מסך מחשב AOC E2476VWM6 - מסנן את האור הכחול

ליאור קורן
14-06-2015 19:00

סקירת מסך מחשב - ה- E2476VWM6 של AOC מגיע עם פאנל מסוג TN ומנגנון המסנן מקטע מהאור הכחול אשר לדברי החברה גורם לעייפות בעבודה ממושכת. האם הוא עושה את העבודה? בדקנו.

AOC E2476VWM6

תחום מסכי המחשב בתקציב של עד 1,000 , רווי בעיקר בדגמים מבוססי פאנל TN שנחשב לפשוט יותר, אם כי בעל מהירות תגובה יותר טובה בהשוואה לפאנלי IPS / VA (לקריאה נוספת: מהם ההבדלים בין פאנלי מסך מחשב?).

דגם E2476 של AOC מגיע גם הוא עם פאנל TN, אבל מציע תכונה נוספת שקשורה למנגנון תאורת ה-LED שלו: סינון תדרים מסויימים של האור הכחול שגורמים לעייפות ובכך מתיימר להתאים במיוחד לאדם העובד במשרד או לגיימר המבלה שעות משחק רבות מול הצג.

עיצוב המסך נקי ואלגנטי לעין, מסגרת שחורה מחוברת אל בסיס כסוף, הצד האחורי (גב המסך) הפלסטי מעוטר בתדפיס דמוי קרבון. ההתקנה הראשונה קלה: מחברים את משטח הבסיס אל רגל המסך וסוגרים את מנגנון הבורג ביד. השקעים מאחור כוללים כניסת HDMI דיגיטלית (עם תמיכה ב- MHL 2.0 לחיבור סמארטפונים), כניסת VGA אנלוגית ויציאת אוזניות, כאשר באריזת הקרטון מצורפים כבלים תואמים. אפשרות הכוונון מצומצמת, אפשר לשנות רק את זווית המסך מול המשתמש, לא את הגובה שלו או סיבוב הצידה.

ביקורת מסך מחשב AOC E2476VWM6
דגם זה מגיע בגודל מסך של 23.6" ורזולוציה סטנדרטית לימינו עם 1920x1080 פיקסלים, כאמור, זוויות הצפייה, לפי הצהרת היצרן עומדות על 160/170 מעלות ובפועל, ביחס לפאנל מבוסס טכנולוגיית TN הן בסדר – הגוונים משנים צבעם במבט מהצד, אך הטקסט עדיין קריא, אם כי אין כאן תחרות מול מסך IPS למשל.

האור הכחול


על פי הצהרת AOC, במסך הוטמע מנגנון שמפחית את כמות גלי האור בספקטרום הכחול. המקטע הכחול מצוי בקצה של הספקטרום הגלוי לעין האדם ובנוי מגלי רבי אנרגיה, מה שעלול לגרום לעייפות רבה יותר של העין וכאבי ראש, במיוחד לאור העובדה שאנחנו מבלים שעות רבות ביממה מול מסך מחשב. הפתרון של החברה לסינון מקטע גלי האור הספציפי טמון במנגנון תאורת ה-LED האחורי בו נעשה שימוש ולא בפילטר קדמי או פתרון תוכנתי.


ביקורת מסך מחשב AOC E2476VWM6
בתוך אריזת המסך, מגיע, מגיע מעין "מד צבע" – זכוכית (של פיליפס), דרכו אפשר להבחין שהתמונה ב- AOC פחות צהובה מאשר מסכים אחרים (בדקתי שני מסכי IPS בהשוואה), הפילטר הזה לא אומר שהצבע הכחול נעלם מהתמונה, למעשה, לא תראו בפועל הבדל בגווני התמונה מול מסך אחר (זה קורה בעיקר בקצה של התחום הנראה).

