משימה בלתי אפשרית 5: אומת הנוכלים, ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
30-07-2015 07:00

טום קרוז נצמד למטוס ממריא, נרדף במכונית ומבצע להטוטים עם אופנוע, האם הסרט החמישי - משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים עדיין שומר על המתח והקצב המוכרים? ביקורת סרט.

בראשית דברי, אני רוצה לציין לשבח את טום קרוז, השחקן בן ה- 53 לא רק משחק ומפיק את סרטיו (לפחות בחלקם) אלה גם מבצע באופן עצמאי וכמעט ללא כפילים, את כל קטעי אקשן שיש בסרטי "משימה בלתי אפשרית" ולאורך הסדרה יש לא מעט כאלה. אין זו פעם ראשונה שאני שומע על שחקן שמתנהל באופן כזה: ג'קי צ'אן, צ'אק נוריס (טוב, לא נראה לי שיש משהו שיכול להפחיד אותו) ז'אן קלוד ואן דאם (מי שעושה לו את הטריקים המסוכנים, זה הכפיל - אח התאום שלו). באיזשהו שלב לי זה נראה כניסיון נואש להראות לעולם כי על אף הגילו הוא עדיין רלוונטי אך יחד עם זאת זה מספק הערכה כלפי השחקן ואף המקצוע עצמו.

קצת היסטוריה, למי שלא יודע המותג "משימה בלתי אפשרית" החל לפני שנים רבות ב- 1966 כאשר היוצר ברוס גלר הוציא לאור את החבורה למשימות מיוחדות במלחמה נגד הרשע במשך 7 עונות. לא פחות מ- 171 פרקים במשך 7 שנים הגנה חבורת המרגלים על העולם בפני כל רשע קיים עם שלל שחקנים: בתקופה זו עברו על הסט מעל ל- 1000 דמויות.

משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים
באמצע שנות ה- 90, הבימאי בריאן דה פלמה מחזיר את המרגלים אל המסך הגדול ומניע את הגלגלים מחדש. הסרט יוצר שיח רב תרבותי ומושך הרבה עניין לסרט המשך. הכפפה הורמה ע"י הטרנטינו הסיני הרי הוא ג'ון וו. אחרי הצלחה מסחררת בסין עם השחקן צ'ו יאן פאט, דווקא ואן דאם מביא אותו להוליווד - מה שיוצר מספר קלאסיקות בלתי נשכחות כמו: "מטרה קשוחה", "עימות חזיתי" אך "MI-2" לא מביא את הסחורה וזה נשאר כסרט בינוני.

בשנת 2006 הבימאי ג. ג. אברהמס עושה את הקסם שלו ומצליח לעלות את רמה הסדרה עם סיפור אישי אשר עוסק פחות באקשן ויותר בצד האינטימי של איתן האנט ובחירתו לעזוב את הצוות של המשימות המיוחדות, זה היה סרט שלישי ולדעתי האישית היה פחות מוצלח מהשני. חמש שנים לאחר זה, מקבל את מושכות בראד בירד. אם לא שמעתם עליו זה בעיקר כי הוא ביים סרטים מצוירים. למרות זאת גיוסם של סימון פג וג'רמי ראנר בצירוף עלילה רעננה הביא להחייאה של המותג ואף העלה את הרף של הסרט.


וכעת, בדומה למסורת של סדרת "רוקי" (7 סרטים), ג'יימס בונד (עשרים וכמה?) גם עם "משימה בלתי אפשרית" אנחנו כבר בחלק החמישי (הייתכן ומנסים להגיע ל- 7, ככמות העונות של הסדרה במקור?)


טום קרוז משימה בלתי אפשרית: אומת הנוכלים
ספויילרים לפניכם: להבדיל מהסרטים הקודמים, הפעם זהו סוג של פרק המשך ישיר לזה הקודם בו איתן ממשיך לרדוף אחר ארגון הפשע "סנדיקט" שאיש לא שמע עליו ואף אחד לא מאמין שהוא קיים חוץ מאיתן (קרוז, נכון?). הסרט מתחיל בקטעי אקשן (חלק מזה מופיע בטריילרים) בו איתן מנסה למנוע המראה של המטוס רוסי ועליו כמות גדולה של נשק כימי אשר נשלח לארגוני טרור. להמשך פעילות זו איתן מקבל את המשימה הבאה, בה הוא מגלה שאותו ארגון ה-"סנדיקט", מודע לנוכחותו של צוות מב"א, אשר רודף אחריו ושובה את איתן במטרות לא ברורות.


בעצם, כאן אני כבר יכול לכתוב לכם כל מה שקורה בסרט כולו ולהרוס לכם את ההנאה שבציפייה, אז אסתפק בדבר הבא: כבר אין סוף העולם, אין יותר מפלצות, אין יותר משהו לא מובן וקוסמי באוויר, יש רק את ארגוני הביון עצמם אשר נלחמו אחד עם השני ועכשיו נלחמים בתוך עצמם. בעיקר ובסופו של דבר גם הארגון הגדול ומפחיד מסתכם בסופו של דבר בבן אדם אחד עם מטרות "רעות" ולפעמים אנחנו הצופים מזדהים ביחד יותר אתו מאשר עם הגיבור הטוב של הסרט.



לסיכום, זהו סרט כיפי שאתם הולכים ליהנות, אל תתנו לו יותר מדי פרשנויות שנוגעות לעולם האמתי כי זה די רחוק מאתנו מכדי שנוכל להבין ו\או לשפוט אותו, ואל תנסו להסיק מסקנות גבוהות על מיצג אומנותי של המונים במאה ה- 21, כי זה חסר תועלת, לא בסרט הזה. תגיעו לסרט במטרה לצפות וליהנות תוך ניתוק המוח למשך שעתיים, במשהו ש"יש בו הגיון – כי ככה אמרו לנו". סביר להניח כי בעוד כשנה נראה אותו כבר על המסך הקטן בבית יחד עם ארבעת האחים הגדולים שלו ואף נצפה לסרט שישי - בן זקונים נוסף. אגב אם זה יקרה, אני עדיין מקווה שהוליווד יום אחד תסלח למל גיבסון ונשמע את דני גלובר אומר (והפעם באמת): "I’m to old for this Shit"


ציון: 7

מעבר לתגובות בפורום