מקרן קול במבחן - סמסונג HW-H751

ליאור קורן
09-06-2015 06:55

מקרן הקול האלחוטי - סמסונג HW-H751 מציע פס רמקולים המשלב חיבורים למקורות קול דיגיטליים וגם שפופרות במסלול הצליל, כמו גם חיבור אלחוטי לסמארטפונים, בדקנו אותו בסטריאו וכמובן גם בסראונד עבור קולנוע ביתי. ביקורת מקרן קול.

הימים בהם ראינו ברוב הבתים תיבות גדולות של רמקולים ריצפתים גבוהים חלפו ואינם, כיום האסתטיקה היא ששולטת בבחירת מערכת הצליל לבית (וחבל, כי יש לזה פעמים רבות השפעה לא חיובית על איכות הצליל). בהתאם למגמה, מקרני הקול (סאונד בר) מתיימרים לספק לעניין פתרון הולם, עם פס רמקולים שניצב בדרך כלל מתחת למסך הטלוויזיה הדק ומשמיע מוזיקת סטריאו וגם צליל סראונד עבור סרטים.

ה- HW-H751 אותו מציעה חברת סמסונג מתהדר במראה מודרני וגם בתמיכה במקורות דיגיטליים למהדרין, אבל מתממשק גם עם עולם האודיו הנוסטלגי דרך שימוש בזוג שפופרות ריק (מה שמכונה בפי רבים גם ״מנורות״) אשר אמורות לתת נופך של חום ומוזיקליות לצליל.

השימוש העיקרי של מקרן הקול יהיה ברוב הזמן עבור צפייה בטלוויזיה, סרטים וגם האזנה למוזיקה. האם הוא מצליח לעמוד במטלות אלו?

התקנת המערכת

היחידה המרכזית – פס הרמקולים, ניתנת להצבה על המזנון או לתלייה על הקיר מתחת למסך השטוח, היא מעוצבת בקווים נקיים ומכוסה רשת עדינה בחזיתה ופלסטיק אפור בגב. מלבדה, יש יחידת סאב וופר אלחוטית המסתנכרנת באופן אוטומטי ואלחוטי (עד למרחק של כ- 10 מטרים). כך שהמערכת בכללותה דורשת רק חיבור חשמל לכל אחד משתי היחידות ומאפשרת בכך גמישות במיקום הסאב – ללא הצורך במשיכת כבל רמקולים ארוך.

סמסונג HW-H751 - מקרן קול ביקורת
חיבור לעולם הדיגיטלי

מבחינת מבחר כניסות, ה- H751 לא מתחרה ברסיבר קולנוע ביתי יעודי ומוכוון רובו ככולו למקורות אודיו דיגיטליים כמקובל בעידן המודרני. יש ארבע כניסות אודיו מסוגים שונים בנוסף לחיבור רשת וגם קישוריות Bluetooth אלחוטית.

בין השקעים ניתן למצוא: כניסת HDMI אחת ויציאה לטלוויזיה (מעבירה גם את אות הווידאו 1080p ללא התערבות), כניסה אופטית דיגיטלית, שקע USB עבור קריאת קבצי אודיו מדיסק און קי וכניסה אנלוגית אחת מסוג AUX (שקע 3.5 מ״מ) לחיבור נגנים ניידים או סמארטפון מיציאת האוזניות שלו. מאידך, אם מסך הטלוויזיה שלכם תומך בתכונת ARC (מגיע בטלוויזיות עם חיבורים מסוג HDMI 1.4 ואילך), אזי הטלוויזיה תעביר את אות האודיו מכל כניסות ה-HDMI האחרות במסך אל מקרן הקול וכך הסאונד בר יבוא לידי ביטוי בכל הכניסות וללא הצורך להעביר בינן בשלט הסמסונג.

