אולימפוס E-PL7 – בת לוויה נאמנה לטיול

אלי כרמי
17-06-2015 06:55

ביקורת מצלמה ללא מראה: עם מראה קסום של מצלמת וינטאג' קטנה מצד אחד ועם מיטב הטכנולוגיה המודרנית מהצד שני, ה- E-PL7 החדשה של אולימפוס בתיק יכולה להיות בת לוויה מוצלחת לטיול.

מבוא

עבור חלק מחובבי הצילום שאינם מעודכנים בכל דבר חדש שיוצא לשווקים, נראה כי מצלמות ללא מראה רק יצאו לאחרונה. אבל, בפועל הן כבר נמצאות כאן מזה זמן מה ומציעות יתרון של גודל ומשקל מול מצלמות DSLR רגילות  - במיוחד בעת טיול, בזכות העובדה שאין להן מנגנון מראה - כולל גם עדשות קטנות וקלות יותר (למצלמות שאינן Full Frame). ניצלתי את הזדמנות הנופש ביוון על מנת לשאת את ה- Olympus E-PL7 לשם תיעוד החופש ונופי המקום היפים – כולל צילום בהופעה חיה.

מי את ה- E-PL7


ה- PL7 היא הבת החדשה למשפחה הוותיקה E-PL - PEN Lite מבית אולימפוס, כך שאנחנו מצפים למוצר בשל יחסית. יתרה מכך, היררכית, היא ממוקמת ברמה אחת מעל דרגת הכניסה של אולימפוס (מעל סדרת E-PM) ומתחת לדגמים המתקדמים יותר (סדרת O-MD), כך שהיא אמורה להיות לא פשוטה מידי או מתקדמת מידי ועדיין להישאר משתלמת לרכישה.

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
עדשות
המצלמה שנבדקה התקבלה עם עדשת קיט ה 14-42 (מגיעה בחבילת קיט). יש לה איכות אופטית סבירה שטוב להתחיל ממנה ואז להתקדם ואין לה ערכי צמצם גדולים – כך שנדרש להעלות יותר את ערכי ה-ISO בעת צילום בחשיכה ללא פלאש. ערכי המוקד בעדשה זו שווים ל 28-84 מ"מ בתרגום לפילם 35 מ"מ, טווח שהינו מספק להתחלה (היינו שמחים ליותר מ- 28 מ"מ בצד הרחב). היות ומצלמה זו משתמשת במחבר עדשה ה- Micro 4/3, אשר משותף לאולימפוס ופנסוניק, ניתן להשתמש במגוון העדשות הרב מבית שתי החברות.

מבנה רטרו מודרני


מבנה המצלמה עשוי בסגנון וינטאג' המקובל בלא מעט מצלמות ללא מראה כיום, העיצוב של אולימפוס ממש מוצלח כאן - בעיקר בגוון הקרם של המצלמה שנבחנה (יש צבעים נוספים). המצלמה מרגישה קצת כבדה בפעם הראשונה ומשדרת תחושה מוצקה, גם לאחר כמה אלפי תמונות ונסיעה משותפת לחו"ל, היא עדיין נראית כאילו רק יצאה מהקופסה. החלק העליון הכסוף כולל חוגות גדולות וכסופות אשר משתלבות באופן יפה לעין עם עדשת הקיט הכסופה. חלקה האחורי של המצלמה נראה כבר דומה לזה המקובל ברוב המצלמות הקומפקטיות המודרניות עם לחצן רב כיווני, מבחר לחצנים וכמובן מסך מפרקי שתופס את רוב הגב. הלחצנים בחלקה האחורי של המצלמה אומנם קטנים אבל יש מרווחים בינם ותחושת המגע ממשיכה את הרושם החיובי מאיכות הגימור של ה- E-PL7.


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
חיבורים וסוללה

סוללת המצלמה נטענת בעזרת מטען חיצוני ומספקת לפי אולימפוס 350 תמונות בהתאם לתקן CIPA. בעת שימוש כבד (ימי טיול ארוכים), הסוללה החזיקה מעמד כ- 250 תמונות חלקן עם פלאש וכן לצילום כמה קטעי וידאו ומשחק רב עם הגדרות המצלמה. בשימוש רגיל, מספר התמונות יכול להיות קרוב למספר הרשמי, אך עדיין קצת לחוץ מדי עבור מי שיוצא לטיול, כך שמומלץ לקחת סוללה נוספת כתגבורת.


התמונות נשמרות על גבי כרטיס SD, שקעי החיבורים כוללים USB 2.0 ו- Micro HDMI. כמו כל מצלמה מודרנית היא מצוידת בחיבור אלחוטי WiFi, אך לא תומכת בתקן NFC (חיבור בנגיעת מכשירים) הפופולארי כעת. למרות זאת, התממשקות המצלמה לאפליקציה בטלפון הינו קל ומהיר, כמו גם התפעול ויכולת השליטה על ערכי המצלמה. חבל שיצרני מצלמות אחרים לא עושים זאת בקלות כזאת.

