, לכל דגם יש אופי סוני שונה מהאחר.

בסקירה הזו נתמקד במומנטום סביב האוזן (Over the Ear) שהן הדגם הבכיר המשווק תחת המותג הזה.

Momentum Over the Ear – הנסקרות כאן, יצאו לשוק בשנת 2012 וזכו להצלחה צרכנית. יחד עם ההצלחה הצרכנית הגיעו לסנהייזר תלונות של משתמשים שנגעו לאותם פרמטרים שהגדיר ברטז כפרמטרים שאמורים לייחד את מותג מומנטום משאר המותגים האורבניים. הלקוחות טענו שחסרה פונקציה של קיפול האוזניות ונשיאתן בקלות בנוחות וגם תלונות על כך שהאזנה ארוכה לאוזניה מייצרת לחץ עודף, עד כדי כאב על האוזניים.

בשנת 2015 הוחזרו Momentum Over the Ear לשולחן המהנדסים בסנהייזר – למקצה שיפורים. דגם M2 של Momentum Over the Ear יצא אל השוק ולטענת סנהייזר לא שונו בו הפרמטרים המאפיינים את הדגם מבחינה סונית אבל נוספו לו שלוש תכונות חדשות: הכבל שמחבר את האוזנייה לטלפון הנייד הוא כבל נתיק, כלומר איננו מולחם לאוזנייה אלא ניתן לנתקו ממנה ולאחסן את האוזנייה בנרתיק יעודי ללא הכבל. בנוסף, ה- M2 הפכו מאוזניות קשיחות לכאלו שמתקפלות ובכך מצמצמות את המקום הנדרש לאחסון ונשיאה שלהן כשאינן מחוברות לטלפון החכם. הפדים שמסביב לקפסולת האוזנייה ואשר מציבים אותה מסביב לאוזן של המאזין תוכננו מחדש, חומרי הבנייה לא השתנו אבל העיצוב החדש פתר את בעיית הלחץ על אוזני המאזין.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
החל מ-  2014, לסנהייזר ישנה שפת עיצוב אחידה באריזות של המוצרים שלה. גם במקרה של ה-M2 מדובר באריזה מקרטון קשיח הניתנת לשימוש חוזר ובתוכה נרתיק נשיאה של האוזניות עם שקית פלסטיק לא ממש מושקעת ובה האוזניות וכבל החיבור לטלפון הנייד.

מבנה ואריזה

כשפתחתי את האריזה בפעם הראשונה הפתעתי לגלות שכבר החיבור לטלפון הנייד מתחבר בצידה הימני של האוזנייה ולא בצידה השמאלי כמקובל. מאחר ורוב בני האדם ימניים הקונפיגורציה הזו מתבררת כנוחה מאוד. גם מיקומו של השלט שמחובר לכבל מתגלה כנוח להפעלה גם בחשיכה ובצורה מאוד אינטואיטיבית.

חבישת האוזנייה מסתברת כעניין של מה בכך. סנהייזר תכננו את מנגנון הכיוון של האוזניות כך שבעת חבישתן, ניתן למקם אותן בקלות על שתי האוזניים ואין שום צורך בכיוון מיקום הקפסולות לפני חבישת האוזניות. פעם אחת שמתם את האוזנייה על הראש ואין עוד צורך לכוון אותן.

החיבור לטלפון הנייד הוא חיבור PL 3.5 כלומר חיבור של 1/8 אינץ' שלו שלוש נקודות חיבור, אחת לערוץ ימין, אחת לערוץ שמאל ואחת לשליטה בקבלת וסיום שיחה. החיבור הזה שונה ממחברי 1/8 אינץ' אשר מיועדים לעולם האודיו הביתי / מקצועי והניסיון לחבר אותו לממיר מ PL 1/8 אינץ' למחבר שבקצהו השני חיבור PL סטריאו סטנדרטי (זה שנדרש כדי לחבר למגבר או למגבר אוזניות) מצאתי ירידה דרסטית באיכות הסאונד ובמקרים אחדים איבוד של היכולת להפריד בין ערוצי הסטריאו. נאיר כאן: האוזניה הזו לא מתוכננת לשימוש כאוזניית סטריאו עם ציוד ביתי – כלומר כזו שתתחבר למגבר או למגבר אוזניות אלא רק כאוזניה אורבנית עם הטלפון הנייד. כתוצאה מזה לא בדקתי את האוזנייה כשהיא מחוברת למגבר סטריאו או למגבר אוזניות ואני יכול לומר שניסיונות לעשות כך הסתיימו במפח נפש.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
ל- M2 נדרשו כעשר שעות נגינה עד שעברו את תהליך ההרצה (ברייק אין). זמן קצר מאוד ומניסיון שלי בסוגה הזו של אוזניות משך זמן די שכיח. גם משך הזמן שנדרש למבנה האוזנייה להסתגל לראש שלי היה קצר מאוד וכפי שהבטיחו מהנדסי המוצר של סנהייזר אכן מדובר באוזנייה נוחה מאוד לחבישה וגם עם חבישת משקפיים לא נתקלתי באי נוחות כלשהי.

