סאן אנדראס – ביקורת סרט

סרגיי ליטבק
24-05-2015 21:00

עוד סוף עולם מגיע אל מסך הקולנוע – סאן אנדראס עם איש השרירים דווין ג'ונסון אשר מתמודד עם התרסקות בניינים, גלי צונאמי והרס בינלאומי בניסיון להציל את משפחתו.

פחד בהמשכים

לקראת סוף שנות התשעים של המאה ה-20, את האנושות סחף גל סוחף של פחד לקראת "באג 2000", מה שהעלה אף חששות בסגנון של סוף העולם. אחרי שלל כתבות, סרטים ומאמרי הפחדה ששלטו בעולם התקשורת והשיח הציבורי, בסופו של דבר כל החששות התבדו. לאחר מכן, לקראת שנת 2012 שוב הפחידו אותנו עם לוח שנה מיתולוגי של שבט בני המאיה שדיבר על סוף העולם. כמו שידור חוזר, חווינו בשנית סרטים דוקומנטריים שדיברו על קץ הציוויליזציה בזכות בני שבט קדמון שחזו את העתיד. גם כאן עלה גל סרטים שתפסו טרמפ על הפחד ששרר באוויר - אבל בסופו של דבר, העולם לא חדל מלהתקיים. אחד מהלהיטים בעולם הסרטים היה לסנסציה קולנועית: "2012" - הסיפור התמקד בהישרדותה של משפחה אמריקאית אחת ולמרות שהמצב הפנים משפחתי לא היה מזהיר (קולנועית זה כנראה לא יכול להיות אחרת), כלפי חוץ הם דאגו לשמור אחד על השני במטרה לשרוד את היכחדות כדור הארץ. בזמנו, הסרט היה מצליח ואפקטיבי בהפחדה שלו, גם אם הורגש חוסר בחשיפת הרגש האנושי תוך ההתמודדות בני האדם כאשר עולמם חרב למול עיניהם - במלוא המובן המילה. מאז עברו שלוש שנים ואנחנו מוזמנים שוב אל בית הקולנוע לצפות כיצד נראים החיים בתוך הערים הגדולות כאשר העולם מתפרק לחתיכות, מה קורה שוב לבני האדם וכמה נשמר צלם אנוש. "סאן אנדראוס" - נקודת השבר, הינו שובר קופות של הקיץ הקרוב בתחום אסונות טבע. אתם תמותו עליו!

סאן אנדראס – ביקורת סרט
מה קורה כאן?

זהירות, ספויילר לפניך: הסיפור כאן מדבר על משפחתו של ריי (דווין ג'ונסון) טייס מסוק פינוי, גרושתו אמה (קרלה גוג'ינו) ובתם בלייק (אלכסנדרה דדאריו). כמו בכל סרט הוליוודי קלאסי, אין זו משפחה מאושרת שטוב לה בנקודת זמן זו – האושר שלה הפך לעניין של העבר ובגלל משהו איום ונורא המשפחה התפרקה. היום, האם גרה עם גבר אחר אשר נמצא בדרכו לעסקיו, נוסע לקליפורניה ולוקח את בלייק יחד איתו. במקביל, פרופסור לפעילות טקטונית הייז (פול ג'יאמטי) מוצא דרך לחזות רעידות אדמה אך לא לפני ששותפו נהרג מהרס סכר "הובר". משם כל העניין מתחיל להתפרק.

ריי נקרא מסופ"ש לפעילות החילוץ בעקבות הרס הסכר אך תגובת שרשרת והרס שממשיכה לערים נוספות משנה את הלו"ז שלו. ריי עוזב הכל בכדי לבוא לעזרתה של כמעט גרושתו אשר מצויה בצרה (על גג בניין בעיר מתפרקת). כאשר שניהם נפגשים, הם מבינים שגם בלייק נמצאת אי שם בתוך הסכנה והם חייבים ויהי מה, למצוא אותה.

סאן אנדראס – ביקורת סרט
צפיתי בלא מעט סרטי אסונות הורסי עולם, והסרט הזה לא נופל רחוק מקודמיו. הבמאי בראד פייטון, קנדי בן 36 החל את דרכו הקולנועית אי שם בתחילת שנות ה- 2000, כתב, הפיק וביים מספר סרטים קצרים וכמה סרטי ילדים. זהו סרטו הראשון שמגיע לקנה מידה של שובר קופות (הוא ביים כבר את דווין ג'ונסון בסרט "מסע אל האי המסתורי") והוא מתגלה כעבודה מהנה, מה שגרם לי לצפות בקוצר רוח לעבודות נוספות שלו.

הסרט אינו מראה לנו מראות חדשים שלא ראינו כבר בקולנוע - ברמת הגרפיקה (שהיא בהחלט מרשימה – דמיינו גל צונאמי ענק נשבר על סן פרנסיסקו) או ברמת הסיפור, אבל אני רוצה לציין רגע אחד מיוחד של קארל גוגינו, רגע בו האם מבינה כי עולמה חרב שוב. תגובה כזאת אני מזמן לא חוויתי על המסך הגדול. לעומת זאת, אני מניח שבעולם של גרפיקה ממוחשבת אין דבר שלא ניתן לייצר ולצייר אך מה שכן מתקשים להציג כאן על המסך הוא רגש אמיתי של שחקנים ודמויות ולפעמים זה מרגיש באמת חסר. אגב האם אתם חשבתם כיצד תגיבו בעצמכם אם וכאשר סיטואציה כזו תגיע אליכם? מה תעשו ואיך אתם תבחרו לשרוד? חומר למחשבה.


דירוג הסרט: 7.8

מעבר לתגובות בפורום