סוני W859 – טלוויזיה עם אנדרואיד במבחן

ליאור קורן
09-08-2015 07:00

ביקורת מסך W859C 1080p - סוני מביאה השנה טלוויזיות עם אנדרואיד TV, כיצד מערכת ההפעלה משפיעה על חווית השימוש ואיך זה להפעיל את תוכנת Kodi על המסך הגדול? בדקנו.

סוני KDL-65W859C במבחן

הכניסה של טלוויזיות 4K דחקה מבחינה מסוימת (בעיקר שיווקית) את הדגמים של מסכי Full HD. מי שאינו רודף אחר ה- 4K שממילא אינו רלוונטי כרגע לרוב המוחלט של הצופים, ימצא דגמים חדשים של מסכים עם 1080p במחירים אטרקטיביים ביחס לעבר. אצל סוני למשל, עד לא לפני הרבה זמן, מחיר שנע סביב 15,000 ₪ לטלוויזיה חדשה בגודל 65" היה דימיוני למדי.

סדרת W85 היא הבכירה מתוך סדרות ה- HD שהגיעו ארצה, מעליה נמצאים רק מסכי 4K ומתחת לה כמה סדרות HD פשוטות יותר. החידוש הגדול השנה בדגמי סוני הוא הטמעה של מערכת אנדרואיד בטלוויזיה אשר מביאה עמה לא מעט מאפיינים חדשים ביחס לדגמים הקודמים.

עיצוב וחיבורים

המסך מגיע עם מסגרת שחורה דקה יחסית, בחלקו העליון הוא דק ובתחתיתו עבה יותר (שם גם נמצאים הרמקולים מסוג Clear Phase בהספק של 2x10Watt שמתפקדים באופן הולם). הטלוויזיה ניצבת על רגל ברזל – צינור דק מעוגל. המסך מתאים לתקן האירופאי ולכן כולל גם שקע סקארט (עבור מי שעדיין משתמש בממיר ישן יחסית), זאת לצד שלושה שקעי USB, ארבע כניסות HDMI (אחת עם תמיכה ב-MHL לחיבור סמארטפונים) וכלל הכניסות המקובלות כיום.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
השלט הרחוק שמגיע עם המסך הוא בתצורה הסטנדרטית המוכרת (ללא משטח מגע או ציין). הוא גדוש בלחצנים עבור שלל אפשרויות שליטה, אבל מצאתי אותו לא מסובך מדי להפעלה. במרכזו יש לחצן לבן בולט עם כיתוב Netflix, אבל לצערם של הצופים, השירות אינו נתמך רשמית בישראל. לחצן Action Menu מעלה על המסך תפריט מהיר לפונקציות נדרשות כמו כיול תמונה, מצב ״כדורגל חי״ (שהופך את התמונה להרבה יותר דינמית מבחינת צבע) ועוד. ניתן לחבר לטלוויזיה מקלדת אלחוטית או להשתמש בסמארטפון כשלט חכם מתקדם יותר.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
אנדרואיד בטלוויזיה

כאמור, סוני מביאה השנה את אנדרואיד בקו הטלוויזיות החדש. זוהי גרסת אנדרואיד TV המבוססת על אנדרואיד 5 (לוליפופ 5.0.2) והיא מותאמת למסכי טלוויזיה – עם ממשק פשוט ונוח יותר להפעלה עם שלט רחוק. לטעמי, הוא שונה לטובה מהממשקים הקודמים של סוני, צבעוני ומתקדם יותר.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
לחיצה על Home בשלט מציגה את התפריט הראשי: שורות של אייקונים גדולים על הצג, כאשר העליון מבינם מציע קיצור דרך לצפייה בשידורי טלוויזיה, לצד תכני וידאו שונים מיוטיוב. השורות הבאות מציגות את מקורות הקלט (מכשירים המחוברים למסך), ישומים ומשחקים. בשורה התחתונה יש קיצורי דרך להגדרות, רשתות אלחוטיות וגם מדריך הפעלה – הכל מוצג בעברית.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
בהפעלה ראשונה של המסך לאחר חיבורו לחשמל, תהליך עליית מערכת ההפעלה אורך דקה או שתיים. לאחר מכן, לאחר כיבוי, ההפעלה מחדש תהיה מהירה הרבה יותר.

