שם קוד מ.ל.א.ך – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
27-08-2015 09:00

סרטו של גאי ריצ'י, "שם קוד מ.ל.א.ך", מחזיר אותנו לשנות השישים - אל הרפתקה בינלאומית מסוגננת המלווה בהומור מערכת היחסים מתנדנדת בין שני מרגלים, ביקורת סרט.

הייתי רוצה להתחיל את הביקורת הזאת בכך שאני מתחיל לתאר סצנה מתוך הסרט, בסגנון "זה משהו שעוד לא ראיתם, או שמעתם עליו". אבל, הפעם זה לא סרט כבד ובעל משמעות פילוסופית, כך שגם הביקורת תעשה ברוח קלילה ונעימה.

לפני מספר חודשים צפינו בסרטים כמו "קינגסמן" או "היטמן", עוד מעט יגיעו גם האיש והמסורת – ג'יימס בונד. גל של סרטי מרגלים שוטף את הקולנוע ושוב פעם אנחנו הולכים לראות סרט מהז'אנר. לרגע שכחתי את משימה בלתי אפשרית החמישי – פרק נוסף בסדרת סרטים המבוססת על סדרת טלוויזיה משנות השישים והשבעים. בסרט עליו מדברת הביקורת - מ.ל.א.ך גם הפעם הצליחו למחזר עוד סדרה מאותם הימים אבל אין מה לומר, הבמאי יודע מה הוא עושה.

שם קוד מלאך
זהו אחד הבמאים הנודעים היום באנגליה - גאי ריצ'י, בתיקו האישי כבמאי יש בקושי 10 סרטים (אבל אילו סרטים...). אחרי פרויקט כפול של "שרלוק הולמס", הוא לוקח אותנו הפעם למחוזות העבר מהמלחמה הקרה: אל שנות ה- 60 של המאה הקודמת. אולי זה משום חוסר העניין ליצור סרטים בזמן הווה אז חוזרים יותר ויותר לעבר בכדי לשחק עם ההיסטוריה ולהשחיל סיפורים בתקופה שהיתה לפני הציניות הקרה של המאה ה-21. תופעה דומה ראינו גם ב"אקס מן – העתיד שהיה", "אקס מן - ההתחלה". אז אם זה הפך לנדוש (וקשה להפתיע ולרגש אותנו כבר), לפחות תשעשעו אותנו!

שם קוד מלאך
אז מה קורה בסרט? (ספויילרים לפניך): סוכן CIA שהחליף מקצוע מגנב מקצועי, סוכן KGB שאינו שולט על המזג שלו ועוד מישהי מצד הגרמני, נאספים במטרה לעצור טרור אטומי. הם מנסים להרוג אחד את השני.  שניהם נשלחו להשיג את אותו נכס גרמני מעבר לחומת ברלין בעיצומה של המלחמה הקרה, ונטרול המתחרים על הדרך יהיה בונוס עבורם. נשמע כמו התחלה של בדיחה? אז אכן כן! לפחות מבחינתי זהו סרט שהעביר לי בכיף שעתיים עם תסריט מגניב ומצחיק שלא עצר את הקהל מלהנות. יש כאן פאנצ'ים אין סופיים ומערכת יחסים אינטימית שרק מחכה להתפרץ, מחזיקה את הסרט בציפייה מתמדת לסצנה הבאה. זה לא שהסצנות מורכבות ואינך יודע למה לצפות ולאיזה אקשן לראות, אבל יש כאן כן גדול לדיאלוגים ואמרות, שרק רי'צי יודע לעשות.


אם נחשוב על הסרט יותר מ- 5 שניות נתחיל לשאול עצמנו שאלות מורכבות של "למה, איך ומדוע", נבין שהגיון בריא אין ממש בסרט, אך בסופו של דבר, מדובר בשעשוע מגניב, סרט קליל וסיפור שמאפשר לצחוק וליהנות משתי דמויות כה שונות שנאלצות להסתדר אחת עם השנייה בכדי לשרוד את המשימה הזאת. מה יהיה בסופה? תצפו בסרט – זה שווה את זה. אני כבר מחכה שיכריזו על החלק השני.

ציון 7.5

שחקנים: הנרי קאוויל ("איש הפלדה"), ארמי האמר, אליסיה ויקאנדר, אליזבת' דביקי, ג'ארד האריס, יו גרנט.
בימוי: גאי ריצ'י
116 דקות – ארה"ב 2015

מעבר לתגובות בפורום