ביקור במפעל GamuT - הדנים יודעים לרקוד

תומר צין
08-09-2015 07:00

תומר מגיע לדנמרק ומספק לנו הצצה נדירה לתוך מפעל הרמקולים של חברת GamuT, נפגש עם המנכ"ל ושומע ממנו על היסטוריית החברה, דרך חשיבתה וכמובן לא מוותר על הדגמות והאזנה לרמקולי הדגל שמחירם 140,000$.

טיול בדנמרק טומן בחובו טירות מרהיבות מימי הביניים, עיירות ציוריות ופסטוראליות, נופים ירוקים ונפלאים. דנמרק היא מדינה מקסימה הגובלת בגרמניה בחלקה הצפוני, היא מציעה בילוי אירופאי מן המעלה הראשונה - אטרקציות, תרבות, שופינג, אפשרויות בילוי וחיי לילה מהנים, מסעדות טובות ומה לא.

בדנמרק מצויות כ-10 חברות אודיו, רמקולים ואלמנטים מהשורה הראשונה בעולם, ביניהן: GamuT, דאלי, גריפון אודיו דיזינס, פיק קונסלט,Bang & Olufsen ,Dynaudio, יצרנית הדרייברים סקאן ספיק וכדומה.

דנמרק היא גם בירת הלגו ובשטחה ישנו פארק שלם המוקדש למשחק הילדים המפורסם. בשעות בהן ביקרה משפחתי בלגולנד, נפגשתי עם Ole Rytz Jørgensen - מנכ"ל חברת GamuT, במקום שנמצא במרחק נסיעה קצר מהפארק. מפעל החברה נמצא בעיירה Arre המזכירה עיירת רפאים. המנכ"ל סיפר את סיפורה של החברה בעבר ובעתיד, הראה לי את הבנייה והייצור של תיבות הרמקולים. בסוף הפגישה האזנו לרמקולים ספינת הדגל, ה-GamuT RS9, אשר מחירם 140,000 דולר לזוג בארה"ב. ראוי לציין, שיריב רימר היבואן, ששיתף איתי פעולה מהתחלה, הוא זה שהצליח להפוך את הביקור לכל כך מוצלח ואני מודה לו על כך.

GamuT, Ole Rytz Jørgensen
Ole, אדם נחמד מאוד וסימפטי, בהתחלה דברנו על GamuT


GamuT בראשית דרכה

בכניסה למשרדי החברה התחבקנו, הוא הציע לי קפה, השיחה זרמה באנגלית. החברה הוקמה בתחילת שנת 1980, כחברה לבניית מגברים, לתעשיית ההקלטות ולסטודיו. בתחילת דרכה סבלה החברה מקשיים כלכלים והצלחות מדי פעם. בשנת 2010 החברה נרכשה על ידי תעשיות Kvist
- יצרנית כיסאות וריהוט, שחיפשה שותפים עסקיים. בשנת 2014 החליטה Kvist להרחיב את החברה ולמנות את Rytz Jørgensen Ole כשותף ומנכ"ל, את Baun Meldgaard Benno כשותף, האחראי על תכנון ופיתוח של מוצרי החברה ועוד כמה שותפים קטנים. החברה יצאה לדרך חדשה והחליטה על פילוסופיה חדשה במוצרים: מוזיקה בהופעה חיה צריכה דינמיות, דינמיות צריכה מהירות, עם פתרונות פשוטים, כמו טרנזיסטור MOSFET אחד לכל צד, במגברי ההספק. החברה תייצר מוצרים נוספים עד קבלת סדרה מלאה של מוצרים, תכלול DAC חדש, פונו סטייג' מינימליסטי במחיר סביר, שיהיה בקדם המגבר של החברה ה-d3i, כבלים לרמקולים ואינטרקונקטים שונים. בשל העובדה שהיו במקור חברת כיסאות, היה מקסים לראות את כורסת האזנה והדום, שהיו פרי יצור החברה שנקראת "לובסטר".

