תערוכת מינכן 2015 – החדרים שהכי אהבתי

תומר צין
29-05-2015 07:00

התערוכה הסתיימה במינכן גרמניה, בתערוכה הציגו 506 יצרני אודיו יוקרתי, מערכות שמע ואביזרים עליהן חולם כל חובב סטריאו. מה הם חדרי ההדגמה עם המערכות המרשימות אותם הכי אהב תומר צין?

תערוכת מינכן 2015 ה-High End Society - החדרים הכי טובים!

השנה יש לנו כמה חדשות טובות וכמה חדשות רעות, מתערוכת הסטריאו, שהסתיימה לפני כמה ימים במינכן, גרמניה. החדשות הטובות הן, שכמות האנשים שביקרו בתערוכת מינכן 2015 במגמת גידול משמעותית, לעומת אלו שהשתתפו בשנה שעברה. לפי המארגנים הגיעו 20,637 מבקרים בארבעת הימים, שהם 16% יותר משנה שעברה, 506 מציגים הגיעו מכל העולם, מ-42 מדינות, גידול של 11%. כמו כן, גדל מספר המערכות הסבירות יותר במחיר, שהוצגו בתערוכה. החדשות הרעות הן, גם הצליל היה...לא נורא בדיוק, אבל טוב במקרה הטוב, עם מספר קטן יותר של חריגים מרשימים. אנו מאמינים שהבענו אותה תלונה גם בשנה שעברה, על כך שחדרים פשוט לא נשמעים במיטבם מבחינה אקוסטית.

יצרני אודיו רבים נכחו בתערוכה, כולם היו מחויכים, סבלנים וענו באדיבות להמון האודיופילים שחשו צורך לתאר באוזניהם, את העדפותיהם ומערכותיהם. באנו לתערוכה מלאי כוונות טובות, היה בדעתנו להאזין להרבה חברות שסיקרנו אותנו וגם לצלם.


 ESTELON EXTREME מאסטוניה מחירו עומד על 260,000 דולר:

רמקולים - מערכת אודיו היי אנד
הצליל הטוב ביותר בתערוכה ללא צל של ספק, היה של...להקה מסרביה, שניגנה בחדר של גריפון. גריפון היא יצרנית מערכות סטריאו מדנמרק שנוסדה לפני 30 שנה והפכה זה לא מכבר לאגדה בתחום האודיו. מייסד החברה, פלמינג א. רסמוסן שהיה נוכח במקום, ביסס את החברה כיצרנית מובילה. חברת גריפון מוכרת פתרון מלא של מערכות סטריאו מושלמות, החל מהכבלים וכלה ברמקולים. דבר זה מבטיח סינרגיה מושלמת בין רכיבי המערכת, דבר שקשה מאוד להשיגו בדרך הרגילה של שילוב רכיבי מערכת מיצרנים שונים. החברה הציגה את המגבר החדש - דיאבלו 300, כיבדה את האורחים בכוס שמפניה דנית, אפשרה להאזין לחצי שעה למוזיקת ג'אז משובחת וגרמה לתחושת ריחוף בתוך הגוף. השלישייה של MIHAEL HRUSELJ ניגנה ג'אז מקסים, החצי שעה עפה מהר מאוד, שבסופה קבלנו דיסק של הלהקה וחתימה של שלושת הנגנים על העטיפה.

אודיו - תערוכה מינכן High End

להקת MIHEL HRUSTELJ TRIO בקטע שסחף את כל העומדים מסביב

המתופף היה מיוחד, העיוותים והפרצופים שלו היו חינניים, אבל לרגע אל תטעו, הוא היה מצוין.

אודיו - תערוכה מינכן High End
הנה שבעת החדרים בהן הוצגו המערכות המשמעותיות ביותר והמציגים הטובים ביותר לדעתנו:


בחדר של מג'יקו-סולושן-ברינקמאן-ווקס-Critical Mass, כיכבו רמקולים של מג'יקו מדגם Q7 II. אלו רמקולים דינמיים בתיבה מאלומיניום, 5 אלמנטים, 4 יציאות, עולים לצרכן 229,000$ לזוג. שאר המערכת: סולושן 701  - שני מובלוקים, סולושן 725 קדם מגבר, סולושן 746 נגן תקליטורים/SACD, סולושן 760 DAC חדש, סולושן 755 קדם מגבר לפטיפון חדש, סולושן 746PSU ספק כוח חדש, פטפון ברינקמאן סינוס, כבלים Vovox וסטנדים של Critical Mass Maxxum.