חיבור לטלפון סלולרי

כל הטלפונים הניידים שברשותי הם מדגמי הכניסה הבסיסיים של היצרנים. לצורך בדיקת האוזנייה ולצורך שימוש בה, התקנתי בשלושה טלפונים ניידים כרטיסי מיקרו SD של 32 גיגה ושפכתי לתוכם קבצי אודיו בפורמט WAVE 16 ביט 44100 HZ.

הראשון מהטלפונים הוא מתוצרת LG והשניים האחרים מסדרת אקספריה של סוני כשאחד מהם משמש כמודם סלולרי בלבד והשני טלפון נייד לכל דבר ועניין. עוד נחזור לזה בהמשך.

כל הכנסה של האוזנייה לשקע האוזניות במכשירים הניידים העלתה הודעת אזהרה שלפיה עוצמת השמע כוונה ל- 75% כברירת מחדל והגברת העוצמה מעבר לכך ולאורך זמן, עלולה להזיק לשמיעה. ההודעה הזו היא תכונה של מערכת ההפעלה וחלק מהסטנדרט שקיבלו על עצמם היצרנים וגוגל.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
לטלפון ה-LG יש אופי סוני הנוטה לחריפות עם חוסר איזון בתחום הצלילים הגבוה, לעומתו בסוני האופי נוטה לחמימות ולעקומת שמע די שטוחה לאורך כל טווח התדרים עם ירידה של כ -6 דציבל בין 18,000 הרץ ל- 20,000 הרץ.

מגבר האוזניות של ה-LG הצליח לדחוף את האוזנייה לעוצמה של כ- 90 דציבל. לעומת זה של הסוני מצליח להגיע ל-80 דציבל "בלבד". סך הכל גם בהאזנה ארוכת שעות האוזנייה לא מעייפת ובהיבט של בריאות האוזן בהחלט לא מגזימה בעוצמות הרעש ולא מצאתי לנכון להזהיר לגבי שימוש בה מעבר להערה שלפי התקן לעוצמה של 90 דציבל האזנה של 4 שעות רציפות מהווה פוטנציאל נזק לשמיעה.

איכות צליל

ה-M2 היא אוזנייה עם גב סגור זה אומר שלא דולף ממנה רעש לא בעת האזנה למוזיקה ולא בעת ניהול שיחת טלפון. בימת הסאונד טובה מאוד אם כי לא מפילת לסתות. לעומת זאת, מיקום הכלים בבימת הסאונד פשוט מצוין ומאוד ברור. הפרדה בין הצלילים טובה מאוד ובקלות ניתן לנחש איפה נמצא כל כלי וכלי ומאיזה כיוון ומיקום בבימת הסאונד מגיע הצליל.

כפי שהוזכר כבר, זוהי אוזנייה במבנה סביב האוזן. לאחר החבישה בין האוזן לרמקול של האוזנייה נוצר חלל שמשמש את האוזנייה ומצאתי שזו אחת האוזניות הכי "מנגנות" ששמעתי. מעבר להעברת תדרי הצליל לתעלת השמע החלל שנוצר בין האוזן לרמקול שבאוזניה משמש ל"ניגון" הסאונד המאוחזר. ה"ניגון" הזה בא לידי ביטוי, למשל, עם מכות תוף הרגל שלא רק נשמעות אלא גם מורגשות כגל של אוויר שנדחף לתעלת השמע. אותו הדבר במצילות, משולשים וגם בגיטרות כשהן מנסרות את הלילה. אני מוצא את ה"ניגון" הזה תופעה מאוד חיובית שמעצימה את חווית השמיעה ובתחום הזה סנהייזר עשו עבודה מצוינת בתכנון ובביצוע של חלל האזנה בכל אחת מקפסולות האוזנייה.