במבט על הסביבה, אנוכי נזכר במגוון של המוצרים ש-GamuT  מייצרת, משילובי הגברה, שלושה סדרות של רמקולים וכבלים שפותחו במיוחד. שום דבר מזה אינו זול ב-GamuT, אבל כל זה נראה מהונדס להפליא ונעשה בזהירות ובתשומת לב רבה.


"לובסטר", שם מקורי

אוכל ובירה דנית

מגיעה השעה 12:30 וצריך לצאת לאכול. המטבח הדני מורכב באופן מסורתי ממרכיבים המתאימים למזג האוויר הקר והלח של דנמרק. בדנמרק קיימת תעשייה חקלאית ענפה, הכוללת בין היתר ייצור מוצרי חלב, שעורה, תפוחי אדמה, שיפון, סלק, חסה, פירות יער ופטריות. דנמרק מוקפת ים בשלוש מארבע רוחות השמיים, ועל כן לא מפתיע כי גם דגה ממלאת תפקיד חשוב במטבח. המטבח הדני, בשל הקרבה התרבותית והאקלימית לשאר מדינות סקנדינביה, דומה גם למטבח הסקנדינבי; אך קרוב גם למטבח של מדינות מזרח אירופה. לארוחת צהרים הזמנו שנינו קציצה על לחם דני שהייתה דומה מאוד להמבורגר ועליה חלמון הביצה, היה טעים מאוד. שתינו בירה קרלסברג אחת (כל אחד), שנחשבת למותג המיוצרת בדנמרק. המבשלה הראשית של קרלסברג נמצאת בקופנהגן, מבשלות נוספות פזורות ברחבי העולם. מרבית הבירה המיוצרת על
ידי קרלסברג היא בירת לאגר בהירה, מטיפוס פילזנר.
 

קציצות מקוריות דניות
קציצות דניות מקוריות


ביקור קצר במפעל הרכבת תיבות הרמקולים

הזמן הקצר נוצל לסיור במפעל בתעשיות Kvist, הנמצא כ-300 מטר מ-GamuT. המפעל נראה חדיש ומודרני, מיצרים שם את כל תיבות הרמקולים, משכבות של עץ לביד ליבנה (בירץ'). כדי להגיע לרמת גימור גבוהה ביותר, משתמשים בעצים בני 60-80 שנה ולפעמים אף בני 100 שנה, המגיע מדנמרק. איכות השכבות הינה הגבוהה ביותר, הבירץ' הנחשב לאיכותי ביותר מבין הלבידים, הוא מאופיין במספר רב של שכבות המקנות לו יופי מיוחד. הסתכלנו סביב, אחת מהמכונות שעבדו במרץ היא מכונה לכיפוף לוחות עץ. הטכנולוגיה נראתה מוכרת, ומתברר ש-Kvist בנתה את התיבות המעוקלות לרמקולי סדרת 800 שלB&W , במשך שנים רבות, לפני ש-B&W התחילו לייצר במפעל ביתי.

רשימת ציוד

פרטי המערכת, מקור: GamuT CD3, קדם: GamuT D3I, מגבר הספק סטיראו: GamuT M200I, רמקולים: GamuT RS9, כבלים: רמקולים ואינטרקונקטים מסוגים שונים מתוצרת GamuT.

רשימת האזנה


התיישבתי להאזין למערכת, עם קטעים המוכרים לי היטב. הקטע הראשון נבחר מתוך הדיסק הראשון The Neville Brothers קטע 5 ,Every Plays The fool הקטע השני נבחר מתוך הדיסק Boss Tenor של Gene Ammons הקטע הראשון והשלישי, הקטע השלישי של Paganini Nicolo בניצוחו של Charles Dutoit עם הכנר Salvatore Accardo דיסק 1 קטע 6 (מתוך 3).

