פוג'יפילם X-T10 - וינטג' מודרני, ביקורת מצלמה

אלי כרמי
13-09-2015 07:00

Fujifilm X-T10 - מצלמה "ללא מראה" בעיצוב רטרו, עם פקדים בסגנון מודרני יותר מאשר ה- X-T1 מציעה תפעול נוח, איכות תמונות מרשימה ואופי כללי שנותן חשק לצאת ולצלם. בדקנו אותה.

X-T10 החדשה מציעה עיצוב רטרו דומה לאחות הבכירה X-T1, אך היא מודרנית יותר באופן תפעולה וגם מחירה פחות יקר. אני משער כי החברה בבואה לתכנן את המצלמה, היתה צריכה לעמוד באתגר של תכנון מצלמה שאמורה להיות מספיק אטרקטיבית בזכות עצמה ומצד שני לא לגנוב לקוחות מהדגם הבכיר. הפתרון היה לתכנן מצלמה עם גוף פחות עמיד לפגעי מזג אוויר, צמצום בחלק מהיכולות, אבל עם לב ואיכות תמונות דומה וגם תפעול שמתאים יותר לצלמים ש"גדלו" בעידן הדיגיטלי.

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
מבנה מוכר ועדיין מרשים


פוג'י ממשיכה לשמור על קו עיצובי מוכר ומי שמכיר את האחות הגדולה X-T1 יזהה בקלות וגם ככזאת שמזכירה מצלמות של פעם עיצוב שמאוד פופולארי ברוב המצלמות ללא מראה לאחרונה. התוצאה לדעתי נראית יפה וזורמת בעין. המצלמה שקיבלנו לבדיקה כסופה בחלקה העליון – מה שמבליט את החוגות שלה ומרשים יותר מהדגם השחור שפחות מושך תשומת לב.


כאשר מחזיקים את המצלמה ביד בפעם הראשונה היא מרגישה קלה מהצפוי (משקל של 381 גרם לגוף). למרות זאת, הרושם הוא של איכות בניה טובה מאוד, עם גוף עשוי מגנזיום. ה-X-T10 מספקת איכות תפעול טובה בשימוש בלחצנים ובחוגות וגם אחרי יום שלם של צילומים אין תחושה שהיא כבדה ביד או מסורבלת. רק חבל שחיי הסוללה קצת קצרים, אבל על כך בהמשך.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
חוגות בראש


בראש גוף המצלמה נמצא את מבנה שלושת החוגות המוכר רק שכאן החוגה בצידה השמאלי של העינית משמשת לבחירה בין צילום בודד, צילום ברצף מהיר או איטי וכן אפשרות של מצבים מוגדרים מראש כמו פנורמה, פילטרים מתקדמים שפוג'י ידועה בהם וכן שני מצבי Bracketing. החוגה במרכז המצלמה מיועדת לבחירה של זמן החשיפה, כאשר בקצה אחד של החוגה ניתן לבחור במצב אוטומטי ובצד השני, ניתן לבחור במצב T ואז ניתן לשנות את ערכי זמן החשיפה על ידי גלגלת בקדמת המצלמה כמו במצלמות DSLR. כך גם ניתן לשנות בעזרת החוגה האחורית את ערכי הצמצם, היות ומצלמה זו יכולה להגיע עם עדשת קיט ללא טבעת שינוי ערכי הצמצם כמו בעדשות האיכותיות יותר של פוג'י. בקדמת החוגה יש לחצן מהיר המאפשר מעבר למצב אוטומטי, אהבתי זאת היות וזה אפשר לעבור תוך כדי צילום במצב מסוים לעבור למצב אוטומטי במהירות ולאחר מכן לחזור חיש מהר למצב הקודם. החוגה הימנית בראש המצלמה משמשת לשינוי ערכי חשיפה, היא בעלת תזוזה קצת נוקשה וטוב שכך היות והיא מונעת הזזה של בטעות.