הגענו בימים הראשון, השלישי והרביעי לתערוכה כדי להאזין למערכת בצורה יסודית. החדר היה גדול, ישבנו 4.5 מטרים מהרמקולים והצליל היה מעולה. יאיר תמם ואלון וולף מדגימים לאחרונה את הרמקולים שלהם, עם אלקטרוניקה של סולושן השוויצרית. לכל רוחב ספקטרום התדרים, מ-20 הרץ ומעלה, התחושה הייתה של איזון כמעט מושלם.
 
אודיו - תערוכה מינכן High End
הבס מהיר ומוגדר מאוד, המידרינג' מפורט מאוד וטהור, הטרבל טבעי וצלול, ללא כל גרעיניות. הדינאמיות הייתה מדהימה, פיזור הסטריאו מדויק ויציב, במת הצליל תלת ממדית וקדמית. פה קיים גם הטעם האישי של המאזין, האם הוא מעדיף תחושה של לשבת באולם בהופעה חיה בשורה 10, או בשורה קדמית יותר. הדברים שהדהימו יותר מכל במערכת היו התגובה המהירה, השקיפות וכמות הפרטים שהיא משחזרת. במת הצליל של המערכת הייתה ריאלית וחדה ביותר, המיקום שלה לא היה קדמי ולא אחורי מידי, בדיוק לטעמינו. הצליל היה אוורירי ומציאותי בצורה יוצאת דופן, בהשוואה לרמקולים אחרים להם האזנו בתערוכה. לסיכום, אנחנו מכתירים את מג'יקו Q7 II כמערכת בעלת הצליל הטוב ביותר בתערוכה, אך לדאבוננו היא לא זולה כלל, עבורה צריך לשלם לא מעט כסף.

 
אודיו - תערוכה מינכן High End
בחדר של ונדרסטין-ברינקמאן-HRS-אודיוקוסט הוצגו רמקולים מדגם ונדרסטין 7 סימן 2, שהוא רמקול דינמי 6 אלמנטים מקרבון, 4 יציאות ומגבר פנימי לשני סאבוופרים 400 וואט לערוץ, מחיר: 62,000$ לזוג בארה"ב. שאר רכיבי המערכת: ונדרסטין M7-HPA מונובלוקים 50,000$ לזוג בארה"ב, פטפון ברינקמאן ספידר, קדם מגבר ברינקמאן Marconi, קדם מגבר לפטיפון ברינקמאןEdison, מעמדים מבודדים Harmonic Resolution Systems וכבלים של אודיוקווסט.

אודיו - תערוכה מינכן High End

אודיו - תערוכה מינכן High End

כמו כל שנה, מופיעים בתערוכת מינכן, הזוג ריצ'רד ונדרסטין ואשתו הנחמדה ומדגימים את הדגמים החדשים של החברה. מי שיחפש חום ורכות, יתקשה למצוא אותם כאן ואולי ימצא מעט אגרסיביות. הבס היה מדויק, מהודק והתקפי במידה נכונה. המידרינג' צלול וטבעי, הגבוהים מפורטים ופתוחים, הדינאמיקה (מיקרו ומאקרו) הייתה טובה מאוד, המהירות וקצב המוזיקה שוחזרו בנאמנות גבוהה.

אודיו - תערוכה מינכן High End
כמות הפרטים שהרמקולים האלה יכולים לשחזר בתחום המידרינג' והטרבל, תלויה ב"איכות" האוזניים והשמיעה של המאזין. הכול (קול) נמצא שם. גם הבס לא חסר.
 
אודיו - תערוכה מינכן High End
לעיתים, רמקולים המענגים אותי ברבע שעה הראשונה, נוטים להטריד כאשר הזמן עובר. לא כך עם הונדרסטין, גם לאחר האזנה של עשרים דקות, מצאתי את עצמי רוקע ברגל, נהנה מהחום, מהאינטימיות ומהקצב של המוזיקה. הצליל נשאר מדויק לכל אורך האזנה, האיזון הכללי היה מאוד טבעי והטונליות נכונה.

החדר שבו הודגמו רמקולים של טידל - Akira, זה רמקול דינמי, 5 אלמנטים, 3 יציאות, עולים 160,000€ מחיר גרמניה לזוג. שאר רכיבי המערכת היו 2 מונובלוקים TIDAL ASSOLUTA (בשלט על המגברים היה כתוב: "יותר מאשר מספיק"), מגבר הספק TIDAL PRESENCIO LS וממיר TIDAL CAMIRA DAC.