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
פלאש
גוף המצלמה אינו כולל פלאש (מבזק) מובנה, אבל באריזה יש פלאש חיצוני קטן עבור מחבר ה- Hot Shoe, מה שמונע שימוש בעינית חיצונית (EVF) דרך ממשק זה כאשר הפלאש מחובר. ניתן להשאיר את הפלאש מחובר למצלמה באופן קבוע היות והוא קטן ולא ממש מפריע בעת טיול. הפלאש עושה שימוש בסוללת המצלמה הפנימית וכאמור שימוש בו מקצר את זמן חיי הסוללה עבור צילום תמונות. הפלאש יחסית חזק לזה של מצלמות קומפקטיות (אבל לא בהרבה יותר מכך) ומסומן בעוצמה בערך של GN7.

תפעול


למצלמה יש מסך מגע אחורי בגודל 3 אינץ', עם כמיליון פיקסלים. באופן מוזר (כיום), הוא תומך רק במגע של אצבע בודדת ולא רב מגע כפי שהתרגלנו בסמארטפונים. מסך מציג תמונה טובה ובדרך כלל גם מציע נראות טובה באור יום כל עוד השמש לא חזקה מידי ואז כמו כל מסך הוא פחות מוצלח והחוסר בעינית מורגש יותר. המסך ניתן להטיה עד לזווית של 180 מעלות כלפי מטה, יכולת המאפשרת צילום עצמי (Selfie, סלפי כמובן), אך לא כאשר המצלמה מחוברת לחצובה. מסך המגע מאפשר לשנות הגדרות צילום ולבחור נקודות פוקוס, חבל שהאייקונים על המסך קצת קטנים והתפעול לא מרגיש נוח וזורם בפעמים הראשונות.

כאמור, חלקה האחורי של המצלמה דומה למצלמות קומפקטית מודרנית וכל צלם חובב או מתחיל שהשתמש במצלמה קומפקטית בעבר ירגיש כאן בנוח. ניתן למצוא מספר מצבי צילום אוטומטיים, חצי אוטומטיים (עדיפות צמצם או זמן חשיפה) ומצב ידני לחלוטין וכן מצבים מוגדרים מראש בסגנון אומנותי ואופנתי זה או אחר, כמו גם פנורמה.


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
תפריט המצלמה נראה פשוט, אך מאפשר מגוון רחב של הגדרות כן ושינוי תפקוד רוב הלחצנים, נקודה שעוזרת להגדיר את המצלמה לשיטת עבודה המתאימה לצלם. מאידך, לוקח זמן להבין את היגיון מתכנני המצלמה ולפעמים יש צורך להיעזר במדריך למשתמש בכדי לנצל את יכולות ההגדרה המלאות.


פחות למתקדמים: ה- E-PL7 מצוידת בחוגה אחת שמתאימה עבור שינוי ערך צילום בודד, אך מי שמעוניין לשנות במהירות יותר מערך צילום אחד, כמו עבודה במצב ידני מלאה, נדרשת פעולה קצת יותר מורכבת ואז החוסר בחוגה נוספת מורגש ומקשה על שיטת עבודה זורמת. נראה כאילו אולימפוס חסכו כאן בחוגה נוספת במטרה שלא לייצר תחרות מול הסדרה הבכירה וחבל, היות ועבור הצלם המתקדם יותר חוגה נוספת הייתה מתקבלת בברכה.


פוקוס וקצב צילום


מנגנון המיקוד (מבוסס זיהוי ניגודיות) כולל 81 נקודות פוקוס ומספק פוקוס מהיר מאוד בתאורה טובה, אבל היעילות והמהירות יורדות בעת החלשות התאורה הסביבתית. המצלמה מסוגלת לזהות פנים ואפילו עיניים לצורך מיקוד וניתן גם להגדיר על איזו עין - ימין או שמאל להתמקד. הפוקוס העוקב של המצלמה הינו טוב, אבל לא ברמה של מובילי הקטגוריה. קצב צילום ברצף של 8 תמונות לשנייה הוא מהיר ויפה למצלמה וזיכרון החיץ (buffer) בגודל סביר בלבד שמאפשר להמשיך לצלם בקצב זה עד 13 תמונות RAW ברצף ועד 22 תמונות JPEG.


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
אולימפוס מספקת ברוב מצלמות הללא מראה שלה מייצב תמונה בחיישן וגם במצלמה זו יש מייצב מובנה בגוף, המאפשר לקבל יצוב רעידות עם כל עדשה מחוברת. המנגנון כאן כולל איזון של שלושה צירים ולא חמישה כמו בדגמים הבכירים של אולימפוס, אבל הוא עושה טובה מאוד ובהחלט מעלה את אטרקטיביות המצלמה. ה- E-PL7 כוללת גם Focus peaking המאפשר לפקס בנוחות ודיוק גדולים יותר עדשות ידניות.

