קדם מגבר AVM PA 5.2 – מבחן האזנה אצל גיא

גיא אזרואל
06-09-2015 20:00

התרשמות אישית מקדם מגבר "חצי היברידי" - AVM Audio Evolution PA 5.2 עם שתי מנורות ומעגלי יציאה מבוססי Class D. גיא מחבר אותו למערכת האודיו הביתית ובודק ביצועים עם אבישי כהן והרכבים נוספים. ביקורת קדם מגבר.

אז מה קורה שפתאום אתה נקלע למצב שלא תכננת, ומצד שני אתה מבין שאתה לא הולך להוציא את עצמך מה"תסבוכת" הזאת לא כי אתה לא יכול, כי אתה פשוט לא יכול. היום אחרי כמה חודשים יחד, אני מסובך קשות עם מכשיר מדהים שנקרא AVM PA 5.2. זהו קדם מגבר חצי היברידי (ארחיב בהמשך) משולב 2 מנורות כניסה.

לפני שניכנס לכל הפרטים והסקירה עצמה, קצת רקע על החברה:
AVM קיימת מעל 20 שנה ואם כי היא מוכרת וידועה בשוק האירופאי, הפריצה הגלובית שלה לרבות בארץ קרתה לפני כמה שנים כאשר אודו בסר רכש את החברה והם התחילו להופיע בתערוכות אודיו כמו מינכן הידועה. למי שלא מכיר, אודו בסר היה במשך שנים רבות המהנדס הראשי של חברת העל בורמייסטר. מעגלי ההגברה כולם פרי פיתוחו לרבות מגברי הקלאס D שהוא אבי פיתוחם. הוא בעצם מהחלוצים בפיתוח הקונסטלציה הזאת בציוד אודיו היי אנד. עם תואר "מהנדס ראשי של בורמייסטר" בעצם כל הקדמה מקצועית ופירוט יכולותיו ההנדסיות הינה מיותרת... ומבילוי של כמה ימים אתו אני אישית ערב לכך.

AVM PA 5.2 - ביקורת קדם מגבר
כאשר אודו רכש את AVM הוא ביצע מהפך בחברה. בעצם פרט לשם החברה, כל ליין המוצרים הוא חדש לחלוטין. הכל תוכנן מאפס לפי תורתו שלו. פרט למעגלים מודפסים, שנאים והפנלים הקדמיים הכל מיוצר ומורכב In house.

לחברה ליין הכולל ארבע רמות:
א.    "היכרות": סדרה 2 inspiration (מספר בודד של מכשירים משולבי נגן / סטרימר / מגבר).
      מוצרים אלגנטיים וקומפקטיים במחירים צנועים.
ב.    כניסה: סדרה 3 evolution הכוללת ליין שלם של מוצרים.
      נגני CD, מגברים, קדם מגבר, סטרימרים, מגברים משולבים ועוד.

כאן מתחילים "לטעום" את החברה.

ג.    אמצע: סדרה 5 evolution.
      גם כאן יש רשימה מכובדת של מגברים (סטריאו ומונו), משולבים, קדם, נגני CD שונים / סטרימרים ועוד.
      בסדרה הזאת רמת ביצועי המוצרים כבר רצינית הרבה יותר ונושאת עלויות בהתאם.
ד.    עליונה / רפרנס: סדרה 8 ovation.
      כאן כבר מדובר בליין מצומצם ביותר. יש קדם (היברידי או Class D), ספריית מוזיקה דיגיטלית, נגן (היברידי או Class D), מגבר מונו ומגבר סטריאו. זהו. הקפיצה משמעותית יותר הן מבחינת הביצועים והעלויות.
בנוסף, בסדרות ה- 3,5,8 ניתן להוסיף לקדם מגבר כרטיסים פנימיים של DAC, טיונר ופונו. בנגנים וקדמי המגברים ניתן לבחור בין Class D או היברידי. על כך נרחיב בפעם אחרת.