אודיו - תערוכה מינכן High End
לא יודעים כיצד לאכול את החברה המצוינת הזו... אנו שומעים כי לוקח לחברה חצי שנה לשלוח זוג רמקולים, חברה צעירה מאוד ובעל החברה עוד לא בין שלושים (פתח אותה בהייתו בן 24). לשאלה מה מחיר הרמקולים La Assoluta, לא נענו בתשובה. ענה לנו בעל החברה Jörn Janczak: "מי שרוצה לקנות, יודע". שאלות נוגות. חברת טידל השתמשה בנוסף לטוויטר יהלום גם במיד' "5 יהלום, פרוייט משותף של טידל ויצרן הדרייברים אקוטון. התוצאה הייתה 150 הרץ עד 6 קילו הרץ, כמעט מיחידה אחת. הצליל של המערכת מאוד מהיר, הצלילים הגבוהים צלולים ונקיים מאוד, תחום המידרינג' טבעי ועשיר, הבס יורד מאוד נמוך והוא מורגש בחזה לא פחות, ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. הבמה ענקית בשלושת הממדים, כמעט קרובה להופעה חיה, יותר מרוב מערכת שמע אחרות בתערוכה. אחד מהמאפיינים יוצאי הדופן של הטידל, היה טווח דינאמי רחב מאוד, שיצר אשליה של מוזיקה חיה. ה- Sweet Spot שלהם גדול מאוד, כאשר זזים קצת בחדר, הטונאליות כמעט ולא משתנה.

אודיו - תערוכה מינכן High End
המערכת מאוד מדויקת, הפרדת הצלילים שלה מצוינת, הם משחזרים את הפרטים הקטנים ביותר ואת המבנים ההרמוניים העדינים במוזיקה בנאמנות גבוהה מאוד. יחסית לרמקולים גדולים אחרים, הם כמעט נעלמו לחלוטין בחדר.
 
בחדר של קארמה ו-dCS הוצגו רמקולים של קארמה מדגם Exquisite Midi Grand - רמקול דינמי 6 אלמנטים ו-3 יציאות העולה 173,000$ לזוג. אליהם חוברו קארמה 2 מונובלוקים Exquisite MP1000, קארמה קדם מגבר Exquisite P1000, ממיר Vivaldi dCS וטרנספורט תקליטורים /SACD Vivaldi dCS.
 
אודיו - תערוכה מינכן High End
אודיו - תערוכה מינכן High End
הצליל והאיזון הטונאלי בחדר היו טובים מאוד, באס וצלילים גבוהים היו מספיק ברורים ומוגדרים. הבס היה מדויק ומהיר, הגבוהים היו נקיים מאוד, חופשיים ממתכתיות ומצרידות, מלאים אויר וברק. תחום המידרינג' היה התחום בו המערכת הצטיינה במיוחד. ניתן היה לשמוע שכבה אחר שכבה, היכן ממוקמים הגברים והיכן הנשים במקהלה, בדיסק Cantate Domino. צליל פסנתר שוחזר בנאמנות מדהימה, במהירות ובקצב נכונים, הגיטרה הייתה מאוד מציאותית. בקארמה התמונה בחדר הייתה בדיוק באמצע, לטעמי האישי, הייתה מספיק דינאמית ומוגדרת. במת הצליל הייתה עמוקה מאוד, הקארמה הם רמקולים טובים מאוד עם מידרינג' שני רק לרמקולים אלקטרוסטטים. מערכת האודיו של קארמה אינה זולה כלל והתוצאה בהחלט בלטה באחד החדרים הטובים בתערוכה.
 
בחדר של Raidho (Ride-ho) ,Aavik-Nagra כיכבו רמקולים מדגם Raidho Acoustics D5. זהו רמקול דינמי 9 אלמנטים ו-4 יציאות, $225,000 לזוג, עם מגבר משולב Aavik U-300, נגן תקליטורים NAGRA CDC. החברה מפתחת ומייצרת את ה-D5 לאנשים עם חוש אסתטיקה, מדובר ברמקולים המדויקים, המפורטים והשקופים ביותר. על כל זאת, נוספים במת צליל אדירה ומוזיקליות נדירה: לא עוד צליל מדויק, סופר-מפורט, קר ואנאליטי. הצליל של הD5- היה פנטסטי, פתוח אוורירי, ריאלי עם במת צליל ענקית.

