סקירה: ניווט GPS בתלת מימד - תוכנת IGO8 החדשה

אלי כרמי, עומרי לוי
24-04-2008 13:58

גרסה חדשה של תוכנת הניווט הפופולארית בישראל IGO יוצאת בקרוב לשוק, החידוש בגרסה 8 הינו ניווט תלת מימדי מלא הכולל מבנים. הצטרפו לנסיעת מבחן.

NAVNGO הינה במקור חברת ניווט ישראלית, זו הפכה תוך פחות משלוש שנים למובילת תחום הניווט בעולם.

גם התחום, כמו החברה, עבר שינויים רבים מאז הוקמה: בישראל של שנת 2008 תוכנת ניווט איננה כבר מוצר לחובבי גאדג'טים בלבד ולכן לא מפתיע למצוא אותה גם במכוניות לידנו. תוכנת הניווט של היום התבגרה ומספקת היצע רחב מעבר להנחיות ניווט בלבד, גם השוק התבגר וכל אחד כולל ההורים והדודות שלנו הפך לקהל יעד לתוכנת ניווט.

במצב זה, אנו מצפים כי תוכנת הניווט תהיה קלה, ונוחה לשימוש והדבר הכי חשוב בעלת תצוגה ברורה של המפה בזמן הניווט.
תוכנת IGO של NAV N GO בגרסתה הקודמת היא תוכנת הניווט הפופולארית בישראל ובצדק.

האם במצב השוק הנוכחי בישראל זה זמן נכון לשחרור גרסה חדשה?


כמו תמיד, גם כאן בעלי החברה רוצים להיות החלוצים בתחום התלת מימד בתוכנות ובוחרים את ישראל כמדינה הראשונה והיחידה כרגע בעולם שבה כל המפה (טופוגרפיה + מבנים), מוצגת בצורה תלת מימדית ייחודית.


נציין תחילה כי הגרסה שנבדקה על ידנו היא גרסת ביטא כמעט סופית של המוצר, הגרסה הרשמית צפויה לצאת בעוד פחות מחודש לקהל הרחב בישראל.


עיצוב וממשק חדשים
בגרסה שמונה של התוכנה, מלבד השינוי הגדול במפות התלת מימדיות נערכו שינויים קוסמטיים וגרפיים גם בתפריטים ובממשק המשתמש.
העיצוב החדש מרגיש נקי, ברור ואינטואיטיבי גם לאנשים המשתמשים בתוכנה לראשונה.

עם הפעלת התוכנה, מוצג תפריט המורכב מארבעה כפתורים, אלו מאפשרים למשתמש לבחור בפעילות המבוקשת. מצב זה מתאים למרבית האנשים שמחפשים מערכת ניווט פשוטה ללא כל צורך בנבירה בתפריטים והגדרות סבוכות. למשתמש המתקדם ישנה אפשרות לעבור למצב הגדרות מתקדמות המאפשר התאמת התנהגות התוכנה בצורה מפורטת יותר לצרכי המשתמש.

המסכים עצמם פשוטים וברורים יותר מהתוכנה הקודמת וקל להתמצא ולעבוד איתם ללא צורך בעזרה מה שמתאים עבור קהל היעד הרחב של תחום הניווט היום: כל אדם פשוט מהישוב.



מסך המפה שמופיע בעת הניווט עבר שינוי בעיצוב והוא פשוט יותר, קל לראות ולהבין את רובו ממבט ראשון ללא כל צורך בספרי הדרכה או הסברים ממשתמשים מקצועיים.

כתבנו "ברובו" משום שתצוגת המצפן כחוגה אופקית של אותיות באנגלית, איננה ממש אינטואיטיבית עבור הקהל הרחב, גם הפונט קטן כך שלא ניתן ממש להבין את הכתוב בזמן נהיגה, דבר שעשוי להוות היסך דעת מסוכן.

מפות חדשות
מפות מלאות בתלת מימד זה חדשני ויפה, אך חייב את החברה בשינוי מהותי בבסיס הנתונים של המפות.

לכן, תוכנה זו מגיעה עם בסיס נתונים חדש לגמרי של מפות ישראל, בסיס נתונים אשר מורכב ממפה חדשה שלראשונה יוצרה ע"י NAVNGO ולא נרכשה מחברת מפה הישראלית. בנוסף לכך נקודות העניין בתוכנה הורחבו והוכפלו בזכות השת"פ שנחתם בין חברת NAVNGO לדפי זהב שאחראית על כל נקודות העניין בתוכנה וכאלו יש הרבה מאוד.

כאשר מדברים על בסיס נתונים חדש אנו כוללים גם את כל נקודות העניין שיש בתוכנה, שמתחברות באופן ישיר לנקודות על המפה. בסיס הנתונים החדש משפיע בצורה ישירה על מסלול הניווט ועל היכולת לקבל מסלול אמין שיביא אותנו ליעד.