כאמור, ה-M2 חוברו לשני טלפונים ניידים שהם טלפון חכם לכל דבר ועניין. זה אומר שתוך כדי האזנה אם תיכנס שיחה האודיו יעצר והטלפון יחכה ל"הרמת שפורפרת", באמצעות השלט שמחובר לכבל החיבור של האוזניה. זה גם אומר שהודעות דואר אלקטרוני, וואטסאפ ודומיהם יתערבו בתהליך ההאזנה. ההתערבות הזו נעשית על ידי הורדת עוצמת השמע של האודיו והכנסת אות האיתות על הודעה חדשה עליו ובצורה בולטת ואם אתם מרוכזים בהאזנה לאודיו, זה עשוי להבהיל במקצת.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
כאשר חיברתי את האוזנייה לטלפון החכם המשמש מודם בלבד לא מצאתי שינויים רדיקאלים באופי הסוני למעט אחד: בימת הסאונד התרחבה במקצת. הטלפון החכם איננו סביבת האזנה נקייה מהפרעות אבל המוצר הזה נועד בדיוק לסביבה הזו ובתנאים האלה עושה עבודתו נאמנה.

מה לגבי אטימה? האוזנייה איננה מנתקת את המאזין מהסביבה ולהערכתי מורידה לא יותר מ-3 דציבל מעוצמת הרעש החיצוני. מבחינת בטיחות המשתמש מדובר שהכרח שמקורו בפשרה שכן הנחתה משמעותית יותר מהווה סיכון בטיחותי למי שמהלך ברחוב כשהאוזנייה הזו על אוזניו.

כושר האטימה של האוזנייה התגלה כיתרון בעת ביצוע שיחת טלפון כשהאוזניה מחוברת לטלפון ועל האוזניים. אין צורך להרים את הקול, והמיקרופון, אשר ממוקם על גבי השלט שעל הכבל, קולט היטב את קולו של המדבר וממעט בקליטת רעשי רקע אורבניים. גם כאן, תכנון האוזנייה התברר כמשרת את מטרתה כאוזנייה אורבנית.

במבחן ה"עצמות היבשות" האוזנייה הפגינה התנהגות מהטובות שנתקלתי בהן. “מבחן העצמות היבשות" הכוונה לחבישת האוזנייה כשהיא מחוברת לטלפון הנייד אבל לא כשאר מנוגן דבר. המטרה היא לראות האם רעש הצעידה כמו גם החיכוך של כבל האוזנייה נכנס לקפסולות ומשם לאוזן. מבחינת הכבל של האוזניה חיכוך בו בעת "מבחן העצמות היבשות" לא הכניס שום רעש לאוזנייה לעומת זאת רעש הצעידה, שמועבר מעצמות הגוף, כן נשמע אבל בעוצמה נמוכה ובלתי מטרידה.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
תחבורה ציבורית

לבדיקת האוזנייה נסעתי באוטובוסים המופעלים על ידי מטרופולין. כל האוטובוסים של המפעילה הזו עומדים בתקני התחבורה, הרעש וזיהום האוויר של אירופה. מטרופולין משתמשת בקונפיגורציה מתוצרת וולבו השבדית כאשר בכל האוטובוסים שלהם שתול אותו מנוע וההבדל בין נמוכי הרצפה לאוטובוסים הבינעירוניים הוא בתיבת ההילוכים. מנוע הוולבו סובל מרעידות בטורים נמוכים כאלה שמורגשות וגם נשמעות בנסיעה עירונית. מחשבי תיבות ההילוכים של הוולבו מכוילים להעברת הילוכים בטורים נמוכים מאוד מה שמעצים את רעשי הרעידה של מנוע ה-7 ליטר של וולבו. רעשים אלה נכנסו לאוזנייה והורגשו בעיקר כאשר עוצמת האודיו בקבצים שאוחזרו הייתה נמוכה. בנסיעה בין עירונית נעלם רעש המנוע ולא שמעתי שום הפרעה שבאה מכוון מערכות התנע של האוטובוס. לעומת זאת, כשהתיישב לידי פטפטן בלתי נדלה – בחלק מהזמן, כשהאודיו באוזנייה היה נמוך, קולו דלף לתוך האוזנייה.

חלק גדול מהרעשים בסביבה האורבנית נמצאים בטווח הנמוך של ספקטרום האודיו. מהנדסי ה- M2 נתנו לכך את הדעת. האוזנייה מאוד מאוזנת מעל ל- 800 הרץ והלאה לעומת זאת מתחת ל- 800 הרץ אם יש בקובץ המאוחזר בס הוא ישמע מעט מודגש. להערכתי וממה שמעתי סנהייזר הגדילו את רגישות האוזנייה באזור ה- 20 עד 30 הרץ שמשמיע בעקומה הולכת ודועכת עד ל- 800 הרץ ובכך השיגו איזון טונאלי כמעט מושלם כאשר מאזינים לאוזנייה בסביבה אורבנית לרבות באוטובוס. בסביב שקטה, כמו למשל בבית, ישנה הדגשה של הבס אולם לא רק שאיננה מטרידה אלא להיפך: מדובר בבס הדוק מדויק מאוד שלא נמרח על האוקטבות השכנות ולא גורם לאי נוחות או למחשבה שאולי מדובר באוזנייה לא מאוזנת – היפך הוא הנכון.

