סמארטפונים עבור אודיופילים – האם יש דבר כזה?

ליאור קורן
11-05-2015 07:00

בשנים האחרונות, חלק מיצרני הסמארטפונים החלו לשים דגש על איכות אודיו עם יחידת DAC נפרדת ומגבר אוזניות פנימי, באילו דגמים מדובר (אנדרואיד וגם אפל) והאם ניתן לחבר גם יחידת DAC חיצונית?

הסמארטפון כבר מזמן אינו מהווה רק טלפון פשוט אלא מחליף בין השאר גם את הנגן הנייד. חלק מהיצרנים החלו לשים דגש בשנים האחרונות על איכות יחידת השמע במכשיר ובאופן מפתיע, דווקא אלו הסינים שהחלו לעשות שימוש ברכיבי DAC איכותיים יחסית ולהדגיש זאת בפרסומים השונים.
אז אלו סמארטפונים כוללים רכיב DAC איכותי יחסית? הדגש בכתבה זו מושם על איכות השמע של יציאת אוזניות ופחות על איכות רמקולים במכשיר.

סמארטפונים של סמסונג

הדגמים האחרונים בסדרת גלקסי ונוט (חוץ מגלקסי S6) מגיעים בשתי תצורות מעבדים: האחת כוללת ערכת שבבים סנאפדרגון של קוואלקום עם יחידת DAC משולבת והתצורה השניה מבוססת על מעבד Exynos של סמסונג ובו משולבת יחידת DAC איכותית יותר. למשל, גלקסי נוט 4 כולל מעבד Exynos 7 עם 8 ליבות ויחידת DAC מדגם Wolfson WM511OE ולכן מי שמעדיף איכות צליל טובה יותר, צריך לרכוש את הגרסה הזו.

גלקסי נוט 4 החדש
Vivvo X5 MAX

סמארטפון סיני זה כולל יחידת DAC מדגם Sabre ES9601 ויחידת מגבר OPA1612 של TI. הוא כולל אף שבב Yamaha YSS-205X עבור מצב קראוקה... לטענת החברה, הטלפון מציג נתוני אודיו מרשימים למדי של יחס אות לרעש 120Db, עם טווח דינמי של 118dB. סמארטפון אחר שח הברה – Vivo Xshot כולל יחידת DAC של Cirrus Logic מדגם CS4398 ורכיב הגברה MAX97220.

Meizu MX 4 Pro
הפאבלט המרשים כולל יחידת DAC מתקדמת יחסית לקטגוריה: ESS Sabre ES9018K2M, רכיב הגברה OPA1612, מעגל בתכנון "סימטרי", קבל פילם מסוג פנסוניק 0805 ועוד.

Meizu MX4 Pro
LeTV MAX
היצרנית הסינית LeTV השיקה לפני מספר שבועות כמה דגמים מרשימים. ה- MAX הוא טלפון הדגל: מעבר לכך שמדובר באחד הדגמים הראשונים המגיע עם המחבר החדש USB Type C המאפשר לחבר את הכבל ללא התחשבות בכיוון שלו, המסך במכשיר (6.3" ברזולוציית 1440p) מוקף במסגרת דקיקה ונראה כמעט חסר שוליים והמעבד נחשב לפסגה של סנאפדרגון – 810, עם זיכרון 4GB RAM.

LeTV MAX
על איכות הסאונד במכשיר, אחראית יצרנית האוזניות המפורסמת – AKG (מקבוצת הרמן), בשילוב DAC מתוצרת ESS Sabre. החברה מספרת באתר האינטרנט שלה על שיפורים שעשתה במעגל האודיו, כולל התייחסות לרכיבי הגברה, רגולטור, אספקת הכוח, אופן המרת קבצי 44.1kHz/48kHz ועוד. היא אף מפרסמת גרפים רלוונטיים בדף:


LeTV MAX Hi Fi
HTC M9
הדגם הקודם HT One M8 קיבל תשבוחות בנוגע לאיכות הצליל ועוצמת הקול שהועברה לאוזניות וה- M9 ממשיך את המסורת ואף מוסיף שיפור לאיכות הצליל. החברה משתמשת ב-DAC האינטגרלי של ערכת השבבים סנאפדרגון 810, אבל מחברת אליו מגבר יעודי Class D והתוצאה מראה כי זהו אחד המכשירים החזקים בקטגוריה ב"דחיפת" אוזניות.

