סקירת תערוכת אודיו - טוקיו היי אנד 2015

ברק צפור
06-10-2015 07:00

היפנים לוקחים את נושא האודיו Hi End מאוד ברצינות: ברק מבקר בתערוכת אודיו יוקרתי בטוקיו, בחוויה מלאת אדיבות ונעימות יפנית, בחדרים בהם מודגמות מערכות על, חלקן מרשימות יותר, האחרות פחות.

תערוכה יפנית של אודיו

הקשר בין היפנים לאודיו היי אנד הוא הדוק ואינטימי. ביפן יש מספר רב של חברות המייצרות אודיו איכותי, מחברות בוטיק אזוטריות אשר מייצרות מגברים עם שנאים מלופפים ביד ורכיבים נדירים ועד לחברות מהגדולות והמוכרות בתחום. היפנים לוקחים את האודיו מאד ברצינות ובאדיקות, כמו כל דבר בחיים. התערוכה בטוקיו היא לא מהגדולות והחשובות בעולם והיצרנים הגדולים לא מציגים בה בדרך כלל חידושים והפתעות (מספר יצרנים יפניים כן הציגו השנה מוצרים חדשים), אבל, היא מאורגנת היטב, אינטימית יחסית, ומציגה מיגוון מוצרים בשטח יחסית מצומצם, כך שהמבקר לא הולך לאיבוד. תודעת השירות, האדיבות והנדיבות היפנית הופכים את החוויה לנעימה במיוחד, במיוחד למי שמדבר קצת יפנית כמוני.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן

התערוכה מתקיימת באחד הבניינים היפים בעיר לטעמי, בניין הפורום הבינלאומי של טוקיו, בתכנונו של האדריכל רפאל ויניולי (מי חוץ מאדריכל במקצועו היה מזכיר את זה...).

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן

אני אינני כתב אודיו מיקצועי. זוהי התערוכה הראשונה שבה ביקרתי. היה לי כחצי יום פנוי לשם כך ולא ערכתי רשימות... אנא סלחו לי מראש אם בתיאור שלי יהיו טעויות או אי דיוקים.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
החדרים

החדרים שהכי נהניתי בהם היו כמה מהקטנים והאינטימיים יותר. כמה חדרים השאירו אותי אדיש, וכמה אפשר לומר גם שאיכזבו. נתחיל ברשותכם בכמה שציפיתי מהם ליותר, לאור השמות הנוצצים והנתונים על הנייר.


אחד מהם היה החדר בו ניגנו רמקולים גדולים של וויוויד, מדגם GIYA G1, עם הגברה של קונסטלשן, ונגן דיסקים שאינני זוכר את שמו. החדר היה מהגדולים ועמוס באנשים. נציג שבלט במערביותו נתן הרצאה מיותרת על תולדות הדיגיטל ואז השמיע את Money for Nothing . כולנו יודעים שזו הקלטה שנחשבה מהטובות לזמנה, היא נשמעת מצויין על כל מערכת כמעט והצליל היה אכן גדול - ונשמע כמו מערכת PA  חסרת יחוד. אכזבה. לאחר שבזבזתי זמן רב על ההרצאה נאלצתי להמשיך הלאה.


תערוכת אודיו טוקיו יפן
חדר נוסף אליו אתה נכנס ונופלת לך הלסת, מעורר ציפיות גבוהות בהתאם,  כלל מגבר משולב של דרטזיל ונגן הטופ של פלייבק דיזיין. אלו חוברו לרמקולי הדגל של חברת מוניטור אודיו, ה- PL300. יכול להיות שהרמקולים הם שלא באותה רמה כמו שאר הרכיבים, או אולי הבעייה טמונה בסינרגיה בין המוצרים או בהשפעת החדר. אך, בסופו של דבר, התוצאה היתה בינונית ולא מרגשת.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
השוואה מעניינת, במיוחד לאחר דיון ארוך ולוהט כאן בפורום, היתה בין שתיים מהחברות הוותיקות והמוערכות שיפן העניקה לעולם: לקסמן ואקיופייז. החדרים של שתיהן היו צמודים אחד לשני. העמדת הציוד לתצוגה כמעט זהה. ליין המוצרים שלהם דומה ומתחיל במגברים משולבים בעלות של כ- 10,000 שקל במחירי יפן ועד למוצרי קצה.  באופן משעשע, בשניהם היו מחוברים אותם הרמקולים - טאנוי פרסטיג' קנטרברי, עם קדם מגברי ומונובלוקים של כל אחת מהחברות. הצליל כצפוי היה נקי, צלול -  ודי דומה בין שני החדרים...  מאוחר יותר שמעתי בחדר של  לקסמן גם את אותה אלקטרוניקה עם ה- S3 של מג'יקו, בתוצאה שהיתה עדיפה לאזניי. אקיופייז הציגה מגבר משולב חדש, ה- E370, אשר מחירו שם כ- 12,000 שח (תארו לכם שבארץ היה נמכר מוצר ברמה כזאת ובמחיר כזה!) וכן מגבר כוח חדש. לקסמן הציגה את ה- D250, מכשיר DAC מסידרת הביניים ומגבר מנורות חדש.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן

סונוס פאבר ליליום חובר לקדם של אודיו ריסרצ' ומונובלוקים של בורמסטר, עם נגן של בורמסטר, והתוצאה שהתקבלה בג'אז ווקאלי רך (זה מה שהמציגים בחרו לשים – בחלק מהחדרים קיבלו בקשות ובאחרים לא...) היתה מאד נעימה לאוזן. הייתי שמח לשמוע את השילוב במוסיקה מאתגרת יותר.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
בחדר של חברת TAD הוצגה מערכת שלמה של החברה, עם רמקולים מדפיים CE1, מחוברים לאלקטרוניקה של TAD  - שהשמיעה שירי פופ יפניים מתקתקים. המוזיקה היתה בלתי נסבלת וברחתי כל עוד נפשי בי... אבל לרמקולים האלה עוד נחזור.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
וכעת נתקדם לחדרים המוצלחים יותר לטעמי:
החדר שבו ניגנו ה- YG Acoustic  סוניה היה מהצפופים ואף על פי כן נהניתי, כאשר התוצאה בניגון רוק סוחף היתה מוצלחת, בחיבור להגברה של קרל ומקור של אורפאוס. היה שם צליל נקי, חזק ויורד באופן מפתיע מאד נמוך.

תערוכת אודיו טוקיו יפן

גם פיאגה בלטה לטובה עם המאסטר 1 מחובר לאלקטרוניקה של אוקטאב.


תערוכת אודיו טוקיו יפן
חדר נוסף שאהבתי כל רגע בו היה החדר שבו חברו מג'יקו S1, קדם של פאס לאבס ופאואר של הגל. המקור היה נגן הדגל של מטרונום, טרנספורט קליסטה ודאק קליפסו. את ה-S1  שמעתי כבר בארצנו הקטנטונת  אצל ערן פוגל, משודכים לאלקטרוניקה צנועה יותר וכבר אז אהבתי אותם. עם הרכיבים בתערוכה הם ממש פרחו. זהו רמקול קטן ולא מרשים למראה, שלא יכול לתת ווליום אדיר או לרדת מאד נמוך, אבל משהו בגוון הצליל ובפרזנטציה שלו נשמעים אמיתים טבעיים ונעימים. תענוג.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
אנחנו מתקדמים לחדרים אותם ממש אהבתי. אחד המפתיעים בהם היה חדר שבו הושמעו רמקולים מדפיים של פוסטקס, חברה שמוכרת מחוץ ליפן בזכות הדרייברים שהיא מוכרת והמוניטורים המקצועיים שלה. מדובר במדפיים קטנים וצנועים שמחוברים למגבר משולב של אקופייז – והתוצאה צלולה כבדולח ומדוייקת כסכין ניתוח. מעולה.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
הגענו אל החדר שהכי אהבתי. קודם כל הוא פגע בול לטעם האישי שלי - של מערכת אינטימית בחדר קטן ובהעמדה של NEAR FIELD.  כיכב בו אותו רמקול שכבר פגשנו, ה- TAD CE1, רמקול מהפכני הכולל פורטים שאינם מקדימה או מאחור אלא מהצדדים. הפעם הוא שודך להגברה של Air Tight ולפטיפון מרשים של JR Transrotor. את הרמקול הזה פגשתי כבר בחדר היעודי של טאד וגם בחדר של CHORD אלקטרוניקס (עם תוצאה סבירה ולא יותר), אבל בסטאפ הזה התוצאה היתה לא פחות מפנטסטית: צליל אינטימי אבל ברור וחזק. שילוב מושלם. ועל מנת להשלים את התמונה, המציגים היפנים מסבירי הפנים נתנו לי לבחור את המוזיקה המושמעת כאוות נפשי. הייתי יכול אולי לבקר בעוד הרבה חדרים בתערוכה אלמלא נשארתי באותו חדר, מעביר תקליט אחר תקליט, מהופנט ובלי יכולת לעזוב. ביציאה מהחדר שזפו עיניי מגבר משולב הכולל מנורות B300 בייצור יפני, ששקלתי ברצינות לדחוס במיזוודה ולהביא ארצה.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
תערוכת אודיו טוקיו יפן
לסיכום: זו היתה תערוכה קומפקטית אבל מרתקת. ראיתי הרבה פטיפונים שנראים כמו חללית וגם נגני-על, פחות מחשבים, לפחות בחדרים שבהם ביקרתי. היו חדרים גדולים וגם חדרים קטנים עם צליל אינטימי יותר וטיפול אקוסטי מוקפד יחסית.

תערוכת אודיו טוקיו יפן
מקווה לחזור שוב.

מעבר לתגובות בפורום