סמסונג JS9000 במבחן – טלוויזית SUHD קעורה

ליאור קורן
26-07-2015 07:00

ביקורת מסך טלוויזיה: סמסונג UA65JS9000 משתייכת לסדרות הגבוהות של החברה, עם רזולוציית 4K, פאנל קעור וכמה תכונות מתקדמות כגון וידאו HDR, טווח צבעים רחב וחיבורי HDMI 2.0, בדקנו אותה.

סמסונג SUHD במבחן

הדגמים הבכירים בקו JS העדכני של סמסונג נקראים גם SUHD בזכות מספר יכולות מתקדמות בסעיף איכות התמונה, זאת מלבד כמות הפיקסלים הגבוהה שמגיעה עם טלוויזיות 4K UHD (רזולוציית 3840x2160 פיקסלים).


המסך שנסקר בכתבה זו מגיע בגודל 65״
, הטלוויזיה החדשה מציגה גוף קעור בצבע אפור וכסף, עם מסגרת כסופה צרה ברוחב סנטימטר וחצי בצדדים וסנטימטר בודד למעלה ולמטה, השנה עיצבה סמסונג גם את הגב (אפור) שנראה קצת כמו כמו אקורדיון עם מרקם של פסים. הפאנל הקעור נראה מעט עמיד יותר להשתקפויות מאשר הדגמים הקודמים כנראה הודות לציפוי קדמי משופר.

בדגמים הבכירים של סמסונג, המסך מגיע עם קופסת חיבורים חיצונית נפרדת אשר מחוברת אליו בכבל בודד. ה- JS9000 מציג מפרט מתקדם שכולל מעבד 8 ליבות, ארבעה חיבורי HDMI 2.0 עם יכולת העברת וידאו 4K/60p ותמיכה בפרוטוקול HDCP 2.2 להעברת תכנים ממקורות כמו נטפליקס 4K (אולי פעם בישראל…). מלבד זאת, ניתן למצוא שלל חיבורים מהתקנים המקובלים, כולל יציאת אודיו, שקעי USB להתקנים חיצוניים (אחד מהם USB 3.0) וחיבור רשת חוטית LAN במקביל לתמיכה ברשת אלחוטית WiFi. החברה מציעה גם קיט שדרוג UHD Evolution Kit שאמור לספק שדרוג לפחות לדור הבא שיצא בשנה שאחרי.

מהשנה, סמסונג עושה שימוש במערכת ההפעלה TIZEN בטלוויזיות החכמות שלה. זו מערכת שהוצגה בתחילה עבור טלפונים חכמים ועכשיו אנחנו רואים אותה גם על המסך הגדול בסלון.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
שלט מצביע

השלט החכם משמש גם כמצביע והוא מעוצב השנה באופן קשתי, כך שנוח יותר לאחוז בו ביד. יש עליו כמה לחצנים פיזיים לפעולות נדרשות כמו שליטה על עוצמת הקול, מעבר בין מקורות, לחצן רב כיווני ועוד. מיקרופון בשלט מאפשר לו לקלוט פקודות קוליות באנגלית של המשתמש (Channel UP למשל). לחצן אחד מפעיל את הציין ומאפשר לבחור בפריטים על הצג. על מנת שהציין יופיע על המסך (נראה כמו ראש חץ על המסך) צריך לגעת בלחצן המתאים בשלט - Pointer. השלט פועל על גלי RF כך שאינו דורש קו ראייה ישיר עם המסך. חבל שאין לו תאורה פנימית ללחצנים עבור תפעול בעת שהחדר חשוך. במקביל, אפשר לשלוט במסך עם הסמארטפון בעזרת אפליקציית אנדרואיד או iOS של סמסונג.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
השלט מסתנכרן עם הממיר של יס ומרגע זה ואילך השליטה יכולה להתבצע משלט המסך, למשל העברת ערוצים, או לחיצה על לחצן האמצע מעלה את התפריט המוכר של יס עבור הקלטות, VOD, לוח ערוצים ועוד.