על מנת לא להאריך יותר מידי ברקע אסכם אולי כהקדמה לסקירה, ללא ספק מדובר כאן בחברה עם ליין מוצרים מהשורה הראשונה מכל הבחינות. מרמת התכנון, ביצוע והרכבה, נראות, יכולות סוניות וכמובן עמידה בשורה הראשונה של הקדמה הטכנולוגית תוך שמירה על מילים גסות כמו "סטרימר ו/או היברידי" וקבלת תוצאת היי אנד אמיתית.


איכות הבניה

אין מה להרבות במילים. לעילה ועילה, אין ברגים נראים לעין, תצוגת הלד הכחולה נעימה וברורה (אם כי אני מצאתי שבריחוק של כמה מטרים קצת קשה לקריאה). המכשיר בנוי ונראה כמו רכיב תעופתי מתקדם. חסרון אחד שמאוד מפריע ועוד יותר מפתיע: קרבת חיבורי RCA בגב המכשיר אינם מאפשרים שימוש בכבלים בקטרים של צינורת השקיה, הם פשוט קרובים מידי אחד לשני. קטע לא ברור.

פונקציות והפעלה: שלט יוקרתי עם קליטה מעולה. תפריט חכם עם הרבה אפשרויות ופעולות. לא אפרט את כולן.
בקצרה:
-    תיוג שמות כניסות
-    שליטה על עוצמת התצוגה
-    מצב flat או אקוולייזר דיגיטאלי
-    כיוון עוצמת הגיין של כל כניסה בנפרד
-    אופציה להוספת כרטיס DAC
-    אופציה להוספת כרטיס פונו
-    אופציה להוספת כרטיס רדיו
-    גלגל וליום נוח בתוצרת jogg
-    בורר כניסה נוח בתצורת jogg
-    יציאת אוזניות (חזית).

AVM PA 5.2 - ביקורת קדם מגבר
ועכשיו לעסק: היום נשפוך אור על קדם מגבר מבית היוצר... (נשמע לכם מוכר?), זהו קדם המגבר AVM Audio - Evolution PA 5.2 היברידי משולב מנורות (דף המוצר).

למה כתבתי מקודם "חצי היברידי"? אמנם יש כאן 2 מנורות, אבל הן משולבות במעגל הכניסות של המכשיר בלבד. ולא כדוגמת משולבי מנורות קונבנציונאליים שבהם המנורות נמצאות במעגל היציאה ובכך נותנות את טעמן וחותמן באופן ישיר ומלא על הצליל הסופי. כאן החיה היא אחרת: שתי המנורות נמצאות במעגל הכניסה של המכשיר, כלומר כל הכניסות עוברות דרך המנורות אבל מעגלי היציאה הן Class D. וזה מה שהופך את המכשיר הזה לייחודי. גאוני משהו?

וכמו הרבה דברים גאוניים בחיים, כמה גאוני ככה פשוט. אם כי לדבריו של אודו, תיאורטית התצורה אכן פשוטה. אבל כרגיל, זה בתיאוריה. ביצוע ראוי של התצורה הזאת מורכב הרבה יותר ואי שם בכל ההסברים ההנדסיים איבדתי את הבחור וחשבתי לעצמי שמזלי שאני טוב בהנדסת בניין ושכדאי ואדבוק במה שאני טוב בו.

AVM PA 5.2 - ביקורת קדם מגבר
האזנה

הקונסטלציה הייחודית הזאת מביאה איתה יתרונות שטרם מצאתי בקדמי מגברים אחרים. ואני אומר זאת לאחר שנים עם קדם מגבר מנורות מלא כפול שנאים. הרי הוא לא אחר מ-VTL האיכותי! אממה,כאן ה-PA 5.2 מציג את תכונותיו ויתרונות מול קדמים אחרים. ראשית, השקט והמהירות של המכשיר הזה פשוט יוצאים מן הכלל. הרמה כאן מזכירה את הביצועים האופייניים למכשירים טרנזיסטורים איכותיים ויקרים ממשפחת "הצליל היקר". השקט בבמה הקדמית והאחורית בפרט, פשוט מעולה. הרכבי טריו והרכבי ג'ז נשמעים צלולים וחדים. ניתן לשמוע כל נגן בפני עצמו כאילו הוא לבד על הבמה מנגן לעצמו. בביג בנד כדוגמת Dave MatThewsBand הפלא ופלא, יש סדר על הבמה. וואלה, מגניב! בהרכבים גדולים יותר השקט בבמה האחורית בולט מאוד. יש כאלה המכנים את זה "רקע שחור".