HTC One M9
דגמים נוספים
מכשירים נוספים שקיבלו יחידת DAC "מעניינת" הם ה- Xiaomi Note וה- Huawei P8 החדש שכולל Hi6402 המשלב ממיר אודיו ויחידת הגברה. יצרנית נוספת השיקה את ה- ZTE Nubia Z9 אשר מגיע עם DAC AKM4375 הכולל תמיכה ב- 192kHz/24bit.


איקוולייזר פנימי – האם מומלץ?


רוב הסמארטפונים מגיעים עם תכונות ותוכנות "שיפור קול", הן משתמשות למעשה כאיקולייזר דיגיטלי ורובן נועדו בכדי להעניק אפקט "מרשים יותר" לצליל, תוך ויתור על איזון טונאלי. רצוי לשים לב האם מעגלי איקולייזר כאלו מופעלים במכשיר, כדוגמת Boomsound שמגביר בסים וטונים גבוהים, אבל פחות מתאים למי שמחפש תוצאה ניטרלית / טבעית יותר.


תמיכה במכשירי DAC חיצוניים דרך USB


בעבר, מערכת האנדרואיד לא סיפקה תמיכה טבעית והוצאת אות אודיו דרך ה-USB  (חלק מיצרניות המכשירים הוסיפו יכולת זו באופן נפרד). תמיכה זו הגיעה לראשונה בגרסת אנדרואיד 5. עבור חיבור הסמארטפון אל DAC USB חיצוני, נדרש כבל OTG עם מתאם משקע מיקרו USB וגם המכשיר צריך לתמוך בפונקציית OTG (קיצור של On The Go) – מה שאומר שהסמארטפון / טאבלט יכול לתפקד כ"מארח" של מכשירים חיצוניים כמו דיסק און קי. לא כל הסמארטפונים / טאבלטים תומכים בכך ועל מנת לבדוק האם מכשיריכם תומך בזה, יש להוריד מחנות גוגל את היישום USB Host Diagnostics או USB OTG Checker.


בנוסף, הסמארטפון צריך לספק גם מספיק זרם להפעלת ה- DAC USB (חלק לא קטן מדגמי ה- DAC USB מקבלים את מקור הכוח שלהם דרך כבל ה-USB).


כאן ניתן לראות את הדרישות עבור הוצאת אודיו דרך USB בקישור הבא: https://source.android.com/devices/audio/usb.html


אייפון

יחידת ה- DAC בה נעשה שימוש בדגמי אייפון 6 / אייפון 6 פלוס היא Cirrus Logic 338S1201.
נכון לעכשיו, האייפון אינו מסוגל עדיין לנגן את האיכות המלאה של קבצי Hi Res, למרות שיחידת ה- DAC תומכת באיכות מקסימלית של 96kHz/24bit, אפל עדיין לא ממישה זאת בתוכנה. אם ברצונכם להשתמש ביחידת USB חיצונית עבור Hi Res, יש לעשות זאת דרך מחבר ה- Lightning.

מסך האייפון 6 משתפל לצדדיו

הגבלת עוצמת קול (ווליום) של האיחוד האירופי: זוהי הגבלה שנועדה לשמור על האוזניים מנזקים, היא תקפה במכשירים שנמכרים בארצות אירופה ומיושמת בשתי רמות. את הרמה הראשונה של 85dB אפשר לבטל בהגדרת משתמש בטלפון, אבל ההגבלה השניה ברמה של 100dB לא ניתן כבר להסיר. חישוב רמת הקול עבור ההגבלה נעשה עם האוזניות המצורפות, כך שעם אוזניות אחרות, עוצמת ווליום מקסימלית יכולה להיות אחרת.

מעבר לתגובות בפורום