מערכת Tizen

כאמור, סמסונג החליפה את מערכת ההפעלה לגרסה חדשה לגמרי בדגמי 2015. מה ה- Tizen הזה אומר עבורכם? במבט ראשון, לחיצה על ה- Smart Hub בשלט מעלה בתחתית המסך פס צבעוני ובו מוצגות פעולות אחרונות כמו אפליקציות, דפדפן ועוד. לא צריך יותר להיכנס למסכי בית רגילים ולנטוש את השידור החי כפי שהיה מקובל בדגמי הטלוויזיות הקודמים. חנות האפליקציות נאה יותר למראה ומכילה את רוב האפליקציות המוכרות למשתמשי טלוויזיות החברה. נפח אחסון פנימי עומד על 3.77GB וחלק ממנו כבר תפוס באפליקציות שמגיעות עם המסך.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
דפדפן האינטרנט פועל בצורה טובה וגם מהירות טעינת דפי האתרים שמישה בהחלט, כולל אתרים כבדים יחסית ומרובי באנרים כמו YNET. חסרה לי גלגלת גלילה בשלט עבור גלילה מהירה של דפים ארוכים.

לחיצה על MENU/123 בשלט מעלה על המסך תפריט מסורתי יותר, עם לוח מספרים וכניסה לפונקציות כמו תלת מימד, מצבי תמונה, גודל זום ועוד. תפריטי כיול התמונה נראים כמו אלו בדורות הקודמים.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
ממשק הסטרימר הפנימי הלך צעד אחד קדימה ומציג את התכנים עם צלמית בקוביות נאות. אבל את דיסק התכנים הקבוע שלי לבדיקות לקח למסך שניות ארוכות להציג משום מה והטלוויזיה גם נתקעה כמה פעמים בעת ניסיון קריאה של הקבצים, היה צריך לנתק אותה מהחשמל ולהדליק שוב.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
אגב, חיפשתי תכני 4K באפליקציות המובנות אבל הדבר הכי קרוב שמצאתי היה אפליקציית UHDZOO אשר מציגה רק תמונות סטילס ברזולוציה זו.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה TIZEN
אין במסך מצלמה מובנית וצריך לרכוש אותה כאביזר נפרד.

איכות תמונה

ה- JS9000  מגיעה עם נורות LED המציגות תאורה חזקה ויעילה יותר ב-20% וגם פאנל VA מבוסס 10 ביט של צבע ובנוסף לכך התאים שלו מעבירים יותר אור עם שיפור של 37% ביחס לדור הקודם, כולל תמיכה בווידאו HDR. סמסונג גם מפעילה מנגנון חכם שיודע לנתב אנרגיה לאיזורים בהם צריך להציג אור בעוצמה גדולה יותר מאשר בכהים. הטלוויזיה כוללת טכנולוגיית Nano Crystal שהיא השם של סמסונג עבור מה שמוכר כ- קוואנטום דוט, עם כיסוי של 92% מטווח הצבעים של התקן הקולנועי DCI המתקדם יותר ביחס לטלוויזיות Full HD המוכרות כיום.

אפשר לראות בדוגמה הזו מהסרט ״עשה את הדבר הנכון״ את הקיר האדום אדום בוהק בצבע, בין השאר בזכות הקוואנטום דוט.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
ה- JS9000 ממוצבת במקום שני בהיררכיית דגמי 2015 וביחס לדגם הבכיר JS9500 יש לה תאורת לד צידית (Edge LED) לעומת תאורת גב ב-9500 וגם אין לה מצלמה מובנית. בשאר התכונות הן אמורות להיות דומות עד זהות (כמו איכות הפאנל למשל).

סמסונג משתמשת כאן בכל השיטות והטריקים המודרניים בכדי להציג שחור וניגודיות טובים יותר בתמונה: שינויי תאורה מקומיים במסגרת (ובעזרת עיבוד וידאו ושליטה על העבררת אנרגיה זה מגיע גם עמוק יותר אל תוך שטח המסך הפנימי). התאורה כאן היא במסגרת (Edge LED), את התאורה המקומית בגב שומרת סמסונג לדגם הבכיר בסדרה 9500. השחור הכי טוב מוצג בעת צפייה בזוית ישירה מול המסך ובעת מעבר לצד, התמונה מחווירה בהשוואה.