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
איכות תמונה

בסיכום תקופת הבדיקה, אפשר לומר כי המצלמה מספקת תמונות נהדרות, ברזולוציה מספקת של 16 MP - מאפשרת פירוט רב מבלי לייצר קבצים ענקיים. התמונות אכן כוללות פירוט מספק עם נטייה לגוונים טבעיים ואופי איזון הלובן האוטומטי – WB נעים לעין, עם נטייה קלה לכיוון החם ומספק מראה תמונה שקל לאהוב. כמקובל, ניתן לבחור ערכי איזון לבן שונים וכן לצלם ב- RAW לקבלת יכולת עריכה לאחר מכן. פלט ה- RAW מכיל מספיק מידע בכדי לאפשר דחיפת התמונה לימין או לשמאל (להבהיר או להכהות אותה) במידה יפה. המצלמה מציגה תמונה יחסית נקיה עד ISO 3200 ואז ניתן לתקן אותו בעזרת תוכנת עיבוד חיצונית. בצילום ה- JEPG, המצלמה בוחרת בניקוי רעש סביר שלא בא בדרך כלל על חשבון איבוד פרטים, עבור מי שחפץ בכך ניתן לשנות הגדרות אלו במצלמה לרמת ניקוי רעשים שונה.


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
וידאו

ה- E-PL7 מספקת רזולוציית 1080p כמקובל בקטגוריה, אבל עם קצב פריימים בודד של 30 תמונות בשנייה ולא 50 או 60 אשר מגיעים עם חלק מהמתחרות. איכות התמונה בווידאו דומה באופי הכללי שלה (גוונים) לזו של הסטילס עם יכולות שליטה ובקרה לא רעות וכן המיקרופון פנימי מוצלח ובעל יכולת טובה לבידוד רעשי סביבה, אבל פוקוס אוטומטי מהיר יותר היה מתקבלת בברכה. מנגנון יצוב הרעידות פועל גם בווידאו ובהחלט מסייע להפיק תנועות מצלמה רכות וזורמות יותר (כמו למשל הירידה במדרגות בווידאו המצורף).



סיכום

האולימפוס E-PL7 נוחה לאחיזה, היא בנויה היטב, מצוידת במראה רטרו מוצלח ומושך, מלאה בטכנולוגיה מודרנית ומתקדמת ומאפשרת לקבל איכות תמונה טובה מאוד. תמונות ה- JPEG מציגות גוון טבעי ויפה (עם אפשרות לצלם בפורמט RAW במקביל). נוסיף לכך מבחר יפה של עדשות קיימות ומערכת מיקוד זריזה באור טוב, אזי נראה שהיא אכן זורחת באור יום.


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה
עבור צילומי לילה, כמצלמה לווידאו או לתפעול ידני מתקדם, הייתי ממליץ על מצלמות אחרות. ה- E-PL7 יכולה להתאים לצלם החובב שרוצה להתקדם ממצלמה קומפקטית, אבל לא רוצה מצלמת DSLR כבדה. היא מאפשרת מגוון הגדרות רחב, אך יש לקחת בחשבון שנדרשת עקומת לימוד כדי לדעת לנצל את יכולת המצלמה.

בנימה אישית, אספר כי חזרתי מנופש מוצלח, היה זה נוח מאוד להסתובב עם מצלמה קטנה, לצלם ולתעד את החוויות ולקבל תמונות יפות. היכולת להעביר תמונות נבחרות לטלפון עבור שיתוף מהיר התגלתה כנוחה ויעילה מאוד. היכולת לצלם וידאו בקלות ולערוך גם קבצי RAW חשובה לי, כך שאני יכול להגיד כי ה- E-PL7 יכולה לשמש בת לוויה מוצלחת לטיול היות והיא קלה, חזקה (וגם יפה), רצוי רק לדאוג לסוללה נוספת עבור מי שאוהב לצלם תמונות רבות.


מחיר: 2,399 ₪ כולל עדשת קיט 14-42 מ"מ
צבעים: לבן, שחור, כסף
אחריות: שנתיים של גטר קונסיומר

בעד: עיצוב רטרו מוצלח, מסך מגע מפרקי, איכות תמונה טובה עד ISO 3200, מיקוד מהיר (בעיקר בתנאי תאורה טובים), מייצב רעידות על החיישן, יכולת הגדרה מגונות.

נגד: חוגת אחת בלבד לשינוי ערכי צילום, קצב 1080/30p בלבד בווידאו, תפעול דורש עקומת לימוד, זמן סוללה קצר, מחיר קצת יקר.


תמונות דוגמה
מקור כל התמונות בכתבה בקבצי JPEG ישירות מהמצלמה שעברו רק הקטנה:


אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

אולימפוס E-PL7 - ביקורת מצלמה

מעבר לתגובות בפורום