אני לא יודע למדוד מדעית של השפעת פילטר האור הכחול על נוחות העבודה. על שולחן העבודה שלי עברו לא מעט דגמים של מסכי מחשב, עם אלו מסוג TN תמיד הסתדרתי פחות, חלקם גרם לי כאבי ראש בגלל ריצוד עדין שלא נראה לעין אבל מורגש בהחלט לאחר שהייה ממושכת מול המסך. עם המסך הזה, לא חשתי בעיות מיוחדות מבחינת נוחות עבודה, הצלחתי לעבור מול שעות עבודה ארוכות. האם זה קרה הודות לאותו פילטר?


התמונה הבאה צולמה מבעד למסנן המסופק, ניתן לראות כי התמונה במסך הימני (AOC) לבנה יותר, לעומת המסך השמאלי שמפגין גוון צהבהב (ללא קשר לטמפרטורת הצבעים בה השתמשנו).

ביקורת מסך מחשב AOC E2476VWM6

כיול תמונה וצפייה

תפריט כיול המסך מציע ביחס לקטגוריה, מגוון מספק של אפשרויות שליטה ושינוי הפרמטרים במטרה להגיע לאופי תמונה מבוקש. השליטה עליו נעשית בעזרת לחצנים הנמצאים מתחת לצד התחתון של המסגרת, זה דורש אימון הסתגלות קל. מעבר לאפשרות השינוי של בהירות / ניגודיות / צבע וגאמה, יש מצבי תמונה מותאמים מראש לטקסט / משחקים, סרטים וכו' (מוגדרים כ- Eco Mode),


ביקורת מסך מחשב AOC E2476VWM6
בתצוגה, השחור התגלה כטוב, אבל לא מצטיין (כמקובל במסכי TN) ויש מנגנון ניגודיות דינמית שמתאים בעיקר לצפייה בסרטים,התוצאה הכי טובה בכיול התמונה הייתה כצפוי במצב צבעים USER, כאשר Gamma1 היתה המוצלחת ביותר מבחינת שמירה על היחס בין הצגת שחור ופירוט מספק (אם כי גרמה למצג צבעים חם יותר משום מה ביחס לשני המצבים האחרים). עוצמת הארה עומדת על פי הצהרת היצרן על 250 cd/m² ובפועל היתה חזקה מספיק גם בחדר מואר מאוד. מהירות התגובה מגיעה עד ל- 1ms GTG עם מנגנון Overdrive אותו ניתן להפעיל או לבטל.

רזולוציה של 1080p מציעה בגודל הזה (23.6") חדות טובה ביחס לגודל המסך, כאשר ה- AOC מצליח להציג צבעים נעימים שנראים גם טבעיים למדי לעין בסרטים ואפשרות כיול, כמו גם התמודדות טובה יחסית עם גיימינג.

סיכום

אנשי AOC מבטיחים נוחות צפייה גם בשימוש ממושך. ביחס לניסיון שלי עם מסכי TN אחרים, הצלחתי לעבוד מול ה- E2476 שעות ארוכות (זו אינה המלצה לבלות כל היום מול המחשב...). בחלק ממסכי ה-TN חשתי בריצוד עדין מעצבן שהפריע לי בעין (אם כי לא תמיד האחרים הצליחו להבחין בו), זה לא הופיע כאן. כאמור, לי אין את הכלים המדעיים לבחון האם אכן מנגנון "סינון הכחול" אכן עובד, אבל עם המסך הזה אכן הצלחתי לעבוד ומנגנון הנגד הבהוב שלו אכן פעל כהלכה. הבעיה של ה- E2476 היא שניתן להשיג מסכי מחשב מבוססי פאנל IPS האיכותי יותר מבחינת צבעים (אם כי ללא מנגנון "סינון הכחול") בתקציב דומה, כמו למשל DELL 2414 המצוין. היתרון שיש ל- AOC יבוא לביטוי בעיקר במשחקים עם זמן תגובה שנע בין 1ms-2ms ומנגנון נגד ריצוד ולכן הוא יקרוץ כנראה לגיימרים ואנשי משרד.

מחיר: 960 ₪
אחריות: 3 שנים, כולל החלפה בבית הלקוח
ספק השירות: סרב פרו

מעבר לתגובות בפורום