במהלך הבדיקות, ניתן היה לראות תופעת אי אחידות בתאורה בחלק מהמצבים ולכן העדפתי לבחור בתפריט בסעיף Smart LED (תאורה דינמית) את מצב Low ובכך לשמור עדיין על שחור טוב ולהקטין את תופעת ההילה שנראית לעין במצבים החזקים יותר. המסך הגיע מהמפעל עם כיול תמונה טוב יחסית בסעיפי דיוק צבעים וסקאלת שחור ללבן. עבור גיימרים, משחק מומלץ רק ב- Game Mode שמוריד את ה- Input Lag עיכוב אות הכניסה לרמה טובה.

השיפור באופן העברת האור דרך תאי הפאנל בהחלט בא כאן לידי ביטוי ומציג פירוט מצוין גם בקטעים אפלים יחסית, כמו בפתיחה של הסרט הראשון בסדרת שרלוק הולמס המחודשת. הפירוט מוצג בצוותא עם שחור יפה לעין.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
מנגנון התאורה הדינמי בא לידי ביטוי למשל בעת הצגת כתוביות לבנות, הפס בתחתית התמונה מבהיר גם הוא במטרה להציגן בלובן בוהק יותר. ״שחור קולנוע״ מכבה בעת הצגת סרט בפורמט רחב (21:9) את השוליים העליונים והתחתונים שנשארים שחורים לקבלת שחור מלא.

סמסונג שיפרה את מנגנון הטיפול בעומק, כך שהוא מטפל כעת בעצמים קטנים יותר בתמונה מבעבר ומגדיל את אפקט מימד העומד בתמונה (בתכני דו מימד). האפקט הכולל הוא של תמונה מבריקה וחדה – גם עם תכני 1080p. סצינות כמו חטיפת רואה החשבון של המאפיה ע״י בטמן מתוך מגדל גבוה בעיר הונג קונג הוצגו כאן באופן מרהיב.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
גם באור, הצבעים יפים מאוד לעין, שמחים וחיים, בהחלט מעבירים את המסר של הסרט הצבעוני והשמח ממה מיה.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
וויל סמית, בתוך ניו יורק הנטושה, הסמסונג משקפת את גווני שעת הקסם החמים בעת שהשמש מתחילה לשקוע וחייבים להביא צייד הביתה לפני ביאת הלילה. (אני אגדה).בסרט קזינו רויאל, הצגת הצבעים היא בהחלט קולנועית והג׳קט שחור, אבל עדיין רואים עליו פרטים.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
שידורי SD
שידורי טלוויזיה רגילים נראים בסדר גמור ממרחק צפייה של 3.8 מטרים (בהתייחס כמובן לאיכות המקור הרדודה). אם יש באזורכם קליטה, שימוש במקלט הפנימי לשידורי עידן פלוס ישפר את התוצאה וגם אפשר יהיה להקליט תוכניות לכונן חיצוני דרך USB.

אגב, משקפי תלת מימד כבר לא מגיעים עם הטלוויזיה אלא נמכרים בנפרד, ללמדכם כמה דרישה מועטת היתה לתכונה זו.

וידאו HDR

כאמור, מלבד השיפור ברזולוציה (פי ארבעה יותר פיקסלים בהשוואה ל- Full HD), יש כוונה השנה לשפר את איכות התמונה במובנים נוספים. אחד מהם הוא HDR – High Dynamic Range. המונח הזה מוכר כיום בעיקר בתחום צילום הסטילס: בעזרת שימוש בטכניקה של צילום שלוש תמונות – כל אחת מהן בחשיפה שונה (אחת חשוכה מעט, השנייה בחשיפה מאוזנת והשלישית בחשיפת יתר – בהירה). כך משיגים תמונה ללא חלקים שרופים (בהירים מדי) או חשוכים ושחורים לעין. בעת צפייה בסרט על המסך, זה אומר כי תוכלו לראות לא מעט פרטים נוספים שחסרים בגרסאות הנוכחיות של הסרטים, בין אם מדובר בסצנות ליליות או כאלו שצולמו בשיא עוצמת אור השמש במדבר סהרה.


סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
נכון לעכשיו, אין כמעט קטעי הדגמה שתומכים בפורמט החדש הזה, התמונה ב- Life of Pi מציגה אור יפיפה עם פירוט מצוין בכל מקום בתמונה – כהה ובהיר כאחד. גם קטע הדוגמה מהסרט אלים ומלכים מציג טווח דינמי יפה. אגב, אם תנסו לנגן את הקטע הזה בכל מסך שאינו תומך ב-HDR  (נדיר בשלב זה) או מחשב אחר, תקבלו תמונה בהירה ושרופה לעיניים.

אודיו
גוף המסך הקעור כבר פחות דק מאשר הדגמים השטוחים ולכן אפשר לשים בו רמקולים גדולים ומשכנעים יותר באיכות ועוצמת הקול שלהם. הרמקולים ממוקמים בחלק התחתון במסך ופונים כלפי מטה, תפריט ההגדרות כולל איקולייזר המאפשר כיוון הצליל ברמקולים.

סמסונג JS9000 - ביקורת טלוויזיה
סיכום

אחרי תקופת הבדיקה, אני יכול להגיד כי סמסונג עשתה כאן עבודת הכנה טובה למהפיכת ה-UHD 4K הקרבה. חלק מהתכונות כדוגמת 10 ביט, הצגת 92% מאיכות הצבע של תקן DCI וכמובן גם HDR שבעטיין משלמים תוספת מחיר על הדגם הזה יוכלו להתממש באופן מלא בשלבים מאוחרים יותר כאשר יגיעו התכנים המתאימים לצפייה.

הצופים במסך זה מקבלים רמת שחור טובה מאוד ובעזרת השיפורים שהכניסה סמסונג בדור החדש יש עוצמת תאורה / בהירות מרשימה עם טווח דינמי רחב ופירוט בחלקי התמונה הבהירים והכהים גם יחד. השחור מרשים, אבל בעיקר כשנמצאים מול המסך (בצפייה מהצד התמונה מחווירה). נכון לעכשיו, האפשרויות לצפות בתכני 4K הן דרך אפליקציית יוטיוב המובנה, סרטוני דוגמה או אף בסרטון ביתי שצילמתם עם הסמארטפון המודרני שלכם. אבל, גם תכני 1080p נראים כאן טוב בהחלט, כך שלא צריך לחוש שמתפשרים יותר מדי גם עם האפשרויות הזמינות כיום.

מערכת ההפעלה החדשה בטלוויזיות – Tizen מגיעה עם ממשק משופר ביחס לדגמים הקודמים. יש כאן ויתור על חלק מהתכונות שהכרנו בדגמים הקדומים כמו שליטה בעזרת מחוות ידיים (בגלל חוסר במצלמה מובנית)ֿ אבל זה משהו שלא חסר ממש בשלב זה. המעבד החזק יותר (8 ליבות) בא לעזר בעת גלישה בדפדפן האיטנטרנט ובתגובות זריזות של הממשק ואפליקציית יוטיוב עובדת יפה עם תמיכה בהצגת תכני 4K – מה שמביא לאיכות תמונה יפה בהחלט. במהלך השימוש בסטרימר הפנימי, נאלצתי להדליק מחדש את הטלוויזיה 3-4 פעמים לאחר שזו קפאה בניסיון לנגן תוכן ספציפי, האם זה בגלל Tizen? מקווה שסמסונג תשפר את זה בעדכון תוכנה. מצד שני, הליך הדלקת הטלוויזיה זריז יותר מעבר (מספר שניות בלבד) וכמובן יש עברית במקלדת, תפריטים, תרגומים ועוד.

שני תחומים חזקים במיוחד ב- JS9000 הם צבע ויכולת הצגת פרטים בתמונה, כך שאני שמח לראות שהמעבר לדור ה- 4K אינו נעצר רק בהגברת החדות אלא מציע שיפורים נוספים באיכות התמונה הכוללת.


מחירים
דגם UA65JS9000 בגודל 65" - מחיר 31,990 ₪
דגם UA55JS9000 בגודל 55"- מחיר 24,990 ₪
אחריות: 3 שנים של סמליין

מעבר לתגובות בפורום