חוקי הפשע עם ג'וני דפ – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
18-10-2015 07:00

ג'וני דפ משחק את המאפיונר האמריקאי "ווייטי" שהסגיר את כל מתחריו ל-FBI והרוויח בגדול למשך שנים רבות. הסרט "חוקי הפשע" מבויים ע"י במאי שמאחוריו אין יותר מדי סרטים, אבל הוא הצליח להפתיע אותנו. ביקורת סרט.

חוקי הפשע (Black Mass), סרטו של סקוט קופר, הבימאי בן ה- 45, הוא הסרט השלישי באורך מלא בחייו ומציג תוצר שללא צל של ספק, הולך להיכנס להיסטורית סרטי הפשע. אני יודע שמבקרים נוטים למהר ולהכריז על הצלחות מסחררות או כישלונות נחרצים בצורה פזיזה מדי לעיתים, אך לדעתי הסרט הזה יעמוד עם הזמן באותה שורה עם: "החברה הטובים" ו- "הסנדק".

סיפור המעשה

זהו סיפור אמיתי על פושע ידוע לשמצה, ג'יימס "וויטי" בולגר. בתקופה של שנות ה- 70\80 בדרום העיר בוסטון, פושע מקומי המהווה מכשול למתחריו מקבל הזדמנות להיפטר מהם וגם להרוויח בגדול - זאת בעקבות פנייה של חבר ילדות ואיש ה- FBI. הוא הופך להיות מודיע חשאי ובעקבות כך גורם להעלמת מתחריו מהמאפיה המקומית. הסיפור הזה כבר היווה השראה חופשית לסרט מפורסם אחר: "השתולים" בבימויו של מרטין סקורסזה ועם לאונרדו דה דיקפריו וג'ק ניקולסון.

חוקי הפשע - ג'וני דפ
השחקן ג'וני דפ משחק את הדמות של בולגר, זאת לאחר תקופה ארוכה של שיתוף פעולה עם טים בארטון וסדרת סרטים מצליחה למדי עם גור וורבינסקי (שודדי הקאריביים), תחת הכובע של ג'ק (המטורף) ספארו. הפעם, מקבל דפ תפקיד בוגר, עמוק ומאוד מעניין של פושע ללא מעצורים, אך מלא חמלה, עם רצון לאהוב ולשלוט בכל מה שרק ידיו יכולות לגעת.

הסרט מאופיין בצילומי שוטים ארוכים שנותנים לראות כמו שצריך סצנות ודמויות, המוצגות ומטופלות תחת בניה מדויקת. זה מאפשר לנו הצופים להיכנס לעולמו של אדם שבמשך 14 שנים היה לאיש המסוכן ביותר בארה"ב שהסתובב חופשי בין האזרחים. מהם יחסיו עם אשתו וילדיו - מה כבר יכול ללמד אדם כזה? מהן יחסיו עם שכניו, הוריו ואחיו, מי הם חבריו ואיך מתייחסים לאויבים? מה באמת הדברים החשובים לאנשים? כסף? נאמנות? הרי עבור כל אחד זה יכול להיות עניין שונה או אולי דומה.


חאורך שעתיים, הסרט מציג בהרחבה תקופות בודדות של אדם מהן ניתן ללמוד עליו וגם על עצמנו: היכן ומה אנחנו בוחרים להיות.

בסוף הסרט הקהל התעורר ברגע אחד של "רחשים קלים", לא היה שם אקשן ללא סוף אך בהחלט כן אלימות בתוך העיניים ופחד זרם בוורידים. זה לא סרט לדייט ראשון ובהקרנה רוב הצופים באולם היו גברים ששתו בצמא כל רגע במסך. לכו תדעו, אולי זה אכן הסנדק הבא.

ציון - 8.6
אשמח לשמוע איך הייתה החוויה שלכם.

אורך: 120 דקות.
בימאי: סקוט קופר.
שחקנים: ג'וני דפ, בנדיקט קומברבאץ', דקוטה ג'ונסון, קווין בייקון.

מעבר לתגובות בפורום