אודיו - תערוכה מינכן High End
אודיו - תערוכה מינכן High End
הצליל בקטעים אחרים שהודגמו היה מאוד לירי וטבעי, גרמו להרגשה של מעורבות במוזיקה ופיתו להישאר בחדר ולהאזין למערכת, יותר זמן מהממוצע. ההנאה מהעושר ההרמוני בנגינת פסנתר ותזמורת, בקטע קלאסי, הייתה עצומה. המערכת שחזרה תמונה גדולה ומציאותית כמו בקונצרט של תזמורת סימפונית מלאה. הצליל בחדר היה עוצר נשימה, מפורט ופתוח מאוד עם מתח, דינאמיות מתפרצת וגודל במת צליל, שניים רק להופעה חייה. הרמקולים האלה לא דומים לשום דבר אחר ששמענו עד היום והצליל היה אחד מהמציאותיים ביותר, ששמעתי בתערוכת מינכן 2015.


בחדר של "הרמן לוקשרי" - JBL-Mark Levinson, כיכבו רמקולים מדגם JBL DD67000, שופריים במחיר 74,000$ לזוג, מגברי הספק חדשים Mark Levinson No.536, קדם מגבר Mark Levinson No. 326S.

אודיו - תערוכה מינכן High End
למערכת השמע צליל מדהים מבחינות רבות. האיזון הטונאלי של הצליל מצוין, הבס נמוך, חזק וגרם ללא מעט מאזינים להוציא מהפה צלילים לא ברורים. כמות הפרטים במידרנג' ובצלילים הגבוהים טובה מאוד.
 
אודיו - תערוכה מינכן High End
המערכת שלפנינו היא חוויה לעיניים לא פחות מאשר לאוזניים. הצליל היה מאוזן בצורה פנומנאלית, במת הצליל העמוקה, אפשרה לרמקולים להעלם כאשר עצמתי את העיניים.

אודיו - תערוכה מינכן High End 
המערכת נגנה בנינוחות וללא מתח בעוצמות גבוהות מאוד. הצלילים הגבוהים צלולים ונקיים מאוד, תחום המידרינג' טבעי ועשיר, הבס יורד מאוד נמוך והוא מורגש בחזה לא פחות, ממה שהוא נשמע מדויק לאוזניים. הבמה ענקית בשלושת הממדים, קרובה יותר להופעה חייה מכל מערכת שמע אחרת בתערוכה. החיסרון היחידי במערכת האוורסט, היא שאין לה תמונה ופוקוס הדוקים מאוד (לאיזה שופר יש?). אחת המערכות הטובות ביותר במינכן 2015.

בחדר בו MARTEN-MSB-JORMA DESIGN, היו רמקולים דינמיים חדשים של ,MARTEN שהוחלפו לא מכבר בדגם ,Coltrane 3 4 אלמנטים 3 יציאות, שעולים 97,000€ לזוג, 4 מונובלוקים MSB Platinum 203 ו- MSB SELECT DAC שעולה $89,950!, כמו כן, טרנספורט MSB Signature Universal Media V.
 
אודיו - תערוכה מינכן High End
מערכת השמע בחדר היה צלולה כקריסטל, גודל במת הצליל, הדינאמיות, הפאנצ'יות והאנרגטיות בבאס, דומים לזה של הופעה חיה. הצליל בחדר לא היה אנליטי, היה מפורט ומדויק, טבעי וחם, עם דינאמיות מתפרצת בבס, שיצרה אשליה של תזמורת בהופעה חייה. הצליל היה במילה אחת, מדהים. שילוב של צלילות, ניקיון, פירוט, איזון נכון, עם דינאמיות, חום ומוזיקאליות. במת הצליל הייתה מהגדולות ששמענו בתערוכה. הצליל של הסט היה חם ומוזיקאלי, מפורט ומתוק, אינטימי וטבעי, מדויק ועם טונליות נכונה. הצליל היה טוב מאי פעם, מפורט מאוד, הבס היה מוגדר ומדויק ללא שמץ של הדהוד, המידרינג' פתוח מאוד עם מתח, דינאמיות מתפרצת ובמת צליל ענקית. חגיגה לאוזניים ואחד מהחדרים הטובים בתערוכה.
 
התערוכה הבאה של HIGH END תתקיים בשנה הבאה בין 5 - 8 למאי 2016, במרכז הכנסים של מינכן - Munich Order Center - M.O.C.

לסיכום, ניתן לומר כי תערוכת מינכן 2015 הייתה נינוחה ומהנה, כשהיא מהווה אלטרנטיבה מצוינת לתערוכות הגדולות בעולם, בייחוד בארצות הברית.

נהנו מכל רגע, להתראות עד התערוכה הבאה בעוד שנה, תומר.

מעבר לתגובות בפורום