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
אם בכל ההסבר הזה חסרה לכם חוגת שינוי ערכי ה- ISO, אז אכן - היא לא ממש קיימת, אבל אל חשש, עדיין קל לשנות ערכי ISO בזכות האפשרות להגדיר שבעה לחצנים לשימוש מבוקש. אחד הדברים הנחמדים בחוגות הקדמיות ואחוריות של המצלמה היא שלחיצה עליהן מאפשרת שינוי ערכים אחרים מהמצב הרגיל של החוגה ועם הגדרות אישיות כל אחד יכול בקלות למצוא לעצמו את צורת צילום נוחה לו. לכך יש להוסיף  את לחצן ה- Q המוכר של פוג'י שנמצא בגב המצלמה ומציג תפריט מסך מהיר לשינוי ערכי הצילום.
לחצני המצלמה אומנם קטנים פיזית, אך בעלי תגובה טובה מאוד; חבל שאין יכולת נעילה שלהם היות ולפעמים הם נלחצים בטעות על יד שורש כף היד. לאחר מספר תרגולים למדתי לאחוז את המצלמה בצורה שלא גורמת ללחיצה בטעות על לחצנים אלו.

מסך ועינית
ה- X-T10 מצוידת במסך מפרקי עם רזולוציה של 920 אלף פיקסלים, זה מספר נמוך במקצת ממסך ה- X-T1, אבל הוא ברור ובעל צבעים נכונים. המסך ניתן להטיה כלפי מעלה ומטה בלבד ולא מאפשר מצב של צילום עצמי. חבל שהוא אינו מסך מגע (למשל עבור בחירת נקודת פוקוס בנגיעה). בדומה למסכים רבים, הוא לא אוהב שמש ישראלית חזקה וכאן באה לעזרתנו העינית האלקטרונית - EVF, ברזולוציית 2.35 מיליון נקודות (מספר זהה לזו שיש X-T1), אך עם הגדלה של 0.6 בלבד. העינית כלל לא רעה, אך לא מספקת את אותה תחושה נהדרת שפגשנו ב- X-T1.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
תפעול


פוג'יפילם נחשבת לחברה שמקשיבה ללקוחות ובונה מצלמה עבור צלמים ולא מהנדסים, כך שלא מפתיע שלחברה יש קבוצת אוהדים קנאית. במקרה האישי שלי, אומנם לא ביקשתי ולא פניתי לאנשי החברה עם פידבקים, אבל נראה שלמרות זאת החברה שמעה או קלעה לצרכים שלי. תפעול המצלמה מרגיש לי (אישית) נוח יותר וזורם יותר בצילום תמונות מהדגם הבכיר X-T1 ואם הייתי נדרש לבחור בין צורת התפעול של מצלמה זו ל- X-T1 אישית הייתי מעדיף את ה- X-T10.

על מה אני מדבר? היכולת לעבוד עם חוגות קדמית ואחורית לשינוי ערכי צילום נוחה לי, יכול להיות שזה קשור לעובדה שצמחתי בתחום הצילום רק בתקופת המצלמות הדיגיטליות ואני אוהב לשנות ערכי צילום עם עין צמודה לעינית. היכולת ללחוץ על אחת החוגה לקבל שינוי בערך צילום נוסף (מאפשר לי לשנות בקלות ובמהירות 4 ערכי צילום) וכן יכולות ההגדרה המתקדמות כמו בחירת ISO אוטומטי בין ערך מינימלי לערך מקסימלי עם הגדרת מהירות סגר מינימלית קסמו לי ואני בטוח שכל אחד יכול למצוא את צורת הצילום הנוחה לו כאן. לאחר שהגדרנו את המצלמה פעם אחת לפי הצרכים שלנו, סביר שנגיע לתפריטי המצלמה רק כדי לפרמט כרטיס זיכרון בלבד, היות ואת רוב שינוי הפרמטרים בזמן הצילום נבצע דרך לחצנים חוגות או דרך תפריט Q המהיר לצורך הגדרות נוספות.

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
באופן מפתיע, ה- X-T10 קצת איטית בהעלאת תמונה לתצוגה, כרטיס זיכרון מהיר יכול לעזור כאן. כמו כן, למרות זמן פתיחה מהיר באופן מפתיע כאשר המכשיר נכנס למצב שינה, כלומר סוגר את עצמו לצורך חיסכון בסוללה אני מצפה כי לחיצה על לחצן הצילום או כל לחצן אחר תגרום למצלמה להתעורר מהר מאוד, אך לפעמים לאחר שינה לפרק זמן ארוך, זמן ה"יקיצה" ארוך יותר מאשר הדלקה ממצב כבוי.