המנכ
המנכ"ל במפעל ההרכבה של Kvist

הקטע הרביעי של Adagio d'Albinoni בביצוע של Gary Karr הקטע החמישי נבחר מהדיסק Trouble In Mind של Archie Sheep הקטע When Things Go Wrong, הקטע השישי מתוך הדיסק True Ballads, של Archie Shepp Quartet קטע מס' 6 Nature Boy, הקטע השביעי נבחר מתוך הדיסק Michel Jonasz קטע מס' 2 דיסק 1 Le temps passé.

תיבת הרמקול במפעל
תיבת הרמקול במפעל

הקטע השמיני נבחר מתוך הדיסק Cantate Domino בניצוחו של Torsten Nilsson  קטע מס' 11 Julsung, הקטע התשיעי נבחר מתוך Schubert's Winterreise בניצוחו של Hans Zender, הקטע העשירי והאחרון של Saint-Saens סימפונית אורגן 2Piano Concerto, בניצוחו של Peter Hurford. לאחר שמיעת הדיסק ציין Ole שהוא ו- Benno מאוד אוהבים את הדיסק של רוג'ר ווטרס שנקרא "amused to death" ושמענו אותו.

כבלי הרמקולים מאוד גדולים
כבלי הרמקולים מאוד גדולים

חדר האזנה ב-GamuT

האזנתי כשעה וחצי בחדר האזנה של תעשיות Kvist, שנמצא במרחק קצר. כהכנה להאזנה, כיוונתי את הרמקולים שמאלה/ימינה ואחורה/קדימה, כסא ההאזנה הוזז קדימה ואחורה, עד שנדמה שמצאתי את הסוויט-ספוט, נקודת האמצע המושלמת. חדר האזנה העשוי מבלוקים היה גדול, בערך כ-68 מטרים, 8.5 מטר אורך כפול 8 מטר רוחב ו- 2.8 מטר גובה. המרחק בין הרמקולים עומד על 4 מטרים, מרחק הרמקולים למאזין הינו 3.8 מטרים והרמקולים ממוקמים במרחק של 1.5 מטרים מהקיר האחורי ומונחים על הרצפה עם עוקצים. בתחילת האזנה לדיסק הדגמה, וידאנו שצד שמאל וימין אכן נכונים ואין צורך להחליף צד בכבלים. כשהאזנו לקטע מחיאות הכף כשנוגן דיסק ההדגמה, נשמעו הדהודים מעטים, בחדר לא היו שיפורים אקוסטיים.

חווית האזנה ב-GamuT

ה-GamuT RS9 הם רמקולים ריצפתים 3 יציאות 5 אלמנטים עם תיבת בס רפלקס אחורי. יחידת טוויטר רינג רדיאטור .51 אינטש, יחידת מידרינג' 7 אינטש, ושלוש יחידות באס 10.5 אינטש. תחום תדרים של 16 - 60,000 הרץ, נצילות 89dB, עכבה נומינלית 4 אום, מגבר מומלץ מ-200 ב-4 אום ושני זוגות מחברים (טרמינלים) לשני זוגות כבלים. מידות התיבה: אורך 167 ס"מ x רוחב 32 ס"מ x עומק 80.2 ס"מ, משקל כל רמקול: 185 ק"ג. נתונים נוספים ניתן למצוא באתר החברה

הרמקול בכבודו ובעצמו גדול המימדים
הרמקול בכבודו ובעצמו גדול המימדים

הסינרגיה בין הרכיבים, כפי שהיו במערכת הייתה פשוט מדהימה. הפעולה המשותפת של כל הגורמים נותנת תוצאה טובה יותר, מצירוף פעולות כל הגורמים בנפרד. שילוב ההגברה של GamuT עם הרמקולים מתוצרת GamuT, יוצרת הרמוניה נהדרת. ההגברה מצליחה להביא את השקט המופתי, הרמקולים הינם FULL RANGE אמיתיים, הבאס יורד בקלות עד מתחת ל-20 הרץ, המערכת ממלאת את כל חלל החדר, היא משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה, הצליל שלה מתוק ורגוע ועדיין מפורט מאוד. הצליל מאופיין בפרוט ובדיוק, ברזולוציה וצלילות גבוהים מאוד, באיזון טונאלי בפתיחות מדהימה, בחוסר צרימה וברק דיגיטאלי בתחום המידרינג' והגבוהים. במת הצליל עמוקה ורחבה, קולות בני אדם וכלי נגינה אינם משוחזרים מתוך יחידות רמקולים או מתיבות, אלא, מרחפים בחלל בתלת מימד, בין, מסביב ומאחורי הרמקולים.