החלפת בסיס הנתונים של מפות בתוכנת ניווט הינה פעולה לא פשוטה כך מסתבר, בסיס הנתונים של התוכנה החדשה, כרגע בגרסת בטא אינו מספק פתרון מושלם.
לעיתים, קיבלנו הנחיות לפניות שמאלה (כולל פניות פרסה) ברמזורים שאסור לפנות בהם שמאלה. הובלנו גם לסמטאות ללא מוצא תוך כדי הניווט, המקרים הללו קרו בגוש דן ותל אביב, מרכז הארץ. בנוסף, במספר ישובים קהילתיים אין בכלל יכולת לנווט לרחובות מסוימים.

היות ובדקנו את הגרסה המוקדמת, יכול מאוד להיות שחלק מטעויות אלה כבר תוקן ויהיה זמין בגרסה הסופית שתצא לחנויות.

הניסיון מגרסאות התוכנה הקודמות מלמד כי רוב הבעיות תוקנו במהרה ע"י פידבקים מקהל המשתמשים ומעובדי המיפוי של החברה שעושים ימים כלילות על הכביש במטרה למפות כל כביש וכל שינוי שנעשה בו, נקווה שכך יעשה גם בגרסה הזאת.

בסה"כ, נקודות העניין ובסיס הנתונים החדש של התוכנה עושים את עבודתם.

ישן:

מול חדש:


צריך למלא דלק

הודות לשיתוף הפעולה עם דפי זהב קל מעתה להגיע לתחנות דלק, כספומטים ושאר אטרקציות חשובות שנקרות בדרכנו.

למרת זאת בלטו בהעדרם מספר קטגוריות שלא קימות ונשמח אם יתעדכנו בעדכונים הבאים כדוגמת הקטגוריה השימושית גני אירועים: מיותר לציין שכאשר אנחנו מוזמנים לחתונה או אירוע בדרך כלל תוכנת הניווט נהפכת להיות חשובה (במיוחד במקומות שכוחי אל).
תארו לכם כי לפני הגעה לאירוע בגן אירועים בלתי מוכר, כל שעלינו לעשות הוא להקליד את שמו בתוכנה ומשם תוביל אותנו התוכנה אל האירוע המשמח.


בגרות התוכנה
להזכירכם, קיבלנו תוכנה שנמצאת בשלבי הבטא האחרונים. בשל העובדה שמדובר במפות חדשות, בסיס נתונים חדש והאינטגרציה עם המערכת כמערכת חדשה עדיין קיימות מחלות ילדות ובעיות בגרות.

בבדיקה מדגמית של התוכנה במשך כשבוע ראינו כי חסרות נקודות עניין, וחלק מהרחובות בארץ לא נמצאים בבסיס הנתונים (ואנחנו לא מדברים על רחובות חדשים שהוקמו במהלך החצי שנה האחרונה). אין ספק שמכשולים אלה יתוקנו, זה עניין של זמן עד שבסיס הנתונים של התוכנה יהפוך להיות בוגר יותר וישלים את חווית התוכנה.

חשוב לנו להדגיש ולהסיר ספק: התוכנה מביאה איתה חידוש ועיצוב ומקרינה בשלות, אך, כמו בכל תוכנה חדשה היוצאת לשוק גם מי שיחפש בציציות ה-IGO יוכל למצוא מספר בעיות קטנות שיפתרו עם צאת הגרסה הרשמית לחנויות או בעדכונים שיגיעו לאחר מכן.
יש לציין שהתוכנה נבדקה על מכשיר מיו C320 ועבדה בצורה חלקה ללא כל השהיות בטעינת המבנים התלת מימדים או איטיות בשל המורכבות הגרפית. כמו כן מפות התוכנה של ישראל בתלת מימד שוקלות כ-140-150 מגה בלבד בגלל השימוש ברמת הכיווץ המיוחדת של החברה. התוכנה עצמה אמורה לעבוד בצורה חלקה על כל המכשירים בעלי מעבד מינימאלי שרץ במהירות של 266mhz.

למרות מורכבות התוכנה מהחברה נמסר כי התוכנה תשמור על מחיר המדף שלה ותעמוד על כ-1,199 ₪ ובעלי הגרסה הקודמת של התוכנה יוכלו לשדרג אותה במחירים שינועו בין 300-400 ₪.




חוויה בידי המשתמש
הניווט הפך כבר מזמן לסוג של חוויה ופאן בידי המשתמש, ככזו, גם גרסת ה-IGO 8 מהווה סוג של שיכרון חושים. הניווט מעולם לא נראה יותר טוב ופשוט במיוחד לאנשים שפוחדים לטעות בפניות ואינם בטוחים האם הפנייה שמאלה שנמצאת במרחק 200 מטר הינה לפני הבניין הגבוה או אחריו.

אמנם, הדרך לשלמות המוצר עוד תלווה מן הסתם בעדכוני גרסה שיוסיפו ויעדכנו את נקודות העניין והמפה אך למרות זאת מדובר במוצר ברמה הגבוהה ביותר, כזה שימשיך להצעיד את NAVNGO חזק בראש טבלת המכירות של תוכנות הניווט בעולם.

יתרונות :ניווט תלת ממדי מלא , אינטואיטיבית וידידותית לשימוש , שליטה בהגדרות מלאות של התוכנה.
חסרונות: בסיס נתונים הלוקה בחסר, מצפן לא קריא במפה.

ציון :

מחיר: 1,199 ₪
מעבר לתגובות בפורום