פוקוס במרכז


מערכת המיקוד במצלמה כוללת 77 נקודות פוקוס לפי קונטרסט ו- 15 לפי פאזה אשר ממוקמות במרכז. מערכת הפוקוס החדשה של פוג'י הגיעה ל- X-T10 לפני דגמי פוג'י אחרים שיקבלו עדכוני תוכנה. בעיקר התרשמתי כאן מהיכולת לקבל פוקוס מהיר ומדויק במרכז התמונה - גם בתאורה חלשה. מהנדסי פוג'י שיפרו את מצבי הפוקוס ואת יכולת הפוקוס העוקב של המצלמה כמו גם זיהוי פנים ועוד. למרות זאת, במצבי פוקוס עוקב ונקודות מרובות, המהירות אינה ברמה של מובילות קטגוריית המצלמות ללא מראה ואני מצאתי את עצמי חוזר להשתמש מהר מאוד במרכז הפריים. נראה שהשימוש בנקודות פוקוס מבוססות פאזה שנמצאות שם עושה את הבדל.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
קצב צילום

מהירות הסנכרון של המצלמה עם מבזק (פלאש) היא 1/180 שנייה ומהירות תריס מקסימלית עומדת על 1/4000 שנייה. אין כאן בשורות מיוחדות אבל 8 תמונות לשנייה זה בהחלט מהיר. אבל זו אינה מצלמה אידאלית לצילום ספורט או פעילות מהירה אחרת – גם בגלל עניין הפוקוס העוקב וגם בגלל שזיכרון החיץ (Buffer) קטן יחסית ומאפשר לצלם בקצב צילום מקסימלי רק לשנייה אחת. כרטיס זיכרון מהיר יכול לעזור כאן, אך לא ממש יספק את המשך הקצב של 8 תמונות בשנייה.

איכות תמונות


אחדים אולי ציפו לקבל במצלמה זו חיישן חדש, אבל נראה שפוג'י בחרה להמשיך להשתמש בחיישן 16MP, ה- X-Trans המוכר המוצלח שלה שנמצא במספר דגמים כמו גם ב- X-T1, כמו בעבר, גם עכשיו יש לנו הרבה מילים חמות להגיד על החיישן המוצלח הזה שמציע חדות נהדרת בתמונות, צבעים בגוון טבעי עם הדגשה קלה לתחום האדום.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
בעת השימוש במצלמה צילמתי כל תמונה בפורמט JPEG והן ב- RAW. זה לא סוד שחברת פוג'י יודעת להפיק קבצי JPEG מאוד מוצלחים וגם כאן המצלמה מצליחה להביא שילוב מוצלח של חדות טובה, גוונים טבעיים, יכולת ניקוי רעש וטווח דינמי מוצלח כך שעבור חובבי הצילום בפורמט זה מדובר באחת המצלמות שכדאי בהחלט לבדוק. 


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
מצד שני, קבצי ה- RAW ידרשו התקנת תוכנה בגרסה מתקדמת היות וגרסאות ישנות של Adobe כלל לא מכירות פורמט זה של פוג'י. בעבודה על קבצי ה- RAW של המצלמה עם גרסת CC של Adobe הן ב lightroom והן ב- Photoshop, ההמרה הרגילה של התמונה ל- JPEG פחות מוצלחת מה- JPEG הרגיל שיוצא מהמצלמה. עם קצת ניסיון ועבודה אפשר להגיע גם עם תוכנות אלו ליכולות מוצלחות מאוד עם הרבה "בשר" הן בגוונים הכהים והן בבהירים יחסית לחיישנים של מצלמות מקבילות.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
בצילום RAW, תחום ה- ISO במצלמה מוגבל ל- 6400 ולא ניתן לצלם בערך גבוה יותר. ברגישות ISO 6400 יש רעש דיגיטלי מסוים בקובץ, אבל ניתן לנקות אותו. כדאי להזכיר שהמצלמה כבר בהגדרות הסטנדרטיות עושה עבודה טובה מאוד בניקוי רעש בערכי ISO גבוהים עבור קבצי ה- JPEG.  


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
איזון הלובן (White Balance) מוצלח יחסית עם נטייה לצד החם כאשר התאורה חלשה (אבל רוב המצלמות עושות כך), כמובן שניתן לעבור בין מצבי WB וכן יש אפשרות לצילום פרופילים שונים (פילטרים).