האופי הסוני של האוזנייה נוטה חזק מאוד לחמימות ולמעט ההדגש בבס, שכאמור הוא פונקציונאלי, מצאתי את האוזניה הזו כמאוד נעימה להאזנה וכמשקפת את המקור לא לפני שהשפיעה עליו לכיוון החמים.

אין מדובר באוזנייה שקופה. גם כאשר חיברתי אותה למגבר האוזניות ששתול בטלפון ה LG, שהוא כאמור בעל נטייה לחריפות באודיו, ה-M2 שמרה על האופי החמים שלה ומיתנה את החריפות של ה LG מה שאוזניות אחרות לא הצליחו לעשות ודי המאיסו עלי את המכשיר הזה כמקור לאודיו. עם טלפון הסוני, האוזנייה הזו הרגישה בבית וכמעט ולא שמעתי את ההשפעה של האופי החמים שלה על האודיו.

בשני הטלפונים שנבדקו הלבישו היצרנים ממשק שלהם על גבי האנדרואיד שמפעיל את המכשיר. כתוצאה מכך מצאתי שהאוזנייה איננה מתפקדת באופן שווה בשני הטלפונים, למשל, בסוני לחיצה כפולה כדי להחליף לקטע הנגינה הבא עבדה, לחיצה משולשת על אותו מתג גרמה לטלפון להעלות את הקישור לדואר האלקטרוני. ב-LG לחיצה כפולה כדי לעבור לקטע הבא העלתה את ממשק הדואר האלקטרוני ונאלצתי להעביר את הקטע מהממשק בטלפון עצמו.

שיחות טלפון
ניהלתי שיחות טלפון באמצעות המיקרופון שב- M2 בשני הטלפונים. בצד השני לא הצליחו להבחין מתי אני מדבר דרך המיקרופון של האוזנייה ומתי דרך המיקרופון של הטלפון עצמו. לעומת זאת, בצד שלי, דרך האוזניה, מצאתי שיפור באיכות האודיו של הצד השני כאשר הדיבור ברור יותר אבל עדיין סובל מבעיות האודיו הדחוס המובנות בשיטת ה- GSM הנהוגה בישראל ובכלל.

סנהייזר Momentum Over the Ear - ביקורת אוזניות
סיכום

מדובר באוזנייה שתוכננה במקור (ב-2012) לשמש כאוזניה במתחם האורבני כאשר מקור השמע הוא טלפון נייד ועברה מקצה שיפורים בשנת 2015. כאוזנייה אורבנית, תפקודה במתחם האורבני - ברחוב ובאוטובוס, הוא מהטובים ששמעתי וכיול האוזנייה על ידי היצרן כך שתחום הבאס מעט יודגש הופך אותה בסביבה הזו, לאוזנייה מאוד מדוייקת, עם בימת סאונד טובה ומפורטת מאוד ואפי סוני חמים. בסביבה שקטה יותר, כיול האוזנייה להדגש קל בתחום הנמוך/נמוך מאוד מוסיף לחווית ההאזנה ולא פוגע בה. חבישת האוזנייה במתחם האורבני לא מסכנת את המשתמש והתפקוד שלה מול הטלפון הנייד מספק אבל לא מפיל לסתות בגלל ממשקי השימוש שהיצרנים מלבישים על האנדרואיד שרץ בטלפונים.

מדובר באוזנייה מאוד נעימה להאזנה שאיננה "צועקת" באוזן ובתוך הקפסולות נוצר חלל האזנה שהופך את האוזנייה ל"מנגנת" מה שמעצים את חווית ההאזנה – תכונה מבורכת לטעמי ואחד הביצועים היותר טובים שנתקלתי בהם בתחום הזה. כאוזנייה לבית שתתחבר למגבר האודיו או למגבר האוזניות לאוזנייה הזו אין מה להציע והיא מיועדת רק כאוזנייה אורבנית – ואת זה היא עושה, ועושה מצוין.

מחיר: כ- 1,450 ש"ח

יבואן: שוחט סל המוסיקה

מעבר לתגובות בפורום