בנמצא יש גם חנות אפליקציות Google Play המיועדות עבור אנדרואיד TV (אפליקציות שעברו התאמה לטלוויזיה). שטח האחסון הכולל במסך עומד על 8.2GB, זה אולי נראה קטן יחסית לסמארטפון מודרני, אבל מול טלוויזיה כמו הסמסונג JS9000 (הרבה יותר יקרה), לסוני יש פי שניים יותר מקום, כך שלעולם הטלוויזיות יש בהחלט לאן להתקדם מהבחינה הזו.

שלל משחקים ותכנים

הבנות הקטנות שלי, שכבר מורגלות לטאבלטים, נהנו לשחק ולחפש אפליקציות בחנות. חלק מהאפליקציות הן חינמיות ואחרות עולות כסף (בעיקר משחקים), חלק מהמשחקים מותאם לשלט הטלוויזיה הרגיל ואחרים דורשים חיבור של גיימפאד. גם אפליקציית יוטיוב זכתה בבית להצלחה גדולה, למרות שעדיין לא הצלחתי למצוא כיצד מבצעים חיפוש עם אותיות עבריות, ההצעות של המערכת לתכנים בעברית (מוזיקה ותכני ילדים) סיפקו לא מעט זמן של צפייה. סוני עדכנה אותי כי בהמשך יגיע עדכון שיוסיף מקלדת וירטואלית עברית (כרגע יש באנגלית ושפות נוספות) בדיוק למטרה זו.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
משחקים בטלוויזיה
יש כאן כמה משחקים שבהחלט נהנים מיתרון גודל המסך בסלון. את המשחק אספלט 8 ניתן לשחק עם השלט הרחוק הרגיל של הטלוויזיה, כאשר החיצים ימין ושמאל משמשים להגה והחץ העליון להפעלת תאוצת ניטרו ו- 5 לברקס. המשחק דורש הורדה של 1.5GB. הגרפיקה במסך יפה לעין, המעבד במסך אינו משתווה בעוצמתו לזה של קונסולת משחקים כמו PS4 או של סמארטפון מתקדם ולכן קצב הפריימים כאן אינו גבוה – במיוחד כאשר מוצגות סצינות עמוסות בגרפיקה, אבל התנועה חלקה מספיק בכדי להנות מהמשחק והתגובות לפקודות השלט מידיות, ללא השהייה.
על פי מה שהצלחתי לברר, יש למסך מעבד כפול ליבה MT5890 / Mali-T624 עם זיכרון RAM 1.5GB.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
שיחקנו גם בעשרות משחקים נוספים, בינם גם במיניונים הצהובים החמודים. במשחק אחר – GT Racing 2 עבור שליטה מקסימלית במשחק נדרש גיימפאד תואם אנדרואיד שחובר לשקע ה-USB במסך.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
קודי בטלוויזיה
פסגת השאיפות של צופים רבים: תוכנת קודי (Kodi) ניתנת להתקנה כאן והיא פועלת באופן מלא, כולל האפשרות להתקין בה את התוספים המתאימים לצריכת תכנים מגוונים מהאינטרנט והצגת קיר עם תמונות סרטים וסדרות.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
דפדפן האינטרנט במסך הוא של אופרה, מציגה אתרים כהלכה (ללא גרפיקת פלאש) ושאר האפשרויות המוכרות. לשיפור נוחות ההקלדה, אפשר לחבר למסך מקלדת אלחוטית רגילה.

סטרימר פנימי

היות ומדובר בטלוויזית אנדרואיד, עומדות לרשות המשתמש שלל אפליקציות המיועדות לניגון תכני וידאו, אדיו או הצגת תמונות מהרשת הביתית (DLNA) או בחיבור של דיסק קשיח למסך דרך USB. לחיצה על Discover בשלט מעלה אופציה למקורות תוכן כמו אתר PX500 לתמונות, ערוצי עידן+ (אם חיברתם את האנטנה), רדיו, יוטיוב ועוד. שימוש ב- Kodi גם למטרת ניגון תכנים מדיסק קשיח חיצוני מציע יכולות מעבר לכל מה שיש בנגן מובנה בכל טלוויזיה אחרת מבחינת עושר אפשרויות הכיוון והשליטה. לחצני השליטה בשלט הרחוק נתמכים גם בקודי (העברה קדימה ואחור, השהיה ועוד) וישנה תמיכה באודיו מסוג דולבי דיגיטל או DTS, כמו גם כתוביות עברית ושפות נוספות. ניגון קבצי 1080p MKV עבר בסדר וגם Blu-ray אם כי בחלק מהם ניתן היה לראות גמגומים קטנים שנבעו אולי בגלל המעבד או קידוד שאינו נתמך באופן אופטימלי. אפילו הצלחתי לנגן קבצי 4K – מה שלא אפשרי כלל בשום טלוויזית Full HD אחרת (זה היה רק לשם הניסוי, הקבצים גמגמו כאן קשות).