בנוסף לכך, יש חיבור רשת חוטי או אלחוטי (Wifi) וגם תמיכה ב- BT (סטריאו A2DP) לניגון בצורה אלחוטית. הצימוד עם הסמארטפון לוקח שניות ספורות ולאחר מכן ניתן לנגן ממאגר השירים בטלפון / טאבלט באופן אלחוטי אל הסאונד בר. מלבד זאת, בעזרת חיבור הרשת, ניתן לבצע קשר עם מערכת הסאונד האלחוטית WAM של סמסונג (אותה סקרנו לפני מספר שבועות) והשליטה בה נעשית באמצעות אפליקציית מולטי רום של סמסונג. אם יש לכם טלוויזיית סמסונג חדשה מהשנים האחרונות, גם אתה ניתן יהיה להתחבר אלחוטית אל הסאונד בר ולשדר אליה כל מה ששומעים בטלוויזיה ללא צורך בכבל פיזי (דגמי סדרה F ואילך).

סמסונג HW-H751 - מקרן קול ביקורת
שקע ה-USB תומך בדיסק און קי בלבד (בפורמט קבצים FAT32) ולא בכוננים קשיחים חיצוניים, עם תמיכה בניגון קבצי אודיו בפורמטים המקובלים: mp3 / wma / aac / wav / ogg וגם flac שנחשב לאיכותי יחסית. היות ואין ממשק גרפי למכשיר, השליטה בניגון הקבצים היא בסיסית ופשוטה מהשלט הרחוק ולא ניתן לראות על המכשיר את רשימת הקבצים.

חיבור אלחוטי לסמארטפון / טאבלט: ניתן לחבר את מקרן הקול לטלפון או הטאבלט האישי. לשם כך יש להתקין את אפליקציית Samsung Multiroom. החיבור לסמארטפון נעשה דרך האפליקציה, יש צורך בראוטר וברשת WiFi בבית. שלב החיבור היה קצת ״טריקי״ ודרש כמה ניסיונות עד שהחיבור התבצע. לאחר מכן, אפשר לנגן שירים מהטלפון או משירותי הרדיו האינטרנטיים הזמינים באפליקציה (כמו TuneIn) שנשמעים לא רע בכלל דרך המכשיר.

אין למכשיר ממשק גרפי המופיע על מסך הטלוויזיה והשליטה על הפונקציות השונות מתבצעת בעזרת שלט המכשיר – קומפקטי, עשוי פלסטיק שחור ללא תאורת לחצנים. כל לחצן בשלט אחראי על תפקיד אחד (או יותר דרך לחיצה ארוכה) וקריאה קצרה בחוברת ההפעלה תבהיר את תפקיד הלחצנים השונים: מעבר בין כניסות, החלפה בין סטריאו למצב סראונד, פרופילים שונים של צליל ועוד. בחזית – מאחורי חרירי סבכת המכשיר נמצא מסך המציג מידע בשורה המבוססת על נורות לד לבנות - אלגנטי לעין.

סמסונג HW-H751 - מקרן קול ביקורת
שפופרות במסלול הצליל (ומגבר דיגיטלי)

במידה ורכשתם את המכשיר בכדי להשיג שיפור מול רמקולי הטלוויזיה, אזי בהחלט תקבלו אותו כאן: ה- H751 מספק נפח ובשר לכל צליל, למשל, טריקת דלת נשמעת הרבה יותר בומבסטית דרכו. ניתן לעבור ממצב סטריאו רגיל לסראונד (צליל היקפי) באופן ידני מהשלט או לקבוע שהסאונד בר יעבור לסראונד כאשר הוא מזהה כניסה של אות אודיו רב ערוצי (כמו דולבי דיגיטלי או DTS). בסרטים, יש הבדל מובחן בין מצב סטריאו לסראונד: מצב סראונד מפריד טוב יותר בין קולות אדם מול מוזיקת רקע למשל ומפיח נפח לאפקטים שמופצים בצורה טובה יותר בחלל החדר. יחידת הסאבוופר חיונית בעבודתה ומעבה את הצלילים - הופכת אותם לדרמטיים יותר, בין אם מדובר במוזיקה – בעיקר זו של סרטים וכמובן באפקטים, כמו פיצוצים אך לא רק, חבטות אגרופים, להבי הליקופטר, דחף מנוע מטוס סילון ועוד. סמסונג מכנה את היכולת לפזר את הצלילים בחדר בשם AirTrack וזה אכן מורגש: בסרט סטאר טרק, בסצינה בה כוכב וולקן מושמד, קולות הקריעה, שבירה וברקע הפסקול הדרמטי עוברים בצורה מוחשית. לאחר מכן, הרוח הנושבת בכוכב דלתא ווגה הקפוא ממלאה את חלל החדר וקולות הבריחה מחיות הטרף הגרנדיוזיות ריאליסטיות ומטרידות ככוונת הבמאי. בסרט "שליחות קטלנית – התעוררות" (בקרוב הפרק הבא בסדרה – התעוררות), קולות המכונות רובוטים נשמעים מחשמלים בחלל הסלון וקטע הבריחה ממחנה המורדים באמצע הסרט המורדים חובט בצופים עם קולות ירי ופיצוצים עוצמתיים שהדהדו בחדר.