AVM PA 5.2 - ביקורת קדם מגבר
שנית, ניקיון, דיוק וצליל אותנטי הן התכונות החזקות של המכשיר הזה וללא ספק שם המשחק כאן. התוצר של הצליל החם ע"י מנורות הן במכשירים היברידים והן במנורות מלאים בפרט בתחום המיד והווקאל תמיד נושאים עימם קסם מיוחד שקל ליפול להם שבי. תחושת החום, הבשר והעיטוף שקדם מגבר מנורתי טוב נותן תמיד נשמעו בעיני כנכונים ביותר והמהנים ביותר. אולם, צריך לקחת בחשבון שזה בא על חשבון דברים אחרים בלא מעט מקרים. ברמקולים רגישים מאוד ושקופים כדוגמת הרמקול האישי שלי (אוונגארד דואו), רמקולים קרמיים, פלאנריים וכד' השקיפות הזאת ברמקול חושפת את כל מה שיש במערכת. לטוב ולרע. במקרה של קדם מנורות דומיננטי (בפרט) שומעים את רחש המנורות, השקט הלא מושלם / "מלוכלך" והאיטיות היחסית ולעיתים גם מעט חוסר סדר. שוב, הכל יחסי. ואז נוצר הקונפליקט הנצחי בין מנורות לטרזיסטורי המוכר לכולנו.

כאן מר בסר עלה על נוסחה מנצחת! שילוב מנורות בכניסה בלבד. כך המנורות נותנות את המגע שלהן אבל במינון מבוקר וללא כל החסרונות. אני מגדיר את זה כ-50% הטובים של המנורות ובלי 50% ה"לא טובים" שלא עברו סלקציה ונשארו בחוץ. ה-PA 5.2 מעביר את קולות הווקאל באופן סופר צלול וטבעי בלי שום טיפה של "טייח בגרון". תכונה שלעיתים משלה כקול גרוני בשרני. כשבעצם זה לא הקול האמיתי של הזמר/ת. אין לו טיפה של אגרסיביות. הכל זורם דרכו במעין חלקות כזאת חסרת מאמץ לא משנה איזו מוזיקה מתנגנת.

בהפרדת כלים ושכבות המכשיר הזה פשוט אלוף עולם. הוא שולט ביד רמה על כל המרכיבים בהקלטה ומצליח לשלבם יחד כל אחד במקומו המדויק אך בהרמוניה מעולה.  בתחום התחתון אני משייך אותו למשפחת המרוסנים החכמים. למה הכוונה, אין כאן באס boomy. הוא פשוט לא יודע להיות כזה. הוא לא מעצים את התחום התחתון ולא נותן לו לברוח גם בקטעים קשים. הוא נשאר נאמן למקור ולבאס כפי שהוא אמור להיות. בזמן הנכון, במקום הנכון ובעוצמה הנכונה. הכל בשליטה כל הזמן. רמקולים שמשייטים להם בתחומי ה-20-40 הרץ לא מקופחים כאן. אם זה בהקלטה והרמקול מסוגל, אז זה יהיה. הוא מחזיק את התחום התחתון כמו גדול גם בווליום נמוך. וזאת יכולת שאני טרם נתקלתי בא ברכיב ברמת המחיר הזאת.  לא מצאתי עצמי מגביר ווליום בשעות האזנה מאוחרות כשהילדים ישנים כי הרגשתי חוסר. להיפך, הופתעתי כל כך שבווליום נמוך לעומת הגבוה יותר לא מצאתי פערים.