איכות תמונה

יש לסוני W859C שלל מצבי תמונה, בינם גם קולנוע ביתי או קולנוע מקצועי עם כיול שנועד להוציא את כל הפרטים בחלקי התמונה הכהים ועם מראה צבעים חם וקולנועי לעין.

השחור טוב באופן כללי, כאשר התאורה האחורית נמצאת בגב (Direct LED) ומצמצמת תופעות כמו זליגת אור מהפינות. יש חיישן תאורה סביבתית המתאים את בהירות המסך ומבחינת כיול יש לא מעט אפשרויות לטיפול בתמונה, כולל שינוי גאמה, רמת השחור (חשוב מאוד). כיוון נכון של רמת השחור בתפריט הגדרות מתקדמות משפיע דרמטית על איכותו בתמונה, ערך גבוה מדי יוצר הילה אפורה בתמונה וכיול נכון מביא לתמונה ניגודית בהרבה, עם שחור טוב מאוד. מנגנון הניגודיות הדינמית אינו משוכלל כמו בדגמי הדגל (שם המסכים מצליחים להוציא יותר פרטים בשחור). המשתמש הוידאופיל המתקדם יכול לשלוט על רמת ואופי הצבע (כולל ״צבע חי״), צלילות (חדות והחלקת רעשים בתמונה) ותנועה – עם אפשרות גם כאן לשליטה אוטומטית או ידנית על אפקט ההחלקה (1000Hz) וצלילות התמונה, מה שסוני מכנה X-Reality PRO. בסך הכל  עבור הוידאופיל המתקדם יש מגוון אפשרויות לשליטה גבוהה על אופי התמונה שהוא רוצה לקבל.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
לתמונה יש אופי כללי שנוטה יותר למט מאשר מבריק, הצבעים רוויים ולתמונה יש אופי צבעוני עז, כאשר גווני העור נוטים להיות חמים. מלבד מצבי התמונה שאנחנו מכירים (תמונה רגילה, עשירה וכו׳), יש ״קולנוע ביתי״ או ״קולנוע מקצועי״ בהם הצבעים חמים יותר לעין והדגש הוא על הוצאת יותר פרטים מחלקי התמונה הכהים – גם אם התמונה הכללית נראית פחות ניגודית. בדוגמה שקיבלתי לסקירה לא היו זליגות אור מהפינות, אך היה חוסר אחידות מסויים בתאורה בצד הימני בתמונה.

בדוגמה הזו ניתן לראות את יכולת הטלוויזיה להציג תמונה בצבעי פסטל יפים לעין:

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד

אקס מן – העתיד שהיה, גם כאן, אפשר לראות את הבדלי הגוונים המובחנים בין מעילי שלושת המוטנטים, בדרך למכונת האיתור של הפרופסור.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
כמו שניתן לצפות ממסכי LED LCD השחור הכי טוב מתקבל בצפייה בזווית ישרה מול המסך. התמונה מבהירה בזווית צפייה רחבה מהצד והשחור מעט מכחיל.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
במרדף בשדה התירס לקראת סוף הסרט "עומד אחרון" (שוורצנגר), אפשר לראות את הצבעים העזים (אדום לוהט של המכונית) אותם מציגה ה- W859C.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד

המסך תומך גם בהצגת וידאו תלת מימד למי שמעוניין בכך, אך בדומה לסמסונג, גם סוני לא מספקת משקפיים מהשנה (תלת מימד אקטיבי).