המערכת מסוגלת לנגן בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד, היא מהירה מאוד, דינאמית והמאזין שומע את מה שהנגנים רוצים להשמיע ללא כל תוספות. הבאס במערכת מהודק ומפורט וניטראלי. המערכת לא מושכת תשומת לב לעצמה. חווית האזנה הינה מקסימאלית מאחר והמערכת אינה מחסירה אף לא פרט אחד. בהאזנה למוסיקה קלאסית, בה מנגנת תזמורת שלמה עם הרבה מאוד כלים, מערכת הסטריאו מתמודדת בצורה נהדרת, ישנה תחושה שהמערכת מבקשת עוד עוצמה ואינה מתעייפת. היא משחזרת מוזיקה בצורה מרשימה ויוצרת צליל מתוק רגוע, עדיין ומפורט מאוד. בהאזנה למספר דיסקים, הדינמיות של המערכת נותנת תחושה שהזמרים/ת נמצאים בחדר. המוזיקה שקופה וטבעית לחלוטין, מפורטת, הכלים בגודל הנכון, במה ענקית ועמוקה. הכול מוגש בצורה מאוזנת, אין משהו שמשתלט על חשבון האחר. המערכת מאוזנת ומפורטת מאוד, מהירה עם טווח תדרים רחב, רצפת הרעש נמוכה מאוד, מעל לכל קיימת תחושה של שליטה ודיוק.

מערכת התופים היא של בנו של Ole
מערכת התופים היא של בנו של Ole

במת צליל גדולה מאוד, מהירות וקצב נכונים, צליל הבס זריז ותוסס במיוחד, עם מהירות אמיתית. מערכת הסטריאו פשוט יוצאת מן הכלל והיא מאפשרת העברת המסר המוזיקלי בצורה בלתי אמצעית ללא כל הפרעה. סימן ההיכר של מערכת טובה מאוד הוא בכך, שהיא מצליחה לקשר בין המקורות השונים ללא כל הבדל, אפילו ברמה של הקלטות. בהקשר זה, איכות כזו של מערכת לא באה בזול, אבל מגיעה לה ההכרה כמערכת טובה מאוד, עם מאפיינים ייחודים לה, ללא קשר למחיר. מערכת הסטריאו נשמעה מצוינת ואחת מהמערכות המענגות בחיי.גילוי נאות, בעבר היה לי מגבר הספק של GamuT D200 II, שנלקח יום אחד על ידי יאיר תמם להדגמה ובמקום נמכר, אלה הם החיים.

לחברה יש מעל ל-20 נציגויות בכל העולם, כאשר הפוקוס מכוון בעיקר לארצות הברית ולמזרח הרחוק. החברה מקבלת ביקורות מאוד טובות על מוצריה באירופה ובארה"ב והכוונה להשקיע כסף במקומות האלה.

לסיכום, בלב החשיבה של החברה עדיין איכות הצליל ואיך לתת ללקוחות את החוויה המוזיקלית הטובה ביותר. אלה הם רגשות שאנחנו לא יכולים להתווכח איתם.

חדר ההדגמה במפעל של תעשיות Kvist
חדר ההדגמה במפעל של תעשיות Kvist

המערכת מעבירה את כל הזריזות והעדינות, כוח ושליטה מוחלטת, עם תחושה הבלתי נדלית של מסיביות. המערכת של GamuT לא זולה אך היא שווה כל אגורה, היא לא לוקחת שבויים תוך הקרבת ריגוש הקרביים, של מוזיקה אמיתית.

מעבר לתגובות בפורום