HEGEL H80 - מגבר משולב במבחן

נמר לוי
05-07-2015 19:00

ביקורת מגבר משולב: HEGEL H80 עומד למבחן, כיצד הוא מצליח להתמודד עם רמקולים מאתגרים וכמה איכותית היא יחידת ה- DAC הפנימית? בדקנו.

בחינה של מגברים משולבים במחיר של כ- 10,000 ש״ח, על רמקולים כמו שלי, מאלצת אותי להתייחס לחסרונות שלהם עם רלוונטיות ביחס למחירם. אני לא מצפה ממוצר בבמחיר כזה להתנהג כמו האלקטרוניקה שלי שעולה פי 20. עם זאת, ככל שאני מתנסה ביותר מוצרים בטווח המחיר הזה, על רמקולים שקופים ומדויקים כמו שלי, אני חש כי ישנם מוצרים שמציגים ערך בלתי רגיל לכסף. המגבר המשולב שאבחן היום, לפחות על פי ההיכרות שלי עם דגמים אחרים מאותו יצרן, אמור להיות בדיוק כזה. ואת זה, אני מוכרח לבדוק.

היום נעמיד למבחן את ה- Hegel H80 כאשר הרפרנס שלי לגביו הוא שני מגברים משולבים מתוצרת אותו מותג אותם בחנתי בעבר, ה-H70 וה-H100.

HEGEL H80
הצד הטכני

אז מה נשתנה כאן? ראשית, המגבר כולל יחידת ממיר (DAC) חדשה ומודרנית יותר, בנוסף, להבדיל מה-H70 ה-H80 , העיצוב נקי יותר בזכות העובדה שאנשי החברה ויתרו על הכיתוב בבורר המקורות לטובת מסך שמציג את המקור המתנגן. המסך גדול יותר משל ה-H100 מהדור הקודם וכך למעשה הוא ברור יותר. את כפתור ההדלקה העבירו לבטן המכשיר בחלקו הקדמי ימני וכך שמרו על קו נקי לחלוטים מכפתורים. המלצתי היא לא לכבות אותו פרט לימים בהם צפויות בעיות חשמל או פגעי מזג אוויר כמו סערה או חום קיצוני. בשאר הפרמטרים העיצוביים הוא בעצם דומה מאוד ל-H70. בכל הנוגע למפרט הטכני אנחנו כבר נחשפים להגברה חדשה, ממיר חדש וכמובן ספספיקציות משופרות על הנייר. ל-H80 שתי כניסות קואקסיאליות, שתי אופטיות וכניסת USB אחת. בגזרה האנלוגית ל-H80 שתי כניסות RCA וכניסה אחת מאוזנת XLR. יחידת ההגברה מספקת 75 וואט ב-8 אוהם ו-125 וואט ב-4 אוהם, יחס אות לרעש מוצג כ״יותר מ-100 דציבל״ (כמה בדיוק? לא מגלים). נתון מרשים מאוד שמוצג על הנייר הוא הדאמפינג פקטור שעומד על לא פחות מ-1000. הממיר תומך בקבצי אודיו 192KHz/24bit והוא משתייך לדור האחרון של הממירים מתוצרת Hegel - מה שאומר שעון משופר, מעגל חדש ויכולות סוניות משופרות. בצעתי השוואה בין נגן הדיסקים שלי בחיבור אנלוגי לעומת הפיכתו לטרנספורט וחיבור אל ממיר ה-H80 ומסקנתי היא שהוא מצויין (של Hegel). את כל החבילה המרשימה הזו תקבלו בקופסה ששוקלת 12 קילוגרמים.


HEGEL H80
מבחן האזנה

Britten - Young Persons Guide to tHe OrcHestra
אני פותח את המבחן עם מוסיקה קלאסית. היצירה נפתחת כאשר התזמורת הסימפונית מנגנת את קטע הנושא במלוא הדרו על ידי כל הכלים בהרכב. מדובר בפתיח תובעני והמגבר המשולב הזה מצליח להציג אותו באופן מרשים מאוד. הפרדת כלים מרשימה, דינמיות ואיזון טונאלי מרשימים. מהיכרות שלי עם הדורות הקודמים של היצרנית אני לא ממש מתפלא שהוא מצליח להעביר תזמורת סימפונית באופן כזה מרשים ביחס למחירו ולנתונים הדי צנועים בגזרת ההגברה. היתרונות הללו מתבלטים עוד יותר במיקוד כלים. בסולו חליל הפיקולו אני מקבל את המרקם העצי של החליל והחריפות הטבעית שלו מבלי שזה יצעק לי באוזן. גם הכינורות והויולות מוצגות בפרופורציות משכנעות מאוד בניהם. ההפרדה מעולה, מידת הפרטים מרשימה מאוד אך לא מושלמת מן הסתם. מאידך, ביחס למחירו זה בהחלט אחד מהיותר מרשימים שאני מכיר. הבסים מעולים. זה ניכר בקטעי קונטרבס קצרים שהוצגו בדיוק רב, איזון מעולה וקוהרנטיות מרשימה מאוד. התוצאה במוסיקה קלאסית המנוגנת על ידי תזמורת סימפונית גדולה מקבלת ממני ציון גבוה מאוד. פשוט תענוג!

Ben Webster stormy weatHer
Ben Webster stormy weatHerהסברה המקובלת היא כי יותר קל לשחזר מוסיקת ג׳אז קלילה מאשר מוסיקה קלאסית סימפונית. למען האמת, זה נכון אבל לא לגמרי. במוסיקת קלאסית ישנן יותר דרישות מהמגבר אך במוסיקת ג׳אז מעודנת ישנה דרישה אחת והיא אולי המכשילה ביותר. טבעיות ותחושה של נוכחות אנושית בחלל. מדוע כאן תחושת הנוכחות חשובה יותר מאשר במוסיקה קלאסית סימפונית? משום שכך או כך מוסיקה סימפונית במציאות היא ענקית. אני לא מכיר מערכת שמצליחה ממש לשחזר חוויה של לשבת בקונצרט באולם קונצרטים או בקתדרלה. מדוע? משום שחלל האזנה ביתי ממוצע, אפילו גדול, מתגמד על יד שני האחרים. במוסיקת ג׳אז, המנוגנת על ידי רביעיית או שלישיית נגנים, קל יותר לקבל את הנוכחות האנושית הזו. וזה בעצם אחד האתגרים שעומדים בפני המערכת בגזרה המוסיקלית הזו. המגבר הזה, ה-H80 עושה את זה ובגדול. הוא מציג הולוגרפיה מעולה. לכל נגן את המקום שלו, לכל כלי את הטונאליות והניואנסים השייכים לו, והתלת מימדיות הזו, מעצימה את החוויה המוסיקלית. הפסנתר נשמע מעולה, עם גוף, נוכחות ודינמיות מדהימה, כך גם הסקסופון. ניתן לשמוע את האוויר הבוקע מהשופר שלו. הפירוט מעולה וכך גם המיקרו דינמיות. בסולו הקונטרבס גיליתי מגבר שולט, מאוזן ולמרות ה-75 וואטים הצנועים שלו - חזק במיוחד. טוב, כשיש 1000 דמפינג פקטור אני לא מוצא סיבה מיוחדת שלא ישלוט.

HEGEL H80
 במוסיקת רוק ואלקטרוני הלכתי על שני קטעים שאני מכיר היטב. בגזרת הרוק הקטע, ManOWar Warriors Of THe World חילץ דינמיות, מהירות ותחושת אצטדיון מאוד מרשימה מהרמקולים שלי. למרות שהיה לא קל עבור ה-H80 לספק עוצמת קול כזו שתעיר את השכנים וגם דינמיות מושלמת, זה היה עדיין מרשים. אני מכיר הרבה מגברים שנכנעו עוד קודם. המגבר הזה לוחם עז, סוג של דוד וגוליית ביחס לרמקולים התובעניים. רק שהפעם, המלחמה היתה קשה יותר ואף אחד מהם לא ממש ניצח. הורדתי את העוצמה במעט וקיבלתי שוב את היכולות של המגבר ללא החסרונות שהתגלו בעוצמות גבוהות במיוחד. רמקול קל יותר להנעה משלי כנראה שלא היה חושף את החסרון הזה. במוסיקה אלקטרונית הוא פרח בערך כמו שהוא פרח במוסיקת רוק. רק שהיה צריך להנמיך אפילו עוד טיפה. אבל עדיין, העוצמה היתה מכובדת בהחלט ולא חשתי שחסר לי יותר מדי. הבס מהיר, מדויק, הצליל מאוזן, הוא אינו צועק עלייך בשום מצב. וזה הישג בלתי רגיל בטווח המחיר הזה, עם הנתונים הללו ביחס לרמקולים שלי.

DAC

את הממיר בחנתי עם אותם קטעים יחד עם ה-מק מיני שלי בחיבור USB וגם דרך המארק לוינסון 390s כאשר הוא שימש אותי כטרנספורט על אותם קטעי מוסיקה בדיוק. מצאתי רק יתרונות לממיר ששתול ב-H80: הוא שקט יותר, מפורט יותר ו״נקי״ יותר. עם זאת מצאתי יתרון נוסף. הוא גם טבעי ו״נכון״ יותר. את כל הביקורת הזו העברתי כאשר ה-390s מחובר בטרנספורט מה שבעצם שיפר מאוד את הביצועים שהביאו אותי לכתוב את מה שאני חושב על המוצר הזה. לכן אני ממליץ בהחלט, גם לכאלה שיש להם נגנים מאוד נחשבים, לבדוק את האופציה לשדך לו ממיר של Hegel כשמשתמשים ב-H80. הוא פשוט משפר את התוצאה פלאים.

HEGEL H80
נקודות ציון

שיכוך והעמדה
למרות שהוא לא ממש מתחמם, מרגישים עדיין פליטת חום, כך שרצוי להעמידו במקום מאוורר. אבל זה ברור לכל בר דעת. הסיפור כאן הוא לא רק מקום מאוורר אם כי משוכך היטב. המגבר הזה מסוגל לשנות את אופיו מקצה לקצה כאשר מעמידים אותו על ספייקים שונים ממה שהוא מגיע איתם במקור. פשוט לא לגעת. הרגליים המקוריות שלו מושלמות עבורו. יש לי ממש תחושה שניסו כמה וכמה רגליות והחליטו על אלה. אחרת, אני לא מוצא סיבה לשינוי הזה ולבחירה של הרגל הבאמת טובה ביותר עבורו. איכות הרגליות שלו מאפשרות לי לזרוק אותו פשוט היכן שנוח לי: על מדף עץ, רצפה, קוביית קרח או פח של חבית. העיקר ששלושת הרגליים יעמדו על המשטח.

חשמל
המגבר התגלה כמאוד רגיש לכבלים. כבל חשמל רפרנס של הום סנטר לא יבוא לו בטוב. כבלים איכותיים, רצוי לבחון כמה וכמה סטים, יעשו לו כל כך טוב שפשוט לא תכירו אותו. לכן, תנו תשומת לב רבה לעניין הזה. הוא ישפר לכם את הדינמיות, השקט, הפירוט, הטונאליות ובעצם הכל.

התאמה לרמקולים
כאן אני לא חלוק כלל. המגבר הזה חזק. הוא שלט ברמקול שלי ולכן אני סבור ובטוח שהוא ישלוט בכל רמקול שאינו בעל נתונים קיצוניים בכל הנוגע לקושי ההנעה שלו. הטונאליות שלו נטרלית ונוטה לחמימות קלילה מבלי לעגל פינות. לכן, אני מסיק מסקנה שגם רמקולים בהירים וחריפים במידה מסויימת יתאימו לו בהחלט ומצד שני, הנטרליות שלו מאפשרת לשדך לו רמקולים חמימים מבלי להפוך אותם ללוהטים וסתומים. במילים אחרות, רוב הרמקולים, באיזונים השונים (בהיר, נטרלי, חם) אמורים להתאים לו.

שלט רחוק
לא ממש אהבתי את השלט הקטן מאוד, שבנוי כמו שלט של רדיו דיסק ברכב וגם לא מהיקרים ביותר. שלטים רחוקים מהווים נקודת תורפה אצלי. אני אוהב מוצר שמושקע בכל פינה: מהשלט ועד בוררי העוצמה. במקרה הזה הכל מושלם חוץ מהשלט. אולי היצרנית לא רוצה ״לבזבז״ תקציב על שלט והיא מעדיפה לשים אותו על המוצר עצמו. כאילו שה-5 דולר או 20 דולר הללו יפילו את היכולות הסוניות של המוצר לקרשים. אז זהו שלא. אפשר לשים עוד 20 דולר ולהקפיץ את מחיר הצרכן ב-70 ש״ח. בכל זאת, אני לא בטוח שהשלט המצחיק הזה ימנע ממישהו לרכוש אותו. אבל לי זה מציק רק בגלל העובדה שיש לי ציפיה לקבל משהו יותר מושקע ביד.

HEGEL H80
סיכום

במחיר שלו, מדובר ללא ספק באחד המגברים המשולבים היותר טובים שמשווקים בישראל כיום. הוא מדויק להפליא, מאוזן, מפורט בטירוף, מהיר ושולט. את האיכויות הללו מקבלים בתוך קופסה דקיקה וקלה יחסית, נטולת פוזה לחלוטין אך אלגנטית בהחלט.

אני יכול לספר לכם שהוא בין המגברים המשולבים הבודדים בטווח המחיר הזה שהצליחו להעביר תזמורת סימפונית כראוי. זה לא רק ציון עובר, אם כי עובר פלוס. הממיר שמוצע בתוך ה-H80 פשוט מעולה. הרזולוציה, היכולת הדינמית, הפרטים והמרקם הטונאלי בהחלט משקפים את היכולות של היצרנית הזו לייצר ממירים טובים מאוד. אהבתי את היכולת של המגבר הקטן הזה לשלוט ברמקולים לא ממש קלים כמו שלי באופן שהוא אומנם לא מוחלט, אבל במידה כזו שמוכרת לי בעיקר ממגברים חזקים ויקרים ממנו משמעותית.

אהבתי את היכולת שלו לבנות פרזנטציה הולוגרפית במיוחד: גובה, רוחב עומק וגם הסדר בבמה היו בהחלט מרשימים מאוד. ואת זה הוא מצליח לעשות גם בקטעי מוסיקה מורכבים כמו תזמורת סימפונית וקטעי רוק אגרסיביים, בקטעי ג׳אז מעודנים הוא עושה זאת בקלות יתרה. וזה מוביל אותנו ליכולת שלו להפריד בין כלים, לתת לכל אחד את המקום שלו בבמה ובמרחב הצליל הבוקע ממנו בכלל. הפרופורציות בין כלי הנגינה השונים, המרקם שלהם, היכולת להציג אותם בטבעיות משכנעת בלטו בו בהחלט.

מחיר: 10,450 ש״ח
אחריות ושירות: סאונדקוואסט

מעבר לתגובות בפורום