פורמט ה- HDR Ultra HD Blu-ray, מה הוא נותן?

ליאור קורן
23-05-2015 14:00

ההכרזה של אולפני פוקס המאה ה-20 על התחלת הפקת סרטי 4K UHD עם HDR מצטרפת להצגת התקן הסופי של פורמט ה- UHD Blu-ray. מה זה אמור לתת לנו הצופים והצרכנים?

תצוגת ה-4K מופיעה השנה אצל יותר ויותר דגמי טלוויזיות וגם מחיר הדגמים יורד (מתחיל מסביבות 5,000 ₪ בישראל נכון להיום). כעת גם פורמט הבלוריי התגבש סוף סוף לתקן סופי מוסכם, עם מפרט טכני אשר מציג את לא רק את מספר הפיקסלים הנדרש ל- UHD אלא גם תכונות נוספות.
אין ספק כי הכניסה הצפויה של פורמט ה- Blu-ray החדש אינה כה פשוטה בהשוואה לדורות הטכנולוגיים הקודמים כמו DVD למשל: השימוש במדיה פיזית מצטמצם במהירות בשנים האחרונות והתחרות מול האינטרנט קשה מתמיד. כמו במקרה הקודם של כותרי בלוריי 1080p, נקודת החוזק של הפורמט החדש תהיה באיכות התמונה ואודיו שיהיו טובות יותר בהשוואה לתכנים המגיעים דרך האינטרנט (שדורש פשרות באיכות הקובץ ודחיסה אגרסיבית יותר בגלל מגבלת רוחב פס צר יותר).

Ultra HD Blu-ray

תקן Ultra HD Blu-ray הסופי הוכרז מוקדם יותר החודש, הרזולוציה הסטנדרטית תהיה כמובן 3840x2160 שעונה לתקן הביתי שנקרא Ultra HD מול התקן הקולנועי 4K DCI שרחב מעט יותר עם 4096x2160 פיקסלים. מלבד כמות הפיקסלים וקצב הפריימים לשנייה (עד 4K 60p), התקן החדש שם דגש גם על איכות הצבעים בתמונה עם טווח צבעים רחב יותר (שיבוא לידי ביטוי בטלוויזיות Quantum dot) וגם על טווח דינמי: HDR המאפשר להציג יותר פרטים בחלקי התמונה הבהירים והכהים כאד ביחס לתקן הקודם (אתם בטח מכירים את המונח HDR ממצלמת הסטילס שלכם).


Ultra HD 4K Blu-ray
התקן החדש מחייב גם תמיכה לאחור, כך שתקליטורי Blu-ray בתקן 1080p הרגיל, יוכלו להתנגן ללא בעיה במכשירים החדשים ומאפשר גם תקשורת דיגיטלית עם מכשירים אחרים בבית עבור יכולות הזרמת תכנית דרך הרשת ועוד. יצרניות יוכלו לקבל רישוי לשימוש בטכנולוגיה החל מחודש יולי הקרוב כך שנגני 4K BD ראשונים צ]ויים להיות מוכרזים בחצי השני של 2015.


HDR UHD

כאמור, מלבד השיפור ברזולוציה (פי ארבעה יותר פיקסלים בהשוואה ל- Full HD), יש כוונה לשפר את איכות התמונה במובנים נוספים. אחד מהם הוא HDR – High Dynamic Range. המונח הזה מוכר כיום בעיקר בתחום צילום הסטילס: בעזרת שימוש בטכניקה של צילום שלוש תמונות – כל אחת מהן בחשיפה שונה (אחת חשוכה מעט, השנייה בחשיפה מאוזנת והשלישית בחשיפת יתר – בהירה). כך משיגים תמונה ללא חלקים שרופים (בהירים מדי) או חשוכים ושחורים לעין. בעת צפייה בסרט על המסך, זה אומר כי תוכלו לראות לא מעט פרטים נוספים שחסרים בגרסאות הנוכחיות של הסרטים, בין אם מדובר בסצנות ליליות או כאלו שצולמו בשיא עוצמת אור השמש במדבר סהרה.

אולפני Fox (פוקס המאה ה-20) שאחראים סרטים כמו טרילוגיית מלחמת הכוכבים, מת לחיות, עידן הקרח, אווטר ולהיטים אחרים, הם הראשונים להכריז כי יפיקו סרטים בטכניקת ה- HDR ב- Ultra HD (או בקיצור HDR UHD) ואף יוציאו גרסאות HDR של סרטים שכבר יצאו לאקרנים, כמו אקס-מן: העתיד שהיה.


אבל, מי יפקח שטכניקת ה-HDR מבוצעת כהלכה ובסטנדרט מקובל? לכן, בתוך תקן ה- UHD Blu-ray יצטרכו לתת על כך את הדעת ולפרסם מפרט תקני ליצירת האפקט. מעבדות דולבי הכריזו כבר על Dolby Vison HDR שהותקן כבר בכמה אולמות קולנוע בארה"ב ויצרנית הטלוויזיות האמריקאית Vizio תהיה הראשונה לתמוך בכך. לעומתה, סמסונג הכריזה על תמיכה ב- HDR בטלוויזיות SUHD החדשות מבלי לציין תקן ספציפי. הסרט בחזרה למחר - Tomorrowland של דיסני הוא הראשון שהופק בפורמט HDR של דולבי ודוגמאות ראשונות (קליפים קצרים) של סרטים כמו "חיי פיי" של אולפני פוקס הודגמו עם טלוויזיות סמסונג.

מעבר לתגובות בפורום