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
וידאו

למרות יכולת סטילס נהדרת ושליטה ידנית מסויימת במצב וידאו, יחד עם יכולת לצלם בקצב 1080/60p עדיין איכות הווידאו אינה ברמה של המתחרות, עם תופעות שליליות של Moiré בתמונה.

עדשות


אחת מנקודות החוזק של חברת פוג'י היא מבחר עדשות איכותית לקו דגמי ה"ללא מראה". מדובר על מבחר יפה אם כי לא בכמויות שיש עדיין לשוק ה- DSLR. בהחלט ניתן למצוא עדשה איכותית לרוב הצרכים שלנו. בעבר, יצא לנו לסקור דגמים פוג'י עם עדשות שונות ולמדנו להעריך אותן, עם מצלמה זו קיבלנו את עדשת הקיט הפשוטה יחסית ולאחר תקופת שימוש קל לראות שהיא באמת לא רע כלל, מעבר לכך אני יכול להמליץ לבדוק גם את העדשות הנוספות של פוג'י.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
חיבורים וסוללה


בדומה לאחותה הבכירה X-T1 גם מצלמה זו מגיעה עם מבחר חיבור כדוגמת מיני USB, HDM, מחבר Hot Shoe לפלאש וקישוריות WIFI. החיבור האלחוטי מאפשר התקשרות עם סמארטפון מבוסס IOS או אנדרואיד למספר אפליקציות כמו צילום מרחוק או צפייה והעברת תמונות. וגם כאן חיבור המצלמה לטלפון הנייד שאמור להיות פעולה פשוטה, סובל מתפריט חיבור לא ממש אינטואיטיבי ונוח לשימוש והגדרה. גם סוללת המצלמה, כמו מצלמות ללא מראה נוספות מאפשרת לצלם מספר קטן יחסית של תמונות ובזמן המבחן היא אפשרה בשימוש צילום של קצת יותר מ- 200 תמונות, כך שמומלץ לרכוש סוללה נוספת לימי צילום ארוכים.

ראוי לציין לחיוב כי בניגוד ל- X-T1, יש כאן פלאש מובנה ולמרות שהוא לא מהחזקים זה בטח יקסום לרבים שלא יצטרכו לסחוב איתם פלאש חיצוני בנוסף למצלמה.

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
סיכום


ה- X-T10 מציעה עיצוב מקסים וזורם שמזכיר מצלמות פילם מלפני שנים רבות. מתחת למעטה הרטרו יש טכנולוגיה מודרנית לגמרי – כולל חיישן X-Trans המוכר אשר מספק תמונות מעולות וגם מערכת מיקוד משופרת. הרחבה ושיפור של יכולות התפעול ב- X-T10 מאפשר לה לפנות לקהל רחב יותר מאשר ה- X-T1. היא ממוקמת במקום טוב מתחת למצלמת הדגל, חסרה אמנם עמידות לנתזי מים ואבק, בורר ISO פיזי וגם העינית פחות מוצלחת, אבל את איכות התמונה ואת השיק של פוג'י יש לה בהחלט - בעיקר בגוון הכסוף. היא יכולה להתאים לחובבי צילום המחפשים מצלמה שקל לצלם אתה, קל לקבל ממנה תמונות מוצלחות וקל לשאת אותה. בדומה למצלמות אחרות של פוג'יפילם, אפשר לחבר לה את העדשות המוצלחות של היצרן היפני כך שלחובבי החברה יהיה קל לאהוב גם את המצלמה. האם גם אתם רוצים להצטרף למועדון? זו כבר החלטה שלכם.


מחיר מצלמה (גוף): 3,596 ₪

כולל עדשת קיט 16-50 מ"מ f3.5-5.6: מחיר 4,095 ₪
אחריות: שנתיים של קבוצת שמעוני

בעד: איכות תמונה, איכות פלט ה- JPEG, יכולת להגדרות ונחות השימוש, 8 תמונות בשנייה, פוקוס מהיר ומדויק, עיצוב רטרו מוצלח.
נגד: ללא מסך מגע, איכות וידאו, זיכרון חייץ קטן לצילום רצף, פוקוס עוקב לא ברמה של המתחרים.


Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה

Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה
Fujifilm X-T10 - ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום