שארפ LC-60UD20E 4K - טלוויזיית 4K במבחן

ליאור קורן
25-06-2015 06:56

ביקורת טלוויזיה: שארפ UD20 מגיעה לישראל ועומדת למבחן, עם מסך בגודל 60" ורזולוציית 4K. יש לה הסמכת THX 4K, מערכת קול שתוכננה עם ימאהה וממשק חכם, מה היא מציעה מול המתחרות? בדקנו.

בשנה שעברה, בחנתי את מסך ה- UQ10 של שארפ – טלוויזיה שהציעה טעימת אמצע בין 1080p ל-4K, כעת הגיעה העת לדבר האמתי: טלוויזית ה-4K הראשונה של היצרן היפני, עם 8 מגה פיקסלים בתמונה אשר נפרשים על פני שטח של 60 אינץ'.

פאנל ה-LCD (עם תאורת LED מאחור) בטלוויזיית ה-UD20E בנוי על אותו עיקרון מוכר של שלושה תתי פיקסלים (אדום, ירוק וכחול) המרכיבים את קשת הצבעים של כל פיקסל, היא אינה מציעה את טכנולוגיית הקווארטון של שארפ עם תת פיקסל רביעי של צהוב, מה שכנראה גם הוריד את המחיר לצרכן, לאור עובדה זו, מסקרן לראות את איכות התמונה בפועל.

שארפ UD20 4K
בהתאם לרוח המודרנית, יש לטלוויזיה מסגרת צרה יחסית (1 ס״מ) מסביב לשטח המסך, עם עיצובי כללי שחור ענייני ומסגרת מתכתית כסופה מוברשת שעוטפת מסביב ומוסיפה כמה נקודות לאיכות הגימור. כל זה עומד על שתי רגליים בצורת סהר –כל אחת פונה לעבר השנייה. מקדימה, יש ציפוי מבריק, אבל הוא לא סובל מבעיית השתקפות מיוחדת קשה מדי.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
HDMI 2.0
מבט לגב המסך, מגלה כי בסעיף החיבורים, יש כאן כל מה שהמשתמש זקוק לו: שלושה שקעי USB, קורא כרטיסי זיכרון מסוג SD, חיבור רשת חוטי ואלחוטי, BT ואפילו שקע סקארט אירופי עבור חיבור לממירים ישנים. מתוך ארבע כניסות HDMI אשר תומכות בווידאו 4K, כניסה מספר שלוש מאפשרת מעבר אות וידאו 2160/60p באיכות הצבע הגבוהה ביותר 4:4:4 לעומת שאר הכניסות עם 4:2:0 וכניסת HDMI 4 תומכת גם בפרוטוקול שמירת זכויות יוצרים HDCP 2.2 הנדרש לצפייה בשירותי וידאו כמו נטפליקס 4K (אם כי למרבה הצער, אין למסך יכולת פענוח HEVC) או נגני בלוריי 4K עתידיים. התכנים איתם בחנתי את המסך פועלים בקצבי פריימים של 24p-30p ברזולוציית 4K.


שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
אודיו: יש שני רמקולים בהספק 10 וואט ועוד סאב וופר, שארפ מצהירה על שת"פ עם חברת ימאהה בנושא הסאונד ובפועל, איכות הצליל טובה והצליל ברור, במיוחד עם קולות אדם.

איכות תמונה

זו אחת מהטלוויזיות הבודדות שנושאות את תו ה-THX עבור 4K (בדומה לדגמי הדגל AX800 של פנסוניק). מצב THX מאפשר למי שאינו מעוניין להתמודד עם כיול תמונה מתקדם מתמונה בגוון קולנועי עבור צפייה בסרטים. יש מצב THX לחדר חשוך או לחדר מואר המבהיר את הגוונים בתמונה להתמודדות טובה יותר עם תאורה סביבתית חזקה. לצידו, מצב Movie מאפשר לשלוט בצורה ידנית על מנגנוני ניגודיות אקטיבית / תאורה ובכך להגיע לכיוון טוב יותר ומציג יותר פרטים בחלקי התמונה הכהים. חיישן התאורה הסביבתית - OPC משנה את עוצמת ההארה בתמונה בהתאם לתאורה הסביבתית, אפשר לכוון אותו גם לטווח תנועה רצוי – ערכי תאורת מינימום ומקסימום, מה שהופך אותו למנגנון יעיל למדי. ה- UD20 מגיעה עם מנגנון החלקת תנועה Active Motion 800, כאשר מצב הבחירה הגבוה מבין 3 האפשרויות בתפריט עושה את העבודה הטובה יותר עם מינימום של תופעות לוואי, אבל מחשיך את עוצמת ההארה הכללית בתמונה.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
נושא הצבעים בתמונה מטופל כאן בצורה מוצלחת מאוד, עם מראה טבעי וחי מאוד – מבלי לעבור לקיצוניות מוגזמת והתחושה הכללית היא של תצוגת גוונים קולנועית. כמתבקש, החדות בתכני 4K מעניקה עומק ותלת מימדיות לתמונה וכמובן פירוט מצוין.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
מנגנון התאורה הוא מסוג LED במסגרת, עם שינוי דינמי, הוא אפשר לראות שחור טוב יחסית באופן יחסית לטלוויזיית LCD, עם זוויות צפייה רחבות יחסית ופיזור תאורה אחיד למדי ביחס למסך Edge Led, עם מעט עננות נראית (כאשר מוצגת תמונה שחורה לגמרי) ביחידה שבדקנו.

דגמי הקוואטרון של שארפ מתגאים ביכולתם להציג צבע זהב ריאליסטי, אבל גם במסך הזה, הזהב לא סובל משום בעיה נראית לעין:


שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
טמפרטורת הצבע גבוהה יחסית באופן בסיסי וגם במצב טמפרטורת צבע חם שנבחר בתפריט, ללבנים יש גוון כחלחל עדין.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K

בסרט ״מילים ותמונות״, ניתן לראות כי השארפ מציגה צבעים בגוון ערמוני, יש עומק טוב בתמונה ופירוט מספק גם בתכני 1080p.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
אופי הצבעים מקנה חוויה קולנועית בהחלט לסדרות כמו משחקי הכס, שיריון האביר האפל מנצנץ בגוון זהב.

משחקי הכס
הגוון היותר מודרני בו בחר הבמאי משתקף גם בפלטת הצבעים של "עמק הסיליקון".

עמק הסיליקון
יכולת UPSCALE של שידורי SD רגילים ברמה נאותה יחסית בהתחשב בגודל המסך (60״) וכמות הפיקסלים אליה צריך לדחוף המעבד. במרחק צפייה של 3.5-4 מטרים זה נראה בסדר אם כי מעט רך. תכני Full HD נראים טוב מאוד ואפשר לצפות בהם בהנאה גדולה, אין טשטוש פרטים מוגבר ביחס למסכי Full HD והצבע ממשיך להיות מרשים. עם Sharpness על אפס, התמונה מפורטת מספיק ונעימה לעין כמו בקולנוע ולא מחודדת בפראות שכבר עוקצת למראה.

כצפוי, התמונה ב- UHD חדה להפליא, עם פירוט פנטסטי – גם כאשר בוחנים את התמונה מקרוב מאוד. אבל זה לא רק החדות אלא גם הצבעים. גם עם תנועה מתמודדת ה- UD20 היטב (זה לא פשוט להניע כל כך הרבה פיקסלים…). באחת מקטעי הבדיקה מוצגת תמונת הגלקסיה שמורכבת מאלפי כוכבים זעירים בתמונה ותזוזה שלה משאירה אותם עדיין חדים לעין.

בעת הבחינה, נתקלתי בבעיה עם מנגנון זיהוי סרט במסך: מעבד המסך אמור לזהות באופן אוטומטי תכנים שהם סרט קולנוע (להבדיל מתוכניות טלוויזיה רגילות) ולהתאים להם מנגנון תנועה שונה מאשר התכנים האחרים. הבעיה היא שכנראה מתבצע זיהוי שגוי ואז מופיעים קרטועים קטנים במהלך הצפייה בסרט, מה שדורש להיכנס לתפריט "מצב סרט" ולבחור ידנית מצב אחר. בד"כ אחד משני המצבים "מופסק" או "רגיל" פותר את הבעיה, אבל כאשר עוברים בחזרה לתוכן אחר שאינו סרט, צריך לבחור שוב את האפשרות הקודמת בתפריט. אני מקווה ששארפ תתקן את זה בגרסאות קושחה עתידיות (במהלך תקופת הבדיקה הגיע עדכון קושחה חדש, שלא שינה את המצב הקיים).