שידורי טלוויזיה רגילים (SD) מוצגים באיכות נאותה ביחס לז'אנר והמסך כולל מקלט ערוצי עידן+ דרכו ערוצים 10 ו-2 נראים באיכות טובה יותר מאשר הממיר של יס או הוט.

סוני W859 W85 - ביקורת מסך אנדרואיד
סיכום

צרכנים המבקשים לרכוש טלוויזית Full HD 1080p, מקבלים בברכה את ירידת מחיר המסכים שאינם תומכים ב-4K העתידי. המהלך של סוני במעבר לאנדרואיד בטלוויזיה הופך אותה ליותר אינטראקטיבית מבעבר, התגובות של הילדים בבית שמורגלים כבר בטאבלטים של אנדרואיד היו חיוביות מאוד והיה קשה להם לחזור מהבחינה הזו לטלוויזיה שאינה מציעה אפליקציות דומות. אכן, ניתן לרכוש כיום סטרימר / מחשב מדיה חיצוני מבוסס אנדרואיד, אבל עדיין יש עבודה התאמה טובה יותר במקרה הזה במסך הגדול. יש לזכור כי אנדרואיד היא מערכת הפעלה שתוכננה במקור לשליטה ע״י מסך מגע ולא לעבודה מרחוק ע״י שלט ולכן יש חשיבות גדולה בנושא התאמת ממשק ויכולות שליטה. עדיין, יש כאן לא מעט תפריטים ואפשרויות שדורשות לימוד והתרגלות – במיוחד ע״י מי שעדיין לא נחשף לאנדרואיד.
 
המעבר לאנדרואיד פתח בפני הצופים והמשתמשים מאגר אפליקציות גדול, כולל ישומים מבוקשים ביותר כמו Kodi. ובכלל, לראות את Kodi מותקן על טלוויזית סוני זה קצת כמו חזון אחרית הימים: החברה שנשאה את דגל המלחמה בהפרת זכויות יוצרים, מאפשרת להתקין את קודי – האפליקציה שמצד אחד מיועדת להריץ תכני מולטימדיה מהמאגר הביתי ומצד שני – בעזרת תוספים מאפשרת לצפות בסרטים והסדרות הכי חדישות שמגיעים ממקורות אינטרנטיים שלא ממש מקפידים על ״כשרות".

מספר המפתחים הענק לאנדרואיד בהחלט יכול לשחק לטובה של סוני והפטונציאל יכול להיות גדול יותר מאשר כל מערכת הפעלה של כל יצרנית אחרת שמנסה לקדם מערכת משלה. זה הופך את המסך לרב שימושי יותר מאשר רק לצפות בשידורי טלוויזיה בדרך המסורתית. המעבד במסך (כפול ליבה) אינו עוצמתי במיוחד, אבל נראה שנעשתה כאן עבודה התאמה טובה ומהירות התגובות מביאה ברוב הגדול של המקרים לחווית שימוש טובה. ניתן לשחק בשלל משחקים, אם כי עבור ה״כבדים״ שבינם, קצב הפריימים לא יהיה מהיר במיוחד.

מבחינת איכות תמונה, סוני לא מאכזבת עם תוצאה טובה מאוד ביחס לקטגוריה, עם שחור וצבעים עזים למראה. יש כאן שלל אפשרויות כיוון תמונה לרצון המשתמש והטלוויזיה מתמודדת טוב גם עם שידורי טלוויזיה רגילים (במרחק צפיה של 3.8 מטרים) ובוודאי שעם תכני HD. גם משחקים נראים מצויין על המסך הגדול. בנוסף, יש כאן את כל הקישוריות שתרצו עם הרשת הביתית, סמארטפונים, טאבלטים וכו׳. בשורה התחתונה, הכיוון שעשתה סוני עם אנדרואיד נראה נכון ובהחלט מספק ערך מוסף. כל הטלוויזיות בקטגוריית המחיר הזו מגיעות עם מערכת הפעלה חכמה, אבל למשתמשים שנושאים כיום טלפון חכם או טאבלט (ומי לא?), המעבר למערכת בסגנון דומה על המסך הגדול מתקבל בברכה.

סוני
KDL-65W859C
מחיר רשמי לגודל 65": 15,990 ש"ח

מחיר רשמי לגודל 43": 5,990 ש"ח
אחריות: 3 שנים מלאות של ישפאר

מעבר לתגובות בפורום