סמסונג HW-H751 - מקרן קול ביקורת
הסאונד בר יוצר שדה סאונד גדול מלפנים עם 4.1 ערוצים - הוא מצליח למלא את החלל שנמצא מול המשתמש בסלון בשטח 5X6 מטרים, גם לרוחב - קולות שעוברים מימין לשמאל ולהפך, לפעמים גם מסביב לחדר, אבל אל תצפו כאן לאפקטים שמגיעים מאחור כמו בסטאפ של חמישה רמקולים פיזיים, זה לא יקרה כאן. מה שנחמד זו העובדה שגם מי שיושב באחד מצדדי הספה מצליח ליהנות מהאפקט ולא רק אלו שיושבים באמצע – בנקודה האופטימלית כביכול.

במוזיקת סטריאו (מומלץ להעביר למצב Music באיקוולייזר) לא חסר בס בזכות הסאב, אבל תדרי המיד והגבוהים פחות דומיננטיים ממנו. פס הרמקולים מצליח להוציא את המוזיקה בצורה רחבה יותר מאשר גודל הרמקול הפיזי וגם מצליחים לשמוע אפקט של סטריאו (אם כי הוא לא מופרד בהרחבה לימין ושמאל כמו זוג רמקולים נפרדים).

סמסונג HW-H751 - מקרן קול ביקורת
סיכום

ה- HW-H751 מציע לצופה / מאזין פתרון שמתחשב באסתטיקה של הסלון ומעמיס עליה מינימליזם בעין -  במיוחד אם מצליחים להחביא את מיקום הסאב שנדרש כאן על מנת למקסם את חווית הצליל. בסלון הגדול, שימוש בסאונד בר של סמסונג העלה בכמה רמות את חוויית הצפייה בטלוויזיה, בין אם מדובר בסדרות ובטח בסרטים. מול רמקולים של טלוויזיה, זה טוב לאין שיעור. הקול אינו צורם – כנראה בגלל תוספת השפופרות, הבס מורגש ואפקט הסראונד מרשים יחסית לעובדה שמדובר בפס רמקולים קדמי בלבד, מלפנים, ובצדדים ולמעלה מטה.

התחושה הכללית שקיבלתי מהסאונד בר היא שהוא בא בעיקר להחליף את הרמקולים של הטלוויזיה ומשדרג את חווית הצפייה, בין אם מחובר למסך ממיר רגיל של כבלים / לווין, או סטרימר / נגן וידאו שמציג סרטים. היותה של סמסונג חברה מובילה בסלולר מאפשר גם לחבר את הסמארטפון לסאונד בר ולשמוע ממנו מוזיקה. מי שרוצה לקבל חווית קולנוע ביתי טובה יותר, יכול בתקציב דומה או קצת יקר יותר לרכוש רסיבר בסיסי, עם חמישה רמקולים לוויניים ויהנה מחווית סראונד 5.1 אמיתית וגם תוצאה טובה יותר במוזיקת סטריאו, אבל הסאונד בר בהחלט תופס הרבה פחות מקום בסלון.

סמסונג HW-H751
הספק כולל: 320 וואט (160 וואט סאונד בר + 160 וואט סאב וופר)
4.1 ערוצים
סאבוופר: 8"
מידות סאונד בר: 943x57x123mm
מחיר: 4,490 ₪
אחריות: שנה של סמליין

מעבר לתגובות בפורום