ה-UD20 מציעה תלת מימד עם משקפיים אקטיביים, כך שאם יצאו בעתיד סרטי 4K 3D, הצופה אמור לראות אותם במלוא הרזולוצייה (זאת בהשוואה לשיטה הפאסיבית בה מוצגת חצי מכמות השורות בתמונה). מצב 3D בודד, בלי אפשרות לעבור לסגנונות תמונה אחרים ומנגנון החלקת התנועה פעיל תמיד.

תכונות חכמות


השלט הרחוק עשוי פלסטיק שחור רגיל, ללא משטח מגע או עכבר מצביע, מצאנו אותו פשוט יחסית להבנה ותפעול.

ממשק ההגדרות מתורגם לעברית, אבל הוא פחות אינטואיטיבי ונוח להפעלה בהשוואה ליצרניות המסכים הקוריאניות, חלק מההגדרות דורש חיפוש במעמקי התפריט והתגובות לבחירת המשתמש איטיות יחסית, היפנים בהחלט יכולים להשתפר בנושא ממשק מכונה אדם.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
תפריט Q. Menu אשר מביא את המשתמש אל הממשק החכם ונראה יפה לעין, הוא מציג את האפשרויות בתוך תיבות גדולות וברורות, שירותים כמו יוטיוב, נטפליקס (שאינו זמין בישראל). לעומתו, חנות האפליקציות AQUOS NET+ נראית כבר מיושנת יותר ויש כמה שגיאות בתרגום (״היישומים מומלץ״ במקום ישומים מומלצים). הצופה ימצא כאן הרבה אפליקציות אירופאיות לא מוכרות, חלקן רלוונטי יותר כמו חדשות BBC.

שארפ LC-60UD20E 4K - ביקורת טלוויזיה 4K
כמקובל, יש גם סטרימר פנימי, מנגן את כל הפורמטים המקובלים, עם תמיכה באודיו מסוג דולבי דיגיטל או DTS, כמו גם הצגת כתוביות עברית (אם כי עם סימני פיסוק מיושרים לצד שמאל).

סיכום

ה- UD20 של שארפ מגיעה עם הסמכת THX לתמונה וגם לצליל ובסעיף החשוב ביותר - איכות תמונה יש שחור טוב, צבעים טבעיים וקולנועיים למראה, פירוט מצויין ב-4K ואיכות תמונה טובה מאוד גם עם תכני 1080p. למרות שזו אינה טלוויזית קוואטרון, התמונה יפה מאוד בצבעיה ואופי התמונה הכולל נוטה לצד הקולנועי, עם צבעים רוויים, חיים וטבעיים לעין, ללא מלאכותיות מיותרת. יש גם תמיכה בפורמט 4K 60p העתידי עם כניסת HDMI 2.0, אבל ללא פענוח של קידוד HEVC (מקור הווידאו יצטרך לעשות זאת).

הצד של ה״טלוויזיה החכמה״ עדיין פחות חזק אצל שארפ, יש כאן את כל התכונות הנדרשות כמו אפליקציות, דפדפן אינטרנט ועוד, אבל הממשק פחות נוח להפעלה ויותר איטי בתגובות שלו בעיקר מול המתחרות הקוריאניות


ומה לגבי מחיר?
אם בשנה שעברה, מסך ה- UQ10 בגודל 60" עלה כ-20,000 ₪ כאשר הגיע ארצה, ירידת המחירים ממשיכה וה- UD20 באותו הגודל, אך עם UHD 4K מלא, עולה פחות – כ- 16,000 ₪.

בהשוואה לטלוויזיות מתחרות מתוצרת מותגים ידועים, ה-60" של שארפ זולה יותר בהשוואה לדגמים בגדלי 55" (מחירי יבואן רשמי) של LG (דגם 55UB859Y) או סמסונג UA55HU8700 (מסך קעור) עולים כ- 19,000 ₪. הממשקים של הקוריאניות מתקדמים יותר, אבל לשארפ יש מה לתת מבחינת איכות תמונה (מצב THX למשל).

מחיר: 15,990 ₪
אחריות: 3 שנים של ראלקו

מעבר לתגובות בפורום