בקטע ספציפי עמוס של אבישי כהן שאני בוחן איתו באופן קבוע, קטע בסיומו של שיר שבו המתופף ואבישי על הבאס משחררים את המעצורים ונותנים בראש, קטע שגבה הרבה קורבנות בעבר, הקדם הזה עמד בקרב כמו גדול וכבש את היעד עם 0 אבידות. פשוט הכי טוב ששמעתי עד היום.

AVM PA 5.2 - ביקורת קדם מגבר
סיכום

הקדם הזה לא מתאים לכל סט אפ. הוא מהיר, חד, שקט ולא סלחן בעליל! הוא יחשוף כל פיפס בקלטה וחוליה חלשה בציוד. היכולת שלו בהעברת פרטים ולו הקטנים ביותר יוצאת מן הכלל. יש כאן תחושה שאם זה נמצא בהקלטה, זה ישמע. אלו תכונות שמשויכות יותר לנגן יקר או רמקולים שקופים ופחות הייתי מצפה לזה מקדם מגבר. אבל זה המצב. צריך לקחת את זה בחשבון. יש כאן תחושה שאין לו מגבלה למקסום היכולת. ככל שהציוד סביבו טוב יותר הוא יעלה ברמתו. הוא לא יהווה צוואר בקבוק.

אותו דבר בנושא החשמל, דבר שלא מפתיע כל כך במכשיר כזה שקוף. כבל חשמל ומקור חשמל טובים באים לידי ביטוי כאן בפרט בתחום עומק, במה ושליטה. הוא לקח את המשפט הידוע: "קדם מגבר הוא ליבה של המערכת" לרמה אחרת. ממש באופן אישי. מכשיר פשוט יוצא מן הכלל. לא תכנני להחליף את הקדם שהיה לי. אבל זה היה אבוד מראש כנראה...
 
תובנה נוספת: הסקירה על הקדם מגבר PA 5.2 באה בעקבות התנסות עם המגבר המשולב A 5.2. המשולב הזה נמצא באותה רמה וסדרה וניתן בלחיצת כפתור להפוך אותו לקדם מגבר בלבד. ההתנסות במשולב כקדם היא מה שהביאה אותי לרכישת הקדם היעודי הרי הוא ה-PA 5.2. כמה מילים על ההבדלים בין 2 ההתנסויות, ביצועי שני המכשירים מן הסתם דומים מאוד. אך לא זהים! מצאתי כי המגבר המשולב כקדם מגבר הוא בעל אופי דומיננטי יותר, נוכחותו בין כל ייתר רכיבי המערכת מורגשת יותר. הוא מורגש יותר כשליט אבסולוטי במערכת לעומת הקדם היעוד שהתגלה כטיפה מתון יותר. הקדם הייעודי השתלב ונטמע יותר בסט אפ ובטווח הרחוק לדעתי זה נכון יותר.

מחיר: 22,900 ₪ (כולל מודול DAC).
אחריות: סאונדקווסט

אז מה מצפה לנו בפרק הבא...
USB DAC modul
בשבועיים האחרונים חובר אליו הנגן שלי.
בשתי מילים... לא מבייש את הפירמה ;-)

רכיבי המערכת

רמקולים
Avantgarde Acoustics Duo

הגברה
מונו בלוקים: VTL MB-125

קדם מגבר
VTL 5.5 Line stage
AVM PA 5.2

מקורות
נגן - Vincent CD-S6 MKII
אנלוג – Project RPM1.3

כבלים
רמקולים – Nordost + Purist
אינטרקונקטים – Acoustic Zen + DIY silver
חשמל – Kubala, Neotech, DIY silver

תשתית חשמל
קו ייעודי + פאזה נפרדת 25Amp + HifiTuning Gold
מפצל Oyaide + הארכה חיצונית

סטנד
DIY מבוסס UPN + במבו תלת שכבתי 38מ"מ
שיכוך אקטיבי + פסיבי מבוססת גולות קרמיות.

מעבר לתגובות בפורום